ספר מעולה

הביקורת נכתבה ביום שבת, 27 באוקטובר, 2012
ע"י חמדת
ע"י חמדת
לפני 29 שנים קראתי לראשונה את ספרו" מאה שנים של בדידות" ,Cien años de soledad, איני זוכרת את העלילה, אבל אני זוכרת את המשפט האחד והיחיד שפתח את הרומן: "שנים רבות אחרי כן, כאשר עמד בפני כיתת יורים, נזכר קולונל אאורֶליאָנו בּוּאֶנדיָה באותו אחר צהרים רחוק שבו לקח אותו אביו לראות בפעם הראשונה קרח"....
עד היום אני חשה את הקסם שהספר הילך עלי והתקבע בד.נ.א. הספרותי שלי לעולמי -עד. אולם אחזור לספר מאוחר יותר .
הספר הביוגרפי הזה ב-651 עמודיו {מתוכם 55 עמ' של הערות שוליים} הנו גרסה מקוצרת שנכתבה במשך 17 שנים ע"י הביוגרף: ג'רלד מרטין,הכוללת במקור יותר מ-2,000 עמודים ו-6,00 הערות שוליים. ג' מרטין מציין כי לצורך כתיבת הספר ראיין 300 בני-אדם: מלכים,נשיאים,ראשי ממשלות,רודנים,עיתונאים, אנשי -רוח ובני משפחתו הענפה של מארקס .
עם הסופר מארקס הוא בילה פיזית ביחד סך הכל כ-חודש ימים בזמנים ובמקומות שונים במשך ה-17 השנים הללו של הכתיבה.
מדוע אני מתעכבת על הנתונים הללו -כדי להדגיש כי כתיבה ביוגרפיה זאת בתנאים שבו התגבשה, היא כתיבה של יצירה ספרותית בפני עצמה!! מבחינה עומק איכותי, אבל לא רק זאת: סיפור התוכן, המקצב של המשפטים,העמדת השיפוטיות הגבוהה של הביוגרף כלפי מארקס,הם שהופכים ספר ביוגרפיה שכזה לאיכותי, לקריאה שוטפת שיש בה מתח,חוש הומור,ביקורת,פליאה,ולמרות כל מגרעותיו של הסופר כאדם, לחוש כקוראת הרבה הרבה אהבה והערכה לאיש ולספריו .
איני מתכוונת לסקר את תוכני הספר כיוון ומדובר בספר ביוגרפי אודות שמונים השנים של מארקס ומכאן שזה יהא לא מתאים בעליל. אבל,כן רוצה אני להעביר את מחשבותיי ותחושתיי לפרקים מסוימים בספר ולהיבטים ספציפיים.
אהבתי,הוקסמתי והתרגשתי מהפרק העוסק בימי ילדותו בעיירה שכוחת האל היא ארקטקה,שבה חי עם סבו,סבתו,דודותיו, ואנשי העיירה,בלי שידע כי הנו ילד של הורים ביולוגיים אחרים{בתו של הסב},ורק בגיל שמונה אמו התייצבה בבית הסבים ואמרה לו בפשטות :"אני אמך ,באתי לקחת אותך חזרה". המשפט הזה ,הסיטואציה הזאת היא היא שהזינה את חייו,את נשמתו,את אופיו,את מערכות חייו,יחסיו מסביב וכמובן היוותה את הרקע לצמיחתו כסופר.
אביו היה בגדר נעלם הרבה שנים מכאן שהיה נעדר ממושכות מהבית,לא עזר בכלכלת הבית,למעשה היה כישלון כלכלי מהלך,אבל החשיב את הצורך בהקניית לימודים לילדיו, גם לאלו שמחוץ לנישואיו והם היו רבים. מארקס מעולם לא פרגן והחשיב את אביו כדמות אבהית ,את הדמות הזאת מילא הסב. יותר מכך,האב גרם לו לנירוטיות מינית כאשר שלח אותו לבית זונות בעיירה לעבור את חווית המין הראשונה שלו ,כדברי מארקס "שלח אותי להגיד לזונה לבקש ממתקים" בהיותו נער כבן 13. מארקס מתאר את החוויה המינית הזאת כאונס פיזי ונפשי שגרם לו שנים רבות לעיצובו כאדם שאינו מסוגל לאהוב .האב תמיד הציגו כשקרן וכמספר סיפורים וניבא לו שסופו " שהוא יאכל הררי נייר" .רק בסוף ימיו של האב נוצרה מעין התקרבות ביניהם .
