ביקורת ספרותית על תנך: תורה נביאים כתובים מאת תנ"ך. תשל"ה
ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום ראשון, 1 בנובמבר, 2020
ע"י בוב


תורה נביאים כתובים.



לאחר שנים של קריאה, אדם ממקד את הסוגות הספרותיות האהובות עליו ומחפש אותן ביתר דקדקנות. בסוגות האהובות עלי נמנים גם מיתולוגיות ואפוסים עתיקים. לא עיבוד של אותם כתבים אלא תרגום ישיר של הטקסט המקורי. במיתולוגיה היוונית קראתי את האיליאדה, והאודיסאה של הומרוס. את המטמורפוזות של אובידיוס ואת כל הטרגדיות ששרדו משלושת הטרגיקנים הגדולים. משם המשכתי לאניאס של ורגיליוס שממשיך את המיתולוגיה הזו לרומית. במיתולוגיה הנורדית והגרמאנית קראתי את 'שירת הניבלונגים', במיתולוגיה ההודית את הראמאינה, הבוגווד גיטא וספרי שירה ותפילה. ובמיתולוגיה המסופוטמית של האכדים והשומרים נחשפתי לעלילות גילגמש ולסיפורים מקבילים לתנ"ך כגון סיפור המבול.

כל כך הרבה סיפורם קדומים, אבל את ספר הספרים, המיתולוגיה של העם שלי, לא יצא לי לקרוא כספר מתחילתו ועד סופו. אפשר להבין מדבריי שאני מחזיק בדעה חילונית. זו גם הסיבה שלקחתי עותק ללא פירושים. היה לי חשש גדול מהקריאה הזו. מחוסר הבנת הכתוב. להפתעתי גיליתי שהתנ"ך הרבה יותר קריא וברור ממה שדמיינתי לעצמי. זה לא שלא היו חלקים לא מובנים. במצבים כאלו חיפשתי ביאורים בגוגל. לרוב ההסבר שסיפקו לא שכנע אותי. דוגמא לקטע כזה הוא הברכות שנותן יעקוב לבניו לפני שהוא מת. קטע לא ברור. האם הדברים שהוא אומר הם קללה או ברכה או אולי משהו אחר לגמרי. את הפרקים בארמית של ספר דניאל ועזרא קראתי בתרגומו של ש.ל. גורדון.
הספרים לא מעניינים באותה מידה. אבל התהליך ההמשכי והרצף שלהם ריתק אותי גם בקטעים שפחות עניינו אותי כמו ספר ויקרא. ספר שופטים היה הספר האהוב עלי. מאוד הופתעתי מסיפורים שלא הכרתי, מהדינמיקה הפוליטית ומהאכזריות בחלק מהמקומות.
לקח לי כמעט 3 חודשים של קריאה, ועצם הרעיון שקראתי את הספר המשפיע ביותר בעולם בשפת המקור העיפה לי את השכל.
אחד הדברים שהכי אהבתי היה למצוא אין ספור מטבעות לשון בהן אנו משתמשים כיום לאורך כל הספר. פשוט תענוג.

זה הספר הראשון בפרוייקט קריאה שלקחתי על עצמי. אני רוצה לקרוא את שלושת הדתות המונותאיסטיות הגדולות. השבוע התחלתי את הברית החדשה ואחר כך אני רוצה את הקוראן. לאחר מכן אני רוצה לחזור לספרים החיצוניים לתנ"ך ולעבור לספרים המשחיים כגון ספר זורבבל.

ספר חובה לכל אדם בעם הזה.
הרגשתי סיפוק מאוד עמוק מקריאתו וסיומו.




