ספר טוב
הביקורת נכתבה ביום שבת, 20 באוקטובר, 2018
ע"י Huck
ע"י Huck
"הרומן ההיסטורי הטוב ביותר של כל הזמנים" זו בהחלט הגזמה, ועבורי זה דווקא הרתיע מלקרוא את הספר, למוד אכזבות מרומנים היסטוריים מאד שטחיים שמאכילים את הקורא בכפית (ולרוב נוטים להיות עבי כרס). אבל בזכות ההמלצה החמה של חבר, מורה להיסטוריה, ולא לפני שאיים עלי שאחזיר לו את הספר אם אני לא קורא אותו, התחלתי לקרוא אותו. ונהניתי, כמעט מכל רגע.
הספר עוסק בתקופה ובתרבויות האהובות עלי - האימפריה הפרסית ומלחמותיה עם יוון הקטנה. הספר מספק תיאורים אמינים למדי של התקופה, חיי היום-יום והאנשים החיים בה, אבל מה שאהבתי במיוחד בספר הוא האופן האירוני בו הוא מטפל בתקופה. יש שני צירים העוברים בספר. האחד הוא המסע של גיבור הספר, כהן קנאי לדת זרטוסתרא, להבין את סודות הבריאה של העולם, תוך שהוא בוחן את הגישות של הדתות השונות בהן הוא נתקל במסעותיו ברחבי האימפריה הפרסית, במסגרת תפקידיו הדיפלומטיים. הציר השני הוא הפוליטיקה הצינית הנחשפת גם מאחורי המהלכים המדיניים הרשמיים של האימפריה וגם מאחורי הממסדים הדתיים השונים.
בספר אנו מתוודעים לאופן שבו פוליטיקה פנימית משפיעה על מהלכים מדיניים בין-מדינתיים, כולל מלחמות. כך המאבקים בין הערים היווניות, שמנסות למשוך את האימפריה הפרסית להתערב בסכסוכיהן הפנימיים, וכך מאבקי הירושה בחצר המלך הגדול, שמשפיעים על מהלכים מדיניים חובקי עולם. אינני בקיא בכל מהלכי האירועים ההיסטוריים המתוארים בספר, אבל מן הסתם יש כאן גם פרשנויות של המחבר, אם כי בגבולות הסביר, להתרשמותי.
אם כי בשל אורכו של הספר והזמן שלקח לי לקרוא אותו לעתים הלכתי לאיבוד בין שלל הדמויות (הפרק המתרחש בסין כמעט שבר אותי, ויש לי רושם שעומס הפרטים שם היה מכוון ליצירת אווירת כאוס בלתי נתפס), מאד נהניתי מקריאת הספר. במיוחד מצאה חן בעיני הזוית המרעננת והמפתיעה להבנת המלחמות היווניות, מנקודת המבט הפרסית. אלו פרספקטיבה ובעיקר פרופורציה שונות מאלו שאנו רגילים לקרוא על מלחמות אלה (ולא ארחיב מעבר לכך).
מומלץ בהחלט בעיקר למי שאוהב ספרים על תקופה ותרבויות אלה.
16 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
|
חני
(לפני 7 שנים)
כן מכירה. אם אנחנו בקטע של ניסים אז צריך להאמין בהם והכל מסתדר.
גם פה לא ברור מי ניצח כי
סנחריב השאיר הרס גדול בכל מקום. הגדרה של מנצח זה עניין חשוב להסטוריה אך כנראה תלוי מי כותב אותה. |
|
|
Huck
(לפני 7 שנים)
חני, אתן לך דוגמה אמתית. מכירה את סיפור המצור של סנחריב על ירושלים? בתנ"ך מסופר שהאשורים נסוגו עקב התערבות אלוהית (הוכו במגיפה), ופרשה זו נתפסת כמעין ניצחון בעיני המספר התנ"כי. אולם בחפירות ארכיאולוגיות נתגלתה כתובת של סנחריב מלך אשור שבה הוא מתאר כיצד ניצח את מלך ירושלים ו"לכד אותו כציפור בכלוב" (שזה ביטוי שניתן גם להבין ממנו שאמנם חזקיהו הובס אולם נותר על כסאו - ניצחון לא שלם).
|
|
|
Huck
(לפני 7 שנים)
בשמחה, בת-יה!
|
|
|
בת-יה
(לפני 7 שנים)
ספר כלבבי. תודה על הביקורת המעניינת.
|
|
|
חני
(לפני 7 שנים)
היוונים הדפו בשתי הפעמים את כוחות הפרסים.
הכוחות שמהם הורכבו כל אחד מהצדדים די מוזרים ככל שאני מתעמקת בעניין.
תודה על הסקירה. מעניין בהחלט. |
|
|
Huck
(לפני 7 שנים)
תודה חני. כשאני כתבתי פרופורציות, התכוונתי לאופן שבו כל צד במלחמה תופס אותה ואת משמעותה, כאשר מדובר בשני צדדים מאד שונים בגודלם ובעוצמתם.
|
|
|
חני
(לפני 7 שנים)
היי סקירה נפלאה.
מצחיק לדבר על פרופורציות כשמדברים על מלחמות.
וכמובן הזווית הפרסית על היוונים נשמע יותר ממסקרן. |
16 הקוראים שאהבו את הביקורת
