ביקורת ספרותית על אנשי בראשית מאת אליעזר שמאלי
הביקורת נכתבה ביום שני, 29 באוקטובר, 2018
ע"י רויטל ק.


איך הצליחה סדרת "בית קטן בערבה", סדרה שנכתבה בשנות השלושים של המאה הקודמת, להיחקק בתודעה האמריקנית, להפוך לחלק מהתרבות, לספר שהאדם הממוצע מכיר, גם אם לא קרא?
תרמה לכך, מן הסתם, סדרת הטלויזיה המפורסמת, אך האם היא הגורם הבלעדי להצלחה?
האם השפה שבה נכתבו הספרים נותרה קריאה ונהירה לילד האמריקאי בן ימינו? ואם לא, איך מתגברים על הפער?
(אלו אינן שאלות רטוריות, אם יש לכם תובנות - מוזמנים לשתף).

מזה זמן אני תוהה על המחסור בספרות ישראלית המתארת את ראשית ימי העליה לארץ.
כן, כולנו יודעים לדקלם ביצות וקדחת, אבל כמה ספרי ילדים (נשאיר לעת עתה את ספרות המבוגרים בצד), נכתבו על התקופה הזו? על הקמת המושבות הראשונות בארץ, הקמת הקיבוצים?
את זכרון יעקב אנחנו מכירים בעיקר בגלל ניל"י. את תקופת התורכים - אנחנו מכירים לרוב בדיוק מאותה נקודת מבט.
אם נכתבו ספרים בזמן אמת, הם לא שרדו יפה את מבחן הזמן.
ספרים היסטוריים בני ימינו, לעומת זאת, נכתבים בעיקר על תקופת הבריטים והמחתרות, עם החרגה קלה של ניל"י, בכל זאת - סוג של מחתרת.

בסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20 התחוללה בארה"ב התנועה של ההתפשטות מערבה.
חלוצים אמריקאים כדוגמת משפחתה של לורה נדדו מערבה, התיישבו, הקימו חוות והתמודדו עם פגעי מזג האויר ופגעי האדם.
במבט רטרוספקטיבי, קשה לנו אולי לקבל את אידיאולוגיית "הייעוד הגלוי" שהניעה אותם, וקשה עוד יותר לקבל את העוולות שנעשו לאינדיאנים בשמה, אך התקופה נותרה חקוקה בלב התרבות האמריקנית והיא מהווה חלק מהאתוס האמריקני, לצד הביקורת שהיא מעוררת כיום.
והיא מעוררת ביקורת, ללא ספק. לאחרונה, "פרס לורה אינגלס וילדר" שינה את שמו בשל הביקורת הזו, אבל עצם הדיון בספריה ובגזענות שיש בהם מעיד עד כמה הם קיימים בתודעה האמריקנית. איש לא היה טורח לדון בספרים בני שמונים שנה שנשכחו מלב.
מלבד סדרת "בית קטן בערבה" וסיפורי החלוצים והמייסדים, הזמן והמקום אחראים גם להיווצרותו של ז'אנר המערבונים.
המרחבים, האינדיאנים, הנשק, הריבונות הרופפת קסמו לדמיונם של רבים ויצרו סיפורים בדיוניים על קאובוי'ס אמיצים, שריפים נועזים, שודדים ואינדיאנים, פראים אצילים ופראים אצילים פחות.
אני מסתכלת על כל העושר התרבותי הזה, ולא יכולה שלא לתהות...
מה איתנו?
סוף המאה ה-19, ראשית המאה ה-20, פה בארץ - התיישבות אידיאולוגית לא פחות. פגעי מזג האויר, הניסיונות ללמוד את הסביבה החדשה, להשתלב או לפחות ללמוד להסתדר עם הערבים והבדואים שחיים פה...
איך כל זה לא הוליד לנו "בית קטן בערבה" משלנו? מערבונים משלנו?
תאמרו, הקדחת, המחלות, הדלות, הרעב...
מה לזה ולפרש הבודד, הרוכב על סוסו, אקדח נעוץ בחגורתו?
אלא שגם בארצות הברית לא חסרו מחלות, פגעי מזג אויר ועוני. בית קטן בערבה, אמרנו כבר...
קחו ספר כמו "בדהרה" של דבורה עומר, המספר על מניה שוחט ותסבירו לי איך דמות כמו מניה שוחט לא הצליחה להלהיט את דמוינו של אף סופר וליצור לה דמויות בדיוניות מקבילות?
אז כן, יש את טרילוגיית "פרשי הגליל" משנות השישים שעושה בדיוק את זה: משווה נופך רומנטי והרואי לארגון השומר ולתקופת התורכים. היא יושבת בשלמותה על מדפי ספרי הילדים בספריה שלנו... ואני בספק אם מישהו חוץ מהילדים שלי קרא אותה בעשור האחרון.
וכן, יש כמה ספרי ילדים ונוער שעוסקים בתקופה ובאנשיה.
בסדרת "ראשונים בארץ" הנהדרת יצאו ביוגרפיות של ד"ר הלל יפה, מיכאל הלפרן, רחל המשוררת ואולגה חנקין. בסדרת "נועזים" יצא הספר "פרשים על הירקון" המספר על הקמת פתח תקווה, דבורה עומר כתבה על מניה שוחט...
אבל איפה הקלאסיקות? איפה הספרות הבדיונית?