32 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
פרפר צהוב (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
מוריה, כל אלה שמופיעים בתנ"ך כבר מתו בדרך זו או אחרת :-)
מוריה בצלאל (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
זכור לי שבכיתי כשיואב מת. סליחה על הספויילר.
רץ (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
פרויקט רציני - אלא מה התנ"ך מחייב ידע במקרא - קשה מאוד לקרוא טקסט בתנ"ך ולהבין את כל המשמעיות - בכל מקרה כל הכבוד לגישה.
גלית (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
שלוז לקרוא לתנ"כ קדוש זה בעצם לנכס אותו לקבוצה מאד מסוימת. זה אומר לקבל פרשנות מאד מסוימת על פני אחרת. זה אומר לא להעז לבקר מה שכתוב בו.
כשמייחסים לטקסט קדושה הדרך לביצוע עוולות כנגד מי שלא מקבל את אותו טקסט - קלה במיוחד.
אני לא מקבלת את הטיעון שהתנ"כ קדוש , אפילו התנ"כ עצמו מזכיר בכמה מקומות מי כתב אותו - וזה לא אלוהים-
זה די מדהים שספר כל כך אנושי , כל כך אמיתי שעוסק ביצרים הכי נמוכים של בני אנוש , שמציג את ערוותם המוסרית של גדולי האומה (כמובן ראש וראשון לכולם - דוד המלך) בלי שום טיוח ,איכשהו הפך למין משהו שאסור לדבר עליו ,או לבקר אותו ,או לנתח , או לפרש אותו אלא אם אתה חוזר כתוכי על פרשנות מקובלת שהתקבעה לפני 400 שנה+-
תום (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
סבבה הבנתי, תודה ראסטה ולכולם (:
זאבי קציר (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
אמונה זה צורך נפשי בסיסי של רוב האנושות...
הבעיה שבין זה לבין האמת אין ולא כלום. לעומת זאת דת משמשת כמכשיר שליטה על ההמונים וזה במקרה הטוב...
שלוז (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
זה פשוט מאוד: למה שאתה קורא טבע, אני קורא אלוהים. ברור שזה רק פן אחד בו
Rasta (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
טום,
אנשים יכולים להגיד מה שהם רוצים אבל אבולוציה היא תאוריה מוכחת, יש הוכחות בשטח.
ישנם גם תאוריות שעדיין קשה להוכיח ולאמת לחלוטין כמו למשל המפץ הגדול ועדיין, גם למפץ הגדול יש לא מעט חיזוקים בעולם המדע שמתבססים על תצפיות, ניסויים ומחקרים. ככה המדע עובד, הוא מספק לנו את התשובה הכי הגיונית בהתאם לתשובות שבשטח. יכל מאוד להיות שבעתיד תאוריה אחרת תתפוס מקום אבל נכון להיום המפץ הגדול היא התשובה הכי הגיונית ומתקבלת על הדעת על תחילתו של היקום.

