ביקורת ספרותית על רוחות פרצים מאת חגית גרוסמן
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום רביעי, 17 באוקטובר, 2018
ע"י רץ


אדם אל עצמו

מפה ישנה * מעוררת סקרנות, היא תמונת כריכת הספר, אולי מפה מנדטורית שנדמה לי כי היא של ארץ ישראל, אך אני לא בטוח בכך, משום שהיא מטושטשת, ואת קווי המתאר שלה שוברת דמות של מלאך בארוקי מעוות הנקשר לאהבה שמימית, הצומח מתוך המפה הישנה באופן שגופו ואבריו הפנימיים הם אותה המפה. הקשר בין מפה גיאוגרפית למלאך אלוהי, מעורר בי סקרנות.

בכריכה האחורית של הספר, יש משפט אחד בלבד, בו הסבר מתומצת על מהות הרומן: "הרומן החדש של חגית גרוסמן, הוא סיפור חניכתה המפותל והסוער של האמנית תניה דראפט."

המונח דראפט (Draft) ידוע כתהליך בחירת שחקנים לליגת הכדורסל האמריקאית, אבל לבטח גרוסמן התכוונה למשמעות אחרת, לרוח פרצים, כשם הספר רוחות פרצים, מטפורה נהדרת, ליציאה משווי משקל, המתבקשת להתפענח, בעיקר לגרוסמן הסופרת שהיא גם משוררת מילים.

אני מוקסם מהווריאציות על סינדרלה, כך האגדה של גרוסמן, היא לכאורה תמימה וגם אפלה. תניה היא סינדרלה בלבוש מודרני, שמזלה לא שפר והיא נדונה לסבל, לעצב ולחיפוש גאולה.

מהי הסינדרלה של גרוסמן, שאני מבקש להיות עבורה הנסיך הגואל, או החונך לתהיות חייה? האם היא נועדה להיות משרתת, בשעה שמוריה הועידו לתניה גיבורת העלילה את עתידה, כששלחו אותה לכיתת הכתבניות, המיועדת לאלה שלא מצפים מהן להרבה, לצייתניות בעולם של הסללה חינוכית ומנהלים שוביניסטיים. אבל לתניה החייה ללא אימה, מתרחש נס, מכונת הכתיבה גרמה לה להפיק שיר מופלא, ולהבין שיעודה הוא לחצוב את האמת מתוך המלים, או מציוריה הנאיביים המתארים גיהינום, לצד נשים עירומות המעופפות כמלאכים, הנמוגים בשקיפות הצבעים.

הספר הזה הוא לא רק אגדה, אלא גם מניפסט לאישה עצמאית המבקשת לבטא את יעודה בעולם כאמנית, בו להרגשתי משולבים פרקי ביוגרפיה מחייה של גרוסמן כאמנית הנאבקת על מקומה בחברה. הבחירה באגדה מאפשרת לגרוסמן לנסח את התובנות שלה בצורה רוחנית ושמימית, באופן שיוצר טשטוש בין אמת לבדיה. אני בצורה לא מובנת, מניח לגרוסמן בכוח הקסם שלה להוליך אותי למחזות הפיקציה, האם שם תתברר האמת, או שתסופר אגדה עצובה בלבד?

לאגדה של גרוסמן, קסם אפל כמו אגדה גותית ישנה המכילה אלימות ובדידות מעציבה. תניה שאימה נטשה את הבית, נותרה רעבה לאהבת אם. לעתים והיא בקשה את מותה, לפעמים היא בקשה למצוא את אהבת האם החסרה בזרועות גברים, הנמשכים אליה כנסיכה אפלה, הלובשת חצאיות שקופות וחולצות גזורות ללא חזייה, ששערה האדום ועיניה רושפות האש מעוררות פנטזיות אפלות. האם בעולם הזה קיימים אבירים, או שזאת רק פנטזיה גברית להציל נשים כנועות ואבודות?

מהי קרן האור בעולמה האפל ונטול התקווה של תניה, האם היה זה מפגשה עם שיריה של יונה וולך, בהם הכאב הופך לצורה נשגבת, המלמדת ללכת לאיבוד, לאהוב באופן מוחלט, ולבקש תשוקה חוצת גבולות? גרוסמן מתכתבת עם יוצרים נוספים כעמיחי, באופן שמוסיף לאגדה עוגני תרבות מאתגרים ומעוררי מחשבה.

תניה המשתוקקת לאהבה נמשכת לאביר מדומה, צעיר המקרין ביטחון ורוחניות, כהעמדת פנים צינית, בעל ממון הרוכב על סוס מודרני, מכניות אדומה עם גג נפתח (אישה יפה). הוא ייקח אותה לביתו, לאחר בילוי סוחף במועדון, יציע לה רגעי אינטימיות מדומה. לגביו יהיה זה כיבוש נוסף, קר ומנוכר, חוויית מין משפילה, כוחנית ונרקיסיסטית. לאן המפגשים וההתנסויות האלה יובילו את תניה?

