ביקורת ספרותית על ויראלי - כך תגרמו למוצרים ולרעיונות שלכם להצליח מאת ג'ונה ברגר
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שלישי, 3 בנובמבר, 2020
ע"י yaelhar


#
כמי שמאושרת לקבל ספרים חינם (ומתפשרת גם על מוזלים...) קפצתי על ההזדמנות כשעברית חגגה 10 שנים והציעה 10 ספרים חינם. מתוכם הורדתי שניים שסברתי שאקרא וחגגתי על המציאה. אני מודה בהכנעה שלמרות חיבתי הרבה לספרים חינם, תמיד אורבת בירכתי מוחי המחשבה שאם זה ניתן חינם זה בטח שווה חינם... התחלתי בלי ציפיות וגיליתי מטמון.

אני בטוחה שאנשי שיווק יכולים להפיק מהספר הזה דיווידנד נאה ומעשי, אותי - חסרת הידע התאורטי והמעשי בתחום - הוא עניין כניסוח להתנהגויות שאנו מתנהגים בחיי היומיום, אבל לא מודעים לעובדה הזאת. ברגר שואל למה מוצרים ורעיונות מסויימים הופכים ויראליים ומגיעים לכל פינה (כמעט) בגלובוס ואחרים – טובים, חכמים, מוסריים, יפים כמוהם שוקעים בתהום הנשייה? מהו הסוד שיהפוך אדם, מוצר או מעשה לנשוא לחיקוי ואחרים יישארו באפרוריותם?

יש כמה עקרונות להתנהגות אנושית, המבוססות על היותנו חברי להקה. כלומר - חלק מההתנהגות שלנו אופיינית ביולוגית (וסוציולוגית) מה שמנבא איך נתנהג במצבים מסויימים. כל מה שנותר לעשות הוא לחקור את אותה התנהגות, לנסות להפעיל אותה, לשלוט בה ולהפיק ממנה רווחים נאים (שגם זו פעילות האופיינית לעולם שלנו היום, כידוע). לחצנים כמו "יתרון חברתי" הגורמים לנו לעשות פעולות מסויימות, הֵקשרים אסוציאטיביים בין רעיונות שונים יכולים להעצים התנהגות מסויימת ולגרום אותה, בלי שהמתנהגים עצמם יהיו מודעים לכך. רגשות הם סיבה לחלק גדול מההתנהגויות שלנו ולבחירות שלנו. אם תוכל לטעון רגש למוצר או לרעיון שלך, יש לך סיכוי טוב שהוא יהפוך ויראלי. חקיינות טבועה בבסיס ההתנהגויות שלנו. אנחנו נוטים לעשות מה שאחרים עושים ולתמוך במה שאחרים תומכים בו. מי שמעוניין שיאמצו את הרעיון או המוצר שלו, צריך להפוך אותו לפומבי (ההיפך מפרטי) ולגרום לאנשים לדעת מה אנשים אחרים חושבים בעניין.

אנחנו חיים בעולם של שיווק אגרסיבי. לוחצים עלינו לרכוש עוד ועוד מוצרים, כי כך בנוייה הכלכלה היום, ואם לא קונים – היא תקרוס. היום "קניות" הם בילוי מקובל ולעתים מועדף על משפחות ויחידים. אפשר להיווכח בזה אם משוטטים במרכזי קניות בשבת: אנשי, נשים וטף שועטים במעברי חנויות ענק, ממש כמו שפעם לקחו את המשפחה לקרקס או ללונה פרק.

מה ערכו של הספר הזה?
הוא כתוב היטב וקריא מאד. קצת הפריעו לי הדוגמאות שכולן אמריקאיות – פוטבול, צ'יריוס, תרבות שתיית האלכוהול בקולג' וכיוצא באלה. אבל אם מתעלמים מזה הוא כותב על התנהגויות אנושיות הניתנות לחיזוי ולהסבר (ולצערי גם לתימרוּן ומניפולציה) הוא עוסק בתופעה שכולנו נתקלנו בה פה או שם ושכולנו פגיעים לה במידה זו או אחרת.
אני חסידה גדולה של היכרות עם הידע האסוציאטיבי, הלא-מודע של ההתנהגות שלנו. לדעתי ככל שנדע יותר על המניעים להתנהגויות שלנו, על "הכפתורים" הסמויים באמצעותם אפשר לתמרן אותנו לתגובות צפויות, כך נוכל לבחור באמת במה שרצוי לנו.
הספר מנסח חלק מהנעלמים במשוואה שלנו, ובלי להרגיש – נותן לנו מידה לא מבוטלת של שליטה. זו תמורה נאה מאד עבור משהו שניתן בחינם (אבל הוא בעל ערך לא מבוטל...)



