ספר טוב

הביקורת נכתבה ביום שני, 24 בדצמבר, 2018
ע"י רויטל ק.
ע"י רויטל ק.
בגוף היא מבינה, נתנאלה.
זה ברור.
וזה אולי עיקר עניינו של הספר.
עיקר, אך לא רק.
למי שעוקב אחר העיתונות המגזרית, למי שעוקב אחר כתבות מסויימות בערוץ עשר, למי שצפה בסרוגים בזמנו, הספר הזה יראה מוכר.
"דתיי הרצף", מרכז יה"ל, אומר לכם משהו?
לא משנה.
בשביל זה יש גוגל.
ואת נתנאלה.
עיקר עניינו של הספר, כאמור, הוא הגוף.
היחס לגוף, למיניות, לנשיות.
יש משהו מאוד נשי בכתיבה של הספר, ותסלח לי אלת הפוליטיקלי קורקט, אני ידעת, נשיות זו הבניה גברית-פטריארכלית, והכללות זה פויה, הרי לא כולן ככה, ובכלל.
אבל יש משהו מאוד מפוטפט-חופר-מתעמק-בכל-רגע-ורגש בספר הזה.
עם זאת, אל תבינו אותי לא נכון, הכתיבה יפה מאוד.
שפה מהודקת, מדוייקת. דיאלוגים שלא גורמים לך לרצות לצרוח על הגיבורים "אבל אף אחד לא מדבר ככה!!", כמו שקורה אצל הרבה סופרי ביכורים.
הרבה תיאורי בגדים יש בספר הזה, אבל לאו דווקא מתוך רצון לפנות לחוש האופנתי של הקוראות.
התיאורים האלו מאפיינים את הגיבורות ואת השינויים שעוברים עליהן, אבל הם שם בעיקר כדי להנכיח את הגוף. את המראה.
אורך החצאית. צבע החזיה. מגע הגרביון המחליק על הרגל.
הבד הנוגע בעור, הבד שעוטף אותנו.
הכל צועק לנו לשים לב. לשים לב לגוף. בגדים הם לא רק אובייקט פונקציונלי שנועד להסתיר אותו, לכסות מה שצריך כיסוי.
אל תרימו גבה. זה לא מובן מאליו.
כלומר, זה כן. ולא.
נתנאלה יוצאת נגד החינוך האולפניסטי, חינוך בנות המגזר, החינוך הצניעותי שלא לומר צניעותני.
אם ההיכרות היחידה שלכם עם אולפנות תהיה דרך הספר הזה, ודאי תגיעו למסקנה העגומה שאולפנות הן ספק מוסדות שנועדו למחוק ולטשטש את המיניות הנשית, ספק מוסדות המשתמשים במיניות באופן מניפולטיבי בכדי לשלוט בנשים.
ונכון, יש דגש בחינוך הדתי על היופי הפנימי, על בוז לחיצוניות.
עם זאת...
גם בנות אולפנה אוהבות לקנות בגדים. באמת.
גם להן יש אופנה פנימית משלהן, מושפעת הדוקות (הא) מהאופנה הכללית, עם וריאציות פנים-מגזריות.
גם הן מסתכלות במראה ואוהבות יותר או פחות מה שהן רואות.
היו בספר סצנות שנראו לי הזויות להפליא. שספק אם התרחשו אי פעם, ואם התרחשו אני רוצה להאמין שהיו חריגות באופן קיצוני.
ואני אומרת את זה כמי שהתחנכה באולפנה סופר-אולטרה-דוסית, איפשהו על הקצה השמרני ביותר של הסקאלה.
הנערה שנשלחת לרב כדי שיבחן היטב-היטב האם החולצה שלה צמודה מדי או לא.
המחנכת שמציגה לתלמידותיה את כל מחלות המין שיש בעולם לפרטי פרטים כדי להרתיע אותן מקיום יחסי מין לפני החתונה.
(בחינוך האולפניסטי שאני מכירה, זה שבו גם מגע לפני חתונה אסור, לא מנסים לשכנע את הבנות לא לקיים יחסי מין, כי אלו נמצאים בכלל מחוץ לשיח. אם מחנכת הגיעה למצב שבו היא צריכה להציג לתלמידות שלה מחלות מין, היא כבר הודתה בכישלון טוטאלי בתפקידה, עוד לפני שהציגה את המחלה הראשונה.
וזה לפני הגישה ה"חינוכית" המפוקפקת שהסצנה הזו מציגה ושמעולם לא נתקלתי בה).
האשה הכל כך פתוחה שאין לה שום בעיה לדבר עם חברתה על הקשיים בחיי המין שלה ושל בעלה... אבל לא מוצאת כתובת לטיפול בבעיות. משהו פה לא מסתדר. בעולם הדתי של היום, עולם הפורומים וקבוצות הפייסבוק והכתבות בערוץ 10, לא אמור להיות מסובך במיוחד למצוא מענה, כלומר, אם היא לא גרה במאה שערים, מנותקת מאינטרט ועיתונות. והיא לא.