גרוסמן לוקחת אותי לאזור דמדומים בין חלום ומציאות, כפי שהספר הזה מבקש להיות. שם היא מפגישה אותי עם תניה דמותה הבדויה, נערה ואישה צעירה הנאבקת להגשים חלום, באופן שמעורר בי שאלה גדולה, האם הבחירה בחיי אמן היא בחירה בחלום, במקום בו הדמיון והמציאות נמצאים בדו קיום רופף? האם בדרך לגילוי האמת, תניה המבקשת להיות אמנית, תעבור מסע של התנסות, שיש בו כאב השפלה וייסורי גוף ואמצעותו היא תלמד להכיר את השקר והזיוף שלעומתם האמת והתמימות תובהר? האם לאומנות יש עדיין שליחות חברתית, בעידן שבו הרשתות החברתיות מציפות את הקיום האנושי שלנו באין סוף מילים ומסרים, חלקם מזויפים? האם אמן החווה בדידות, המחובר אל עצמו ולאמת הפנימית שלו, יכול להשפיע על עולם המחובר באין סוף רשתות חברתיות, שהם עצמם בועה נטולת אמת, האם תמימות האגדה היא התשובה לבדיה ההופכת למציאות?

****************************************************************************************************************************************************************

* תמונת כריכת הספר היא של האמנית הרב תחומית, שרון גלזברג מתערוכת היחיד מרידיאן, בגלריה רו-ארט. גלזברג חוקרת סביבה ואת האופן בו אנו מתעדים וזוכרים אותה. המפה משמשת אמצעי תיעוד, מהווה חלק מנרטיביים קולקטיביים המשולבים בזיכרון פרטי. גלזברג מאמינה בכוחה של האמנות למחות על דיכוי וחוסר צדק, ובכך להיות גורם משפיע. לא בכדי חגית גרוסמן בחרה בגלזברג לייצג את סיפרה באמירה אמנותית הדומה למה שמנסחת גרוסמן במילים. בכך גלזברג מתחברת בצורה מרתקת לאמירה של גרוסמן, על מחאה חברתית ויעודו של האמן בהוויה התרבותית חברתית העכשווית.
18 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
Pulp_Fiction (לפני 6 שנים ו-10 חודשים)
סקירה מקסימה. ממה שהספקתי לראות במציאות, כל "אומנית" נצמדת לאיש בעל ממון שיפרנס אותה היטב.במשפחות בהן הגבר הוא כזה, האישה היא המפרנסת העיקרית.
רץ (לפני 6 שנים ו-10 חודשים)
בת - יה, תודה לתגובה, אני משתדל מראש לא להגביל את עצמי, להיות פתוח לסגנון כתיבה שלא מהזרם המרכזי, לאמירה שונה, לקול שונה, בעיקר לאמירה המשקפת את האופן שבו החיים משתקפים לתוך יצירת האמנות, מבטאים את הקושי להיות אמן, וגם את השליחות הציבורית של האמן שעדיין רלוונטית בעידן הרשתות הציבוריות, והאחרון חביב, השאלה הגדולה ההאם, האמנות מבטאת אמת?
רץ (לפני 6 שנים ו-10 חודשים)
עמיחי - תודה, גם אני בדרך כלל לא קורא ספרים מהסוג הזה, אך לא עמדתי בפיתוי של הכריכה כיצירת אמנות בעלת אמירה מקורית, ולא הצטערתי, כי חגית גרוסמן, היא אומנם משוררת ויוצרת, שלא נמצאת בזרם המרכזי, אך יש לה אמירה מאוד מיוחדת.
רץ (לפני 6 שנים ו-10 חודשים)
חני - תודה, הרעיון של האביר על הסוס לא נובע מחולשה נשית בלבד, אלא גם משוביניזם גברי, ממשחק פולטי בין גברים צעירים לנשים צעירות, בו הגברים הם כמו זאבים המשחרים לטרף, או בין בני האדם הרואים ביחסים בין גבר לאישה משחק כוחות פוליטי וציני. הכריכה האמנותית, היא וריאציה של מפה, המשמרת זיכרון קולקטיבי, נרטיביים היסטוריים המתקשרים לחויות אישיות. אני חושב שהמלאך נעקד למפה המבטאת נרטיב היסטורי ופוליטי, כפי שמבטאת מפת ארץ ישראל המנדטורית.
בת-יה (לפני 6 שנים ו-10 חודשים)
ביקורת מעניינת, רץ, אם כי חושבת שהספר לא מתאים לי.
עמיחי (לפני 6 שנים ו-10 חודשים)
נשמע קשה ומוזר.
מסוג הספרים שאיני קורא.
חני (לפני 6 שנים ו-10 חודשים)
סקירה יפה עוזי. לגבי אבירים על סוסים לבנים- כי כך מגדלים
בנות מגיל קטן. והרעיון הוא שאישה חלשה יותר מגבר ולכן היא זקוקה לאביר שיגן עליה. ברור שזו תמונה מעוותת וכל הרעיון די התפוצץ לנו בפרצוף.
האמת שהכריכה אמנותית אך מוזרה מאוד.
עוד לא החלטתי אם היא מפחידה או מעוררת השראה.
רץ (לפני 6 שנים ו-10 חודשים)
מחשובות - האמת שזה ספר תל אביבי טיפוסי לא בהכרח שייך לשמאל, כולל שפה שבה מעורבות מלים באנגלית, כן זה מכיוון אנחנו פרובינציה שמתנהגת כעולם גדול, אבל אתה בהחלט מוזמן להפנות את השאלות למחברת.
מורי (לפני 6 שנים ו-10 חודשים)
שיואו, רץ, כמה אתה לירי. בסוף לא הבנתי מה זה דראפט ולמה משתמשים באינגליזמוס. האם זה מתוך הפרובינציאליזמוס?
ואולי זו סתם טיוטה?
ימני דומקופף כמוני לא יבין.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