הפרק הנוסף בקריאתי שהלך קסם עלי פשוטו כמשמעו היה הפרק שמתאר את כתיבת הספר "מאה שנים של בדידות",את רעיון שממנו נולד הספר,{ועל כך יש כל כך הרבה גרסאות שמארקס יצר אותן אח"כ בכוונת מכוון כדי להאדיר את כישופו וקסמו של הספר}.הפרק פורש לא רק את האופן הטכני של הכתיבה ,אלא את הלכי הרוח של מארקס,מקורותיו הביוגרפיים שמהם הוליד ויצר את העיירה:"מקונדו" היא ארקטקה,את קולונל אאורֶליאָנו בּוּאֶנדיָה-הוא סבו,ואת כל בני המשפחה והעיירה שעליהם נבנו הדמויות,והעיקר ניתוח ומשמעויותיו של הספר למול אישיותו וחייו של מארקס אחד לאחד .ניתוח מבריק ,סוחף,מענג שהכניס אותי למצב של כישוף תודעתי באותם דקות קריאה .לא אשכח את התחושה הזאת שבקריאה כמעט כמו זיכרון כישופו וקסמו של הספר שקראתי לפני 29 שנים.
ובמסגרת הקסמים גליתי כי עטיפת הספר במהדורה הראשונה אויירה ע"י מאיירת בשם Iris Pagano ,ובה -אוניית מלחמה ספרדית בתוך גו'נגל כחלחל על רקע אפור ומתחתיה פורחים שלושה פרחים כתומים. כיום המהדורה מחוזרת ע"י אספנים לקנותה באלפי דולרים. החל מהמהדורה השנייה והלאה אייר את הספר ציור של האמן המפורסם המקסיקני Vicente Rojo,שהיה גם ידידו הטוב .Rojo התאמץ לתת ביטוי לניתוח העממי,הכאוטי ורב-פנים של הרומן ולכן צייר ריבועים
ובתוכם מוטיבים עממיים :דימום לב,קופידונים,שדים קופצים,מלאכים המומים,כוכבים דהויים, שמשות מחייכות,דגים מעופפים, כובעים,פעמונים, ערבסקות וסמלים של מוות. יותר מכך הוא כתב את האות E
במילה -SOLEDAD {בדידות}- כשהיא מהופכת ,מה שגרם עם השנים לפרשניות שונות של מבקרי ספרות ולמכתב תלונה ממוכר ספרים בגואיקיל על ספרים פגומים שקיבל ושעליו לתקנם.
{כדי לאתר את עטיפות הספרים ואת הכתוב עליהם נדרשו ממני מאמץ לא קטן בחיפוש באינטרנט. אני באופן אישי -מעדיפה את העטיפה הראשונה}.
הפרק השלישי של הקסם הוא שילוב של מספר תיאורים במהלך הספר שבו מפורטים כיצד נוצרו יצירותיו האחרות {אמנה רק חלק}:החל מ-"אין לקולונל מי שיכתוב עליו" ו"סופת שלכת" שיסודותיהם באישיות סבו ומהעיר ארקטקה,אח"כ "סתיו של פטריארך" שהתבסס על מספר דמויות של רודנים בהיסטוריה של היבשת,"כרוניקה של מוות ידועה מראש"-המבוסס על ספור אמיתי שארע לחברו בשנות בחרותם, "אהבה בימי כולרה" שהתבסס על אהבתם של הוריו,"גנרל במבוך"-המבוסס על הביוגרפיה של בוליוואר גיבור העצמאות של מדינות דרום-אמריקה.