נדמה שתקופת הבריטים הסוערת, תקופת המחתרות, מלחמת העצמאות השכיחו במעט את התקופה הסוערת, אך אולי פחות הרואית במבט "צברי" מודרני (מודרני של שנות ה-40, כן?) שקדמה לה.
אם רוז אינגלס וילדר ישבה וערכה את סיפוריה של אמה על ילדותה - מי מצאצאיהם של בני העליות הראשונות היה יכול להתפנות ולערוך את הביוגרפיה של הוריו, כשלהם עצמם היו ביוגרפיות סוערות וסיפורים מרתקים משלהם לספר?
ושמא גם פוליטיקה היתה מעורבת בעניין... בני העליה השלישית הסוציאליסטים בזו לבורגנים של העליות שקדמו להם. משהו גלותי היה בעיניהם ביהודים שבחרו להעסיק פועלים ושומרים ערבים, וכי אתוס שכזה ראוי להנצחה?
והשומר - הוחלף אולי ע"י ההגנה?

וכל ההקדמה הארוכה הזו לא באה אלא כדי לספר שכשקראתי את "אנשי בראשית" (כן, לראשונה בגיל 37, אוי לבושה) גיליתי פתאום... שגם לנו יש "בית קטן בערבה" משלנו.
סיפור על משפחה המנסה את כוחה בהתיישבות חקלאית ומתמודדת עם פגעי מזג האוויר ופגעי האדם ויכולה להם בזכות נחישותה ולכידותה. סיפור החיים היומיומיים, על הקושי והיופי. סיפור שהתרחש ממש כאן, אבל נראה כאילו התרחש בארץ זרה ומרוחקת, כי הווי החיים המתואר בו זר לנו כל כך.
נדבך נוסף שלא יכול היה להתקיים בסדרת "בית קטן בערבה" מוסיפות פה התגליות הארכיאולוגיות המאותתות למתיישבים כי הגיעו למקום הנכון, כי שבו הביתה, לביתם ההיסטורי.
אבל בעוד שאת סדרת "בית קטן בערבה" ניתן למצוא במדפיה של כמעט כל ספריה ציבורית (אני מניחה), את הספר הזה היה קשה לי יותר למצוא. אולי רק עניין של חוסר מזל?
בכל אופן, אני משערת שקשה למצוא עותק שלו שדפיו אינם מצהיבים, שהפונט שלו מאיר עיניים ומזמין... גם השפה בספר ארכאית מעט, קשה ממה שילדים בני ימינו רגילים לקרוא.
האם אלו הסיבות שהוא נשכח ונזנח? שהוא, למרות הפוטנציאל, לא הפך ל"בית קטן בערבה" משלנו? ואולי כל מה שהיה נדרש הוא סדרת טלויזיה...
שני הספרים, מעניין לגלות, יצאו בפער של שנתיים זה מזה.
אך "בית קטן בערבה" מתאר תקופה שכבר תמה מהעולם בזמן שהוא יצא לאור, ואילו "אנשי בראשית" יצא לאור "בזמן אמת", בשנת 1933, כאשר אלכסנדר זייד - ההשראה לשומר חרמוני, עוד היה בחיים, ועוד היה אפשר לסיים את הספר בפרק מלא כאב ובכל זאת - אופטימי:

