ספר טוב

הביקורת נכתבה ביום שישי, 6 ביולי, 2012
ע"י עולם
ע"י עולם
הגעתי לקריאתו של הספר "בארצי הזרה לי" להנס פאלאדה (שם העט של הסופר רודולף דיטצן) עם ציפיות בגובה דשא. ראשית, קראתי ושמעתי על הספר מספר ביקורות בינוניות ומטה. שנית, בעמודים הראשונים של הספר מופיעות תשבחות רבות, אלא שכולן מתייחסות לספר אחר של פאלאדה (!) – "לבד בברלין", מה שגורם לקורא לחוש שמנסים למכור לו חתול בשק, ולא זו בלבד, אלא שהשק שקוף ויללות החתול מחרישות אוזניים. עם ציפיות כה נמוכות אולי אין זה מפתיע שהופתעתי לטובה.
"בארצי הזרה לי" הוא יומן אותו כתב פאלאדה במחצית השניה של שנת 1944 בעודו כלוא בבית סוהר לפושעים חולי נפש בגרמניה הנאצית. לו היה היומן מתגלה באותה תקופה, היה גורם קרוב לודאי להוצאתו ולהוצאת חלק ממכריו להורג, ולפיכך פאלאדה כתב אותו באופן מוצפן – בכתב מיניאטורי בין שורות של כתב יד אחר, תוך היפוך הדפים מדי פעם. משניתנה לו שעת כושר, הוא הבריח אותו מבין כותלי בית הכלא.
העובדה כי היומן נכתב בחשאי, תוך סכנת-נפשות ובתנאים לא-תנאים, ניכרת: הכתיבה אסוציאטיבית ובקטעים רבים הרושם הוא כי הדברים עברו ישירות ממוחו וליבו של פאלאדה אל הדף מבלי עריכה וסִגנון (וזאת בניגוד לגרסה מאוחרת יותר של היומן שפאלאדה הכין אחרי התמוטטות המשטר הנאצי). לטעמי זהו יתרון: אף כי הכתיבה מלוטשת פחות, היא כנה יותר.
פאלאדה מתאר את החוויה המסויטת של החיים ברייך השלישי מפרספקטיבה של איש-רוח אשר מתקשה להסתיר את תיעובו למשטר הנאצי, ערכיו ומשרתיו ומשלם על כך מחיר גבוה: רדיפת היהודים, התפוררותו המהירה של הצדק ("צדק אחד למפלגה, ואחד לאלה שאינם במפלגה"), עלייתם של עבדים-כי-ימלוכו – אנשי-ביבים אשר עלו למעמד של חורצי גורלות בשל חברותם במפלגה הנאצית, תופעת המלשינות שאין להימלט ממנה ("כאשר שלושה אנשים עמדו יחד חזקה שלפחות אחד מהם יהיה מלשין"), הפיכת האמנות והאמנים לכלי שרת בידי המשטר, והתחושה כי הפכת לזר בארצך ובעמך.
זוהי הפעם הראשונה בה אני קורא תיאור של החיים בגרמניה הנאצית מנקודת מבט כזו ולפיכך מצאתי ביומן עניין רב. אמנם פה ושם ניכרת נימה אפולוגטית בכתיבה ובעניינים מסוימים חשתי כי היומן מכביר בפרטים יתר על המידה (כפי שחש ומודה ביומן פאלאדה עצמו), אך הדבר מובן לחלוטין לנוכח הנסיבות ובסך הכול כתיבתו של פאלאדה קולחת ומעניינת באופן מרשים בהתחשב בתנאים-לא-תנאים בהם היה שרוי.
האפולוגטיקה ביומן מתייחסת בעיקר לסוגיית ההשארות בגרמניה. אנשי רוח לא מעטים עזבו את גרמניה הנאצית ואילו אלו שנשארו אך תיעבו את המשטר התייחסו למצבם הקיומי בגרמניה הנאצית כאל "הגירה פנימה". הנושא של הגירה פיסית לעומת הגירה פנימה מגרמניה הנאצית הוא נושא טעון ועורר מחלוקת חריפה בחברה הגרמנית שלאחר המלחמה. אחרית הדבר ובמידת-מה (אולי בעקבותיה) גם ההקדמה של פרופ. משה צימרמן לתרגום העברי משאירות אצל הקורא את הרושם שבפאלאדה, כמו גם באנשי רוח גרמנים אחרים שבחרו ב"הגירה פנימה" ולא עזבו את גרמניה, דבק רבב. הנה דוגמא ברורה לכך. פרנק טיס היה איש רוח גרמני שהגן על ההגירה פנימה. וכך כתוב באחרית הדבר: "קביעתו של טיס... הגיעה לשיאה בהנחה ש"קשה יותר על אדם [הטעות בניסוח מקורה בתרגום העברי] לשמור על אישיותו כאן מאשר לשלוח מבחוץ מסרים לעם הגרמני"... ההשמצה המדהימה הזו...". ובכן איני רואה בדעה זו של טיס השמצה כלל וכלל אלא עמדה לגיטימית ואפילו סבירה ביותר.
