ביקורת ספרותית על חינוך אמפתי כביקורת הניאו-קפיטליזם מאת חן למפרט
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום חמישי, 16 ביוני, 2011
ע"י סימניה


ספרו החדש של ד"ר חן למפרט מרצה לפילוסופיה וחוקר תרבות וחינוך בשם "חינוך אמפאתי כביקורת הניאו-קפיטליזם" היינו ספר מהפכני המביא באופן קריא ורהוט את תפישתו הרדיקאלית של המחבר.

מחשבה הקוראת לפרק את מערכת החינוך הקיימת מיסודותיה הקפיטליסטים , המודרניים.

ובעיקר קריאה להיפרד מהתפישות והעקרונות החינוכיים הנמצאים בשורש המחשבה החינוכית בתקופתנו.

קריאה לוויתור על 'הקניית ידע פורמאלי' כמטרה מרכזית של בית הספר, אין יותר תוכניות לימודים, אין 'מטרות' ו 'יעדים חינוכיים'.

וויתור על שיטות ההוראה כהליך חינוכי מרכזי, כל מורה בוחר לעצמו את האופן שבו הוא ילמד את התלמידים בכיתה וייפגש עם התלמידים 'בטריטוריה של ילדים' ולא במרחב המבוגרים ו 'חדר המורים'.

וויתור על הקשר העקיף של מורים בתלמידים שמשמעותה היא התלות של המורה בהרגשת היותו 'בעל ערך' התלויה במדדי הצלחה לימודית אצל התלמידים.

היפרדות מהתפישה שהתלמיד הוא צרכן והמורה הוא ספק תוכן וקיום מערכת יחסים של 'סחר מכר חינוכי'.

אבל במרכז המחשבה בספרו הרדיקאלי של ד"ר למפרט עומד המושג 'חונכות גנרטיבית' כפעולה חינוכית מרכזית של בית הספר.

ומהי אותה חונכות גנרטיבית ?

ביסוד התפישה עומד המושג 'מפגש' בין מורה –ילד , חונכות גנרטיבית מתבססת על מפגש בלתי אמצעי בין המבוגר לילד, אך אינה מתמצה באקט של המפגש או בדיאלוג עם הילד.

היא בעיקר מחייבת פעולה ממשית של שינוי בעולם באמצעות מפגש היוצר נאמנות ומחויבות של המבוגר לחירותו לאושרו של הילד כאשר המבוגר מאמץ באופן פעיל ואקטיבי את מושג 'החמלה' ו 'האמפטיה' ומאפשר דרך המפגש עם הילד לייצר 'היות בעל ערך' .

המבוגר בתפישה רדיקאלית זו הופך להיות 'מבוגר משמעותי' מבוגר המעניק לילד תחושה של מקום, של נוכחות, של ממשות ושל ערך.

רגשות ועולם פנימי של הילד נפגשים עם רגשות ועולם פנימי של מבוגר משמעותי.

על מנת להבין את המחשבה המהפכנית שמציע ד"ר למפרט צריך לקרוא את המהלך הכולל שעושה המחבר והדיון המעמיק המתקיים בספר ובעיקר את תיאור המציאות החינוכית של מערכת החינוך היום.

אחד הפרקים המרתקים בספר הוא הדיון העוסק בשפה החינוכית , שפה המצמצמת את התודעה ואת משמעות היות 'מורה' , שפה השוללת מהמורה לעסוק ברגשות של עצמו וברגשותיו של הילד ובעיקר שפה חינוכית השוללת את המפגש בין מורה-ילד.

פרקים נוספים בספר עוסקים גם בהתערבות ההורים במערכת החינוך והשפעתה הרעה ותוצאותיה השליליות הן להורים והן למערכת החינוך, פרק העוסק במושג 'חמלה רדיקלית' תוך מבט חדש על המושג 'חמלה' ושימושו במפגש עם ילדים.
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה



0 הקוראים שאהבו את הביקורת




©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