ביקורת ספרותית על בנגאזי-ברגן־בלזן מאת יוסי סוכרי
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום רביעי, 18 בדצמבר, 2013
ע"י חמדת


דמעות של זעם עמדו בעיני כשסיימתי לקרוא את הספר. לא בגין הסיבה: ששואת יהודי לוב בברגן -בלזן ויהודי צפון אפריקה בכללם ,נשארה עד היום רק במכלאות הפרסומים,הידיעה והתודעה שבהאקדמיה ולא נלמדה ולא נלמדת עד היום במסגרת לימודי השואה בתיכונים.

דמעות הזעם היו בעיקר על המחבר! עד שסוף סוף נכתב ויוצא רומן ראשון בעברית בהוצאה מוכרת וידועה {עם עובד} שמביא לתודעת ציבור הקוראים הממוצע הישראלי הלא האקדמי,שהשואה עברה גם על יהודי לוב וצ.אפריקה -הוא המחבר היה צריך לקחת שני צעדים מחודדים מדי בעלילה ולשים בה את הדגשים על הניכור ,הזרות,האלימות המילולית והפיזית בין היהודים ה-"אשכנזים " שהיו במחנה לבין היהודים ה-"יוּדֶן אַפְרִיקָנֶר- יהודים אפריקנים" שהובאו לשם ב-מאי 44 {כ-870- יהודים לובים בעלי נתינות בריטית שהועברו דרך מחנה הסגר באיטליה- עפי - ההיסטוריון יעקב חג'ג-'לילוף מנהל המכון ללימודים ולמחקר יהדות לוב שאף חַלָק עם הסופר את מומחיותו, וידיעותיו באשר לגורלם של יהודי לוב בתקופה המדוברת.לגבי המספר הכולל המשוער מבין סה"כ יהודי צ.אפריקה שנרצחו בשואה אין מספרים מדויקים עד היום הערכה היא שמדובר בכמה מאות}.

נכון, אני כבר מציינת,כי העדויות הללו אמיתיות ומציאותיות. פרימו לוי כתב שבהגיעו למחנה אושוויץ הוא חווה על בשרו את אופן ההתנהגות ,הנבדלות וההתנשאות הזאת מצד יהודי -"אשכנז" שהיו כבר "ותיקים" במחנה ל-"יהודים האיטלקיים" שזה מכבר הגיעו.כך שאין להטיל ספק עובדתי ולו לרגע על מה שכותב סוכרי בספר בנושא הזה.

אלא שלדעתי השאלה העיקרית בהקשר לעלילת הספר היא: היכן סוכרי היה צריך /מחוייב לשים את הדגש ,את החידוד בעלילת הרומן:

-האם על מערכות היחסים בין היהודים במחנה תוך פרשנות בולטת,לא מובלעת לחלוטין,אפילו עד כדי התרסה מצידו,על הַשֹונוֹת של הרקע העדתי,התרבותי,השפה, צבע העור?- ועד לשימוש הקצנה בתכסיס ספרותי-בתיאור מעשה האונס הברוטלי שעוברת סילבנה ע"י שלושה קַפוּאִים הולנדים יהודים-אשכנזים? וכי נאנסה בגלל היותה אשה פְרֶנְקִּית-שחורה? או בשל היותה אשה בכלל ? או בגין היותם קַפוּאִים סדיסטיים יהודים או לא יהודים?.

-או שהיה על סוכרי לשים את הדגש ולחדד את המודעות ברומן בקורותיהם של סילבנה ומשפחת חגג' כמייצגי יהודי -לוב/צ.אפריקה בקיום מציאות היסטורית מטושטשת ומוחבאת עד היום ,שהיו וישנם יהודים מצ.אפריקה שעברו את השואה, את מחנות הריכוז בדיוק כמו היהודים "האשכנזים-האירופאים" ,ובכך היו צריכים מזמן הממסד והחברה הישראלית להכיר,להתייחס ולראותם ככאלו לכל דבר ועניין בתחום הזה.

