“בהקדמה לספרה, שחלק ממנו מופיע גם בגב הספר, כותב ליאונארד קארמיצ'ל - מומחה לעניין, כנראה, על מעלותיה של המחברת ועל שיטתה "ריפוי במשחק". שיטה שבה נותנים מרחב פעולה - כמעט מושלם, לילד המטופל - דבר שבהחלט יעזור לו לגלות את אישיותו הנחבאת, ואולי אף להפכו לאישיות מבריקה ומוכשרת, ויתרה מכך - למנהיג אמיתי.
וכך הוא מסיים את דבריו: "אך בראש לכל, 'דיבס' הוא ספר קריאה מצוין! לדידי, הוא מרתק כסיפור בלשי ממדרגה ראשונה."
אכן, ספר קריאה טוב, ואוסיף ואומר: "מסופר בגובה העיניים."
מרתק כסיפור בלשי ממדרגה ראשונה?
נו, אם הדבר לא היה כרוך במאמץ, הייתי יוצר קשר עם אותו קארמיצ'ל, וברצון ממליץ בפניו על ספרי בלשים ומתח טובים לאין שיעור מהספר הזה... בהבטחה!
גילוי קטן: בחיפושי אחר שמה של המחברת, נתקלתי בשמו של קארל רוג'רס - שהוא, כנראה, אבי השיטה. ואולם אקסליין, כפי הנראה, לקחה את השיטה צעד קדימה ופיתחה אותה למה שהיא כיום.
כך הבנתי, אולם איני קרוב לנושא, והשמות והשיטות, ממש אינן נהירות לי מספיק.
הספר אינו מתיימר להיות "ספר הוראות והפעלה" לילד ה"רגיל", שמתפתח "לפי הספר", אלא לילד שקשה להיכנס לעולמו, ושהתנהגותו ממש חריגה, ולא לטובה (יסלחו לי הפסיכולוגים והפסיכיאטרים אם לא הבנתי נכונה את הניואנסים.)
ייאמר מיד, הילד שקיבל את טיפולה של אקסליין היה מבריק לפני הטיפול, וידע דברים שאיני משוכנע שתמצאו ילדים רבים בעלי ידע כזה, לדוגמה: כשהיה כבן 6, היה פותח מילון אוקספורד ומוצא מילים. שולט בתאריכים חשובים (ימי הולדת, יום העצמאות ועוד). מדבר בצורה בוגרת: "...תבשיל נאה בישלת." יודע שצריך "15 סנטימטר נייר דבק" כדי לתקן משחק כלשהו. שולט בציור בעזרת פרספקטיבה.
אפילו כיצד יש לבטא תאריך, הוא יודע טוב יותר מאמו - מדריכתו, והמטפלת אקסליין: בעמוד 167, שתיהן אומרות "ראשון באוקטובר" ו"ראשון בספטמבר", ו'הגאון הקטן של אימא' יודע טוב מהן, ואומר "האחד באוקטובר" - כפי שאכן יש לומר.
הייתי חייב לשתף את הקוראים עם איזה מטען הגיע ידידנו המופנם לטיפול, כך שהיה צריך "רק" ליצור קשר חם וידידותי עמו, לחזור על מילותיו, והופ - הקטנצ'יק הופך להיות מנהיג.
הספר עמוס במעשיו, דבריו וחזרתה של המטפלת על דבריו של דיבס בחדר המשחקים - אותה חזרה המשמשת אבן יסוד לכל השיטה.
הערה קטנה לגבי שם הספר.
נראה לי ש"הילד המחפש את זהותו" (מזכיר טיולי צעירים להודו...או להבדיל, אנשים שחוזרים בשאלה?), לא בדיוק מסתדר לי עם ילד שמסתגר בתוך עצמו ונחבא רוב הזמן מתחת לשולחן - מצבים שאיני רואה בהם את החיפוש, אלא את הבריחה.
בסיפור חסרה לי מעט אינפורמציה, כמו: בכמה מצבים (מספרים) הצליח הטיפול ובכמה נכשל. אחוזי ההצלחה. וכדי להוסיף אמינות לדו"ח - היכן, ובאיזו שנה הוא נערך. האם המטופלים התערו בחברה, ותפקודם לאורך השנים, היה רגיל או שהם חזרו "לסורם".
בסיכום, למרות הרבה סימני שאלה, נהניתי... אבל, ובפסיכולוגיה כנראה תמיד יש "אבל" - מלבד יצירת הקשר החמה עם הילד ורכישת אמונו (שזה, מן הסתם, הבסיס לכל טיפול שהוא), הייתי לוקח את הטיפול, כפי שמסופר בספר, בערבון די מוגבל.”