ספר מעולה

הביקורת נכתבה ביום שני, 5 ביולי, 2021
ע"י בת-יה
ע"י בת-יה
כשמדברים על 'חידושים ארכיאולוגים' זה נשמע כמו דבר והיפוכו, אבל החידושים האלה מלמדים אותנו על היסטוריה שלא הכרנו, ומשנים את התפיסה שלנו לגבי נושאים שונים שהיו ואינם. וכשהנושא הוא התנ"ך כל חידוש שכזה מאיר באור שונה את הכתוב.
בספר הזה מפגיש פרופ' ישראל קנואל את כתוב בתנ"ך עם ממצאים שנתגלו די לאחרונה, וזה בהתייחס גם לממצאים שהיו ידועים עוד קודם, אך מפחד קדושת התנ"ך והאל רבים סירבו לראות את מה שנמצא 'מתחת לעיניים.'
כך למשל ב'שירת דבורה' מופיע הפסוק: "ה', בצאתך משעיר בצעדך משדה אדום", ואם כך מיהו באמת ה', ולמה ישראל דבקים באמונה בו. והאם עם ישראל היה הראשון להאמין באל מופשט, כזה שאוסר על עבודת אלילים - ובכן, נראה שלא.
ומה באמת עשו בני ישראל במצרים? האם הם היו עבדים או שהיו נוכרים שניסו להתבסס בארץ לא להם. איך זה ש"חמושים עלו בני ישראל ממצרים" אם הם היו עבדים.
ועל כך ועל עוד נושאים מספרים קטעים כתובים שנמצאו בקברי הפרעונים, וגם קטעים שנרשמו על פפירוס, ולאט - לאט מצליחים להבין אותם טוב יותר. גם בזכות העובדה שחוקרים רבים מוכנים להודות שדברים שהיו ידועים עד כה לא ממש נאמנים להיסטוריה, ואם מתגלה משהו חדש אסור לפסול אותו, ובעיקר לבטל אותו, אלא יש לחקור אותו כנדבך חדש ולגלות מה באמת קרה.
ואם כך, מה באמת קרה בתקופת השופטים? מסתבר שהאמונה באל אחד היתה חזקה בתקופה זו הרבה יותר מהאמונה באל האחד בתקופות המלוכה. כי למרות בית המקדש, כל אותן נשים זרות שהגיעו לארמונות המלוכה הביאו איתן גם את האלילים שלהן. והמלכים, באופן כללי, הרסו את החיים הפשוטים ואת המצוות הפשוטות.
ולא רק, נחשפתי בספר הזה להרבה תובנות שלא היו ידועות לי קודם, ואני שייכת לאלה שמתעניינים מאוד בהיסטוריה אותה מספר התנ"ך.
בסיפא אוסיף שברור לי שיש מתנגדים למה שכתבתי כאן. אבל אין לי שום כוונה להתווכח על מה שנכתב בספר, ובטח לא על מה היתה כוונת התורה.
אשמח לענות על שאלות - אם יהיו - בנוגע לספר עצמו.
23 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
בת-יה
(לפני 4 שנים ו-3 חודשים)
אלזה, תודה.
כתבתי בתשובתי לרץ שגם פרופ' קנוהל כותב למה לדעתו ספר התורה נכתב בבבל, ומכאן שאין סתירה בין הדעות. היהדות בעיצובה הנוכחי עוצבה בגלות בבל. בהתייחס לשאר, כמו שכתבתי בביקורת, אין לי שום כוונה להתווכח על מה שנכתב בספר. |
|
אלזה
(לפני 4 שנים ו-3 חודשים)
בת-יה תודה על סקירה יפה. אני רק מציינת שצודק רץ, היהדות בעיצובה הנוכחי נוצרה בגלות בבל בין בית ראשון לשני.
בקשר לשופטים שזו תקופה מוקדמת אני לא בטוחה ביהדותה הטהורה: יפתח מקריב את הבת שלו - קורבנות אדם. שמשון חי בין פלישתים ונושא לו פלישתיות לנשים והשם שלו נגזר מאל השמש וגדעון נקרא בכלל ירובעל ורק מאוחר יותר נקרא גדעון |
|
בת-יה
(לפני 4 שנים ו-3 חודשים)
תודה, רץ.
פרופ' קנואל מסביר בספר למה לדעתו ספר התורה (מתוך התנ"ך) נכתב בבבל, ושאר הספרים נכתבו, לאורך שנים, אחרי חורבן בית שני. בעניין הפולחן לדעתו תקופת השופטים היתה התקופה הכי "טהורה" בהתייחס לאמונה באל שהוא מעל הכל. ופשטות החיים היתה הגורם העיקרי לזה. |
|
רץ
(לפני 4 שנים ו-3 חודשים)
עם ישראל מעולם לא עבד באופן אקסלוסבי את האל - תמיד היה פולחן של מצבות, אשרות ושאר אביזרים פולחניים, היו תקופות בודדות בהן נעשו רפורמות דתיות, כמו בתקופת חזקיהו.