בתיאורים הללו הילך עלי הקסם בבחינת המקורות,העובדות במציאות הדמויות והמאורעות שבהם השתמש מארקס בהכנסתם ובבנייתם ברומנים שלו וכיצד עיבד את תהליך הכתיבה שהפכו למעשה קסמים.
הפרק העצוב ביותר הוא גם האחרון בספר המתרכז בשנים 2006- 2007 ועוד לפני כן שבהם מתוארת תהליך דעיכתו הקוגניטיבית של הסופר בעקבות מחלתו -דמנציה,המתבטאת בהידרדרותו בתהליכי הזיכרון, כשהוא מודע לכך בעצמו ויודע שאינו יכול עוד לכתוב ולהיות "נוטריון-זיכרון" כדבריו.
הביוגרפיה של הסופר הנה עוברת בספר בכל תחנות חייו החל מזמני השפל של חייו שבהם רעב ללחם,
[יש תיאור כשהיה בפריז ושהה במסיבה הטילה עליו בעלת מסיבה להוריד את שאריות הזבל לפח הבניין,בדרך לשם אכל הוא מהשאריות הללו},את ימיו ולילותיו בהם רעד מקור,ללא מלבוש או נעליים,בהם היה שותה עד אובדן חושים וכמובן מבקר בבתי זונות .ומנגד את רגעי התהילה בהתפרסמותו ,בקבלת פרס הנובל {1982 },בהיותו מעורב עד ראשו בפוליטיקה של המשטרים והרודנים ביבשת,ולהבדיל באירופה ובארה"ב,תוך הגדרת השקפת עולמו בין קומוניסט לסוציאליסט. ובדגש על נאמנותו רבת השנים וללא סייג הנתונה לקסטרו מנהיג קובה. בתחום הזה מרבה הביוגרף לבחון לתאר ולמתוח ביקורת אודות האופורטוניזם הפוליטי והחברתי של מארקס .כאשר הוא אוכל קוויאר ושותה שמפניה עם קסטרו {ועם הרבה מנהיגים אחרים ברחבי העולם }ומנגד נואם על סוציאליזם וקומוניזם. מי שרוצה להתחקות אחר שורשי איבת הסופר לקפיטליזם יצטרך לחזור להיסטוריה של ארקטקה היא מקונדו ב-1928,בסכסוך דמים בין "חברת הבננות" לפועלים שדרשו העלאות שכר וזכויות סוציאליות ,התוצאה הייתה טבח בכ-3,000 מאנשי המקום .מארקס היה אז תינוק ,אולם סיפורי סבו וחבריו הטביעו בו את אותותיהם אשר באו לידי ביטוי ברומנים ובהשקפותיו הפוליטיות .
מארקס לאחר קבלת פרס הנובל הפך ביודעין לסלב ,אהב להסתופף בחברתם של מנהיגים מהשורה הראשונה ,הם השתמשו בו והוא בהם מכל הבחינות. המעגל הספרותי -החברתי שלו השתנה עם השנים,ונמתחה עליו ביקורת רבה על חוסר לויאליות מצידו.{הבן אדם לא היה מסוגל להביא את עצמו להשתתף בהלוויות בני משפחתו הקרובים ביותר: הוריו ,אחיו,וחבריו -בנפש בגלל שפחד מהמוות}. בתור אב לשני בניו היה אב מסור ,בתור גבר ובן זוג לאשתו שחיכתה לו 13 שנים להינשא ,לא היה נאמן בלשון המעטה,אם כי הסופר לא נתן לביוגרף להיכנס לתחום "חייו הסודיים" כהגדרתו,אבל אפשר להבין מכך בין השורות. אשתו מרסדס היא אישיות נעימה ומקובלת אבל לא קוטלת -קנים,רק לקראת דעיכתו הוא הודה בפומבי כי הוא נזקק לה ולא מעכשיו . מארקס הפך להיות אדם עשיר שיש לו דירות בתים,רכוש וכסף ברחבי העולם.