"הכל נשרף. במקום הגורן נשארה ערמת רמץ לוחש. מהצריף ומהבנינים נשארו אודים עשנים. ריח צלי נישא מסביב, צלי העופות שנשרפו. שקט מרגיז שרר מסביב. שברי כלים וקרעי בגדים התגוללו על הארץ. הכל נחרב. מאום לא נשאר.
בראשים מושפלים עמדו שניהם, בוכים דומם.
"שוב אין לנו מאומה, איתן" לחש חרמוני בשלבו את ידיו על חזהו "אין לנו כלום".
[...]
"קשור את המחרשה לסוסה, איתן!" קרא חרמוני פתאום, כשעיניו מבריקות ושיניו חורקות "נתחיל לחרוש!".
איתן הרים את עיניו והסתכל בחרמוני בתהיה ופחד.
"קשור את המחרשה לסוסה, איתן!" קרא חרמוני באי-סבלנות "תן לי חבל"...
[...]
חרש חרש נגררה המחרשה לאורך המענית. רגבי עפר שחורים התהפכו וצחקו מול השמש.
"הנה פתחנו תלם חדש, איתן" אמר חרמוני "עלינו להתחיל תמיד מבראשית".

ואם עד שורת הסיום הזו חשבנו שהם מכונים "אנשי בראשית" כי הגיעו לכאן בראשית הכל, ואולי כי מצאו פה גן עדן, אך לא ריק מנחשים - בדמות ההתמודדויות השונות שיכלו להן לאורך הספר, הנה שורת הסיום מלמדת אותנו כי הם נקראים כך גם על שום היכולת שלהם להתחיל שוב ושוב מבראשית.

אם יש לכם ילדים בעלי סבלנות ועניין בהיסטוריה - ממליצה על הספר בחום.
הילדים שלי קראו ואהבו.
(ואת ההשוואה ל"בית קטן בערבה", ששניהם נטשו משעמום, חסכתי מהם, ליתר בטחון...)
25 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
גלית (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
ולי לא נעים לומר לך רוויטל ק לא מאד הפסדת
יש להם קסם מסויים אבל האיש בעליל צייר ולא סופר.
את עולם ספרו לי בילדותי וניסיתי לקרוא בבגרותי ולא התלהבתי
אמנם יש את הערך המוסף ההיסטורי.
סקאוט (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
אין? מוזר. זו קלאסיקה ישראלית. אם תרצי, מתישהו, אוכל להשאיל לך את שלי. כשיהיה מפגש נוסף, נניח.
רויטל ק. (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
לא נעים לי להגיד, אבל לא קראתי...
ואין בספריה, לא בקודמת ולא בנוכחית.
סקאוט (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
ורויטל, איך אפשר להמליץ על ספרים מבלי להזכיר את ספריו של נחום גוטמן הנהדר? אז גם ספריו מומלצים.
וכמובן יש גם את ספריו של ס.יזהר [ לא לילדים, חוץ משניים, האמת, שהם דווקא כן לבני נוער שמתעתדים בסיפורים קצרים את קורות חייו של הסופר]
רויטל ק. (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
תודה גלית.
ההאדרה של ניל"י התחילה כבר בשנות ה-60... עם "שרה גיבורת ניל"י" של דבורה עומר שהכניס אותה לתודעה.
כיום, פחות ידועה השנאה שהיתה כלפיהם בישוב בזמן אמת.

אז כן, משהו בלחימה האקטיבית כנראה מושך יותר, אבל ממרחק השנים הייתי מצפה שבימינו עוד סופרים "יגלו" את התקופה ואת הפוטנציאל הדרמטי שלה.
(מה גם ש"השומר" כן עומד בסטנדרט הלוחמני, ויש בסיפור גם את העניין הפמיניסטי - ההתעקשות של הנשים להצטרף לעבודות שנתפסו כגבריות עד אז.
וכמה פרוזה נכתבה על/בהשראת האנשים והתקופה?)

