ספר בסדר
הביקורת נכתבה ביום שני, 17 בספטמבר, 2012
ע"י בלו-בלו
ע"י בלו-בלו
אני לא נשכנית טובה. קל לי לכתוב ביקורת על ספר מעולה ולהרעיף שבחים, או להשתפך בדמעות על ספר מרגש ועצוב. אני יכולה להתנפל על המקלדת בפרץ זעם שוצף על ספר שהרגיז אותי מאוד. אבל מה כותבים על ספר שחלף דרכי ולא הותיר חותם מיוחד? כאן מתבקשת שנינות עוקצנית, כזו שכמה חברים בסימניה מתברכים בה ואני חסרה. בכל זאת החלטתי לכתוב ביקורת על הספר הזה, כדי להראות שגם אם מבשלים ספר לפי מתכון מצויין ומשתמשים ברכיבים מעולים, עדיין אפשר להקדיח את התבשיל.
נתחיל בתקציר. איתן הוא איש נורמטיבי. מתכנת מחשבים נשוי באושר (לכאורה?) ואב לבת. מאורע שולי מסיט את חייו ממסלולם הקבוע ומעלה בו זכרונות ישנים על עבר שרצה לשכוח, זכרונות שמטלטלים את חייו ומעלים שאלות נוקבות לגבי חייו והסובבים אותו. הזכרונות הטורדים את מנוחתו של איתן עוסקים בשירי, נערה שאיתה נהג להיפגש בימי התיכון ואיתה שכב פעם אחת, אולי בניגוד לרצונה. "אולי" כי שירי לא אמרה ממש לא אבל גם לא הסכימה במפורש. איתן הנער התעלם מהספק, אולם איתן המבוגר מנסה להזכר שוב ושוב ברגע ההסכמה/אי ההסכמה שנותר מעורפל ומטושטש בזכרונו, ותוהה האם הוא באמת אנס.
לכאורה יש כאן הכל. גיבור שקל להזדהות איתו, דילמה חשובה – מהו אונס? מהם גבולות ההסכמה? האם אנשים "טובים" מסוגלים לעשות מעשים נוראיים? רובנו לא נגיע למצב הזה של לחשוב על עצמנו משהו נורא. אנחנו רוצים לחשוב על עצמנו כעל אנשים טובים, רוב האנשים לא עוצרים לחשוב אולי הם האיש הרע. יש כאן אפילו נקודת מבט מקורית – גלבפיש בחרה לספר את הסיפור מנקודת מבטו של איתן, ולא מנקודת המבט הצפויה של שירי. גם הכתיבה קולחת והספר קריא.
למרות כל אלה לא נשאבתי לסיפור. במהלך הקריאה התחדדה אצלי מרגע לרגע תחושה של זיוף, של נסיון להוליך אותי שולל. גלבפיש "יודעת" איך צריך לכתוב סיפור. היא הרי מעבירה סדנאות כתיבה.
לספר יש את המבנה ה"נכון", מבנה ספרותי נתון מראש, מעבר תפור מדי בין מסלולי הסיפור השונים, כאילו נכתב על ידי משתתף שקדן בסדנת כתיבה.
בנוסף לכך, למרות הבחירה לספר את הסיפור מנקודת מבטו של איתן, היתה לי לאורך כל הקריאה את התחושה שגלבפיש דווקא מזדהה עם שירי, שמתוארת כבת דמותה של גלבפיש עצמה. כאילו שהבחירה באיתן היתה בחירה ספרותית ורעיונית בלבד ואין בה שום כנות אמיתית.
ומעבר לניתוח הספרותי – אני חושבת שעצם העלאת התהיה האם איתן אנס או לא מרוקנת מתוכן את משמעות המילה "אונס" כאקט אלים ונורא שהוא באמת פשע. איתן לא אנס. כנראה שהוא לא היה רגיש מספיק להבין ששירי רק רוצה למצוא חן ולכן נסחפת אחריו למשהו שאינה באמת רוצה בו. רבות מאיתנו היו במערכות יחסים שבהן לא העזנו להיות גלויות ביחס לרצוננו האמיתי ורק רצינו להיות נחמדות. אז כל הגברים הם אנסים בפוטנציה? אני לגמרי לא מסכימה. בכל מקרה, הדילמה עצמה מעניינת, אלא שההשוואה לאונס התחברה לי לתחושת הזיוף, כאילו גלבפיש הכריזה "הבה נכתוב ספר שדן באונס אבל מנקודת מבט מקורית."
בקיצור, יותר סיפור צפוי ומצוחצח מאשר סיפור קטן ומלוכלך.
