ספר מעולה

הביקורת נכתבה ביום שני, 29 באפריל, 2019
ע"י tuvia
ע"י tuvia
בחרתי לכתוב ביקורת על הספר הזה לכבוד יום השואה. בניגוד לרב הספרים שנכתבו על השואה ועוסקים בעיקר ביהודים במחנות הריכוז וההשמדה ובמצב היהודים בגטאות ספר זה עוסק בנושא אחר לגמרי.
יאן גרבובסקי, היסטוריון פולני מנתח את מצב היהודים שנותרו לפליטה אחרי הגירוש למחנות ההשמדה ואשר חלקם מצאו או חיפשו מיסתור אצל שכניהם הפולנים, או יצאו מהגטאות ליערות וחיפשו שם מקלט מהגרמנים תוך נסיונות לקבל עזרה משוכני הכפרים הפולנים, עזרה של מזון או מסתור זמני כדי להעביר את הזמן עד בוא האביב או הקיץ שיאפשר להם יציאה בטוחה ליערות.
כדי להתמקד במחקר עוסק המחבר בחבל ארץ קטן שאין בו ערים גדולות וכל אוכלוסייתו מנתה בסביבות ה-70 אלף נפשות כולל 10-15 אלף יהודים. המחבר בודק את מצב היהודים לאחר שרוקנו את הגטאות מהיהודים ולאחר שליחתם למחנה ההשמדה בלזץ.
הוא בוחן את המצב בכמה רמות: יהודים שקבלו מחסה אצל הפולנים האריים מבלי לקבל תמורה כספית או אחרת.
ב) פולנים שנתנו מחסה ליהודים תמורת תשלום או שווה ערך , והמשיכו במתן המחסה גם כשתם הכסף או השווה כסף.
ג) יהודים שקיבלו מחסה לכאורה כשבהזדמנות. הראשונה הם הוסגרו לידי המשטרה הפולנית, או לידי הז׳נדרמיה שהורכבה מחיילים גרמנים.
ד) יהודים שנתפסו לאחר הגירושים וחוסלו או על ידי הפולנים עצמם או שהוסגרו מיד לידי המשטרה וחוסלו על ידי השוטרים מיד או אחרי יום או יומיים של חקירות בעינויים כדי להסגיר את
אחיהם או רכושם.
המסקנות שאליהן מגיע המחבר הן קשות והנוראיות . רוב היהודים נתפסו במה שניקרא בפי הפולנים כעונת הציד שנמשכה בין סוף הגרושים למחנות ובין הכיבוש הסובייטי של האזור תקופה של שנתיים וחצי בערך מספר היהודים שניצלו ( ע״י מסתור אצל פולנים או ביערות או על ידי הפרטיזנים) נמנה בכמה מאות בין 200- 300 יהודים. וזאת כאמור מתוך אוכלוסיה של כ 10אלפים יהודי האזור. צריך להוסיף אל אלה יהודים שהגיעו לגטאות לאחר שגורשו מישובים בפולניה ואף יהודים שהגיעו מגרמניה וממקומות אחרים שבדרך כלל חוסלו במהירות ולא היה להם אפילו אפשרות תאורטית לקבל מחסה מידי הפולנים.
עובדה נוספת שיש לציין שעל כל פולני מסתיר יהודים ( בעד תמורה או לא) , חל עונש מוות לו ולמשפחתו לפעמים במקום וללא משפט, מוכרים מספר מיקרים כאלה אבל הם לא רבים.
עובדה נוספת שיש לציין ואשר נותנת הסבר מסויים ליחס כלפי היהודים , תפקידה של הכנסיה הקטולית בהטיית האוכלוסיה כנגד היהודים וניכור של הפולנים כלפי שכניהם היהודים שגרו ביניהם מאות בשנים.
תפקיד הכנסיה אף היה חשוב מפני העובדה הפשוטה שהאפיפיור אפילו לא דרש מהמאמינים לצאת לעזרת שכניהם דבר שהותיר בידי הכמרים ובעלי תפקידים אחרים בכנסיה את ההחלטה בלי שהוותיקן נתן להם הוראות התנהגות , וכך יצא מבעלי התפקידים כל הרוע האנטישמי האיום והנורא שדחף את המאמינים הפשוטים והנבערים לבצע פשעים איומים כלפי היהודים.