וממש אהבתי את ההפקה של גיא אוני, חבל שאין יותר כאלה.
גלית (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
הספרים שציינה סקאוט היו קיימים בספרית בית הספר שלי ולכן גם קראתי אותם. אני זוכרת אותם אבל לא התפעלתי במיוחד ,
ספריו של יהואש ביבר היו די נפוצים בשנות ה 70 ,אבל בפירוש לא עמדו במבחן הזמן.
הייתה מדיניות ממסדית מכוונת להדגשת עניין הלחימה וההקרבה (כך גם בעניין השואה בדגש על גבורה) האדרה של מחתרת ניל"י וחלקה בסילוק התורכים היא חלק מהאג'נדה גם של ראש הממשלה שלנו .לא במקרה שמו של יוסף לישנסקי צומצם למול שמו של אבשלום פיינברג.
אפילו בשיעורי תע"י בתיכון למדנו הרבה יותר על שנות הארבעים והמאבק בבריטים מאשר על התקופה שקדמה לכך, רק ראשי פרקים : ביל"ו, עליות,פינסקר,גרוש ת"א,.

בית קטן בערבה זכה בכמה וכמה פרסים ונחשב נכס צאן ברזל עוד לפני שנות ה 70וזו מן הסתם הייתה אחת הסיבות שמייקל לנדון בחר להפיק את הסדרה וכך להנציח ולהכיר את הספר לעוד קהלים .

חוץ מ"ארץ מולדת" הסדרה הלימודית של איציק וינגרטן (והפקה של גיא אוני ב 6 פרקים) אני מתקשה לזכור שהטלוויזיה עסקה בתקופה ההיא. מצד שני עשרות שנים לא היו הפקות מקור טובות ונאלצנו להסתמך על תוצרת חוץ.
Pulp_Fiction (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
זה כי תמיד אנשים נמשכים לתהילה של מאבק חמוש, אקטיבי. זה באמת פספוס, אבל ככה זה.
רויטל ק. (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
תודה רץ.
זכרתי שאתה מהאזור:)
רויטל ק. (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
תודה Pulp_fiction.
אני חושבת ש"בית קטן בערבה" היה ספר מצליח עוד לפני הוליווד... כמובן שיכול להיות שללא הסדרה הוא לא היה שורד.
בגלל הכמיהה והנוסטלגיה שגם אני חושבת שקיימים - אני תוהה למה הם קיימים בעיקר ביחס לתקופת המחתרות ופחות ביחס לתקופות הקודמות לה.
רויטל ק. (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
תודה סקאוט, נשמע שאלו בדיוק הספרים שחסרים לי על המדף.
נראה שהם לא שרדו היטב את מבחן הזמן, ודאי שלא הפכו לקלאסיקות.
נראה אם אצליח למצוא משהו מהם.
רויטל ק. (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
תודה פפריקה.
"המתנחלים בהר" ברשימה, על "אנשי בזלת" לא שמעתי עד עכשיו.
רויטל ק. (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
תודה ישי.
ודאי שההשוואה היא חלקית בלבד, ולצורך הנקודה הספרותית-ספציפית שמעסיקה אותי.
רויטל ק. (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
תודה כרמליטה אם זו אכן הסיבה זה ממש עצוב...
רץ (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
מרגש כי הביקורת שלך ממש מחזירה אותנו לתקופות נשכחות, ואני מכיר את הסיפור מזווית אישית, אני גדלתי בקריית עמל, השכונה הנושקת לגבעת זייד, נכדיו למדו איתי במחזור, כרמלה אשתו של בנו יפתח הייתה מורתי, ואני כילד שחלק עיתונים, כל בוקר הייתי גאה, להגיש את עיתון הפועלים דבר, לציפורה זייד, וכשהיא נפטרה, כל בני כיתתי השתתפו בהלוויה שלה.
Pulp_Fiction (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
סקירה מצוינת. ממצה ומושקעת. בגדול אין לנו 'בית קטן בערבה' משלנו פשוט כי אין לנו את הוליווד.
לגבי ההתרפקות והנוסטלגיה, אז אני חושב שהיום לצד הנהירה אחר הטכנולוגיה זה מאוד באופנה וישנה כמיהה מורגשת לעבר.אולי כי בימינו חסרה התחושה של חיים ממשיים ולא וירטואליים.
סקאוט (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
רויטל, יש את ספריו של יוהאש ביבר שעוסקים בנושא והם נפלאים. ביניהם הספר "סופה גלילית", "סופה דוהרת שוב"

וגם הספרים הבאים:
-עלילות ראשונים מאת ברוך אורן [מעולה]
- סוסים מספרים מאת פסח בר אדון [מצוין ומקורי. מספר על התקופה מנקודת מבטם של סוסים]
- ראשונים ספר מאת מרדכי נאור [ספר עיון אומנם אבל מצוין!]