ההבנה שלנו את הדת היהודית עוצבה רק בתקופת בית שני.
|
|
בת-יה
(לפני 4 שנים ו-3 חודשים)
תודה, עמיחי. אענה בקיצור על השאלות.
לשאלה הראשונה: קנוהל טוען שכשברח משה רבינו ממצרים הוא הגיע לשטח ההתיישבות של ארץ אדום, שם שכנו שבטים שהאמינו שהאל הוא מעל הטבע, והם עבדו לאל רק בהעלאת קורבנות על מזבחות (הוא מגבה את ההסבר הזה בכתובות שנתגלו במצרים) וכשמשה נחשף לאמונה זאת, מה גם שאביה של אשתו היה כהן, הוא מחליט לאמץ אותה. לשאלה השניה: קנואל מסביר שהתרגום של ערב רב כאספסוף הוא שגוי. לדבריו, והוא מסתמך גם על פרשנים אחרים, המילה ערב מקורה במילה 'אורבי' האשורית שמציינת שכירי חרב. והוא מוסיף ציטוטים מירמיהו ויחזקאל שמגבים הסבר זה. כך כשיצאו ממצרים גם הערב רב, הרי שמדובר בצבא שכיר. ולעניין הצבא השכיר צריך באמת לקרוא את הספר כי יש כאן תיאור נרחב מאוד של ההיסטוריה של מצרים ביחס לעמים שפלשו אליה. וההיסטוריה הזאת נסמכת גם על כתביו של מנתון, שהיה כוהן דת מצרי, שכתב את תולדות מצרים בתקופת תלמי. בקיצור מאוד - מרתק. |
|
עמיחי
(לפני 4 שנים ו-3 חודשים)
תודה רבה. ספר מסקרן.
א. איך קנוהל מסביר את הפסוק שציטטת משירת דבורה? מה הוא מסיק ממנו? ב. מה ההסבר שלו למילה "חמושים"? מה הוא מסיק מכך? |
|
בת-יה
(לפני 4 שנים ו-3 חודשים)
strnbrg59, תודה. זה אכן הספר, רק שאין כמעט פרטים על החבר,
ונדמה שמדובר יותר בסוג של כותרות משניות. |
|
בת-יה
(לפני 4 שנים ו-3 חודשים)
תודה, חני. גם אני חושבת שהתנ"ך הוא ספר נפלא.
אבל אי אפשר לפסול ממצאים ארכאולוגים שקצת 'מתקנים' את הסיפורים שבו. בנוסף, ההיסטוריה רצופה תקופות של כפירה, כשכל כפירה מתאימה לתקופה שלה: תקופת ההשכלה נתפסה אצל יהודים רבים כאסון. להבדיל, התקופה בה הפרוטסטנטים נלחמו בקתולים. ועוד אחורה בזמן, מלחמת הפרושים והצדוקים שנבעה ממחשבות על כפירה, ולפניה עליית הנצרות. ועוד ועוד... |
|
בת-יה
(לפני 4 שנים ו-3 חודשים)
תודה, פרפר צהוב. אכן, ספר מומלץ.
|
|
בת-יה
(לפני 4 שנים ו-3 חודשים)
תודה, מורי. תמיד אפשר להתחיל -:)
|
|
בת-יה
(לפני 4 שנים ו-3 חודשים)
תודה, מורי. תמיד אפשר להתחיל -:)
|
|
strnbrg59
(לפני 4 שנים ו-3 חודשים)
זה הספר שמחובר בצורה של שיחה בין המחבר לבין חבר אחד סקרן שלו?
|
|
חני
(לפני 4 שנים ו-3 חודשים)
בתיה תודה על סקירה יפה.
אני חושבת שאנחנו בדיוק בתקופה
נמצאים באיזה שהיא נקודה של כפירה בכל, ניפוץ פרות קדושות. שום דבר לא נפיץ מדי או שביר מדי ולכן יש לגיטמציה לערער. לא לקחת שום דבר "לסגוד לו". באופן אישי אני חושבת שהתנך הוא ספר היסטוריה נפלא.ואם לוקחים משם רעיונות נשגבים צריך להגיב אליהם ביחס לתקופה שבה נכתבו. |
|
Pulp_Fiction
(לפני 4 שנים ו-3 חודשים)
מרתק כתבת, בתיה
נראה לי ארצה להגיע אליו מתישהו.
|
|
פרפר צהוב
(לפני 4 שנים ו-3 חודשים)
כתבת בצורה מעניינת ומעוררת סקרנות. תודה.
|
|
מורי
(לפני 4 שנים ו-3 חודשים)
מרתק. למרות זאת, לא בוער לי לחקור דבר שאישית לא היתה לי בו נגיעה מעולם.
|
23 הקוראים שאהבו את הביקורת