שלוז,
הטבע יכל לעשות הרבה דברים, הטבע חי ונושם ויש לו מערכת שמווסתת ומתקנת את עצמה. גם כאן מדובר בתאוריה, אבל זאת תאוריה הגיונית ומתקבלת על הדעת, היא מבוססת, בטח יותר מאשר לחשוב שאלוהים אחראי, ולמה? כי יש חיזוקים לתאוריה הזאת בשטח. אתה בוחר להסתכל על זה ולקרוא לזה אלוהים, רק כי אין לך תשובה הגיונית וזה מוזר כי המדע כאן כדי לספק לך בדיוק את זה והוא מתבסס על דברים שקיימים וניתן לראותם, ובכל זאת אתה בוחר כמו רבים אחרים להאמין בדמות בדיונית כל יכולה והבעיה היא שאין לך ולאף אחד אחר את ההוכחה שאלוהים באמת אחראי, או אם בכלל קיים, פרט לאמונה שלך וכמו שאתה יודע אמונה היא לא תשובה בעולם המדע.
ראובן (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
מסכים עם ראסטה. אבולוציה היא ברת הוכחה.
השרדות המתאים (ולא החזק-the fit)-שהסתגל לסביבה ומעביר את התכונות בתורשה.לטבע היו מליוני שנים להסתגל לתנאים קיימים.
מי שלא רוצה לקבל אותה,שיהיה.
אין טעם לשכנע.
ואלוהים לא קשור לשואה או לצונאמי.
אלה אקטים של בני אדם או רעידות אדמה/אסונות טבע אחרים.
כמו שריפות ענק (אלא אם נגרמו מברקים שזה נדיר).
נגיפים יכולים להיווצר בכל מיני תנאים כולל במעבדה או מבעלי חיים כמו הסארס ושפעת החזירים.
שלוז (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
"הטבע" לא יכול לעשות דברים בעצמו. מאזן אקולוגי זה מאוד הגיוני שאם יש פחות עכברים יהיו גם פחות חתולים ונחשים. וזה לא שהטבע עשה את זה, אלא המחסור באוכל. נגיף זה לא משהו שבא מסיבה ותוצאה ישר כמו זה. ואני אאמין שאלוהים יצר את הסיבות להיווצרות שלו. אלא אם כן אתה מתייחס לטבע בתור כוח קמאי שמפעיל את העולם, ואז אני אסכים אתך, אך אקרא לו אלוהים
תום (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
אני גם חשבתי שאבולוציה זה אמיתי אבל אנשים שלא מאמינים לזה אמרו לי שזה תיאוריה.
וברור שבני האדם עשו את האסונות, אבל זה כאילו מרגיש לי שאלוהים כיוון אותם לעשות את זה, משהו כזה...
יופי לפחות אין קשר בין אמונה באל למצוות חסרות היגיון.
Rasta (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
בדיוק כמו שזה נשמע, הטבע מנסה לתקן.
על מאזן אקולוגי שמעת? על השערת גאיה שמעת? אם לא כדאי לקרוא.
שלוז (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
ומה זה הטבע שמנסה לתקן?
Rasta (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
מי שאחראים הם אנחנו - בני האדם, לא אף אחד אחר.
והבעיה מתחילה כשאנשים מחליטים להעביר את האחריות לאלוהים או לגורל, זה הכי פשוט. אתה מזכיר לי את אמא שלי "אלוהים מעניש אותנו עם הקורונה הזאת". לא. זה לא אלוהים. זה אנחנו, אם כבר זה הטבע שמגיב למעשים שאנחנו עשינו, זה הטבע שמנסה לתקן את הטעות הזאת שנקראת בני אדם על כל העוול שאנחנו גורמים לכדור, נשמע הרבה יותר הגיוני.

אם נמשיך לעזוב את המושכות ונשאיר אותו בידיים של דמות בדיונית כלשהי, או גורל, אנחנו לא נגיע לשום מקום. גם להתפלל לא עוזר, כדי לגרום לשינוי צריך לעשות משהו ולא לחכות לנסים שיפלו עלינו מהשמיים, אף אחד לא נמצא שם כדי לשמוע ולעזור.

אלוהים אחראי לשואה? לא. שוב פעם, אנחנו - בני האדם.
קמה קבוצה והחליטה שהיא הגזע העליון, היא הגזע החזק והטהור והנעלה והיא החליטה לנקות את העולם מחלשים מהם.