הַשֹונוֹת והָזַרוּת היו משני הצדדים,כך מציג אותה סוכרי בדו-שיח בהגיעת משפחת חגג' למחנה :

"-וֶלְקָם טוֹ הֵל ,בֶּלֵק ווּמָן!-{ ברוכה הבאה לגיהנום אשה שחורה!...כולנו יהודים פה}- אלה המילים הראשונות ששמעה {סילבנה }בברגן- בלזן,מפיו של גבר בעל פנים ארוכות.וִי אָר אוֹל ג'וּז הִיר...היא הבחינה שבניגוד לה ולשאר יהודי לוב שירדו מהקרונות,האסירים בברגן- בלזן היו לבני- עור.מיד כשנכנסו לתוך המחנה אמרה טוני אחותה: תִמַּא יְהוּד תַאנְיין מַא יְשַבְּהוּלְנַאש -{יש כאן יהודים שלא דומים לנו}.. סוכרי מביא עוד דוגמאות למכביר בספר בנושא הזה.ובכלל יש לציין לטובה שהוא מרבה להשתמש
בדמויות עצמן כמדברות בטקסט עצמו בשפת היום-יום שלהן(ערבית-יהודית-לובית, אנגלית, איטלקית וגרמנית),והביטויים השגורים בפיהן מדגישים בכך עוד יותר את הזרות והפער התרבותי והמנטלי בין היהודים האפריקנים והאירופאים ובינם לבין שוביהם.

לדעתי,מכיוון שסוכרי העדיף כנראה את האפשרות הראשונה - הוא אולי מצליח לנצח בקרב תודעתי יחיד ובודד-בדגש על מחיר הַשֹונוֹת העדתית,התרבותית בקרב יהודי לוב על כל השלכותיה הרלוונטיות עד ימינו בתחומי התרבות,העדתיות -אבל הפסיד במערכה הרחבה יותר-והיא ההזדמנות החד- פעמית אולי לספר את סיפורם של יהודי לוב וצ.אפריקה שעברו את השואה במחנות השמדה באירופה ,חלקם במחנות הסגר בשתי היבשות,או בג'אדו שהיה מחנה לעבודות כפייה ליד טריפולי,לספר את הסיפור כמעט ממקורות ראשוניים סבתו ואמו.

אחרי שפרקתי את תיסכולי,חזרה לכתיבה קצת יותר רציונלית.


הרומן מתמקד בקורותיה של משפחת חג'ג', מנכבדי המשפחות היהודיות שבבנגאזי.משפחת חג'ג',בעלת אזרחות בריטית, שמופרדת משאר יהודי בנגאזי ומועברת לטריפולי,משם לאיטליה ואז לברגן-בלזן שבגרמניה.המשפחה:אב,אם, ושתי האחיות סילבנה הבכורה וטוני הצעירה ממנה ,מתמודדים עם הלא נודע ועם קריסת עולמם הבטוח הישן.

הרומן מתמקד בעיקר בסילבנה חג'ג' -הבת הבכורה.צעירה חכמה ויפהפיה, הנוהגת כבן שמעולם לא היה לאביה, שנאלצת להיפרד מנופי ילדותה בבנגאזי ולהתרחק מהמדבר שהיא כה אהבה וממנו שאבה את כוחותיה, ולמצוא נקודות אחיזה חדשות כדי לשרוד. אולם לא רק המדבר נלקח מסילבנה, שכן במסע הנוראי הזה גם ההיררכיה המשפחתית השתנתה,ובמקום שאבי המשפחה יעניק כדרכו מאז ומעולם ביטחון וכוח למשפחתו,נאלצת סילבנה להחליף את מקומו, לדאוג למשפחתה ולהנהיגה. סילבנה מתבגרת במהלך המסע והופכת לאישה חזקה העומדת מול רוע, התעללות, אונס ,מוות,ייאוש ואכזריות נוראה.

את דמותה של סילבנה האשה הצעירה ביסס סוכרי על דמותה ואישיותה האמיתית של סבתו מצד אמו.ילידת לוב, אישה מזרחית שהפנתה עורף למטבח,שהייתה בעלת חשיבה מופשטת,אישה קרה ולא חמה,שידעה עברית על בוריה וניצולת מחנה הריכוז ברגן-בלזן.

