ספר טוב

הביקורת נכתבה ביום שלישי, 24 ביולי, 2012
ע"י נתי ק.
ע"י נתי ק.
"רבי יהושע המורי, מזקני העדה הוא, מלמד תינוקות של בית רבן תורה והלכה..." (עמ' 38) כך אמר בשלווה יוסף, התימני הזקן שגר בפאתי הכפר כוכבאן לרוברט סאל, אחיינו, הברוקר הניו יורקי, שמנסה לעצור איש מבוגר ועב בשר שמאיים על ילדים קטנים בשוט.
רוברט סאל, הוא בעל חברת השקעות במנהטן, כריש וול סטריט חסר רחמים ואגוצנטרי. הוא בעל מזופת ועל אף אהבתו לילדיו לא ייחשב כאב השנה. שאיפתו בחיים היא לעשות כסף ואחר כך לעשות עוד כסף ובסוף עוד הרבה כסף.
מה שמניע את רוברט הוא הרוברט הקטן, הוא עצמו, שגר עם אמו המשרתת בקראוון בחצר של משפחה עשירה שלא ספרה אותו או את אמו. ילד תלוש, ללא משפחה - בודד, מריר ומלא כעס. כעת תורו להצטרף לגזע האדונים.
יום בהיר אחד, חייו מתחילים להתפרק מול עיניו. אישתו עוזבת אותו ואמו האהובה מתה בבית חולים. על ערש דווי לוחשת האם לרוברט כי משפחתה מתגוררת בכפר כוכבאן שבתימן.
המון מהגילוי מחליט רוברט לנסוע לתימן ולברר מדוע הסתירה אמו כל חייה את קיום המשפחה בתימן.
הוא מגיע לכפר נידח, כוכבאן ובפאתיו מגלה ישוב יהודי שתושביו האדוקים חיים מבחירה בעוני ללא חשמל, מים, רכב או כל סממן מודרני אחר. האדיקות של תושבי כוכבאן היהודים שמה בכיס הקטן את מאה השערים, מורמונים ואמיש גם יחד. באותו הכפר מגלה רוברט את דודו יוסף. תמורת הזכות לשמוע את הסיפור המשפחתי, מתחייב רוברט לחיות בין המקומיים במשך שבוע ולציית לכללים הנהוגים בין בני המקום.
משם מתחיל מסע גילויים איטי שיוביל את רוברט לתל אביב, ירושליים, מנהטן ובחזרה לכוכבאן. רוברט עתיד ללמוד כמה דברים חדשים על אמו, על משפחתו החדשה ובעיקר על עצמו.
זוהי סאגה משפחתית חוצה דורות ויבשות, קולחת ויוצרת עניין רב.
הספר לא חף מפגמים ולעתים מרגיש כטלנובלה, בעיקר הסוף (לא שטלנובלה זה דבר רע). אני לא בטוחה שקיימים יהודים כמו אלה שהסופר מתאר, הם נשמעים קצת אדוקים מדי, מושלמים מדי ומטורפים מדי. מצד שני, מה אני יודעת על אדוקים, תימנים או אשכנזים? הרי ממילא אין סיכוי שאכנס למאה השערים ללא אפוד מגן וקסדה.
אני גם לא בטוחה שככה הם מדברים, זאת אומרת בציטוטי תנ"ך בלבד. אבל אם טביה החולב יכול, אז למה התימנים לא?
הדבר היפה ביותר בספר הוא תיאור המסע של המשפחה מתימן לארץ ישראל. ניכר שהסופר עשה תחקיר והמסע מתואר באוטנטיות רבה.
אז בשורה התחתונה - ספר לא מושלם, אבל בהחלט מעניין. רוב הסאגות המשפחתיות שקראתי היו של בני האשכנז וסאגה משפחתית על תימנים הייתה בעיני חידוש מרענן. השכלתי - לכן דייני.
22 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
נתי ק.