איני יכול שלא להתייחס למשפט הבא מתוך ההקדמה של צימרמן: "ישנו תחום אפור רחב בין הנאצי המובהק לבין האנטי-נאצי המושבע, דבר... [ה]מתרה בנו כשאנו מסתכלים על החברה שבה אנו חיים היום". השוואות בין גרמניה הנאצית לבין ישראל רווחות בחוגים מסוימים. לטעמי הן חסרות-בסיס והן מעוררות בי שאט-נפש.
אם החיים בגרמניה הנאצית מנקודת מבטו של אינטלקטואל גרמני הגון-ביסודו מעניינים אתכם, אני בהחלט ממליץ על ספר זה. ויתכן שכדאי לקרוא קודם את היומן עצמו, לגבש דעה, ולקרוא רק אחר כך את ההקדמה ואת אחרית-הדבר.
31 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
עולם
(לפני 13 שנים ו-2 חודשים)
טוביה - תודה.
השוואות מסוג זה אכן מעוותות לחלוטין ועצוב שפרופ. צימרמן רומז לכך בהקדמה שלו לספר זה.
|
|
tuvia
(לפני 13 שנים ו-2 חודשים)
עולם, אותי שכנעת,
ותשובתך ליותם, היא מלאכת מחשבת של כתיבת ביקורת.
זילות השואה, תוך השוואת גרמניה הנאצית לישראל זאת מחשבה נואלת. אותי דברים כאלה מצערים. ובמיוחד כשמדובר הישראלי ויהודי שצריך לגלות רגישות לדברים כאלה. |
|
עולם
(לפני 13 שנים ו-3 חודשים)
קוראת הכל - תודה!
|
|
קוראת הכל
(לפני 13 שנים ו-3 חודשים)
ביקורת מרתקת, עולם, על ספר שעד כה לא משך את תשומת ליבי
אבל עכשיו - בהחלט כן. נשמע ספר מעניין ביותר.
|
|
אנקה
(לפני 13 שנים ו-3 חודשים)
לעולם נפלא, כל עוד תמשיך לכתוב כל כך יפה, נמשיך לגרום
לך להסמיק.
|
|
עולם
(לפני 13 שנים ו-3 חודשים)
לרונדו - התמונה שהצטיירה לי מקריאת "לבד בברלין" ו"בארצי הזרה לי" שונה מאד.
מיומנו מצטייר אדם הממשיך לשמור על קשרים טובים עם יהודים על אף שכתוצאה מכך הוא מוכרז כסופר בלתי-רצוי. אבל, כמובן, איני מתיימר לדעת מה באמת היה בליבו. אשמח לקבל הפניה לאותו ציטוט של ה"ידיד" של פאלאדה. את תגובתו של פאלאדה עצמו לציטוט כבר לא ניתן לקבל בשלב זה.
|
|
עולם
(לפני 13 שנים ו-3 חודשים)
ליותם - תודה!
כשעוסקים בהשוואות (כמו בכל דבר, בעצם) נדרש חוש מידה. אם משתמשים בדוגמא שלך ומקצינים אותה עד אבסורד, אז הילד האומר מילה גסה עלול להיגרר בהמשך לזריקת כיסא, ואח"כ אולי להפוך לאדם אלים, לפרוץ לחנויות, להפוך לראש ארגון פשע, להשתלב בפוליטיקה, לעלות לשלטון, להפוך לדיקטטור ואז אולי חלילה לבצע רצח עם. האם נובע מכאן שמורתו צריכה לקרוא להוריו ולומר להם: "הבן שלכם אמר מילה גסה, היזהרו שלא יהפוך להיטלר?". ודאי שלא. וכעת לנמשל - בכל חברה קיימים רוע, גזענות, שחיתות וכולי. המינונים כמובן משתנים. אבל ההשוואות לנאציזם ולשואה מושמעות כלפי ישראל הרבה יותר מכפי שהן מושמעות כלפי מדינות אחרות. לדעתי הדבר נובע במידה רבה משנאת ישראל. וגם כאשר לא זה המניע - השוואות מופרכות לנאציזם ולשואה יוצרות "פיחות" ביחודיות של פשע חד-פעמי זה.
|
|
עולם
(לפני 13 שנים ו-3 חודשים)
חמדת, תודה!
