ספר טוב

הביקורת נכתבה ביום רביעי, 17 במרץ, 2021
ע"י רץ
ע"י רץ
סינדרלה מהדואר לא מחכה
בימי הקורונה, הדואר החליט להשתכלל ולהוריד את הלחץ מעמדת חלוקת החבילות, מה שגרם לי לקבל טלפון מפתיע, תגיע בשעה כזאת וכזאת, לדלת צדדית, תצלצל באינטרקום, תפתח את הדלת, עלה במדרגות לקומה הראשונה ושם תמצא אותנו באולם מיון החבילות. נישמע מלהיב כמו חסמבה אותו בערך שחקתי בכיתה ד' לאחרונה, ולכן הייתי כל כך נלהב ונרגש מהמשימה הבלתי שגרתית שקבלתי מבית הדואר שלנו.
אל האולם הפנימי של הדאר בקשתי להגיע, משום שזאת היתה אפשרות חד פעמית לשחזר תמונה מנעורי, את מראה אולם חלוקת הדאר, בו עבדתי בין התיכון לצבא, שם היינו מתכנסים הדוורים מוקדם בבוקר בכדי למיין את הדואר לקראת חלוקתו. היה זה מראה מעורר דיכאון של חלל מאובק שחולק לתאים רבועים שדמו לכוורת, אליהם הדוורים תחבו את דברי הדואר, כשהם נעים וזעים כדבורות עמלניות, אך לא היה זה רק המראה, הדוורים עצמם ביטאו תחושה של כישלון, מבחינתם הדואר היווה ברירת מחדל, לעבודה נטולת עניין, שאין שכרה בצידה.
תמיד חשבתי שהצבי האיטי שסימן את הדואר שלי, הפך להיות קל רגליים בשעה שהדואר שינה את הלוגו שלו, ועיצב את אולם השירות בצורה נאה, אבל כל כך הופתעתי בשעה שחזרתי אל אולם מיון הדואר, להיווכח ששום דבר לא השתנה בו מכפי שהכרתי אותו לפני חמישים שנה, עליבות מדכאת, הוא הרושם שממנו יצאתי מהדואר הנוכחי, לא פלא שלעתים קרובות מאבדים בו חבילות.
סטפן צווייג, בספרו הנערה מהדואר, משתמש בדואר, בכדי ליצור תמונת פתיחה עוצמתית, מדכאת בעליבותה המכניסה אותנו באחת לאווירת המקום ממנו באה סינדרלה שלנו, כרסטינה, נערה אפרורית חסרת תיקווה המצויה בתחתית הסולם החברתי והכלכלי כעוזרת דוור, במקום הדואג להזכיר לה את מעמדה במראהו ובאווירתו, אפילו בקולות הטלפרינטר החד גוניים שכאילו נועדו להבהיר שהדוור הוא לא יותר מהשליח הנושא בשורה. לה אין כלל צפיה לבשורה חיובית משל עצמה, מה שנותר לה לצפות, הוא לעוני מנוול, משפיל ונטול תיקווה.
צווייג, מתאר את הימים שאחרי המלחמה, לכאורה הקלה, אבל השבר החברתי והכלכלי ממשיך ואיתו הפער הגדול בין מי שחסר כל, לבין מי שהמלחמה פגעה בו פחות. צווייג מבצע ניסוי פסיכולוגי ספרותי, הוא לוקח מי שחסרת תיקווה, ומטיל אותה לתקופת זמן קצובה אל תוך העושר והסביאה בהם נוהגים העשרים, מה יקרה לסינדרלה שלנו, האם היא תוכל להשתלב בנשף, ומה יקרה בשעה שהפעמון יצלצל והיא תצטרך לחזור לנקודת הפתיחה שלה, מה שעל פניו נראה כאכזריות לא מובנת, כביטוי לאטימות חברתית ואנושית.
הספר הזה נכתב על תקופה לכאורה אחרת, אך דומה שהבעיות האנושיות הן אקטואליות לתקופתנו לאחר משבר הקורונה ומעוררות מחשבה לאלו ששקעו ומתקשים לחזור למצבם, ולאלו שהפסיקו לחלום בשעה שהמציאות טפחה על פניהם, על תהומות ייאוש, כסיפור פרטי שהוא משל להתמוטטות חברתית.
צווייג, בעל יכולות אבחנה מרתקות לגבי הטבע האנושי. למרות שחלף זמן מכתיבת ספריו, הם עומדים במבחן הזמן ותמיד מרתקים ומעוררי מחשבה, אם כי אורכו של הספר לעיתים מיגע. קורותיה של כריסטינה, הם אגדת סינדרלה של המאה העשרים, בה רצינו שסיומה יהיה גנרי, מאז הם חיו באושר ובעושר... המציאות שלה שונה לחלוטין. אם כי מפתיעה בסופה. אם כך מהי הרלוונטיות של סיפור זה אילנו? ההכרח לגלות חמלה, לעצמנו ולזולתנו.
33 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
רונדנית
(לפני 4 שנים ו-5 חודשים)
יופי של ספר , יופי של סקירה - גם אני אהבתי אותו
|
|
רץ
(לפני 4 שנים ו-5 חודשים)
חני תודה, זה מתחבר אצלי גם לאמנים - כמו אגון שילה האוסטרי שהצליח לבטא את העליבות הכואבת של האנשים המצויים בשוליים.
|
|
רץ
(לפני 4 שנים ו-5 חודשים)
בר תודה - וחשוב בהצלחה בהצגה.
|
|
חני
(לפני 4 שנים ו-5 חודשים)
שמחה שאהבת רץ.