44 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
yaelhar (לפני 4 שנים ו-9 חודשים)
תודה רבה, חני.
הדוגמאות אמריקאיות כי הכותב אמריקאי. וכמו רבים - ביחוד אמריקאים - העולם שלו נראה לו היחיד הקיים.

נגעת בנקודה חשובה. לדעתי - מודעות אינה מועילה תמיד. אדם צריך את מידת המודעות שתעזור לו לנהל היטב את חייו. הוא אינו זקוק למודעות מושלמת - זו אפילו יכולה להזיק להתנהגותו הספונטנית. במקרה הזה המודעות שהספר מציע היא מהסוג המועיל: היא עוזרת להבחין בנקודות "לחיצות" והידע שימושי.
חני (לפני 4 שנים ו-9 חודשים)
מובן לגמרי מדוע הדוגמאות הן אמריקאיות. ארץ הקפיטליזים והשופינג
ואנחנו כבר לא רחוקים משם.
תודה יופי של סקירה יעל נשמע ממש מעניין.אך
לא בטוח שארצה להסביר למה אני מתנהגת
בצורה שאני מתנהגת. איזה יתרון יצמח לי מכך.
זה כמו לדעת נניח גרפולוגיה ואז לתקן
את הצורה בא אתה כותב לפני שאתה מוסר
טקסט כתוב למישהו.תמיד בעד אותנטיות.

מורי (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
יעל, לא כל המחלות באות באות דרך הדבקה. אבל נניח שכן והיינו מכניסים את כולם הביתה בכוח, לא חשוב איזה, לשבועיים. את נגד, אבל פתאום אין מחלות ואת עדיין נגד ומחזיקה את הנובל בכיס.
yaelhar (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
אכן, Mero, השיטה שלך מזכירה את הסגר.
אם סוגרים את כולם בבית, לא יהיו הדבקות. אם היו מוצאים שיטה לסגור את כולם לתמיד - פתרת את כל בעיית המחלות בעולם, התייצב לקבלת פרס נובל. החוכמה היא להמציא משהו שבחיים רגילים אפשר להימנע מלחלות. ואם אפשר - ללא היסטריה.

אחרי שנים שלא צפיתי בטלויזיה בכלל, חזרתי לצפות כשעה בערב, כדי שמישהו יגיד לי סופסוף מה המצב, מי נגד מי, מה מותר ומה אסור ולמה אני צפוייה אם אגיע בתום-לב לחוף הים... לא קיבלתי הרבה תשובות, אבל יותר מכלום.
yaelhar (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
תודה רבה, בת-יה.
לא חושבת שזו כל התורה. פחד הוא אחד הרגשות המניעים אותנו, לא הרגש היחיד. ומה שמניע אותנו אינו רק רגש - יש עוד גורמים במשחק.

הספר הזה אינו עוסק בשיווק אלא בהבהרת המחשבות והרגשות הלא-מודעים של ההתנהגות האנושית.
מורי (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
תזכיר לי מה זה טלוויזיה?
Mero (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
כך תגרמו לעיניים להתעלם משיווק
*אל תצפו בטלוויזיה
*תתרגלו לא "לראות" את הבאנרים באתרי אינטרנט
*תתשתיקו את הרדיו/רדיו אינטרנטי בכל פעם שמשמיעים פרסומת
*קנו מה שאתם צריכים ולא מה שמציעים לכם
וכו'

אהבתי את הביקורת על הספר. עכשיו נותר לכתוב ספר ברוח הנקודות שרשמתי. אני די מיישם אותן...

בת-יה (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
תודה, yaelhar. הבנתי פעם, בהרצאה שהייתי בה, שהמניע לצרכנות מוגזמת של בני אדם זה פחד.
פחד שיחסר לי, פחד שאהיה שונה, פחד להפסיד מבצע ואז ארגיש פרייר (איך אומרים בעברית?) ועוד.
וכל מי שיודע להשתמש בפחד הזה מצליח בשיווק, האחרים מפסידים.
בקיצור, נדמה לי שזאת כל התורה על רגל אחת.
yaelhar (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
Pulp_Fiction, אַבְרָשׁ אֲמִירִי, פרפ"צ :
לפי תגובותיכם כשלתי בגדול להעביר את נושא הספר. הוא אינו עוסק במניפולציות על קונים וגם לא מלמד איך לעשות זאת (אם כי בהינתן האפשרות להבין התנהגות, אנשי שיווק יכולים בהחלט להשתמש בידע לרעה) הספר למעשה מנסח את הכללים להתנהגותו של האדם הסביר. איך אנחנו תופסים את העולם, מה חשוב לנו.