הנאתי מהספר מתחלקת לשני חלקים:
החלק הראשון -בתיאורים שקרו למשפחת חגג' ולסילבנה בבנגאזי ובטריפולי.החלק הסיפורי הזה ריגש וסחף אותי מאוד כיוון ותיאורי הנוף ,הטבע,הערים,הרגשות,הריחות,תיאור חיי הקהילה היהודית בבנגאזי לפני ותוך כדי,והתנהלותה של סילבנה- הצליחו לגרום לי לחוש כקוראת כאילו אני נמצאת שם פיזית ומנטלית.

החלק השני ברומן מתמקד בתיאור קורותיהם של משפחת חגג',ולסילבנה כגיבורה הראשית - במחנה הסגר באיטליה בצִ'יוִיטֶלֶּה- דֵל -טְרוֹנְטוֹ ובעיקר במחנה הריכוז ברגן-בלזן. בחלק הזה פחתו בהרבה תחושותיי בהתחברותי ובהתרגשותי לעלילת הרומן.איכשהו תיאורי הקור, הרעב, העייפות,התנהלות משפחת חגג' בתוככי-עצמה וביחסיהם מול היהודים האחרים במחנה,כל אלו לא הצליחו להעביר אלי תחושת אותנטיות של המחנה והמאורעות.חשתי -כאילו המחבר כותב על עולם זר לו לחלוטין, שהוא אינו מסוגל לחוש אותו ולא חשוב כמה שיתאמץ ריגשית. להבין -כן! לפרשן -כן! אבל לתאר ולהעביר את הריחות ,העליבות,הרעב,הקור,האימה ,הפחד,החייתות של האדם כפי שאנו מכירים מתיאורי ספרי השואה של מחברים אחרים שהיו שם,סוכרי -לא מצליח!

טכניקת הכתיבה של סוכרי ברומן הפריעה לי מאוד לאורך הקריאה בו.סוכרי נוטל על עצמו להיות פרשן על כתיבתו.שמה הקורא עצמו לא יבין את הכתוב או הדקויות והמסרים שהוא רוצה להעביר דרך הרומן ולכן הוא "מאכיל בכפית" כל הזמן.הדברים מגיעים לאבסורד: כשסילבנה רעבה ,צמאה ,רועדת מקור, כועסת ,מהורהרת ,הופכת לחסרת צלם -אנוש ועוד ועוד,סוכרי במקביל כותבאת מחשבותיה, כמי שמתנהלת במצב חשיבתית כל הזמן.
כשמישהו נמצא במחנה ריכוז והוא רעב,קר לו,ומאבד צלם אנוש ,וזאת המציאות ולכתוב שסילבנה נמצאת במצב של חשיבה מתמדת בכל אחד מהמצבים הללו???!!-זה לא אמין!!. ברגעים רבים מדי חשתי שהספר הוא שני ספרים – הספר ופרשנותו. הצורך של הסופר להסביר כל דבר השתלט פעמים רבות מדי על קול המספר, והתעקש לפרש את מה שאי אפשר להסביר וגם לא צריך.


עטיפת הספר הנו צילום הטיילת הידועה והישנה הלוֹנּגוֹ-מֶרְה המזוהה כל כך עם העיר בנגאזי ועליה אותיות נמרחות באדום - jude - ובכך העטיפה אומרת הכל אודות הסיפר ברומן הכואב והמרגש הזה שמומלץ לקרוא על אף מגרעותיו.