בתור דוגמה המחבר מסביר שאיכרים שהיו מהלכים עם עיתון שקנו בעיר הוסגרו למשטרה הכחולה ( הפולנית) בתור מסתירי יהודים ולעיתים אלה נורו מבלי שהמשטרה חקרה בדבר.
כמה מילים על המשטר וכוחות הביטחון.
בפולין שלאחר הכיבוש , ובמיוחד באזור הכפרי היו קיימים שתי סוגי משטרה . הכחולה היתה משטרה פולנית שרב כוח האדם בה היו שוטרים פולנים ותיקים או חדשים ותפקידם היה לרוב להשגיח על מתקנים ולאבטח את גביית המיסים ( לא כסף אלא יבול ובעלי חיים), ואבטחת המשלוח שלהם למקומות הריכוז כדי שיגיעו לגרמניה.
המשטרה הגרמנית שכללה בעיקר גרמנים או פולנים ממוצא גרמני , שרבים מהם אף לא דיברו את השפה הפולנית. זאת היתה משטרת הביטחון שביצעה יחז עם המשטרה הכחולה את גרוש היהודים מהגטאות ולאחר מכן דאגה לבטחון הכוחות הגרמניים והאוכלוסייה האזרחית. הז׳נדרמיה שכללה גם את אנשי הגסטפו ואת האס אס, נבלה גם את ההוצאות להורג של הנידונים למוות ואת הוצאת היהודים להורג באתרי החיסול.
בראש המשטרה הכחולה עמדו פולנים ובראש הז׳נדרמיה עמד קצין אס אס גרמני.את ציד היהודים ניהלו הגרמנים אבל לעיתים קרובות מי שחיסלו את הפליטים היהודיים של הגרושים היו השוטרים הפולנים תמורת חלק מסויים מהרכוש היהודי כשלעיתים קרובות היה מדובר אך ורק בבגדים שהם לבשו לעורם.
הספר של גרבובסקי מעמיק ובעל תובנות עמוקות. הוא מגלה את פרצופם האמיתי של הפולנים ואת תפקידם החשוב בביצוע הפשעים נגד היהודים כולל ריקון הגטאות מיושביהם ולכידת אלה שנמלטו מגורל הגרוש.
ולסיכום, אינני יודע אם גורל היהודים שחמקו מגירוש היה טוב יותר מגורל המגורשים, ומה שבטוח שהסיכוי להתחמק מגורל אכזר ומוות היה קטן עד מאוד.
טוביה
24 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
י. ווליס
(לפני שנתיים ו-4 חודשים)
בעניין האפיפיור - שינה את דעתו אחרי קיץ 1944 וכיבוש רומא ע"י בעלות הברית
והעביר הוראה לשליחיו במדינות הקאתוליות (כמו הונגריה וסלובקיה) להפסיק להיות אדישים |
|
יוהנס1
(לפני 6 שנים ו-2 חודשים)
ביקורת מצוינת לספר שנראה מעניין וחשוב. תודה !!!
|
|
רץ
(לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
מעניין מאוד
|
|
tuvia
(לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
כרמליטה, הערה חשובה ומלאת תובנות. תודה רבה על המידע .
בקשר למאבק שמתנהל בין המשטר הימני קיצוני בפולין להין ההיסטוריונים החדשים , אני חושב שיש מצב שבו אם נתערב במאבק הזה נצא מופסדים משני הצדדים וזאת מסיבה אחת פשוטה, הפולנים עצמם נמצאים במצב שבו מתפתחת בארצם תהום עמוקה בין הימין הקנאי שמבקש להעביר את כל האחריות לידי הגרמנים ולנקות את הפולנים מכל אשמה ואף להגביר את תחושת הקורבנות בקרב הפולנים. לעומת זאת ההסטוריונים החדשים מוליכים דרך שמבקשת הכרה מצד הציבור הפולני בחלק שבו היו הם עצמם מעורבים בשואה, מאבק ליש חשש אמיתי שיגרום אפילו עימות גלוי ואולי אפילו אלים. מסיבות אלה אני חושב שאסור לנו להתערב כדי שלא ידבק בנו אשמה ( כאילו נוספת) על היהודים שמתערבים בכל משבר וגורמים למלחמות ( זה היה גם האישום שהיטלר ניסה להלביש על יהדות העולם).