כיף של סקירה ליופי של ספר.
|
|
בר
(לפני 4 שנים ו-5 חודשים)
רץ- ביקורת נהדרת.
רכשתי לעצמי את הספר הזה לפני שנתיים או שלוש והוא עדיין ממתין על מדף הספרים שלי. נראה לי שהגיע זמנו. |
|
רץ
(לפני 4 שנים ו-5 חודשים)
כרמלה - תודה, בהחלט מסכים להערה שלך, עד היום קרבנות תקיפה מינית חוששות להתלונן כי יציגו אותן לא מוסריות, כמי שהיתה להן אחריות לדינמיקה שהתהוותה.
|
|
רץ
(לפני 4 שנים ו-5 חודשים)
אלזה - תודה, הדואר מאוד צפוף אבל הוא נראה בחזיתו סביר, אפשר גם להזמין תור דרך הניד סבבה, אבל הניגוד בין החזית לחלל הפנימי של הדואר הוא בולט ומציג בכך רפורמה שעדיין נמצאת במחצית דרכה.
|
|
אלזה
(לפני 4 שנים ו-5 חודשים)
ביקורת נהדרת. בעיקר התאור הנפלא והכלכך נכון שלך את הדואר פה בארץ, בימים ההם ואולי גם בזמן הזה
|
|
כרמלה
(לפני 4 שנים ו-5 חודשים)
רץ -
אני התרגשתי לראות את ההבנה של צוייג בשלבים העוברים על בחורה שמוטרדת/מותקפת מינית, בפרט השיתוק וחוסר היכולת להתנגד. תחושת ההאשמה העצמית של בחורה מותקפת, היתה מאד נפוצה אז, ועדיין קיימת חלקית גם בימינו.ברור שהיא אינה מוצדקת, לא אז ולא היום. אינני בטוחה שצוויג רצה לומר שלבחורה חלק האשמה, אלא לתאר את הלכי נפשה, שרווחו מאד באותה תקופה.
|
|
רץ
(לפני 4 שנים ו-5 חודשים)
מוריה - תודה, אני חושב הדואר הוא רשות לדעתי - בהחלט הוא צריך לעבור הפרטה .
|
|
רץ
(לפני 4 שנים ו-5 חודשים)
כרמלה - תודה, אני ממש מופתע לרגישות שלך לקטע בו כרסטינה נופלת לתקיפה מינית, צוויג מתאר זאת ברגישות דרך עינייה של כרסטינה,
אבל בסוף הוא שם בשפתיה את המילים, מהם משתמע כי בחורה מותקפת מינית היא האשמה:"נערה באמת צעירה כבר היתה מאבדת את הראש." מאז עברנו כברת דרך.
|
|
מוריה בצלאל
(לפני 4 שנים ו-5 חודשים)
ביקורת נפלאה, כרגיל. כל ביקורת פה מזכירה לי כמה עוד יש לי לקרוא ואין מספיק זמן.
ובקשר לדואר ישראל, הוא צריך בדחיפות לעבור הפרטה. לא אפסיק לומר את זה. |
|
כרמלה
(לפני 4 שנים ו-5 חודשים)
תודה רץ.
ציטוט מתוך הספר ברוח ימים אלה וכל כך מקדים את זמנו. מאיר עד כמה ידע צוויג לחדור לנפש ללא תלות במיגדר: "....מעניין אם הוא מרשה לעצמו להתנהג גם עם האחרות כמו היום אחרי הצהריים במכונית... לכל אורך הברך, אני לא מבינה איך עברתי על זה בשתיקה...הייתי צריכה להתרחק ולבקש שיפסיק...אני מכירה אותו רק ימים אחדים. אבל הייתי משותקת לחלוטין...נורא איך שאפשר פתאום להיות חלשה לגמרי, כנועה לגמרי, כשאיזה גבר נוגע בי ככה...לא תיארתי לי אף פעם איך שהכוח יכול לנטוש אותי פתאום...הייתי צריכה לעשות משהו, הוא עוד יחשוב בסוף שכל אחד יכול לגעת בי ככה... או שיאמין שזה רצוי לי... זה היה מצמרר, רעדתי כולי עד אצבעות הרגליים...נערה באמת צעירה כבר היתה מאבדת את הראש..." (הנערה מהדואר, עמ' 104) |
|
רץ
(לפני 4 שנים ו-5 חודשים)
זשל"ב - תודה, צוויג כותב מקסים ונוגע והבעיות עדיין רלוונטיות.
|
|
רץ
(לפני 4 שנים ו-5 חודשים)
דו - תודה, אכן הספר משקף בצורה מדוייקת את העולם שבין שתי מלחמות העולם, הוא נעלם, אך חלקן של הבעיות האנושיות שהיו בו בהחלט חוזרות לעלמנו אם כי בצורה שונה, כמו חוסר הוודאות, אובדן האמון במנהיגות.
|
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 4 שנים ו-5 חודשים)
ביקורת יפה. גם אני ראיתי בו ובקורונה מצבים דומים. אני דווקא לא הרגשתי שהוא ארוך מדי.
|
|
דן סתיו
(לפני 4 שנים ו-5 חודשים)
ביקורת מקסימה
על עולם שהיה ונגוז.
|
33 הקוראים שאהבו את הביקורת