הוא מסביר את כללי ההתנהגות שהניסויים שציינתם - כמו אש ואחרים העלו למודעות. נוח לנו להסתכל על ניסוי ולשפןט באנינות את הנסיינים שנגררו להתנהגויות לא מקובלות, אבל הדרך היחידה - לפחות היחידה המוכרת לי - היא להבין את יסודות ההתנהגות הזו ולשלוט בה. הספר הזה - וגם אחרים כמו "מבט ראשון" של גלדוול - עוזרים באמצעות חשיפת המניעים לשלוט בצורך שלנו להביע הסכמה וקונפורמיות. וזו אחת הסיבות שאהבתי את הספר.
yaelhar (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
תודה רבה פרפ"צ.
yaelhar (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
תודה רבה, Pulp_Fiction.
yaelhar (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
תודה רבה, אַבְרָשׁ אֲמִירִי.
למעשה, אני קונה ב"עברית" וגם בעוד כמה חנויות לספרים אלקטרוניים (גם במחיר מלא הם זולים מספרים מודפסים), ואין להם צורך "לשחד" אותי שאקנה. ההצעה של רשימה מסויימת של ספרים בחינם כללה כמה ז'אנרים, שאת חלקם אני לא קוראת. הם הרכיבו רשימה מגוונת למדי מתוכה בחרתי את מה שלא קראתי ושאפשרי שאקרא.
פרפר צהוב (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
יעל, תודה על הסקירה המעניינת.
סביר שלא אקרא את הספר, למרות שאולי יש מה ללמוד ממנו על דרך השלילה. ברור שלא כל ההחלטות שלנו הן רציונאליות, וסביר שאנחנו מושפעים מפרסומות, לפחות חלקית (אף אחד לא ישכנע אותי שקוקה קולה היא טעם החיים :-) ).
יש אנשי מכירות טובים וישרים, אבל הם מיעוט. הרוב ימכרו לך זבל ויטענו שהוא זהב. זכורה לי לטובה אותה המוכרת בקונדיטוריה בעיירה בתחום היער השחור בגרמניה, שכאשר הזמנתי את עוגת היער השחור המפורסמת היא אמרה שיש לה רק עוגה מאתמול, ואם אני מעוניין היא תמכור לי בחצי המחיר. יש לציין, שמלבד יושרתה של אותה המוכרת, גם העוגה היתה הטובה ביותר מסוגה שטעמתי באיזור היער השחור (ראיתי במקומות תיירותיים יותר שמתיזים ספרי על העוגה המוכנה כדי לדמות לה טעם של kirschwasser שאמורים להשתמש בו בעת הכנת העוגה).
ראובן (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
בהמשך לאברש-גיגלתי את 'הניסוי של אש',
זוכר אותו מתקופת לימודי מדעי ההתנהגות.
שכחתי את השם.
עם זאת הניסויים בציות מעוררים מחשבה.
אין ספק שקל להפעיל עלינו מניפולציות,בשורה התחתונה.
Pulp_Fiction (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
אני מתנגד גדול למניפולציות שיווקיות גסות. נפגעתי מהן בעבר ומבחינתי הן ביטוי מובהק לתאוות הבצע שלנו.
עם זאת היה לי מעניין לקרוא את סקירתך לספר שלא אקרא.
אַבְרָשׁ אֲמִירִי (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
סקירה מצוינת ומעוררת מחשבה.
מנחש שלא הייתי מתפתה לקרוא את הספר בקלות בהסתמך על הכותר בלבד, שבעצמו, נדמה לי, יש יותר מניחוח מניפולציה.
בכל זאת, הצגת את הספר בצורה מאד מושכת ואם הצליח לשפוך אור על המניעים לאי-אלו התנהגויות אנושיות ועל אחת כמה וכמה אם ניתן חינם אין-כסף, יצא הפסדך בשכרך.