פֶּפֶּר (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
מרתק ומטריד.
ולא לילדים, אבל עדיין מאותו הז'אנר: "המתנחלים בהר" (הבדיוני) של רבקה אלפר, ו"אנשי בזלת" (הביוגרפי) של שמעון קושניר. אבא שלי בטח היה יודע לשלוף עוד כמה שמות שלא עולים לי כרגע.
סקאוט (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
חני- מעניין באיזו ביקורת הדיון התפתח. הייתי שמחה לקרוא אילו יכולתי.
חני (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
סקאוט לעניין שהזכרת : היה פה דיון שלם שפתחתי על כך שהיום בני נוער אומרים "לעשות סקס"
ולא "לעשות אהבה". רוויטל מינהרת הזמן אכן סידרה טובה...אולי ההתרפקות שלנו שונה מההתרפקות של היום. אני יכולה להסתכל על העבר בעיניי עגל והתרפקות על סליקים וקומזיצים וציונות של קיבוצים. כיום מסתכלים על העולם של אז אחרת.
בעיניים פוליטיות. ישר מכניסים פרמטרים של ימין ושמאל או אשכנזים מזרחים ועליות. מפקפקים הרבה במי היה ציוני ומי בנה את המדינה...אז אני מניחה
שיש אח גדול שמתווה דרך אחרת ושונה.
וזה משפיע על כל התרבות, הספרות וההסטוריה.
ישי (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
עם כל הכבוד לתרבות ולמורשת האמריקאית לכיבוש המערב וההתיישבות החלוצית שלהם, ויש לי הרבה כבוד, זה לא משתווה לתרבות החלוצית שלנו ולא רק כי זה ההיסטוריה שלנו אלא בגלל שהחלוצי המערב האמריקאים קיבלו את כל הגיבוי מהממשל המקומי והפדרלי והחלוצים שלנו זכו לכל ההפרעות, המגבלות והעיכובים שהשלטונות המקומיים (ראשית העות'מניים ואח"כ הבריטים) הערימו עליהם.
ספר משובח של שמואלי.
כרמלה (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
תודה רויטל.
סקירה מעניינת ומעוררת מחשבה.

מסכימה עם גלית שהסיבה להעדר ספרות יפה על ראשית ההתיישבות היא פוליטית בעיקרה.
רויטל ק. (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
תודה עמיחי
את דבורה עומר עדיין קוראים, אם כי אולי פחות מבעבר. לעומת זאת את "ילדים אלמונים" (האינפנטילי משהו, לטעמי) של גלילה רון פדר עמית הוציאו בהוצאה מחודשת, וגם מנהרת הזמן היא סדרה מצליחה, ויש את הסדרה ההיסטורית של אורה מורג לילדים גדולים יותר.
הספרים האלה עדיין קיימים ונקראים, אבל רובם עוסקים בתקופת המחתרות ורק מיעוטם בתקופת "השומר" או בראשית תקופת ההתיישבות, וזה מה שמפריע לי.
לא היעדר העניין של הנוער אלא הפער בין כמות הספרים שעוסקים במחתרות לכמות הספרים שעוסקים בכל מה שקדם או אפילו התרחש במקביל.
עמיחי (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
סקירה נהדרת, ואני מזדהה עם רוח הדברים שכתבת.

זהו באמת ספר נפלא. מהאהובים עליי בילדותי.
כפי שכתבו לפניי, דבורה עומר וגלילה רון-פדר השקיעו המון בהחייאת ימי התחיה והמאבק. הן הקלאסיקאיות שלנו בהקשר הזה.
וגם "אורי" של אסתר שטרייט-וורצל תרם תרומה עצומה בתחום הזה.

השאלה למה ספרים כאלה מדברים היום פחות ופחות ללב הצעירים היא שאלה תרבותית וחינוכית כבדת משקל. קשה לענות עליה תשובה אחת קולעת.
יוֹסֵף (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
יפה מאוד. אהבתי. ומעניינת ההשוואה להיסטוריה האמריקאית ולספרות המקבילה.
אגב, בספר 'ברכת האדמה' של המסון שקראתי לא מזמן נכתב בגב הספר: "זהו האפוס של יצחק ואשתו, הבונים את ביתם ומקימים את משקם החקלאי בשממה הצפונית. מתגלים בהם כוחות היצירה של חלוצים אמיתיים, ועם זאת – חולשות אנושיות הגורמות למשברים בחייהם. ספר זה זיכה את מחברו בפרס נובל ותורגם לעברית לראשונה לפני כחמישים שנה והמתיישבים בארץ בעמק ובגליל הכירו בו את עצמם".
רויטל ק. (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
תודה אתל.
חוזרת על מה שכתבתי לחני...
נראה שעל נושא המחתרות המיאוס הזה לא חל (ואם חל - סופרי הילדים וההוצאות לאור לא שמעו על זה).

