ביקורת ספרותית על דגלים מעל הגטו - סיפורו של מרד גטו וארשה מאת משה ארנס
ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום ראשון, 15 בינואר, 2012
ע"י tuvia


פשוט מעולה
תמיד ספרו לנו את סיפורו של מרד גיטו וורשה מנקודת הראות של השמאל
בבתי הספר הערוניים - ממשלתיים סיפור מרד גטו וורשה סופר לנו מנקודת
ראותו של הנומקלוטרה הישראלית שהיתה עד לעליית ממשלת הימין בבחירות 1977
ממשלת שמאל- מרכז.
משתתפי המרד בעיני השלטון היו אנשי השומר הצעיר, או מפלגות הפועלים האחרות.
אבל מי שמע על לוחמי בית״ר?
כולם שמעו על מרדכי אנילביץ מפקד המרד שהיה איש השומר הצעיר.
אבל מעולם לא ספרו לנו בבית הספר על חלקם של אנשי בית״ר במרד, ותפקידם המרכזי
סוף , סוף בא משהו ומשלים לנו את החלק האנפורמטיבי שכל כך היה חסר במחקר ההיסטורי
של פרשת מרד גטו ווארשה. ( כמעט וכתבתי מרד בר כוכבא, כל כך הדברים דומים).
--------------------------------------------------------------------------------------
בספר זה משלים בשבילנו משה ארנס את הידע על מרד הגיטו מנקודת הראיה של
תנועת בית״ר והביתריסטים שהישתתפו בו.
ממנו אנו למדים שאת עיקר הלחימה ואת עיקר האבדות לגרמנים, גרמה לחימתם
של חברי תנועת ביתר שבראשם עמד פאבל פרנקל מנהיג בעל ניסיון בלחימה ( שהרי לחם
בגר מנים בשורות הצבא הפולני) והם גם אלו שהיו מצוידים בנשק קצת יותר
כבד מאנשי השמאל.
ספור המרד של הארגון הצבאי היהודי, כפי שהוא נקרא, ובעיקר הקרב ההרואי שלו
נגד הגרמנים בכיכר מוראנובסקי, שבמהלכו הניפו הלוחמים היהודים את דגל ישראל ולצידו
את דיגלה של פולניה, ושרק לאחר קרב מר שערך כארבעה ימים הצליחו הגרמנים לכבוש את הבניין
ולהסיר את הדגלים.
אחת הסיבות העיקריות לכך שמידע על חלקם של חברי בית״ר בלחימה לא הגיע לאוזנינו היא
העובדה המצערת שאיש מלוחמיה לא שרד את הקרבות, ואלה שהצליחו להמלט ואשר היו עדים לקרב גבורה
זה, פשוט הושתקו על ידי מכבש השלטון המפאיניקי, שלא אפשר לקולם של יוצאי בית״ר להשמע בפומבי.
ספר מעניין, סוחף, ופוקח עיניים (והמבין יבין , והלא מבין שיעשה חושבים
ונזכור כולנו מי שלט במדינת ישראל מהקמתה ועד 1977).
טוביה
( עבר שכתוב ב6/12/2013).
6 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
tuvia (לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
הי בניהו, אני מקווה שגם אתה תפנים,
זה לא ויכוח פוליטי! זה שיחה על הבטים היסטוריים, של סיפור אמיתי
שמסיבות פוליטיות הוסתרה האמת כדי לטפח ולנפח מיתוס היסטורי
שלא כל כך דבק באמת ( ראה אינני אומר מיתוס שיקרי!)
השמאל ששלט פוליטית במדינת ישראל עד 1977, הסתיר במודע את האמת על מנת לבצר פוליטית את עמדתו שרק הוא היה אחראי לחלק הגבורה שבשואה. הדיביט ( הויכוח בעברית), הוא האם פרופ׳ ארנס כתב את הספר על מנת לפתוח ויכוח פוליטי, ואני טוען שהספר נכתב על מנת לעשות צדק היסטורי! וזה ההבדל ביני לבין אלה שטוענים שאני פותח ויכוח פוליטי.
tuvia (לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
חמדת, אני שולח אותך לתשובה שכתבתי לבניהו!
ואינני חושב שעלי להצטדק על דברים שכתבתי.
כל אחד חופשי לחשוב ככל העולה על רוחו, וכאמור
איננו פוגע אישית באחר.
tuvia (לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
הי בניהו, אני מקווה שגם אתה תפנים,
זה לא ויכוח פוליטי! זה שיחה על הבטים היסטוריים, של סיפור אמיתי
שמסיבות פוליטיות הוסתרה האמת כדי לטפח ולנפח מיתוס היסטורי
שלא כל כך דבק באמת ( ראה אינני אומר מיתוס שיקרי!)
השמאל ששלט פוליטית במדינת ישראל עד 1977, הסתיר במודע את האמת על מנת לבצר פוליטית את עמדתו שרק הוא היה אחראי לחלק הגבורה שבשואה. הדיביט ( הויכוח בעברית), הוא האם פרופ׳ ארנס כתב את הספר על מנת לפתוח ויכוח פוליטי, ואני טוען שהספר נכתב על מנת לעשות צדק היסטורי! וזה ההבדל ביני לבין אלה שטוענים שאני פותח ויכוח פוליטי.
חמדת (לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
טוביה -גם בזה אתה מכניס פוליטיקה? ממך לא ציפיתי ...ואולי ארנס כותב מזווית ימינו -כי כך הוא חושב ומאמין וזאת זכותו. ההיסטוריה-היא עובדות כך אתה מלמד אותנו כל הזמן פה באתר ,והפרשנות ניתנת לבחירהו/או להטעייה .