27 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
|
בלו-בלו
(לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
אפשר לקרוא. בסהכ הספר מאוד קריא.
לא נראה לי ששווה לשלם מחיר מלא...
|
|
|
נתי ק.
(לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
דווקא מסקרן... למרות הביקורת הפושרת
אולי אדפדף בחנות
|
|
|
בלו-בלו
(לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
מסכימה איתך הקוסמת.
קשה מאוד לכתוב כגבר אם את אישה וההיפך.
|
|
|
הקוסמת
(לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
בנוסף חשבתי שדמות הגבר לא אמינה
לא עושה רושם שגלבפיש יודעת לכתוב גבר
|
|
|
בלו-בלו
(לפני 13 שנים ו-1 חודשים)
תודה רבה דולומוש
|
|
|
חני
(לפני 13 שנים ו-1 חודשים)
לא תמיד הגבול ברור
צריך להעביר את הגבולות הרצויים לדורות הבאים הקטנטנים שאנו מגדלים., רק שהדברים יהיו ברורים אולי ישגו פחות ...אמן
יופי של ביקורת |
|
|
בלו-בלו
(לפני 13 שנים ו-1 חודשים)
תודה Hill
מסכימה איתך. זה תקף כמעט בכל דבר ביומיום. וגם אני חושבת שהרעיון אכן מקורי. הבעיה שלי היא בביצוע.
|
|
|
בלו-בלו
(לפני 13 שנים ו-1 חודשים)
נטעלי, אני מסכימה שהנושא חשוב
כמו שכתבתי בביקורת, אבל לתאר את זה באונס זה מוגזם בעיני.
ואני אוהבת הרבה סופרים ישראלים, כמו בכל דבר יש מעולים ויש בינוניים. |
|
|
בלו-בלו
(לפני 13 שנים ו-1 חודשים)
תודה רבה אפרתי,
כזאת מחמאה ממך - הסמקתי...
מסכימה איתך, גם אני מחפשת ניצוץ. לדעתי לא ניתן להגדיר מה זה בדיוק - בשום סוג של אמנות (כולל מתמטיקה שהיא בעיני גם אמנות). זה מזכיר לי את הספר "זן ואמנות אחזקת האופנוע", מהספרים הטובים שקראתי, שמדבר על הגדרת המושג איכות. |
|
|
אפרתי
(לפני 13 שנים ו-1 חודשים)
נטעלי, את צודקת, הערתי לא במקום כי היא מתייחסת
לספר בלי לקרוא אותו. אפשר לסלוח לי כי התייחסתי לתופעה של ספרות עברית ולא לספר. אני מכירה סופרים ישראליים נהדרים שהפרופסורים אוהבים בצדק. ומכירה ספרים שכתובים מעולה מבחינה ספרותית טהורה, אבל הם משמשים ככדורי שינה ללא תופעות לוואי. יש סופרת ישראלית אחת (מרבים) שכותבת נפלא, מוערכת ונחשבת בצדק גמור. אבל משעממת כדבעי. הכתיבה שלה יפה כל כך לציטוט משפטים וקטעים. אבל מדיפה ריח נפטלין עז. מה רציתי לומר בזה? לקטול את הספרות העברית? חלילה וחס. יש סופרים נפלאים, מצויינים מעניינים. אני לא יודעת כלום על הספר הזה. אבל יש בעייה ביצירה מקומית: 1. אין נביא בעירו 2. אנחנו ארץ קטנה עם שפם.
|
|
|
Hill
(לפני 13 שנים ו-1 חודשים)
הביקורת שלך עוררה את סקרנותי
התנסחת יפה כשאמרת- "אנחנו רוצים לחשוב על עצמנו כאנשים טובים, רוב האנשים לא עוצרים לחשוב שאולי הם האיש הרע"- וזה תקף גם בנושאים פחות תהומיים וקשים כמו אונס. לפעמים אנשים פוגעים באנשים אחרים באנוכיות, בשקרים, או סתם כי לא אכפת. הנושא של הסיפור מזווית הראיה של מבצע המעשה ולא האדם שעליו נעשה המעשה - לדעתי מעידה על חידוש מחשבתי מסוים, וזה יפה בעיניי. שוקלת לקרוא את הספר, תודה.