הרתיעה העזה משימוש בטמפונים, כביכול מדובר בסוג של איסור דתי (ממש לא. תזכורת: אולפנה סופר-אולטרה-דוסית. עם פנימיה. נראה לי שאני יודעת על מה אני מדברת).
בקיצור, אם ההיכרות היחידה שלכם עם אולפנות תהיה דרך הספר הזה...
טוב, קחו אותה בעירבון מוגבל.
יש לה נקודה חשובה, לנתנאלה.
נושא המיניות והגוף הולך ותופס מקום מרכזי יותר בשיח הדתי, והיא משקפת את זה בספר שלה.
ויש את "דור הביניים" שהתחנכו (וחלקן מתחנכות עדיין) במוסדות שלא זיהו את השינוי, ויצאו אל תוך עולם אחר מזה שאמותיהן גדלו אליו.
עם זאת, יש משהו לא הוגן בהאשמה הגורפת הזו כלפי החינוך האולפניסטי.
העולם משתנה כל כך מהר, מהפכת האינטרנט, המודעות שפעם לא היתה. שלא היינו.
החינוך משתנה לאט בעקבות המציאות. ככה זה.
אי אפשר לצפות מהחינוך של לפני עשור להתאים למה שהיום.
גם לא הוגן לייחס לו כוונות רעות במקום שהן אינן.
יש משהו כמעט מיסטי ביחס של הספר לגוף, בסופו של דבר. להרמוניה שנוצרת בספר בין גוף לנפש.
הגוף יודע הכי טוב, מה שהגוף רוצה זה גם מה שהכי טוב לנו. זהות מוחלטת בין משיכה להתאהבות לאהבה. האם מי שהגיבורה הכי נמשכת אליו הוא בהכרח מי שהכי טוב בשבילה?
בעולם של הספר - כן.
במציאות?
לרוב הדברים מורכבים יותר.
לו אני מחנכת באולפנה (not in a million years), הייתי נותנת לתלמידות שלי לקרוא את הספר.
ואחר כך היינו מדברות עליו.
והיינו מתרגלות קריאה ביקורתית, ומאפשרות מרחב למחלוקת על כל מיני רעיונות שעולים בספר.
והיו שאלות שהיו נותרות ללא מענה.
אבל היינו מדברות.
ודברים שמסתתרים בחושך, מאחורי כיסויים, ומקבלים ממדים מיתיים או מוקטנים, או נסלדים או מודחקים היו יוצאים אל האור השקוף וחוזרים לגודלם הטבעי.
וזה העיקר.
34 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
רויטל ק.
(לפני 6 שנים ו-9 חודשים)
תודה אפרתי
|
|
אפרתי
(לפני 6 שנים ו-9 חודשים)
רויטל, יופי של ביקורת.
|
|
רויטל ק.
(לפני 6 שנים ו-9 חודשים)
בת-יה, מה שאת מתארת הוא בי"ס שאוכף את החוקים שלו
ומכיוון שביה"ס דתי, חלק מהחוקים הם הלכתיים.
אפשר לדון עד כמה חכם מצד ביה"ס לקבוע את הכללים האלו, או לאכוף אותם אחרי שנקבעו (ועד כמה חכם לנסות לפעול דרך ההורים, כשמדובר באוכלוסיה של מהגרים - אוכלוסיה שבה המתח הבין-דורי לרוב קשה יותר), אבל ככלל - לא מדובר בתופעה חריגה. לא רואה הרבה קשר בין ההתנהלות הזו לבין הפרקטיקות החינכיות המופעלות על בנות נוער, ע"פ הספר. |
|
בת-יה
(לפני 6 שנים ו-9 חודשים)
רויטל ק. קראתי את הביקורת המעניינת ועכשיו אני לא יודעת אם לצחוק או לבכות, ולמה?
כי לכל מה שכתבת כאן שהוא לא הגיוני הייתי עדה בגוף ראשון, עדות של שמיעה וראיה. אלא שלא מדובר בבנות דתיות באולפנה אלא בבנות ממוצא אתיופי (יש גם כמה 'לבנות' בודדות) שלומדות בתיכון דתי, וכמעט כל מאמצי המורים וההנהלה זה ל'החזירן לדרך הישר' ע"פ דבריהם. כמעט אפס של חינוך ולימודים אבל שמירה ללא גבול על אופן הלבוש וכדומה. וכשהבנות לא מתלבשות כיאות, עפ"י בית הספר, מתייצבת מיד משלחת בפתח בית ההורים עם איומים שונים ומשונים. הסוף בדרך כלל עגום. הבנות מפסיקות ללמוד. אלה שיוצאות לעבודה לפחות משתלבות בחברה, אבל יש גם רבות שדווקא אז מתדרדרות. רוצה לציין שאני מספרת רק על התנהלות של בית ספר אחד. אין לי מושג מה קורה בבתי הספר האחרים. |
|
yaelhar
(לפני 6 שנים ו-9 חודשים)
יפה. ותודה לך על הרמת מסך מעל תחום שאינו מוכר לי.
|
|
עמיחי
(לפני 6 שנים ו-9 חודשים)
רויטל, תודה על ההבהרה.
