ביקורת ספרותית על המאהב מאת מרגריט דיראס
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום רביעי, 5 בינואר, 2022
ע"י רץ


ביוגרפיה עצובה, או פורנוגרפיה מעודנת?

לעתים אני נמשך לספרות המפרקת טאבואים - רעיונות ומעשים אסורים ובלתי מקובלים לגמרי, כפי שמגדיר אותם המילון. לעתים אלה יחסי אהבה אסורים, כך הוא הספר לוליטה של ולדימיר נבוקוב, העוסק באהבה אובססיבית של אדם מבוגר לילדה. ספר שבשל עיסוקו בגבולות הטאבו, מצליח לעורר מכלול רגשות סותרים, ובשל כך הפך להיות יצירת מופת עולמית, אם כי אני אישית לא התחברתי אליו, ובכל זאת שאלתי מהו פשר המשיכה האפלה הזאת, למקומות בהם נחצים גבולות מתעתעים, המותרים אותי לעתים משתאה ומבולבל?

את התשובה מצאתי במקום אחר, בספרה של מרגריט דיראס, המאהב, ששלח אותי למקומות אפלים של הנפש האנושית. לסיפור העוסק באהבת בוסר, ספק תשוקה אפלה, בין ילדה ממוצא צרפתי, בת חמש עשר, לסיני המבוגר ממנה בעשור, בהודו סין, קולוניה צרפתית, בשנות השלושים של המאה הקודמת. בספר שלכאורה נראה פשוט, הכתוב בחסכנות, בו כל משפט הוא תמציתי ומגלם בתוכו מורכבות גדולה.

המאהב הוא ספר שדיראס, כתבה בגיל מבוגר על ילדותה, גיל בו לתהליך ההזכרות משמעות גדולה. באמצעות הזיכרון, היא מנסה לשחזר מציאות, המושתתת אומנם על אוטוביוגרפיה אישית, אך גם על דמות דמיונית המשמשת לדיראס, האלטר אגו שלה, ובכך היא מאפשרת לי כקורא לחוות סוגים שונים של רגשות סותרים בו עת, תחושת אהבה מכמירה לגיבורה, לצד דחיה גמורה לנפשות בספר, כמו אימה שאהבה בצורה חולנית את האח הבכור ובקשה להיקבר יחד אתו. או גם חמלה לאם שנשארה אלמנה, ובשארית כספה ניסתה לבסס את עצמה וילדיה, באמצעות רכישת חלקת אדמה בדלתת המקונג, ומגלה שהייתה זאת השקעה שירדה לטמיון או נשטפה במים, מה שגורם לדיראס, הילדה לגדול כענייה גמורה בקולניה צרפתית, כסוג של השפלה בלתי נסבלת.

הספר הזה הוא כמו אלבום משפחתי של תמונות דהויות, שאת תצלומיו ביצעו צלמים מקצועיים, כהעמדת פנים לבני משפחה יפים ומאושרים, כפי שאימה הציגה למכריה באובססיה. מולה מציבה דיראס את אלבום התמונות האישי שלה, המשוחזר מדמיונה, והוא בניגוד לאלבום המשפחתי, מציג תמונות שנות לחלוטין, של אהבה אסורה המתהווה על רקע התפוררות משפחתית. תמונות המייצגות דימויים אישיים, כדימוי העצמי של דיראס, המתארת את פניה שבגיל צעיר התכרכמו והפכו לזקנות, ביטוי לתחושת אובדן ילדותה והרס נפשה, תיאור שהטיח בי עצב עצום בראשית הסיפור.

דיראס מורדת, בועטת בעקרונות ובמנהגים חברתיים. כשהיא פוגשת במאהב הסיני שלה, היא חובשת ברט גברי, ושמלה רחבה כשק. המרד שלה, הוא הדרך שלה לחוות קונפליקטים, בין ראוי לאסור, ומשם לתאווה ולאהבה חסרת הסיכוי, ומהי בכלל אהבה לבת החמש עשר שלא הרבה יודעת על החיים ואיך בכלל אפשר ללמוד על החיים, המכלים איסורים מרובים, שחלקם הם פרי גזענות ודעות קדומות. אך מצד שני מהם גבולות הכרחיים, מהו המחיר שמשלמים אלה החוצים אותם? כדריאס, שהוחרמה על ידי חברותיה, או המאהב הסיני שנאלץ לקבל את תכתיב אביו ולהתחתן עם אישה סינית ששודכה עבורו?.