|
|
|
נטעלי
(לפני 13 שנים ו-1 חודשים)
קראתי את הספר ודעתי שונה
נהניתי ממנו. הוא לא חף מפגמים של ספר ביכורים ולדעתי אפשר היה לוותר על דמותה של המשפטנית שעמה נפגש הגיבור באמצע הספר, אבל הוא כן סחף אותי, עורר אצלי מחשבה, קולו של המספר כן היה אמין בעיני ולדעתי הוא גם מעורר מודעות לנושא בקרב הקוראים, בעיקר הצעירים. כמובן שלכל אחד זכות לדעה שונה אבל מצאתי לנכון להוסיף גם את הדברים שלי כדי לאזן במעט את התמונה שהצטיירה פה (ואגב, אני מודה שאני פחות קוראת ספרות עברית, לא בגלל שאני חושבת שהיא לא טובה אלא כי הרבה פעמים היא כרוכה בפוליטיקה מקומית שנפשי קצה בה - או במילים אחרות, לפעמים היא קרובה אלי מדי. אבל לא הייתי מסיקה מסקנות גורפות באשר לאיכות הכותבים בארץ בגלל ספר מסויים או אפילו כמה - כמות הספרים המתורגמים הבינוניים שרואים פה אור אינה נופלת מזו של הספרים הבינוניים המקוריים ואולי אף יותר).
אפרתי - זה לא מסוג הספרים ש"פרופסורים לספרות יבשים ועבשים" יהללו. וגם אם הם משבחים ספר, זה לא בהכרח אומר שהוא רע ולא מתאים לציבור הרחב. יש הרבה סופרים עברים שמשובחים ע"י הביקורת ו"הממסד" והם גם בהחלט ראויים לתשבוחות האלה: דוד פוגל הוא הדוגמה הכי בולטת בעיני. סופר נפלא, ספרות מרתקת, מלאה באותם ניצוצות שאליהם התייחסת. |
|
|
אפרתי
(לפני 13 שנים ו-1 חודשים)
ביקורת מעולה.
בלי להתייחס לתוכנו שלא קראתי ובוודאי שלא אקרא לאחר הביקורת... ישנם הרבה ספרים שכתובים בסדר. לפי הכללים, לפי המתכון, לפי המתכונת. אגב, פרופסורים לספרות יבשים ועבשים יכולים לשבח ספר כזה. אבל אנחנו? אנחנו רוצים ניצוץ.
|
|
|
בלו-בלו
(לפני 13 שנים ו-1 חודשים)
תודה רבה קורא כמעט הכל.
חג שמח גם לך.
|
|
|
בלו-בלו
(לפני 13 שנים ו-1 חודשים)
תודה רבה טוביה.
שנה טובה גם לך ולבני ביתך.
|
|
|
בלו-בלו
(לפני 13 שנים ו-1 חודשים)
טושו קבסה - את לא חייבת להסכים, זכותך לדעה שונה.
כמו שכתבתי - הנושא מעניין, אלא שכספרות זה ספר ביננוי.
ואם תקראי ביקורות אחרות שלי - אני לא נוטה לנשוך... |
|
|
קורא כמעט הכול
(לפני 13 שנים ו-1 חודשים)
ביקורת ממש טובה
כתבת אותה מצוין, לא חייב להיות שנון ציניות או עוקצנות. לרוב האמת הפנימית שלך מספיקה.
והדיון כן או לא הוא לא רלוונטי, כאמור האמת שלך. חג שמח |
|
|
tuvia
(לפני 13 שנים ו-1 חודשים)
בלו-בלו, ראשית, שנה טובה
ומבורכת, שנת ביקורות יפות וספרים אכותיים.
שנת בריאות ועושר, לך ולמשפחתך. בקשר לביקורת, יפה ומסודרת על הכיפק, טוביה |
|
|
טושו קבסה
(לפני 13 שנים ו-1 חודשים)
ממש לא מסכימה
אני קארתי את הספר ולדעתי הוא ספר מצוין. כל כך טוב שהייתי מכניסה אותו לרשימת ספרי בקריאה בתיכון. הוא מעורר שיח אמיתי על נושא כאוב.
נכון שהוא לא דרמטי אבל דוקא בגלל זה הספר כל כך אוטנטי בהצגה שלו את הדילמה שמטרידה אותנו כשאנחנו לא בטוחים אם אנחנו אנשים טובים כמו שאנחנו רוצים לחשוב שאנחנו. לי זה עשה את זה. אני ממליצה לקרוא ולהחליט בעצמכם. ביקורת שפותחת ב"אני לא נשכנית" מבטיחה להיות בדיוק נשכנית... |
|
|
בלו-בלו
(לפני 13 שנים ו-1 חודשים)
תודה עמיר.