הרגעת אותי. (: |
|
רויטל ק.
(לפני 6 שנים ו-9 חודשים)
תודה מוריה.
מסכימה. החברה מגוונת, וגם נקודות המבט מגוונות. אני בטוחה שעם הסופרת עצמה למדו עוד נערות רבות שלא יחתמו על התיאורים והתחושות שלה. היא מנסה לייצר תמונה כללית של החינוך הדתי לבנות במגזר, ויש לה אמירות שאפשר להסכים או לא להסכים איתן, אבל חשוב שהשיח סביבן ייווצר. כמובן שבסופו של דבר זה לא יהיה שיקוף של 100% מהחברה, ממוסדות הלימוד ומנקודות המבט. |
|
רויטל ק.
(לפני 6 שנים ו-9 חודשים)
תודה עמיחי
אני לא יודעת אם מה שהיא מציגה לא קיים. לי, מהצד, זה נראה כמו הקצנה של דברים קיימים, או אולי אוסף אנקדוטות ממקומות שונים שהתאגדו לסיפור אחד והקצינו את תמונת המצב. אבל יתכן, כמובן, שאני טועה והסופרת חוותה הכל על בשרה. בסה"כ היא מעלה אמירות ביקורתיות שחשוב שישמעו. לחברתי שהיא מחנכת באולפנה המלצתי בחום לקרוא את הספר כי אני חושבת שחשוב להכיר ולהבין את נקודת המבט שלה ואיך היא חוותה את החינוך הדתי, התחושות שהיא מתארת ודאי לא ייחודיות לה. לטעמי, היא מקצינה את המצב הקיים ולעיתים אף מייחסת כוונות שליליות לדברים שהם יותר תוצאה של אינרציה, ולדעתי גם האמירה הביקורתית שלה מגיעה על רקע שינויים שכבר מתרחשים. החברה ככלל והחינוך בפרט לא קופאים על השמרים. אבל בסדר, סך הכל - זו זכותה לעבד את החוויות והרעיונות שלה בדרך שנראית לה לנכון. קראתי את הספר בעין ביקורתית, אבל הוא לא עורר בי כעס. |
|
רויטל ק.
(לפני 6 שנים ו-9 חודשים)
תודה פפריקה,
נכון, אבל בפער של משהו כמו 15 שנה, אז אולי זה מתקזז?;)
|
|
רויטל ק.
(לפני 6 שנים ו-9 חודשים)
תודה סקאוט, אין לי בעיה עם איך שדתיות מוצגות בספר
יותר עם איך שהחינוך של בנות דתיות מוצג בו.
|
|
רויטל ק.
(לפני 6 שנים ו-9 חודשים)
תודה תומריקו.
|
|
מוריה
(לפני 6 שנים ו-9 חודשים)
רויטל, אני חושבת שיותר מכל את מציגה כאן בביקורתך הטובה
את העובדה שבאולפנות כמו גם במוסדות חינוך דתיים שונים, פני החינוך כפני החברה - ולמרות חוק הדתיים השלובים - ה"מגזר" מורכב מ-1000 גוונים של תפיסות ושל 'רמת' דתיות או אורח חיים.
שהרי לצד התפיסה באולפנה המתוארת כאן ישנן תפיסות רבות ומגוונות עד לאולפנה בה לבושות הבנות במכנסיים ובחולצות קצרות שרוולים. מה שנכון גם לגבי המקבילה - ישיבות תיכוניות או מוסדות חינוך בנים. |
|
עמיחי
(לפני 6 שנים ו-9 חודשים)
סקירה מצוינת!
ה"באגים" בספר שציינת - חמורים (בעיניי). הצגת מעשים מוזרים (שלא קיימים באמת) שנעשים בקבוצה חברתית לא מוכרת / סגורה / מסקרנת היא תופעה מכעיסה בעיניי. |
|
פֶּפֶּר
(לפני 6 שנים ו-9 חודשים)
וואו, לא מוכר לי בכלל. ונדמה לי שלמדתי במקום אפילו יותר חרד"לי ושמרני ממך.
|
|
סקאוט
(לפני 6 שנים ו-9 חודשים)
כתבת יופי. חברה שלי, אולי, תיתן לי את הספר ואז אקרא אותו ואחווה דעתי.
והדתיות הן ממש לא הדתיות כפי שהן מצטיירות מתוך הספר. יש הרבה דתיות מעודכנות, שלבושות בטוב טעם ומאובזרות באייפון, גלאקסי ועוד. הדתיות של היום לא באמת מנותקות ממה שקורה בעולם המודרני. יש אפילו חרדים כאלה. זה תלוי אופי והרקע המשפחתי שהגעת ממנו. אם הוא שמרני יותר או פחות ועל אילו איסורים הוא שם דגש.
|
|
תומר
(לפני 6 שנים ו-9 חודשים)
ביקורת מעניינת. מזדהה. תודה!
|
34 הקוראים שאהבו את הביקורת