שוב תודה על הפוסט. טוביה |
|
כרמלה
(לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
טוביה,
קראתי את "שכנים" של גרוס, הספר שהזכרתי בתגובתי הקודמת הוא אסופת מאמרים של "היסטוריונים חדשים" פולנים ויש בו שלושה מאמרים מעניינים מאד המתייחסים לספרו של גרוס. אחד מהם נקרא "אובססיה של אי-אשמה".
קיבלתי המלצה חמה על הספר "אנחנו מידוובנה - הפשע וההשתקה" של אנה ביקונט שזכה בפרסים רבים. מקווה לקרוא אותו בחודשים הקרובים. קישור לספר: https://carmelph.co.il/book/anahnu_miyedvavne/ לפני מספר חודשים שמעתי בחטף ברדיו שגורמים משפטיים דחו בקשה של חוגים לאומנים לפתוח את הקברים בידוובנה כדי לבדוק את סיבת המוות. בקשה דומה הוגשה גם מיד אחר פרסום ספרו של גרוס ונדחתה. |
|
(לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
טוביה, מסכים בהחלט עם מה שכתבת בחלק הראשון.
לגבי החלק השני, אני לא חושב שזה ''למרות האדיאלוגיה הימינית קיצונית שבהם הן מחזיקות'' אני חושב שזאת הסיבה עצמה, לממשלת ישראל ולעומד בראשה גם יש אידאולוגיה ימנית קיצונית, ולכן אין לו בעיה להמשיך אתן בקשרי ידידות (ומסחר בעיקר...) מדינות המערב האנטי ישראליות? מי אלו? גרמניה שמחלקת לנו צוללות? אולי אתה מתכוון למדינות שלא מסכימות עם המדיניות הימנית של ממשלת ישראל, אבל ממשיכות לתמוך בישראל? ואם כבר הזכרת את הארמנים...ישראל על פי פרסומים זרים, מכרה נשק לאזרבייג'ן שהיא דיקטטורה הנלחמת בשכנתה ארמניה, כמו כן לבורמה שם מתנהל טיהור אתני. גם בעבר היותר רחוק נעשתה מכירת נשק למדינות כמו רואנדה בתקופת רצח העם ולמשטר האפרטהייד בדרום אפריקה. |
|
tuvia
(לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
גוסטב היקר, תודה לך על הערתך החשובה . אני מסכים איתך שיש צביעות רבה בדרך ההתנהלות הישראלית ולא רק במקרים שאתה ציינת
אני אישית חושב שזאת בושה וחרפה שישראל לא הכירה רישמית עד רגעים אלה בשואה הארמנית ובאחריות התורכית
לשואה הארמנית. חשבתי שבגלל ההדרדרות ביחסים בין שתי המדינות ישראל תמהר להכיר בשואה הארמנית, לצערי לא כך קרה ואולי זה מסיבות אסטרטגיות אזוריות או מכל סיבה אחרת.ברור שככל שהמצב הזה נמשך הבושה הישראלית לא נמחקת. חוץ מזה, צריךלהעלות בחשבון שישראל מנסה פה להעמיד גוש של מדינות פרו ישראליות ( למרות האדיאלוגיה הימינית קיצונית שבהם הן מחזיקות. ), לכן לדעתי זה מחזק את מחשבתי שהכל זה חשבון של אסטרטגיה. ומדיניות וזאת במטרה להעמיד גוש מדינות שיעצרו מדיניות אנטי ישראלית של גוש המערב. תמיד צריך לנסות לראות מעבר לפינה... טוביה |
|
tuvia
(לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
כרמליטה היקרה,
קודם כל תודה לך ולכל הקוראים האחרים על הלייק והערה החשובה שכתבת פה.