טום זה נשמע שאתה לא כל כך בטוח, אבולוציה היא עובדה, אבולוציה היא אמת.
ראובן (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
טום- הנוסח של מאמין באבולוציה לא ממש מדוייק, דעתי.
אבולוציה היא אמיתית.
יש עדויות וממצאים.אפשר לתארך לפי פחמן 14 ומחצית חיים.
המפץ הגדול- ייתכן שהיה, אינני באמת יודע.
הקורונה והשואה הם מעשי ידי אדם או משהו שיצא משליטה.
המדינה נוסדה (אם להשתמש במונח) ע"י הצבעת האו"ם כ"ט בנובמבר עם או בלי השואה.
רוב החילוניים מאמינים באלוהים.אין קשר בין אמונה באל (לא חשוב איזה) ומצוות חסרות הגיון כמו להימנע מהדלקת חשמל בשבת.
מורי (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
אתה הולך על בטוח, טום. דברים לא צריכים לקרות בשביל דברים אחרים. אנשים הגיעו לארץ ישראל לפני שהיתה מדינת ישראל. הזרם היה אולי חלש, אבל בטוח.
קורונה היא לא דוגמה לכלום.
תום (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
בקשר לביקורת - קודם כל אני מסכים עם אומ״ץ, נראה לי שעדיף לא לדרג או לבקר את התנך. אבל אין לי הסבר, אולי ההסבר הוא כי אף פעם אי אפשר באמת לסיים לקרוא אותו ולהבין.
ודבר שני, זה נראה לי ממש מוזר לקרוא את התנך כמו ספר רגיל. הרי, לומדים קטעים ממנו במשך שנים בבתי הספר. לומדים אותו בבתי כנסת. זה משהו קשה ברמות. ולא מבינים כלום...
תום (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
מורי, אני אנסה להסביר את עצמי. קודם כל אני חילוני. אני מאמין שכאילו יש אלוהים במובן הזה שאם אני אתפלל שמשהו מסוים יקרה אז יקרה ואני מאמין שכל דבר שקורה אז הוא צריך לקרות, כאילו אני יותר מאמין בגורל. אני מתעב כל מיני חוקים של הדת, יש לי הרבה דוגמאות, אבל הנה חלק: יש איסור על משכב זכר. לא ברור למה, הרי ממש יש אנשים שנולדים ככה.
אני מאמין במפץ הגדול, זה נשמע לי הגיוני מאוד. אני מאמין באבולוציה, זה גם נשמע לי הגיוני. אבל גם כאילו יש לי הרגשה שיש כוח אלוהי שגורם לדברים לקרות. לדוגמה - הקורונה. השואה. דברים בלתי נתפסים. זה לא דבר טוב, אבל תחשבו שאם לא הייתה השואה - לא בטוח שהייתה לנו מדינה היום, בגלל גודל האוכלוסיה שהיינו צריכים להיות לא היה פה מקום לכולם והיו רוצים לכבוש שטחים ואולי היינו מפסידים גם את הארץ שיש לנו עכשיו...
שלוז (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
גלית, קדוש פירושו מיוחד ומובדל. לכן מה שייחדו והבדילו אותו לאלוהים הוא קדוש- שזה אומר שהוא קשור לאל ודרכו אפשר להתקרב אליו. ובאמת מי שחושב שהקבר של הצדיק הוא המטרה ומתפלל לצדיק או מאמין בכוחו של הקמיע עצמו- טועה
מורי (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
טום, אין קצת. באמונה, כמו באמונה, אין תבונה.
תום (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
עוד לא החלטתי ממש. אני קצת מאמין. בערך. אבל אני חילוני ומתנגד לכל מיני דברים מהדת.
מורי (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
ואתה, טום, מאמין?
תום (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
התנך הוא לא (ממש) ספר קריאה. יפה שהצלחת. והתגובות פה מיותרות, הרי חלק מאמינים באלוהים וחלק לא בכל מקרה.
גלית (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
אומ"ץ אכן הוא התגאה באפיקורסיותו ומתגובתך השתמע שזה לא משהו להתגאות בו.
אני אומרת שזה לא משהו להתבייש בו.