אולם מסתבר שגם כשהוא הגיע לאן שהגיע -עדיין חש שלא מיצה את חייו ויכולותיו הספרותיות ולא חי חיים שלמים . ובהיותו מודע להידרדרות זיכרונו הופך הסופר הקוסם הזה בן שמונים לאדם זקן ונזקק,מפוחד- המרגיש את נשיפתו של המוות .
הספר הזה גרם לי לרצות ולחזור לקרוא בספריו של הסופר ואם כך - השיג הביוגרף את מטרתו כלפי כקורא.
עטיפתו של הספר נאה וכמובן מבטאת היטב את תוכן הספר .
תרגומו של יוסי מילוא מאנגלית -מעולה ,זורם ומהנה .
לספר מלווים מפות שעזרו לי לראות היכן ממוקמים העיירות שבהן נולד וחי הסופר בילדותו ועד בחרותו .לספר נלווים תמונות מחיי הסופר,הערות שוליים, ביבליוגרפיה ומפתח שמות .
הייתה לי הזכות ,העונג והקסם בקריאת הספר הזה כמו הקריאה בספריו של הקוסם המספר מארקטקה,ולדעת כי הזיכרון מהספר ישמר להרבה רבה זמן .
30 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
בלו-בלו
(לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
ביקורת מצויינת ומחכימה
|
|
חמדת
(לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
לכל אלו שאהבו והתייחסו-מודה
לכם מתוך קסמו של מארקס.
|
|
חמדת
(לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
נוריקוסאן -תודה תודה .....
|
|
נוריקוסאן
(לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
חמדת, תודה רבה!
איזו ביקורת מהנה ומעשירה!
|
|
עולם
(לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
חמדת - תודה, אמסור לו!
הקריאה היא אחת האהבות היציבות ביותר בחייו של אבי. כל עוד הוא נשאר הוא, הוא ימשיך לקרוא.
|
|
אנקה
(לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
ההנאה נגרמה מהכתיבה הניסוח האהבה שלך לספר ובין החיבור בין כולם.
מארקס מסתבר הוא הסופר הנקרא ביותר על ידי. רק 11 ספרים שלו.וכל אלו תוך שלוש שנים אחרונות מאז שאני בסימניה. הכיף הוא שלי לחלוק איתך ועם עוד רבים/ות וטובים/ות את האהבה לסופר המדהים הזה.
|
|
חמדת
(לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
מודה ומוקירה לכל המתייחסים
והמלייקים .
|
|
חמדת
(לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
ענ"ן-איזה מזל וכיף יש לך
שיש אבא שקורא בגילו,מסור לו את הערכתי .
|
|
חמדת
(לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
אנקה -כיוון ואני יודעת שמארקס
אחד מהאהובים עליך- שמחה שגרמתי לך הנאה ואולי סקרנות לקרוא אות. קראתי את הספר ברציפות כעשרה ימים,האמת לא היה שום קושי -היה קסם .
|
|
חמדת
(לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
דולמוש - לא צריך מוזה אלא
כספר חודר לנשמה ,אלו התוצאות. מודה לך .
|
|
חמדת
(לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
מיקה אכן מזמן ספר לא החזיר לי
הרגשת הנאה וקסם .תודה על הערכתך .
|
|
נעמה 38
(לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
מה שמנע ממני עד כה לקרוא את הספר היה החשש אם הסופר הנלהב יפצח בחקירת בולשת לגלות סודות אפלים.
הגישה של החיים כפי שאני רוצה לזכור אותם לדעתי ראויה יותר מגילוי כל השלדים בארון להנאת קוראיו.
|
|
עולם
(לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
יופי של ביקורת.