רציתי להוסיף הערה נוספת והיא על ספרו של פולני נוסף ששמו יאן טומש גרוס ( אולי יש לו קשר יהודי) והור פרסם ספר על טבח יהודי בידוובנהביולי 1941, 1600 יהודים, הוכו ונשרפו למוות בידי שכניהם הפולנים. הגרמנים עמדו בצד ונהנו ממראה עיניהם. אז א. ) לדעתי הפולנים אשמים בחלק גדול מהזוועות של חיסול יהודי פולין. הם יכולים לחוקק חוקים ככל שירצו אבל אף אחד מהם לא ינקה אותם מאשמתם. ב) בין ההסטוריונים הפולנים ( הצעיריםאו החדשים ,כפי שמכנים זאת היום) קיימים רבים שמניחים על השולחן את העובדות הקשות למרות שבניעמם רואים בהם בוגדים ( בדיוק כפי שיש הרואים אצלינו את ההסטוריונים החדשים) ג) במדינות מזרח ארופה יש תנועת נגד שמנסה להעביר את האשמה כולה לכיווןהגרמנים ולהתנער מאחריות לחלק מהאשמה בעזרה אקטיבית בחיסול היהודים. ד) למרות האנטישמיות שגואה בזמנים האלה בכל אירופה, חשוב לציין שדוקא במזרח אירופה יש ירידה משמעותית בארועים האנטישמיים לעומת צמיחה עצומה דוקא במדינות המערב, אולי יש לזה קשרלהגירה המוסלמית , אבל זאת עובדה כואבת, ובמיוחד כשרואים עליה עצומה בתקריות האנטישמיות בארצות הברית!! תודה רבה כרמיליטה, טוביה |
|
(לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
בינתיים בפולין מחוקקים את ''חוק השואה'' שאוסר האשמת פולין באחריות לפשעי הנאצים, או האשמת פולנים? כל הפולנים? מה שנתניהו אמר. ביוני? תיקן בפברואר לפני הבחירות?
ובהונגריה? נתניהו מארח בכבוד?! את ראש ממשלת הונגריה ששיבח בעבר את מנהיגי ארצו בשואה שסייעו ברציחת היהודים בארצו |
|
כרמלה
(לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
מעניין לציין כי גרבובסקי זכה בתביעה
שהגיש כנגד אתר אינטרנט פולני לאומני.
עיתון גרמני פירסם כתבה חיוביות על הספר הזה. בעקבות זאת אתר אינטרנט פולני לאומני תקף את גרבובסקי במאמר ארסי תחת הכותרת "זיג הייל, מר גרבובסקי", אשר לווה בתמונה של שר התעמולה הנאצי יוזף גבלס. המאמר הביע כעס על כך שגרבובסקי בחר להוציא לרחבי העולם את הכביסה הפולנית המלוכלכת ועוד יותר הפריע להם שהספר זכה לשבחים בגרמניה. מאמר של גרבובסקי מספר מוקדם יותר מופיע בספר "החשבון הפולני - עימות עם זיכרון" בעריכת מירי פז. גם שם הוא מדבר על השמלאצובניקים - המלשינים, הסחטנים והמסגירים. בסקירתי על הספר אמנם לא הזכרתי אותו, אבל עולי יעניין אותך לקרוא כי יש שם ביקורת גדולה של אינטלקטואלים פולניים על התנהלות בני ארצם בזמן המלחמה. קישור לסקירה https://simania.co.il/bookdetails.php?item_id=216153 |
|
tuvia
(לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
נכון מאוד אפרתי!
הכנסיה הקטולית לא הפסיקה לעליל עלילות שוא על היהודים הכנסיה בצורה דוגמתית טענה שיש לטפל ביהודים ביד קשה כדי שירגישו את העינויים שעבר ישו וכך יש להשאיר אותם במצב של אומללות, בלי הגנה ותוך ניצול בלתי פוסק.