את ואנקה גורמות לי לסומק וירטואלי!
|
|
בלו-בלו
(לפני 13 שנים ו-3 חודשים)
ביקורת מרתקת, כהרגלך.
לא קראתי את הספר, קשה לי לקרוא על התקופה, ואני לא בטוחה שאקרא.
אהבתי את הניתוח שלך, ואני מסכימה בכל לב להתיחסות שלך למשפט של צימרמן. |
|
רונדו
(לפני 13 שנים ו-3 חודשים)
כדאי לדעת שרודולף דיטצן (האנס פאלאדה) היה בעצמו אנטישמי לא קטן
עם הפרסום של ספריו בעשור האחרון עלו לא מעט שלדים מהארון שלו, אחד מהם היה שנאתו ליהודים כשלאחד מידידיו אמר ש"הפתרון הסופי ליהודים הוא לא רע".
|
|
יותם
(לפני 13 שנים ו-3 חודשים)
ביקורת יפה ומעניינת
אחרי "לבד בברלין" הרגשתי שמיציתי את פלאדה, אבל אולי אני אתן צ'אנס גם לספר הזה. אני רוצה להתייחס דווקא להשוואה בין ישראל (או מקרים אחרים) לבין המשטר הנאצי ולהגן על ההשוואה הזו לא כי מדינת ישראל דומה, מזכירה או קרובה למשטר הנאצי אלא כי אנחנו (וב"אנחנו" אני מתכוון לאנושות כולה) צריכים להיות דרוכים כל הזמן פן נתקרב, אפילו במעט, לאותו משטר מזעזע. אם אני משווה את זה לתחום החינוך - ברור שכשחבר א' אומר לחבר ב' איזו מילה גסה מתוך חברות ובצחוק זה פחות חמור מאשר ילד שזורק כסא על ילד אחר בכוונה לפגוע בו. אבל כל מערכת חינוכית בסיסית יודעת שהיחס לשני הדברים צריך להיות חמור כיוון שבראשון כבר טמון גרעינו של השני - ומכאן אני חושב נובעת ההשוואה והתזכורת המתמדת למשטר הנאצי גם כיום.
|
|
חמדת
(לפני 13 שנים ו-3 חודשים)
מצטרפת לדעתה של
yaelhar .אני לא התחברתי לכתיבתו של פאלאדה בשני הספרים ,אבל הביקורת וזווית הראיה שלך תמיד מצליחים לרגש מחדש אותי .
|
|
עולם
(לפני 13 שנים ו-3 חודשים)
אנקה, תודה!
|
|
עולם
(לפני 13 שנים ו-3 חודשים)
יעל, תודה!
אכן, היו גם גרמנים שסבלו מן המשטר הנאצי בשל הגינותם וגם כאלו ששילמו על כך בחייהם.
|
|
אנקה
(לפני 13 שנים ו-3 חודשים)
עולם נפלא, ביקורת מרתקת בלי ספק.
יש לך הכשרון לכתוב תמיד על נקודת מבט שאחרים לא חשבו עליה.
והכל בשפה כל כך בהירה וכתיבה מהוקצעת להפליא. |
|
yaelhar
(לפני 13 שנים ו-3 חודשים)
כדי להיטיב להבין את ביקורתך
קראתי את הביקורות האחרות שהתפרסמו. ואני מניחה שההתייחסות הפושרת לספר נובעת ממה שכתבה פה מישהי "אין התייחסות אוהדת במיוחד ליהודים..." התרגלנו להתייחס לנושא רק דרך ה"שואה", ואנחנו מביעים התנגדות בכל מקרה שהסיפור עוסק גם באחרים שסבלו, ודאי אם הם גרמנים. אני חושבת שהביקורת שלך, הטובה, עוזרת להרחיב מעט את היריעה.
|
31 הקוראים שאהבו את הביקורת