לאבי יש את הביוגרפיה הזו ועד עתה לא נמשכתי לקרוא אותה. עכשיו כבר כן.
|
|
חמדת
(לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
עומר - הביוגרף מתייחס וסוקר
את הספר "לחיות כדי לספר". לדבריו- מארקס החל לכתוב את היצירה הזאת כשמלאו לו 75 שנים ולאחר שהחלים בפעם השנייה מסרטן,תוך כדי הבחנה מצד הסובבים אותו שהוא מהוסס מבעבר ,מבולבל וזיכרונו פגום. לדברי מרטין המניע של מארקס לכתוב את זיכרונותיו-היה -שכל חייו רצה לחזור לעברו,וכל מה שרצה היה תמיד לכתוב על עצמו .ומתוך כך מארקס העיד על עצמו "כי ברצונו לכתוב את זיכרונותיו שיהיו "זיכרונות מזויפים ",מפני שלא יספרו איך היו חייו באמת ,ואף לא איך יכלו להיות,אלא איך הוא עצמו סובר שהיו". כי - לדבריו " החיים אינם מ שחיית,אלא מה שאתה זוכר והאופן שאתה זוכר אותם לספרם ".מכאן שברור לך שהכתיבה בספר "לחיות כדי לספר " הייתה מראש מיזוג של עובדות ופנטסיה במודע ושלא במודע,תוך עיגול או חידוד מאורעות וסיפורים על אנשים כפי שהוא רצה לראות אותם,ולא כפי שהתרחשו אולי במציאות חייו האמתיים. מרטין לא מעגל פינות בקטע הזה ומנתח את מארקס למערומיו .הוא מציין כי בספר הזיכרונות-אין בו גילויים אינטימיים ולא וידויים של ממש,הוא מכיל את חייו הציבוריים ואת חייו ה"מזויפים",המומצאים,מחסיר חלק גדול מחייו ה"פרטיים" וכמעט שאין בו זכר לחייו ה"הסודיים".
אולם בשורה תחתונה :זכותו של הסופר וכל אדם לראות ולכתוב כך את זיכרונות חייו . |
|
omriqo
(לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
בספרו "לחיות כדי לספר"
מארקס עוסק הרבה בספרו מאה שנים ובאותם מקורות לעלילות ולעיירות שבהם עסק ביצירותיו.
מעניין אם מרטין שופך אור אחר על דברים אלו. תודה על סקירה יפה. |
|
רונית
(לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
ביקורת נפלאה ומושקעת
|
|
אנקה
(לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
אכן מרגישים את אהבתך לסופר הגאוני המיוחד הזה. כל הכבוד על הסבלנות לקרוא את הביוגרפיה
של הסופר ותודה שתמצת בכשרון את קורותיו ומקורותיו ושיתפת אותנו.
|
|
חני
(לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
מדהים
איך שאת מתארת באהבה את כל המכלול כולו,אני מניחה שצריך מוזה כדי להכיל ספר כזה.
|
|
Miaka
(לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
ביקורת נהדרת ומקסימה
אפשר להרגיש את ההנאה שלך מבעד למילים :)
|
|
חמדת
(לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
יעל -ראשית תודה על האבחנה השגויה
,חזרתי לספר וקראתי שוב ואכן מדובר במחלת הדמנציה. ותודה על מחמאה .
|
|
yaelhar
(לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
ביקורת מושקעת ביותר.
רק הערה - שיטיון אינה מחלת השיכחה. שיטיון הוא דמנציה - שם כולל למספר מחלות בהן מתנוונים תאי מוח והחולה מפסיק להגיב למציאות ומתחיל להתנהג לפי משהו שהוא חושב שהוא המציאות. מחלת השיכחה היא אמנזיה.
|
|
קוראת הכל
(לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
ביקורת מרתקת!
|
|
אפרתי
(לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
ביקורת מושקעת ומעמיקה.
|
|
cujo
(לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
הקסם דלף גם לביקורתך
תודה
|
|
נעמה 38
(לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
ביקורת מדהימה חמדת.
חכיתי לקרוא את דעתך על הספר, היה שווה לחכות .
|
30 הקוראים שאהבו את הביקורת