בפולין זכו היהודים להגנת הנסיכים אבל היו שנואים על ידי איכרות בדלה ותושבי הערים שבדרך כלל היו בורים ועמי ארצות וניתנים להסתה בקלות בידי אנשי הכנסיה. כאשר אנטישמיות דתית עתיקת יומין נפגשה עם אנטישמיות רצחנית מודרנית מבית מדרשם של הנאצים התוצאה היתה היתה עצומה ונוראה. |
|
אפרתי
(לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
נורא.
הגרמנים שנאו יהודים מטעמים אחרים לגמרי מאשר הפולנים, שינקו שנאה דתית עמוקה מרגע היוולדם.
|
|
אברהם
(לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
תודה, טוביה.
צריך לעמוד על המשמר. האנטישמיות מרימה ראש בכל מקום. והשואה צריכה כל הזמן לעמוד לנו על סדר היום ולא רק 3 פעמים בשנה. אלה שנשארו כבר הולכים לעולמם בזה אחר-זה. אני מכבד את דעתך באשר למשלחות הנוער, אם כי אני חולק עליך. לעניות דעתי, אולי צריך לצמצם, אך לא לבטל כליל. עד שלא ימצאו כלי לימודי "מעשי" להבנת גודל האסון הגדול והנורא, זה פיתרון של הרע במיעוטו. |
|
tuvia
(לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
אברהם שלום,
ברור לכולנו שאיננו זקוקים לגרבובסקי כדי לדעת את זוועות השואה ואת השתתפות הפולנים בחיסול היהודים.
אבל כמו שאמרת כשזה בא מפולני עצמו זה ׳הרבה יותר חזק׳. זאת אומרת שיותר קשה לפולני להגיד שאין לנו מעל בדבר הזה. הדבר מקבל חשיבות יתר בימים אלה כאשר האנטישמיות עולה ועולה. הפולנים מנסים להעביר את אשמת מעשיהם לאחרים ולצאת נקיים מכל הצדדים ומצד שני לנער את היהודים והישראלים הצעירים שאין ולא תהיה תשובה למה שעשו הגרמנים ועוזריהם הפולנים ואחרים, וזה עובר מדור לדור ולא יסתיים לעולם!!! זאת אחת הסיבות שאני מתנגד חריף לכל הריצה הזאת לפולין ולמחנות . זה לא עוזר לנו להגביר את הבנת המושג - שואה- ונותן לפולנים מין ציון לשבח או אפילו הרגשה שליהודים אין ולא כלום נגדם ושזאת אך ורק אחריות גרמנית. אברהם, אני יהודי בעל זיכרון ארוך ונוטר טינה ולא אדם שסולח לאנשים שעשו רע לאחי ולמשפחתי ולכן אני לא דורך ברגלי באדמות הארורות האלה , כספי לא יוצא ולא מבוזבז במדינות אלה ובשבילי כולם נמצאים אצלי באותה רמה. אני שמח על תגובתך ואני חושב שראוי לציין שאתה בין הבודדים שנושא זה מעסיק אותו במידה רבה. ובכך אמי דומה לך. תהייה בריא ידידי ואריכות ימים לך ולמשפחתך. טוביה |
|
אברהם
(לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
אני לא יודע..
אם היינו צריכים את גרבובסקי כדי להכיר את הפולנים,את פרצופם האמיתי של הפולנים ואת תפקידם החשוב בביצוע הפשעים נגד היהודים כולל ריקון הגטאות מיושביהם ולכידת אלה שנמלטו מגורל הגרוש. אבל כאשר זה בא מהיסטוריון פולני זה רק תוקע עוד מסמר בארון הצביעות וההיתממות של הפולנים. סקירה משובחת. תודה טוביה. זה גם בזמן "הנכון" בעוד כמה ימים, שוב נחווה - מילולית - את הזוועות. כבר עכשיו אני "מריח" את העשן מכבשן האש. זה נורא ואיום. |
24 הקוראים שאהבו את הביקורת