אני לא אכנס לדיון על אי קיומו של אלוהים ואי קדושתו של התנ"כ אני רק שאלה - איך אדם דתי שמאמין ב"לא תעשה לך פסל וכל תמונה" מסוגל לקדש ספר/קמע/מקום/קבר ?
בוב (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
תודה לכולם על התגובות. אני בדרך כלל עונה לדיונים שעולים בתגובה לסקירות שלי, אבל עקב ריבוי התגובות אוותר הפעם. נהנתי מהפולמוס שנוצר. תודה.
חני (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
בוב אתה בחור רציני לא הייתי מעיזה לפרוייקט שכזה.
את התנך אני צריכה במנות קטנות
במינונים מדודים אחרת זה מסה כבדה מדי.
מעדיפה לקרוא את הסיפורים כמו אגדות
או הרפתקאות ואז הדמיון חוגג.
אני חושבת שאת סיפור יוסף וכותונת הפסים
אהבתי הכי הרבה.
גדי (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
אתם צודקים. וזה מאוד מקשה וגם מאוד מרתיע וזה גורם לרבים לחשוב למה אנו צריכים את כל כאב הראש הזה, נרד מהארץ וכך הם עושים.
חבל, זה הפסד אדיר למדינה.
זה שאין לנקוב בשמו (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
כל הכבוד, לא פשוט לקרוא את התנ״ך כמו ספר קריאה. זכור לי שהשיעורים בבית הספר לאורך השנים היו מעניינים מאוד.
פרפר צהוב (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
גדי, זה בהחלט עצוב שכת של אורתודוכסים קנאים השתלטה על המדינה.
ישנם גם יהודים אורתודוכסים לא קנאים, אבל קולם אינו נשמע.
מבחינתי אין שום הבדל בין קונסרבטיבי/רפורמי/אורתודוכסי/חילוני אתאיסט, ובלבד שיהיה בן אדם. כבר מזמן היה צריך לאפשר כאן נישואין אזרחיים ללא כל קשר לדת של בני הזוג, אבל הקנאים מונעים זאת בעזרת הנציגים הפחדנים בכנסת שרודפים אחר קולותיהם.
מורי (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
לפי מה שהרוב סבורים, גדי, אלוהים יכול לעשות רק ירידה.
strnbrg59 (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
גדי, צר לי על הקשיים הבירוקרטים שלך, ואני מזדהה, כי גם אותי טרטר משרד הפנים כהוגן.
אבל בתור יהודי מ"ג'יו יורק", אתה אולי מכיר את האימרה של גראוצ'ו מרקס: "אני לעולם לא ארצה להיות חבר במועדון כזה שהיה מקבל אחד כמוני כחבר." נו, יוצא מזה שמועדון שקשה להתקבל בו, הוא מועדון רצוי במיוחד!
אָמוֹן (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
מורי - אקרא את הקוראן ואז את התנ"ך ואגיד לך אם יש.
גדי (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
דת מתאימה לאנשים מעטים. רוב הדתיים בארץ לא שווים את הכיפה שלהם. אני לעולם לא אשכח את ההשפלה שעברתי פה. עשיתי עלייה בגיל מאוחר. הגעתי מארצות הברית. כל החיים אמרו לי שאני יהודי. בארצות הברית קראו לי Jew York
אני הייתי תמים, חשבתי שפה בארץ יקבלו אותי כמו שאני. כשהייתי צריך להתחתן, עשו לי את המוות.

בשביל לשרת בלבנון, הייתי טוב.
בשביל לשלם מיסים, אני מצויין.
בשביל לתרום לקרן קיימת לישראל, אני בסדר.
בשביל לתת שטר של עשרים שקלים לעמותה שאין לי מושג מה הם עושים, אני צדיק.
אבל בשביל להתחתן עם יהודיה, לא הייתי מספיק טוב?

אם אלוהים היה עושה עלייה, גם הוא היה צריך להוכיח שהוא מספיק יהודי?
מורי (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
אם יש משהו נשגב, יש נשגבות. היכן היא אותה נשגבות?
אָמוֹן (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
כל הדתות טוענות שיש משהו עליון מעבר וכל הפולחן והמצוות שהן מלמדות נועד כדי לנסות ולהסביר את אותו המשהו, וכמובן לרצות את אותו כוח עליון ולהחזיק אנשים בתוך קבוצה מאורגנת. יכול להיות שיש באמת משהו עליון שניתן לקרוא לו אלוהים אבל יש אנשים שלא מעוניינים להשתייך לדת מאורגנת והרבה פשוט מכנים את עצמם "רוחניים" - מאמינים שיש משהו נשגב אך לא משתייכים לדת.
אהוד בן פורת (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
אם כבר דברי טומאה בואו נזכיר את דבריו
של הפילוסוף ניטשה שאמר שאלוהים מת.
מורי (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
ככה זה כשיוצאים מחושך לאור גדול: מסתנוורים.
אומ"ץ (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
כמו שאמרתי, אני לא הולך לפתוח את הדיון הזה, זה פשוט ארוך מדי, ואני עוזב אותו כי נאמרו פה דברים ממש מזעזעים.
גדי (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
מדוע בני אדם חייבים להאמין במשהו? כי כוח הסבולת שלנו חלש. כשאדם חולה במחלה ממארת ואין מזור, הוא חייב להישען על משהו. על מה ? על התקווה שאיננה קיימת? לא. אלא על אלוהים. על כוח שהוא מעבר ליכולת שלו.