32 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
יוֹסֵף (לפני 11 שנים)
תודה על הביקורת! לדעתי הצד הספרותי של הספר הוא די בינוני. הערך המוסף שלו הוא כמובן הסרת הלוט מעל פרקי היסטוריה חשובים, ובעיני בזו חשיבותו. את הסיבה לכך האם הם הושכחו בכוונת מכוון או נשכחו מחוסר שימת לב אני משאיר לחוקרי ההיסטוריה.
סופרקליפרג`ליסטיק (לפני 11 שנים ו-3 חודשים)
אהבתי דוקא את החלק הראשון, האמוציונלי הוא נותן אנרגיה נוספת לבקורת. יופי של ביקורת.
רוןש (לפני 11 שנים ו-3 חודשים)
חמדת הערת את עיני קראתי את הספר בשתף עד החלק הראשון הגעתי לחלק השני ואיבדתי את הסבלנות לא הבנתי למה ? קראתי את הביקורת וזו הבהירה שהבעיה אינה אצלי.
חמדת (לפני 11 שנים ו-7 חודשים)
לאורן עמית -תודה .
(לפני 11 שנים ו-7 חודשים)
סקירה מצוינת.
dushka (לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
השערה משונה.
טופי (לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
אולי בכל זאת החיבה לבקורות מסוימות תלויה באיכות הכתיבה? היתכן?
יערה (לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
אתה צריך לעבוד בלהיות מורה. אני לא במשטרה
אלון דה אלפרט (לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
אפרתי, זה כוחו של אינטלקט חריף במיוחד. לצרף פרט זעיר אחד למשנהו, כמו פאזל ענק של לייקים וביקורות. יערה, את צריכה ללכת לעבוד במשטרה. או שאולי את כבר עובדת שם!
אפרתי (לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
יערה, איך הצלחת לגרום לי להתוודות, אחרי כמה שנים של פשע! כבר לא צריך בלשים סקנדינבים יותר.
יערה (לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
את רואה מי שצדק עוד פעם
אפרתי (לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
יערה, אני חברה של חמדת, אז אפילו אם היא תכתוב ביקורת איומה ועילגת (נו, בטח) אני אתן לה שבח. הנה, התוודיתי. הוקל לי.
יערה (לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
איך קורה לפי דעתכם שכל הפעמים אותם האנשים יש להם בדיוק הכי הרבה שאוהבים את הביקורות שלהם?
יוסי (לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
הערב (ראשון) בשעה 19:00 בבית "אחותי" במטלון 70 ת"א מפגש עם הסופר שמדבר על הספר. https://www.facebook.com/events/1385755915009329/
חמדת (לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
אוקי- התגובות הרב-גוניות פה משתקפות גם באתרים אחרים וזה בסדר .חן חן לך.
(לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
מרתק וחשוב. יופי של ביקורת. לדעתי לא נכון לצפות מהכותב לתת עבודת חקר דווקא אם הוא בוחר להציג את נקודת המבט שבנפשו.
חמדת (לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
רץ-חן חן ותודה .
חמדת (לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
עומר ציוני - מרגישה שהוחמאתי מצידך קצת שלא בדין ,אבל מעומק ליבי אני מודה לך .
חמדת (לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
אפרתי- תודה בכלל וגם על עזרתך החכמה מאחורי הקלעים .
חמדת (לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
לי יניני -אני מודה לך מאוד על הפירגון .
חמדת (לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
חני ( דולמוש )-אני מסכימה עימך לחלוטין שמה שסוכרי וחבריו עושים כדי להעלות לתודעת הציבור הישראלי כיום בכל מה שקשור להיסטורית הקיפוח וההבדלים הבין עדתיים הוא מלאכת קודש ואני מצידי תורמת לכך ע"י הבאת הספר הזה לתודעת הקוראים ,לא בגלל שקראתי רומן אלא בגלל יחוד נושא הרומן.באשר לקרן כספית ופיצויים והכרה ביהודי - לוב כניצולי שואה ראיתי באתר "מרכז מורשת יהדות לוב" שאכן יש שם טפסים וקרנות כספיים .אני מניחה שאותו דבר קיים גם לגבי יהודי טוניסיה ואלגיריה. הבעיה היא שהממסד הישראלי /משרדי האוצר וכל מי שמתעסק בנושא הזה הכירו ביהודי צ.אפריקה כניצולי שואה רק בשנים האחרונות וגם על כך-לא נגמרו הבעיות בהכרה .