ועל מורים לספרות שממאיסים את עגנון יש לי בטן מלאה, אבל זה לא המקום :-)
אתל (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
הציטוט שהבאת העביר בי צמרמורת.
ההשוואה לבית קטן בערבה מעניינת. בעניין השאלה שהעלית, אולי לימודי ההיסטוריה בבית הספר המאיסו את הנושא, כמו שלימודי ספרות עלולים להמאיס את עגנון.
רויטל ק. (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
לא לגמרי מסכימה חני.
תראי את הסדרה ההיסטורית של אורה מורג, את סדרת "מנהרת הזמן", שעוסקות לא מעט בתקופת המנדט והמחתרות.
תראי את סדרת "ילדים אלמונים" של גלילה רון פדר עמית ואת חסמב"ה - ספרים ישנים שיצאו בהוצאות מחודשות בשנים האחרונות (קשה לי להאמין שההוצאות לאור פועלות ממניעים נוסטלגיים בלבד...)
כנראה שיש לזה ביקוש גם בקרב הילדים של ימינו.
אבל או הביקוש או ההיצע - די מוגבלים לתקופת המחתרות.
סקאוט (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
חני- וזה עצוב. מה רע בהתפרקות על העבר? העבר הוא שהופך אותך למי שאתה. ללא עבר לא ניתן לצפות קדימה, לעתיד. ברור לי שלא כל בני הנוער של היום הם כאלה אבל חלק לא מבוטל. ואם כבר בדור העכשווי עסקינן, בדיוק השבוע צפיתי בפרק ראשון מתוך הסדרה " דור ה-wifi" שעוסק במושג האהבה, המיניות וההתבגרות דרך עיניהם של הצעירים והדבר לא מנבא טובות. קצב ההסתגלות והנהירה אחר החדש, הטרי, העכשווי נעה בקצב זהה ליציאתה ושיפורה של הטכנולוגיה. היו שם משפטים שמאוד חרו לי. " סלח לי שאני אומר את זה, היא בעצם סטוץ קבוע"
חני (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
הם בדור אחר היום. הנוסטלגיה רק מזכירה להם כמה ההורים
שלהם מבוגרים..
נראה לי שהדור הצעיר לא מתעכב על נוסטלגיה.
הוא רץ הלאה. הרי זה דור של "כאן ועכשיו".
אנחנו דור שמתרפק ועושה זאת באהבה.
איך אפשר לשכוח את לורה המנומשת.
בבית ספר הם לומדים בצורה טכנית מדי.
אנחנו למדנו בצורה חוויתית.
סקירה יפה.
רויטל ק. (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
תודה סוריקטה. אני משערת שלשפה יש השפעה, ובגלל זה אני מאוד תוהה על בית קטן בערבה שפער הזמנים בו ממש דומה ובכל זאת החזיק מעמד.
אולי רק בזכות סדרת הטלויזיה, אבל נראה לי שלא רק.
(הייתי שמחה לדעת מה דוברי אנגלית חושבים בעניין, אבל דובר האנגלית הרלוונטי לי לא קרא ספרי ילדים באנגלית מעולם).

והשפה בספר אכן לא פשוטה אבל גם לא מזעזעת. הילדים שלי התגברו עליה בלי לשים לב אפילו.
ואני הופתעתי לגלות שהמונח "טבעוני" במשמעותו המודרנית היה קיים כבר לפני 80 שנה...
סוריקטה (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
אני מניחה שאחת הסיבות לזה שספרים ישנים נזנחים היא השפה. העברית המדוברת היא שפה חדשה יחסית ולכן גם משתנה עדיין בקצב מאד מהיר. אולי בעוד כמה עשרות/מאות שנים, אם עדיין ידברו בה, זה ישתנה.
רויטל ק. (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
גלית, אז אני הופתעתי לגלות את פרשי הגליל על מדפי הספריה הציבורית פה... אבל אני באמת בספק כמה ילדים קראו אותם (חוץ מהילדים שלי).
ולא, סורי, את לא נחשבת ילדה לצורך הספירה:-)