לשאלה שהצבתי בראשית הסקירה, אני מסוגל כעת לתת תשובה ברורה יותר, החיים מתנהלים בין קונפליקטים, וביכולת שלנו להביט אליהם בדרך שיפוטית. ככול שנצלול אל תוכם הם תמיד יותירו סימני שאלה, ולא בהכרח תשובות נכונות. בהיבט הזה הספר של דיראס, מעוצב להפליא, מאתגר ומעורר למחשבה, לטבע האדם, ולאופן בו מעוצבת אישיותו ומאווייו באמצעות בחירות שעשה בנעוריו שניתבו אותו למה שהוא לטוב ולרע.
24 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
רץ (לפני 3 שנים ו-9 חודשים)
בת יה-תודה. מסכים איתך, הבעיה היא מה הנכון ומה לא, אין לכך תשובות מוחלטות, אלא לרוב דילמות מורכבות..
רץ (לפני 3 שנים ו-9 חודשים)
Pulp_Fiction -לטבואים יש לעיתים היגיון חברתי, ולעתים גם התנ"ך עצמו עוסק בטבואים תוך הצגת הקונפליקט הכרוך בהם, כמו יהודה ותמר, בנות לוט, ואחרון פיתוי רות את בועז בגורן, אה כן הן לא היו קטינות.
בת-יה (לפני 3 שנים ו-9 חודשים)
ככל שחיפשתי יותר אחרי תשובות נכונות - לא מצאתי כאלה.
מצאתי טוב ורע. מצאתי מותר ואסור. מצאתי יפה ומכוער. ועוד.
אבל מה נכון ומה לא - אין. הגורל מתעתע.
Pulp_Fiction (לפני 3 שנים ו-9 חודשים)
ביקורת מצוינת. אני זוכר את הסרט שנעשה על הספר שראיתי כנער והוא הרשים אותי אז. אני לא בטוח אם וויתור מוחלט על טאבואים הוא בהכרח בחזקת טוב למין האנושי, עם זאת בעניין זה כמו בכל דבר הכל עניין של מינון ומתינות . הבעיה היא שתמיד יתעורר גם על זה ובצדק.
רץ (לפני 3 שנים ו-9 חודשים)
עלמה - תודה, אכן יש כמה צדדים מעוררי מחשבה לספר הזה, כמו קוֹלוֹנְיָאלִיזְם ושחיתות מוסרית, המובילה גם להתנהגות מינית בעייתית.
רץ (לפני 3 שנים ו-9 חודשים)
זאב - תודה.
רץ (לפני 3 שנים ו-9 חודשים)
אלון - תודה, לא ראיתי את הסרט, אבל אני מבין את הצד הארוטי האפל שלבטח הוא בחר בכדי לבטא את הצד הויזואלי של העלילה ובעיקר גיבוריה.
רץ (לפני 3 שנים ו-9 חודשים)
סקואט - תודה, הכמות המדוייקת, ולעתים המרומזת, משאירה מקום לקורא להיכנס לתוך הסיפור ולהשלים אותו על פי הבנתו, אלה סיפורים לטעמי.
רץ (לפני 3 שנים ו-9 חודשים)
בנצי - תודה, מסבים, אכן זהו ספר ללא סיום טוב, כמו שלעתים הם החיים עצמם.
רץ (לפני 3 שנים ו-9 חודשים)
מורי - תודה, אני מבין אותך, בכך שלספר אין עלילה מגובשת, אותה משלמים דימויים, בהחלט סיגנון שלא כל אחד מתחבר אליו.
עלמה (לפני 3 שנים ו-9 חודשים)
לא כוס התה שלי אבל כתבת כ"כ יפה ומעורר מחשבה, תודה לך.
זאבי קציר (לפני 3 שנים ו-9 חודשים)
סקירה מעולה רץ, תודה לך.
אלון דה אלפרט (לפני 3 שנים ו-9 חודשים)
איזה קטע נזכרתי בסרט הזה, שהיה חצי פורנוגרפי, שראיתי לפני מיליון שנה
סקאוט (לפני 3 שנים ו-9 חודשים)
יש לי בבית. עשית חשק לקרוא. ביקורת כזאת מחזקת את המשפט: זה לא הכמות אלא האיכות. ספר יכול להיות מצוין גם במעט עמודים.
בנצי גורן (לפני 3 שנים ו-9 חודשים)
כתבת נפלא רץ על ספר מצוין ונטול כל הפי אנד. כשקראתי אותו ממש יכולתי לחוש את הריחות ולראות את הצבעים של רובע צ'ולון.
מורי (לפני 3 שנים ו-9 חודשים)
לוליטה היה עלוב והמאהב משעמם.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