כך האדם, האדם משחר ההיסטוריה חייב למצוא משמעות שתענה על השאלות שהוא לא יכול להשיב בעצמו. או לפי הדוגמא, למצוא.
גדי (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
חוץ מזה שתפיסת האלוהים היא מעבר למה שהאדם יכול לתפוס. פרופ' לייבוביץ דיבר על כך בזמנו.
בני אדם לא מסוגלים לכך ואני חושב שמן הראוי שנניח לאלוהים. חוץ מזה, ענווה היא היכולת לקבל את בהבנה שישנם דברים שהאדם לא יהיה מסוגל להבין.
אני הולך עם הענווה. עד כה היא לא איכזבה אותי.
מורי (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
למה בני אדם חייבים להאמין במשהו?
גדי (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
דת היא אכן משהו שבני אדם המציאו. פרופ' הררי דיבר בספרו קיצור תולדות האנושות על מציאות מדומינת. ואלוהים אולי איננו באמת קיים כפי שאמר וולטר. אבל אלוהים חייב להתקיים כי בני אדם חייבים להאמין במשהו.
בעצמם לא, אז במי כן?
יתרה מזאת, התנ"ך הוא ספר גאוני. ללא קשר לאלוהים.
אהוד בן פורת (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
אם התנ"ך קדוש (והוא לא) אז אולי מקומו לא בין ספרי החול באתר הזה. מה שכן הוא ספר חשוב אבל
הרבה עומדים בסתירה לגבי דברים שנכתבו בו, לא הגיוניים. אז אולי הוא יכול להיחשב גם לספר בדיוני,
כל ספר ג'אנר בפני עצמו. מה עם התעלומה שבכלל לא יודעים מי כתב אותו? מצחיקים אותי בכלל אלה
שכשהוא נופל להם מהידיים ממהרים לנשק אותו. אגב, אני באופן אישי אפילו לא מנשק קמעות של
רבנים, מזוזות וכו'... לא רק בגלל הקורונה. לדעתי דת זה משהו שהאנשים המציאו ואימצו בכדי להיבדל
מאחרים אבל הנה באה המגיפה הזאת ומוכיחה שאנחנו כולנו אותו דבר ואולי גם אחרי הכל שומו שמיים
אין אלוהים.
אומ"ץ (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
מה יש בו שיקדש אותו? כמו שאמרתי לא משו שאפשר לצמצם לטוקבק. וכמו שעוד אמרתי אני ממש לא הולך לפתוח את הדיון הזה.
בכולופן אם זה מספק אותך: בורא עולם אמר שהוא קדוש.(ואני ממש לא הולך לפתוח את הדיון אם יש או אין)
אומ"ץ (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
אל תדאג, אם תבקש סליחה על כל דבר שלא הזכרת, השמש כבר תיעלם לפני שתסיים...
מורי (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
לא התכוונתי להשוות את התנ''ך לקטלוג איקאה. התנ''ך כבודו במקומו מונח, ספר קדוש הוא לא. מה יש בו שיקדש אותו?
מורי (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
אומ''ץ, שכחתי את השרפרף. פדיחה.
אומ"ץ (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
בכולופן אין אפשרות לשוות קטלוג איקאה לתנך (במידה ולזה התכוונת), כי קטלוג איקאה זה דבר נחמד, אבל תנך זה קודש. ואי אפשר ולא ראוי לתת ציון למשהו אינסופי.
ראובן (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
לא הרחקתם לכת קצת בויכוח הזה ?
קטלוג איקיאה,עאלק