אני חושבת שנוצר איזשהו חיבור בין ניל"י לבין המחתרות של תקופת המנדט (לפחות אצלי כילדה הן נתפסו ביחד ולקח לי זמן להבין את הפער... משערת שאני לא היחידה), ומשהו בתופעה של המחתרות איכשהו הפך את כל השאר לחיוור יותר, מעניין פחות.
לכי תכתבי סיפור על התיישבות ומלחמה ביתושים ובקדחת כשאת יכולה לכתוב חסמב"ה ומחתרות ומלחמה בבריטים. או בתורכים, מסתבר שזה גם הולך.
וכל כך חבל... כי היה אפשר להוציא הרבה מהתקופה הזאת (גיא אוני הוא דוגמה מצויינת... למה הוא כל כך חריג? זה מה שמפריע לי).
גלית (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
אוי פרשי הגליל הרומנטיקה של הגליל...שיח' דאוד אבו יוסוף....גם אצלי על המדף , ודווקא קראתי שוב בעשור האחרון.
את אנשי בראשית קראתי בגיל ה"נכון" בעצם באותה תקופה שגיליתי את פרשי הגליל ,בהחלט היה קיים בסיפרייה (פרשי הגליל לא) אבל משך את תשומת ליבי בגלל שאוריאל אופק כתב עליו,אהבתי אבל לא השאיר בי חותם מיוחד.
את בית קטן בערבה לעומת זאת אמנם התחלתי בגלל הסדרה -כששודרה התחילה הוצאת מרגנית בתרגום- אבל המשכתי פשוט בגלל שזו ספרות טובה ומענינת. ולא סתם היא שרדה את 80 השנה מאז נכתבה. כל ה7 קיימים אצלי על המדף ומדי כמה שנים אני שולפת וקוראת .

למה נשתכחו כותבים כמו שמאלי וגיבורים כמו אלכסנדר זייד ? כמו ברוב הדברים - פוליטיקה אני מתארת לי.
וגם - ישן מפני חדש תוציאו.
אז יש את גיא אוני המופתי ויש את שרה גיבורת נילי,ויש את הספרים של עמוס אריכא ויש נחום גוטמן,אבל זהו פחות או יותר.
רויטל ק. (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
תודה יעל. הוא מסתיים בתרפ"ט, כך שהוא מתרחש בתקופת המנדט הבריטי
(גם מבחינה היסטורית - מאחר והוא מבוסס על סיפור התיישבותו של אלכסנדר זייד בשייח אבירק, מדובר במאורעות שהתרחשו בשנות ה-20, כלומר תחילת תקופת המנדט).
אבל הגיבור שלו, המבוסס על אלכסנדר זייד אכן חי ופעל עוד לפני תקופת המנדט.
בכל אופן, הבאתי את הספר הזה דווקא כדוגמה נגדית לחלק גדול של ספרי הילדים העוסקים בהיסטוריה הישראלית, שכן ככל שאני מכירה - רובם עוסקים בסוף תקופת המנדט ובמחתרות, בניגוד לספר הזה.
רויטל ק. (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
תודה סקאוט, זה היחיד שלו שקראתי, מניחה שאם אהבת את האחרים תהני גם מזה.
רויטל ק. (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
תודה ירי
yaelhar (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
קראתי אותו בילדותי ואהבתי.
אם זכרוני אינו מטעני הוא מתאר את התקופה שקדמה למנדט הבריטי.
סקאוט (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
מתה על שמאלי! קראתי את מרבית ספריו ונהנתי מאוד מאוד. האיש ידע לכתוב בצורה קולחת ותיאוריו את הנוף היו מפעימים. את הספר הזה לא קראתי אבל ברור שהוא ברשימתי. אולי הגיע הזמן לקדם את זמנו בתור.
ונכתבו לא מעט ספרים על תקופת קום המדינה והשלטון העותמני והמנדט הבריטי, גם ספרות ילדים שרובה קראתי ואני ממשיכה לקרוא באהבה גדולה. תקופות מרתקות בהיסטוריה הישראלית!
ירי (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
נשמע טוב





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