(לפני 13 שנים ו-1 חודשים)
תודה אלי
כנראה שלא פגשתי בני תימן נכונים...:-)
|
|
אלי
(לפני 13 שנים ו-1 חודשים)
כעיקרון
בני תימן יש להם בקיאות רבה בתנ"ך ובמשנה ובמדרשי חז"ל, ולשונם מתובלת היטב ברמיזות מקראיות
אפילו ההערות שלהם ספוגות במליצה המקראית. |
|
נתי ק.
(לפני 13 שנים ו-2 חודשים)
תודה חלפה עם הרוח
אני מקווה שבעלך התימני יאהב את הספר:-) אני כאשכנזייה אסלית, אהבתי:-)
|
|
חלפה עם הרוח
(לפני 13 שנים ו-2 חודשים)
בעלי תימני, אמליץ לו לקרוא:-)
אולי גם הוא ימצא שורשים באיזה כפר נידח.
אגב, ביקרתי במאה השערים. חוויה. |
|
נתי ק.
(לפני 13 שנים ו-2 חודשים)
תודה אנקה, אכן מסע מעניין
|
|
נתי ק.
(לפני 13 שנים ו-2 חודשים)
לאברהם אוחנה
קודם כל תודה על הפירגון. צנוע זה בעיני המתבונן. אני לא נוהגת להתלבש חשפני, אך הגדרת הצניעות שלי ושל אנשי מאה שערים שונה. אני מודה שבטיול בירושליים לפני מספר שנים, פחדתי בטעות להיכנס לשכונות חרדיות, לא פחות מאשר להיכנס לשכונות מוסלמיות ולבשתי מכנסיים ארוכים וחולצה עם חצי שרוול (לא מספיק צנוע מסתבר).
לגבי התימנים ברחובות, מעניין מאוד מה שאתה אומר. אקח לתשומת לבי. תודה לך:-) |
|
אנקה
(לפני 13 שנים ו-2 חודשים)
נשמע כמו מסע לספר מעניין.
|
|
אברהם
(לפני 13 שנים ו-2 חודשים)
ראשית, ביקורת יפה מאוד.
אבל כאן הנקודה העיקרית. כתבת שני דברים:
א. "אני לא בטוחה שקיימים יהודים כמו אלה שהסופר מתאר, הם נשמעים קצת אדוקים מדי, מושלמים מדי ומטורפים מדי.... ב. ..מצד שני, מה אני יודעת על אדוקים, תימנים או אשכנזים? הרי ממילא אין סיכוי שאכנס למאה השערים ללא אפוד מגן וקסדה". בשביל ההשכלה הכללית אחדש לך: 1. יש עדיין אנשים (גם תימנים, גם אשכנזים), העונים לתיאור של "א". 2. את לא צריכה שום אפוד וקסדה להיכנס ל"מאה שערים". משום שכל מה שהם מבקשים מהמבקרים בשכונת הוא לבוש צנוע. כלומר לא משהו חושפני. לא פחות ולא יותר. בהחלט כדאי לבקר ב"מאה שערים". יש שם דמויות נחמדות וחכמות, שכל מה שנעניין אותם זה הם עצמם ואינם מתערבים בעסקיהם של אחרים למעט הפגנות על שבת או חפירות ב"קברי יהודים". ואפשר בהחלט לחטוף אתם שיחה (עם הנשים שלהם). מומלץ לבוא בחורף כשממילא לבושים בבגדים, וגם האווירה הציורית\גלותית נראית כאילו עדיין נמצאים באחת העיירות המתוארות בספרי עגנון, כאילו העולם עמד מלכת לפני 150 שנה. ויש גם שכונות בעיר רחובות, שיש שם תימנים שעלו לפני שנה לארץ והם עדיין מדברים בשפה תנכית, ומרגישים שהם עדיין בתקופת בית המקדש הראשון. מעניין כדאי. תודה לך. ב |
|
נתי ק.
(לפני 13 שנים ו-2 חודשים)
עולם, לרוברט יש פורש:-)
|
|
עולם
(לפני 13 שנים ו-2 חודשים)
אז בסוף רוברט ויתר על הפרארי?
בעצם אסור לך לענות. ספוילר.
|
22 הקוראים שאהבו את הביקורת