אומ"ץ (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
צודק, ממש אפליה. גם לשרפרף BEKVÄM מגיע מקום של כבוד בסקירות!
מורי (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
שולחן וכסא תואם לא ראויים לסקירה?
אומ"ץ (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
גלית- גם ראסטה אמר שהוא אפיקורס. חוצמזה, אני פסלתי את האפשרות להביע דעה? אני אמרתי שלפי דעתי לא ראוי לדרג את התנך. יש פה פסילה כלשהי?
ומורי- אתה באמת ככ משועמם כדי לכתוב סקירה על קטלוג?
ואמון- אכן, מה שאמרת נכון, אם כי צריך לזכור שהתנך אינו רק ספר חכמות, אלא גם דבר קדוש (ועכשיו כל האפיקורסים ילגלגו. בסדר, דעתכם ידועה, אין צורך לפתוח ויכוח אם זה קדוש או לא. רק רציתי להדגיש)
גלית (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
אומ"ץ מי שלא מוסיף לעצמו נקודות זה אתה.
ומי בכלל שמך לנקד דעות של אנשים? אתה יכול להסכים או לא אתה יכול לקטול או להלל , אבל לפסול את עצם הזכות לכתוב דעה?
גלית (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
מה שגדי... קנאה ( לא קראתי אף פעם מכריכה לכריכה אם כי קראתי הכל) מתערבבת ברהב עצמי ( ואוו כל כך הרבה מיתולוגיות שקראתי בעצם - חוץ מהראימינה)

יופי של - לא יודעת אם זה מדוייק לקרוא לזה - בקורת.
גם אני תכננתי פעם לקרוא את הברית החדשה והקוראן אולי עוד אעשה את זה.
אָמוֹן (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
עם דת או בלי מבחינה ספרותית התנ"ך זהו ספר מופלא מהמופלאים ביותר שנכתבו וספר שכולם גדלו עליו. ספרי משלי, קהלת ואיוב הם גאוניים מבחינתי וטומנים בחובם הרבה חומר למחשבה.
מורי (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
במקום אחר ובזמן אחר סקרתי את החוברת השנתית של איקאה. זה מרחיב אותה?
אומ"ץ (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
לא משו שאפשר להסביר על רגל אחת בטובק. כבר אמרתי שאני לא בעד סקירה על התנך כי זה מצמצם אותו?
מורי (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
אומ''ץ, איזו מטרה?
עמיחי (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
יופי, מורי, ביטויים נהדרים, אך שניהם אינם מהתנ"ך.
אומ"ץ (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
מורי-כן אני מהחשוכים הפרימיטיביים האלה שיש להם מטרה בחיים ואבא בשמיים ולא חיים בשביל למות.
ואתה- "הלנו אתה אם לצרינו?" (מי שלמד תנך יודע מאיפה זה לקוח.)
מורי (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
מורי (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
אומ''ץ, אני מבין שאתה מכוחות החושך?
Rasta (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
אני לא מחפש נקודות.
כרמלה (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
בוב, פרוייקט נפלא, שמצריך אורך רוח. שאפו!!
אני מאד אוהבת את שפת התנ"ך ואת הביטויים שנשתמרו ממנה. כמוך, מגלה לעיתים שהפרשנות הרגילה שלנו אותם שגויה.

בתנ"ך ישנם הרבה סיפורים שיש להם מקבילות בתרבויות אחרות, ואני מאד אוהבת לקרוא על כך, למשל בריאת העולם, המבול ועוד.
אומ"ץ (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
זה לא מוסיף לך נקודות
Rasta (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
אפיקורוס גאה.
אומ"ץ (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
ראסטה- אני ממש לא הולך להתווכח איתך כרגע האם התנך נכון או לא. אני רק אדע מעכשיו שאתה אפיקורס.
עמיחי (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
נפלא.
פרויקט מעורר התפעלות - גם המשימה שלקחת על עצמך וגם העמידה בה.
חבל שלא פירטת עוד כמה מחשבות ותובנות.
גם יש המון ספרים שלא התייחסת אליהם בסקירה הקצרצרה שלך.
גדי (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
השארת אותי חסר מילים ובעיקר בתחושת קנאה. אבל גם מסופק, אתה מדהים בוב. יישר כוח !
strnbrg59 (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
אני קורא, ולומד, את התנך בקצב של חמישה פרקים כל שבוע, במסגרת של 929.org.il