עם זאת, מחלי לי על הציניות והרשי לי לפקפק מעט ברוחב הלב הבלתי-צפוי של מנהלי האתר "עברית", שהם צד בעל אינטרס ברור באותה עסקה ובאמת שאין ארוחות חינם. לעיתים הרווח שמן העניין איננו רווח שבעולם החומר בכלל.
בעצם, בעצמך התחלת לנסח דברים דומים בראשית הסקירה ולכן אני די משוכנע שלא חמק מעינייך הניסיון להשפיע על הבחירות שאת מקבלת, בהווה ובעתיד, שמקופל בעצם אותה הצעה תמימה למראית-עין מצד האתר.
אולי השליטה שאנו כה מתעקשים לייחס לעצמנו אינה אלא עורבא פרח ואפילו המודעות, גם היא אינה ערובה לקניית חסינות בפני כל "מנעמי העולם הזה" שאליהם אנו נפתים בנקל.

הזכיר כאן ראובן כמה ניסויים מפורסמים בפסיכולוגיה חברתית ונדמה לי שהרלוונטי מכולם (גם אם לא היחיד) בהקשר קבלת החלטות וקונפורמיזם הוא הניסוי של אש.
ראובן (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
בזמנו,יעל,היו בארה"ב פרסומות סמויות- הבזיקו תמונות מוצרים במשך חלקי שנייה בטלוויזיה.
מאוחר יותר זה נאסר בטענה שזו השפעה תת הכרתית,מה שנכון.
בלי קשר קל מאד להשפיע עלינו.
תקשורת לא מילולית כולל צבעים וריחות.
yaelhar (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
ראובן - מאד נכון.
אנשים אומרים כל מיני משפטים כמו "פרסומת לא משפיעה עלי" "אני לא נגרר אחרי הרוב" "הדעות שלי הן פרי מחשבה עצמית, לא בגלל שהרבה אנשים חושבים כך" אבל לרוב הם טועים. קל לתמרן אנשים. וכשהם בקבוצות גדולות - קל יותר. החיסון היחיד נגד זה הוא הידיעה הזו, והכרות טובה עם עצמך.
ראובן (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
מה שמפחיד,יעל,זה כמה קל לתמרן אותנו, ולעשות מניפולציות.
כמו ניסויי זימברדו ומילגרם.
ואיזה כוח יש ללחץ קבוצתי.
גם הפצת רעיונות לקהל המוכן לקבל את השטויות הכי גדולות ממרצה כריזמטי.
כולל הובלה להתאבדויות המוניות.
yaelhar (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
חן חן, zek.
yaelhar (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
תודה רבה, גדי.
yaelhar (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
תודה רבה, ראובן.
זה נכון שזה סוג החברה שלנו היום. אבל ההתנהגויות המנוסחות בספר יכולות להתאים גם לחברה פחות חומרנית, וזה היופי פה. למעשה הוא שימושי לאנשי שיווק, כמו שאמרתי. אבל הוא שימושי לא פחות לאנשים המעוניינים להפיץ רעיון, לא מוצר.
yaelhar (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
תודה רבה, אב"פ.
yaelhar (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
תודה רבה, מורי.
לא מדובר פה בקניות, בעינים גדולות וכו'. הספר עוסק יותר בהתנהגויות של בני אדם, שלחלקן הם אינם מודעים.
זאבי קציר (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
סקירה מעולה כהרגלך... תודה לך
גדי (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
מלבד השאלה המרכזית, כתבת משהו מאוד נכון. עלינו להבין את המניעים להתנהגות שלנו.
ראובן (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
סקירה יפה ונכונה. אנו חיים בחברה שבעה ורכושנית.
אנחנו מגיבים בעדריות ללחצים כמו ההמונים שהסתערו על רשתות מזון טרם הסגר הראשון כאילו ממחר לא יהיה אוכל בארץ.
תורי ענק בארה"ב לסלולרי החדש מהערב לפני הפתיחה.
בסופרים אנו נכנסים למלכודת מתוכננת היטב של מיקום מוצרים,
שילובי צבעים והעדר חלונות שלא נוסח ע"י מה שבחוץ.מניפולציות-וזה עובד.
בהמשל לאב"פ-מחיר ספר הוא פקטור מבחינתי.
חלפו הימים בהם מוכן לשלם 80 שקל לספר כשיש כל כך הרבה אפשרויות.
אהוד בן פורת (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
אני לא נותן למחיר של ספר להשפיע עליי. דין פרוטה כדין מאה.
מורי (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
ילדים שלא קיבלו אהבה בבתי יתומים מתו.
היום אני כבר בגיל שאני יודע מה אני צריך ורוצה אותו בלי עיניים גדולות לדברים שפשוט לא יעשו עבורי כלום.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