בניהו (לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
אח טוביה! סוף סוף אני רווה נחת ממך!
אין צורך שאוסיף, כי דבריך כמו יצאו מגרוני. עוד לא קראתי אתה הספר, אך הוא כבר נכנס לרשימת הקריאה שלי.
tuvia (לפני 13 שנים ו-7 חודשים)
נכון אז אתה בעצם תומך במה שכתבתי
אני טוען זאת כבר מההתחלה, אין להשתיק מחקרים שאנשים
עושים בטענות שוא.
אני שמח שניכנסת לדיון זה חשוב שאנשים רבים ככל האפשר יכנסו ויביעו את דעתם.
כןלם מוזמנים בשמחה
טוביה
yossic (לפני 13 שנים ו-7 חודשים)
צדדים חדשים אם אפשר להיכנס לדיבייט בינך לבין יותם, אומר שיש טעם במה שיותם אומר, וחולק עליו. משה ארנס הוא איש אקדמיה ומוכר כבעל אינטגרטי רב והספר ערוך באופן ענייני ולא תעמולתי, וגדולתו הוא בחשיפת האמת שכוסתה. יחד עם זאת חשיפת האמת ומרכזיותם של רבים וטובים שתפקידם טושטש..היא תכלית הספר ולא להנציח את המחנאות הפוליטית.
tuvia (לפני 13 שנים ו-7 חודשים)
אתה ממשיך לצעוד הדרך שבינה לבין מה שכתבתי אין ולא דבר.
כאשר אני מביא מדבריו של משה ארנס אני בטוח שבתור פרופסור
וחוקר מדעים ( אווירונאוטיקה), האיש יודע דבר אחד או שניים
בכתיבת מאמר מדעי גם אם הוא מתחום ההיסטוריה.
אם קראת את סיפרו של ארנס , אין למצוא בו טענות היסטוריות מצוצות
מהאצבע. כל טענה וכל עובדה בספר נטועה בעובדות! בעדויות של אנשים שהיו שם. ושוב אני חוזר על מה שכתבתי מקודם- למי שקשה להשלים עם האמת, שלא מתאים לו, או שאידיאולוגית לא מקובל עליו
יכול לזרוק את הספר הצידה ולהישאר באותו עולם צר ומלא מיתוסים
שיקריים. האם הביקורת שלך נובעת מקוצר כושר ראיה, או שמא זה מתוך נאמנות עיוורת למיתוסים שהאבות המייסדים הכניסו למוחותיהם
של בני הארץ במשך 60 שנה , ואשר עוברים בירושה מדור לדור תוך כדי
דחיקת האמת לקרן זוית, ולך תמצא אותה לאחר מכן!
יותם (לפני 13 שנים ו-7 חודשים)
כמובן שיש קשר אני מסכים איתך לחלוטין כי יש לחקור כל אירוע היסטורי, גם אם הדבר כואב ומזעזע. מדבריי ממש לא עולה כי אסור לחקור את השואה, ואם כך הובן אז אני מצטער. הביקורת שלי הופנתה כלפי הנימה המתנצחת של דבריך, כאילו אתה מבקש להוכיח דרך אירועי גטו וארשה והתגליות של ארנס (ד"א, משה ארנס הוא לא ממש היסטוריון או אקדמאי ולכן הייתי לוקח בערבון מוגבל את דבריו) את השמאל ונגד השמאל כיום ובכלל. על פשעי השמאל ועוולותיו ניתן לדבר במשך שעות וימים רבים, אך הייתי נזהר מלנצל זאת לטובת התנצחות פוליטית-אקטואלית פשטנית.
tuvia (לפני 13 שנים ו-7 חודשים)
אין שוב קשר בין דבריך לבין דברי.
לא באתי לנגח אפריד ובטח שלא להמעיט מערך השואה וליקחה
בביקורת על הספר, ניתנת לקוראים הזדמנות לחוות דעתם על הספר
שקראו. ואני השתמשתי בהזדמנות הזאת כדי להאיר כמה עובדות בנוגע
אליו.
על פי דבריך אסור לחקור את השואה ויש להשאיר את הדברים כמות שהם כדי שלא יבצר זילות של המאורע האיום הזה.
ובכן, אני מתנגד לדעתך.
לדעתי יש לחקור, לחטט, לחפור ולהוציא לאור השמש את כל הניתן לחקירה! ואפילו אם מדובר בהליך כואב הפותח פצעים ישנים! כי אין
חשוב מידיעת האמת ואין חשוב מהריסת מיתוסים שקריים, ועלינו ללכת
לכל אורך הדרך אפילו אם הדבר קשה ומכאיב לאנשים החיים בינינו,
כי לאחר לכתם של האחרונים בדרך כל בשר , לא ישאר לנו מי שיספר
מה קרה שם.
ולכן אם דברים שכתב ארנס הם מכאיבים למי שהוא , אז שהיה!
חשוב לחשוף את האמת , והיא צריכה להיות נר לרגלינו.
יותם (לפני 13 שנים ו-7 חודשים)
האם זה באמת נחוץ? האם הוכחת קיומם וחשיבותם של לוחמים רוויזיוניסטים בשורות המורדים בוארשה משרתת איזה אינטרס למעט קטנוניות וווכחנות? לא יותר טוב לדבר על הלקח ההיסטורי שניתן ללמוד מהשואה - אהבת אדם והקץ לשנאה ולהרג? האם לא מיצינו את השלב הפרימיטיבי שבו אנו מנצלים את האסון הבלתי-נתפס הזה למען הצדקת שנאה, פשע וגזל? נקודה למחשבה...





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