אני חושבת שיש מן נטיה כזו להאשים את כל הספרות הישראלית בגלל ספר בינוני אחד. זה לגמרי לא מוצדק בעיני. סופר מייצג את עצמו וזהו, וגם לאותו סופר יכולים להיות ספרים מצוייניפ וספרים בינוניים. קורה.
|
|
|
עמיר
(לפני 13 שנים ו-1 חודשים)
סקירה יפה ומנומקת
לא הבנתי כל כך את התגובות כאן לגבי הספרות הישראלית. זה לא שמדובר כאן באחד ממאורות הספרות. לפני כמה שבועות קראתי ספר מאד בינוני של ורגס יוסה. האם זה מוריד במשהו מגאוניותו?
|
|
|
בלו-בלו
(לפני 13 שנים ו-1 חודשים)
תודה אלון.
אני מאמינה שהיית חושב כמוני על הספר. קראתי את הבלוג של רוני וזו הסיבה ששמחתי לקרוא את הספר שלה (אותו היא פירסמה בבלוג). אבל לצערי מה שיש בבלוג חסר בספר.
|
|
|
בלו-בלו
(לפני 13 שנים ו-1 חודשים)
תודה יעל.
חבל לי שזו דעתכן על הספרות הישראלית. אשתדל למצוא בפעם הבאה ספר ישראלי משובח...
|
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 13 שנים ו-1 חודשים)
ביקורת טובה, ואני נוטה להאמין גם לתחושה שהיא מעוררת אצלך
לא קראתי את הספר, ויש לי תחושה שהייתי מרגיש אותו הדבר. לגבי ספרות עברית - אני כל כך לא מסכים. יש ספרות עברית נהדרת, וספרים רבים שהפכו לי את הקרביים. עם זאת, יש משהו בכתיבה המקומית שדווקא בגלל שאנחנו מכירים כל כך טוב, אנחנו מזהים גם יותר בקלות אפילו זיופים קלים, שמישהו זר לא היה מזהה בחיים, כמו שבלו בלו מזהה כאן וקיימים לדעתי גם בכתיבה של אשכול נבו למשל. לגבי רוני גלבפיש - היא בעיניי כותבת משובחת ורגישה מאוד - ואת זה אני כותב כי אני "מנוי" לבלוג שלה שהוא בעיניי פנינה אינטרנטית נהדרת, למי שמתעניין (http://gelbfish.com/)
|
|
|
יעל
(לפני 13 שנים ו-1 חודשים)
ביקורת מעולה
ואני עם yaelhar ואנקה. ספרות ישראלית כמעט אף פעם לא עושה לי את זה.
|
|
|
בלו-בלו
(לפני 13 שנים ו-1 חודשים)
תודה רבה אנקה -
האמת שזו הייתה דעתי על הספרות העברית עד לפני כמה שנים, אבל היא השתנתה. יש הרבה ספרי מקור מעולים. נכון, יש גם הרבה בינוניים, אבל כך גם בספרות המתורגמת. בינוניות אינה המצאה ישראלית...
אולי פשוט כשאנחנו קוראים ספר שהתרחש בפתח תקווה אנחנו מצפים שיהיה טוב במיוחד, בעוד שאם הוא מתרחש באיזה חור באירלנד או ארגנטינה אז אנחנו מוקסמים מלקרוא על תרבות אחרת... |
|
|
בלו-בלו
(לפני 13 שנים ו-1 חודשים)
תודה מיכל.
אני לא חושבת שיעל התכוונה לביקורת אלא לספר.
|
|
|
בלו-בלו
(לפני 13 שנים ו-1 חודשים)
תודה יעל.
חשבתי שכך תגיבי...
|
|
|
בלו-בלו
(לפני 13 שנים ו-1 חודשים)
תודה עולם. אתה לא מפסיד...
|
|
|
אנקה
(לפני 13 שנים ו-1 חודשים)
בלו בלו יקירה, זאת לא את , את כותבת משובחת. וכאן אני מסכימה בתכלית עם yahelhar
זאת הספרות העברית:)
|
|
|
מיכל
(לפני 13 שנים ו-1 חודשים)
לדעתי דווקא הצלחת בביקורת, וגם השנינות לא חסרה.
|
|
|
yaelhar
(לפני 13 שנים ו-1 חודשים)
גם בביקורת הזו את מסבירה לי
למה אני (כמעט) לא קוראת ספרות עברית.
|
|
|
עולם
(לפני 13 שנים ו-1 חודשים)
ביקורת מעמיקה ומעניינת על ספר שלא אקרא.
|
27 הקוראים שאהבו את הביקורת