יש תועלת גם בקריאה רצופה של התנך כולו, אבל אני אישית צריך יותר זמן לחשוב.
אָמוֹן (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
סקירה מעולה - אני מצטרף לפרויקט.
Rasta (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
למה לא?
יש כל כך הרבה סיפורים שנכתבו שם שהרי ברור שלא התרחשו, אגדות לכל דבר.
אומ"ץ (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
לא חושב שנכון וראוי לעשות ביקורת על התנך ולהשוות אותו למיתוסים ואגדות.
פְּסֶבְדוֹן (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
אני מסכים בנוגע למטבעות הלשון, תענוג אמיתי לגלות את הקשרם המקורי.
המון בהצלחה בהמשך הפרויקט. השמועות אומרות שהקוראן והברית החדשה מחווירים לעומת התנ"ך. אבל מי יודע, אולי אני סתם לאומני.
Rasta (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
פרויקט מרשים, יפה.
משה (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
ממליץ לך לנסות מהקלאסיקה הסינית את קונפוציוס, לאו טזה, צ'ואנג טזה. מהקלסיקה היפנית את הקוקיג'י (נכתב ב-712)- כולל היסטוריה, מיתולוגיה יפנית ושירי פולק.
מניושו (נכתב במאה ה-8)- אנתולוגיית שירים.

מורי (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
אני מקדם ספרים ראויים וקובר אחרים. מסיונר? שיהיה.
פרפר צהוב (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
מורי, אתה מסיונר אמיתי :-)
פרפר צהוב (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
בוב, כל הכבוד על הפרויקט!
אחרי שקראת כמה תרגומים של טשרניחובסקי, אני מניח שהתנ"ך נראה קצת פחות קשה. אני מכיר את התנ"ך באופן חלקי, ולא בטוח שאתפנה לקרוא אותו מכריכה לכריכה.
יש בתנ"ך נושאים שחוזרים על עצמם, או שדומים מאוד למקרים אחרים, כגון מקרה פילגש בגבעה שנראה דומה מאוד לסיפור על סדום.
תיאור המקדש נראה לי כנוסך שינה, אלא אם כן אתה אינדיאנה ג'ונס.
מעניין שישנם ביטויים שהשתרשו בשפה במובן הפוך למובן הנכון, כגון "עצת אחיתופל" הנחשבת לעצה רעה, כאשר למעשה היא היתה טובה, או הביטוי "מהרסייך ומחריבייך ממך יצאו" שמשמעותו המקובלת בשפה היא שזרע הפורענות נמצא אצלנו - כעין גיס חמישי, ולמעשה מדובר על כך שהאויב יצא מתחומי העיר ירושלים בעת שיבת ציון, כאשר הבנים ישובו והעמים הזרים (המחריבים והמהרסים) יצאו. דרך אגב, המורים הכי טובים שלי לתנ"ך הם שאול טשרניחובסקי ואבשלום קור :-)
לגבי הראמאינה, כמובן קראת תרגום מקוצר. הגרסה המלאה היא ארוכה מאוד, אך עדיין קצרה בהשוואה לגרסה המלאה של המהאבהארטה.
משה (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
חתיכת פרויקט. ניסיתי כבר פעמיים וזה כל פעם נתקע עוד לפני שהגעתי לנביאים. גם לדעתי הקריאה וההבנה זרמה טוב יחסית למה שאני זוכר מהילדות. בהצלחה בהמשך הפרוייקטים.
מורי (לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
כשאתה חוזר אתה חוזר בגדול בוב. לא יכולת לקחת משהו מרגש יותר, נניח חיים קטנים?





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