חני -אני רוצה לאמר לך שאני אישית התוודעתי לקיומה של שואת יהודי צ.אפריקה רק כשלמדתי באוניברסיטה .שאלתי את בנותיי אם לימדו אותן על כך בתיכון הן השיבו לי שממה שטבוע בזיכרונן שהשואה מזוהה לחלוטין עם יהודי אירופה .מעניין אם השתנה משהו בשנים הללו כשבאים ללמד את תלמידי התיכון היום בהקשר לנושא ?
חמדת (לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
סוריקטה -אני אומר לך מה החשש שלי .הוא לא צריך לכתוב רומן בטכניקת עובדות היסטוריות יבשות אבל הוא חייב להסתמך על אמיתותם .על כך אין לי כל תלונה לספר.החשש שלי שמי שבא לקרוא רומן שכזה ומתייחס אך ורק לנושא המתחים העדתיים בין היהודים "האשכנזים" וה"פרנקים" במחנות ,יכול ליפול מהר מאוד לתוך המלכודת של הקיפוח ההפלייה העדתית כפי שהיא מתנהלת אצלנו כיום בשטחיות ובפופוליזם ,ובכך כל מטרת הרומן מפוספסת. זה גם אנושי להבין שכל קבוצה אוכלוסיה יהודית "מדינתית-ארצית" שהייתה במחנות תהא קרובה לעצמם.אבל מכאן ועד החידוד ובולטות המסר ברומן כפי שסוכרי ניסה להראות שיהודי לוב/משפחת חגג'/סילבנה עברו סבל גרוע יותר ביחס לאחרים רק בגין צבע עורם השחור ,זה לקחת צעד אחד יותר מדי לטעמי. הנאצים לא הבדילו בצבעים.
חמדת (לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
שין שין -אכן יוסי סוכרי לקח על עצמו את תפקיד נושא הדגל במאבק כנגד הקיפוח המזרחי והוא כנראה לא מסוגל להרפות ממנו, אבל לא רק הוא יש עוד הרבה אינטלקטואלים,סופרים ואנשי רוח .מפנה אותך בלוג בשם העוקץ.מזווית ראייתי ונשמתי אני בעד להציף עדיין נושאים הקשורים לאפלייה עדתית או לעיוות עדתי היסטורי בכל הקשר בכל הדרכים והאפשרויות ,אבל לא להפוך אותו במינון של רטייניג סטייל אמנון לוי,כי בכך אנו יורים לעצמינו ברגליים .
רץ (לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
ביקורת טובה
עומר ציוני (לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
תודה חמדת, אני מחכה לקרוא את הביקורות שלך על ספרים, ובמיוחד ספרים מסוג זה שחושפים אצלי את קצות העצבים והכאב. איש לא היה יכול לכתוב זאת טוב ממך!
נתי ק. (לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
תודה חמדת, כמו תמיד השכלתי ממך
אפרתי (לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
ביקורת מעולה ומושקעת, כרגיל.
לי יניני (לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
אוהבת את הביקורת הזו והפרשנות שלה. חמדת ישר כוח!!!
חני (לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
חמדת יקרה לפני זמן מה גונבה לאזני שמועה שקיימת קרן כספית שמוכנה לתת כסף לאותם החברה "מצפון אפריקה" שהיו באותן שנים איומות בטווח הסכנה ונאלצו לברוח. עד אז חשבתי שזו נחלתם הבלעדית של יוצאי אירופה.
עם כל העצב בכלל בנושא המדובר יוסי עושה עבודה מצויינת לדורות הבאים . ביקורת נפלאה
סוריקטה (לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
ביקורת מצויינת. יחד עם זאת אני לא מצפה מסופר לעשות את עבודתו של היסטוריון. זה בסדר גמור בעיני שיכתוב על מה שכואב לו ולא על מה שנראה בעל חשיבות היסטורית גדולה יותר. אני חושבת שאני אפילו מעדיפה ככה. זה מגדיל את הסיכוי לקרוא ספר טוב.
שין שין (לפני 11 שנים ו-8 חודשים)
אהבתי מאוד את הניתוח והפרשנות יוסי סוכרי לקח על עצמו את תפקיד נושא הדגל במאבק כנגד הקיפוח המזרחי והוא כנראה לא מסוגל להרפות ממנו, no matter what. אני משתוקקת כבר לקרוא את הספר ולראות במה מדובר.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