ביקורת ספרותית על מלכת היופי של ירושלים מאת שרית ישי-לוי
בזבוז של זמן דירוג של כוכב אחד
הביקורת נכתבה ביום שבת, 5 ביולי, 2014
ע"י נצחיה


בספרו "סוכריות מן השמים" מגולל גיל חובב סיפורים מתולדות משפחתו, בתירוץ של הבאת מתכונים למאכלים אהובים מימי ילדותו. כל הדמויות המופיעות בספר מתוארות ביד חיננית ואוהבת, אבל עולה על כולם סבתו נונה. נונה, היא לאה אבו שדיד, רודה ביד רמה בביתה, מטפלת בנכדיה באהבה רבה, וממשיכה לשוחח שיחות ארוכות וקולניות עם בעלה המנוח בנסיון, הלא הוא איתמר בן אב"י, ועם סניור דילמונדו, הלא הוא אלוהים. הכל כתוב בשפה נהדרת, בצורה חיה ותוססת, מתובלת בריחות מאכלים מסורתיים, בניחוחות רכילות ומציצנות, ומדובקת בכמות גדולה של נוסטלגיה.

ומה מקומה של סקירה זאת דווקא כאן? אני קוראת בספר א', וליבי נמשך לספר ב'. במשפחתה של גבריאלה סיטון זו כבר מסורת, או כפי שהכותבת בוחרת לתאר זאת - "מחלה". אדם נשוי, אך ליבו מושך אותו אל מחוץ לחיי הנישואים. כך נהרסים הנישואים, ובעקבותיהם הנשמות והחיים של כל בני המשפחה, ובעיקר הילדים.

בילדותי הירושלמית לא הרבינו להגיע לחוף הים. הנסיעה הייתה כרוכה בהרבה טרחה ומאמץ, והיה נוח יותר להימנע. מהפעמים הבודדות שנסעתי לים זכורה לי בעיקר אכזבת האוכל. בשעת צהרים, לאחר המנוחה מהנסיעה המטריחה, מהמאבק עם הגלים בגוף שאינו מורגל בשחיה, ומאבק בשמש בגוף לבן וחיוור, הוצאנו את האוכל. וכל כמה שעטפנו אותו סביב סביב, תמיד הצליחו להגיח פנימה גרגירי חול, שחרקו בעת הלעיסה, קלקלו את טעם הכריכים והפירות שהבאנו, ומלאו אותנו באכזבה

"כתיבה עשירה וקולחת" הבטיחה לי הכריכה האחורית. ואני כבר יודעת שאסור להאמין לכריכות אחוריות. ובכל זאת התאכזבתי. כתיבה קלושה ורדודה, בשפה פשוטה ובעלגות. לפעמים זה מתבקש ואפילו אותנטי, כי זו השפה של הדמויות. ואם כך הוא, נראה לי שאפשר היה לוותר ולקצץ, ולא למשוך מונולוגים מתישים על פני פרקים שלמים. אבל גם שלא בתוך ציטוטים הכתיבה אינה עשירה, והתחביר קלוקל, והקריאה דומה כלעיסת כריך עם חול, או כהליכה יחפה על גבי חצץ. צורת הסיפור היא רטרואקטיבית, תמיד בהסתכלות לאחור ומתוך היזכרות, תמיד מתוך סיפור על, וללא הדגמה. וכדי שלא נפספס, טורחת הכותבת פעמים רבות ומסבירה את הנאמר. העלילה אמנם מתפרשת על ארבעה דורות ומדגימה תקופה ומקום, אבל נשארת שם, כאילו די בה בנוסטלגיה לאסוף סיפור ולשאתו על כתפיה. הדמויות אינן מתפתחות, והסיפור מדשדש לכל אורך ארבע מאות וחמישים עמודיו.

זה קצת לא נעים לכתוב ככה, בפרט על ספר ישראלי, שהמחברת שלו יכולה לקרוא את המילים הללו, ולהיפגע. ניכר שכתבה אותן מליבה, מתוך יגיעה רבה, ולאחר תחקיר. מה שחסר לספר זו סכין חדה של עורך. מן הצד השני, אחרי עשרות תשבוחות ותהילות לספר, אפשר גם קצת לאזן. אז קורא יקר, או קוראת יקרה, אם התחלתם את הספר, ואתם תקועים בעמוד 100 או 150 ותוהים אם להמשיך, אומר לכם שאין סיבה לטרוח. מה שהיה הוא שיהיה, ומה שקראתם כבר ימשיך עוד ועוד. אם אתם נהנים מכל דקה - לכו על זה. מי אני שאקשקש על חול ועל חצץ?
17 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
נצחיה (לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
חגית, ראיתי שאהבת את הספר. ואני סבורה שכל אחד חושב שימי ילדותו משעממים, הרי זה מה שהוא מכיר, לעומת ימים אחרים ותקופות אחרות שנראים לו מעניינים ומסעירים םי כמה. אומרים שהיה פה שמח לפני שנולדתי...
נצחיה (לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
עמיר, תודה. אני לא מבינה לאיזו מקובעות התכוונת, אבל אם כוונתך ליחס שלי ליחסים מחוץ למסגרת הנישואים ולבגידה, הרי שדומה שדעתה של שרית ישי-לוי דומה לשלי, ולמרות שהיא עוסקת ביחסים כאלה בהרחבה, אין הם מביאים ברכה מרובה לגיבוריה.
חגית (לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
אני מאד אהבתי את הספר, אולי כי לעומת ילדות-שנות-השמונים- המשעממת-להחריד שלי כל ילדות אחרת, ובעיקר בשנות המנדט המרתקות, תיראה לי קסומה. אבל גם אצלי נוצר הרושם שהדמויות לא לומדות כלום, לא מתפתחות.
(לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
בהתחלה חשבתי שהדברים נכתבו מתוך מקובעות,. אך עם פירוט הדברים - מצאתי הערכה לדברים הכנים.
נצחיה (לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
תודה לך, יעל. אני חושבת שאולי לא כדאי לך לנסות.
ובאשר לטעם הילדות, אני חושבת שזו בדיוק הנקודה. מה שעושים פעמים רבות הופך להיות ברבות השנים לזיכרון נחמד, כולל החלקים בו שאינם נעימים או נוחים. מה שהוא חד פעמי, או ממועט (כמו ירושלמים בים) - נשאר בגדר לא נעים.
yaelhar (לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
לא קראתי את הספר אבל איכשהו נראה לי שהייתי מרגישה כמוך... שיניים שחורקות קצת מחול כשאוכלים פלפל ממולא בגבינה לבנה וענבים... בשבילי זה - יחד עם רעש הגלים, המטקות, וריח משחות השיזוף זה טעם הילדות. על טעם ועל ריח, וגו'...





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