ביקורת ספרותית על מכתבים מכדור הארץ מאת מארק טוויין
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום רביעי, 29 באוגוסט, 2018
ע"י אורי רעננה


את מרק טווין הפילוסוף, הציניקן, שובר המוסכמות ומדבר בלי כחל וסרק, פגשתי בשירותי בסדיר כאשר התאשפזתי בבית חולים כתוצאה מתאונה עם מכלית תדלוק. אם אתם מודאגים, למכלית שלום, ..גם לי. הדבר לא מנע מגורלי לשרת כטנקיסט בכל מלחמות ישראל על לשחרורי בגיל 45.
הפואנטה היא שקיבלתי ספר בשם "סיפורים קצרים של מרק טווין", ספר מרתק שהחזרתי לספריית הועד למען החייל בתום הקריאה.
בספר ההוא נוגע מרק טווין בגן העדן מנקודת מבטה של חווה. בעלה ה "אטי", שנתן שמות לבעלי החיים וברגע האחרון נמנע אסון בזה שהוא רצה לקרוא לקרנף.. נמלה. ורק היא הצילה אותו מטעות. שרק אל תגידו שגם אצלכם בבית מסתובבת אגדה כזאת.
ספר זה דק במספר עמודיו ומספר על מכתבים שהשטן כתב על התרשמותו מבני האדם על כדור הארץ. כמובן צריך לזכור כי מרק טווין לא יוותר על ההזדמנות לעקוץ את האדם, הכללים המוסריים המזויפים, ההתחסדות של הממסד הדתי ובעיקר את ... הבוס שלו בשמיים.
הטענה המרכזית כי אין הצדקה לכל יכול לבוא בטענות ולהעניש את האדם, כי הוא קבע את הכללים והם מתעתעים.
אביא דוגמה אחת מגן העדן. עד לרגע אכילת פרי עץ הדעת הם לא ידעו מה זה מוות, ומכאן, אין משמעות לאזהרה שאלוהים אומר לאדם וחווה. טווין גם תמה למה לא ניתנה הזדמנות שנייה לזוג האדם. מאידך, הוא מציין כי אותה אכילה פתחה את שערי הסקס לאדם ולחיות וכולם ניצלו אותה יפה מאוד.
לא אקלקל לכם את ההסתכלות שלו על סיפור המבול, מצחיק , ציני,מלא תובנות ושאלות שיש מה לחשוב עליהם.
מאידך הוא חוטא, לדעתי, בהבנת סיפור בני מדיין.
ספר חמוד שראוי לקריאה, אם כי ניתן היה לקצר את שני הפרקים האחרונים כי יש בהם חזרה של רעיונות מוקדמים יותר.
18 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
סקאוט (לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
ייתכן מאוד, בת-יה.
בת-יה (לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
סקאוט, השטן תמיד מעניין יותר מהצדיק -:)
סקאוט (לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
אורי, תודה רבה על המענה. אמצעי שליטה של הגבר? זה גם לפי פרשנותו של מארק טווין?
ושמתי לב שטווין אוהד את דמותו של השטן ואין זה הספר הראשון שכולל אותו כדמות. ישנה סיבה לכך במקרה?
אורי רעננה (לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
לסקאוט לפי דעתו, בגן עדן לא התרבו, ולכן המין החל עם אכילת התפוח, עובדה כי הם לבשו עלה תאנה כדי ליצור צניעות מסוימת. לדעת הסופר גם החיות שעזבו יחד עם אדם וחווה את גן העדן, התחילו במין.
מארק טווין,לוקח את הנושא צעד קדימה וטוען כי המין הפך לתאווה וחטא. במובן שהדבר תואם את ההשקפה הנוצרית ולא היהדות.
הנושא רחב מאוד, כי בספר בראשית המין הופך אמצעי לשליטה של הגבר.
סקאוט (לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
כתבת טוב אורי לספר שלא הכרתי. רק חידוד בבקשה, מה הכוונה ב-"הוא מציין כי אותה אכילה פתחה את שערי הסקס לאדם ולחיות וכולם ניצלו אותה יפה מאוד."? זו פרשנות אישית של טווין עצמו? כי לפי מה שזכור לי הפרשנות הרווחת היא שאדם וחווה כן היו מקיימים יחסי מין לפני האכילה מעץ הדעת ורק לאחר האכילה קיום יחסי המין היה יותר מודע. [ כמו שהם נהיו מודעים לפתע לעובדת עירומם והחלו להתכסות בהתאם. הם פשוט הרגישו בתחושת הבושה]
yaelhar (לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
רעיונאי ופילוסוף מהמעלה הראשונה.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