ספר מעולה

הביקורת נכתבה ביום רביעי, 22 באוגוסט, 2018
ע"י רץ
ע"י רץ
ברלין 1936, 2018
כחובב אתלטיקה -קלה, צפיתי באליפות אירופה, האחרונה שהתקיימה בברלין, באצטדיון שבו הנאצים ערכו את האולימפיאדה שלהם בשנת 36, בה האצן השחור ג'סי אוונס, למורת רוחו של אדולף היטלר שישב ביציע, זכה בארבע מדליות זהב שקראו תיגר על תורת הגזע. עוד רגע תפרוץ מלחמה שתשנה את העולם, אחריה יהיה עולם אחר, גלובלי יותר, סובלני, אחראי ופתוח יותר, האומנם?
כעת הרצים ממוצא אפריקאי, מייצגים באליפות כמעט את כל מדינות אירופה, ומבטאים בכך תקופה אחרת שבה העולם עובר שינוי, בני אדם משנים מגורים וזהות כחלק מגלובליזציה עולמית.
את משמעותו המפוצצת של המונח גלובליזציה, ואת המורכבות הכרוכה בו, ניתן להבין לעתים דווקא דרך סיפור אישי, ולכן באו ונחזור לאצטדיון האתלטיקה - קלה של ברלין, שם לורנה צ'מטאי - סלפטר, נאבקת על מדליית הזהב בריצה היוקרתית ל-10,000 מטר. הגאווה וההתרגשות מגיעות לשיאן שלורנה מנצחת ופותחת בהקפת ניצחון שסביב לכתפיה הצנומות כרוך דגל מדינת ישראל.
לורנה היא סיפור סינדרלה, היא נולדה בקניה, הגיע לארץ לעבוד בבית קונסול קניה כאם בית. מידי פעם היא רצה להנאתה בפארק הרצליה, שם התגלתה על ידי אחד המאמנים והופנתה למועדון האתלטיקה קלה שלנו (בני שהתאמן באותו מועדון היה מסיע אותה מידי פעם לאימונים). בהמשך היא היכרה את דן סל פטר, המאמן הצעיר והפכה לרעייתו ולאתלטית בת טיפוחו.
במהלך הריצה לונה שיתפה פעולה עם רצה תורכיה, שגם מוצאה מקניה, שיתוף פעולה חוצה יבשות ונרטיביים, על רקע המתיחות בין ישראל ותורכיה, ועל רקע הגאווה הלאומיות הגואה על גדותיה, למראה הספורטאים המיצגים את המדינה ואת הדגל שלנו באליפויות בינלאומיות. גאווה שלא פעם כרוכה בסימני שאלה, על רקע חוק הלאום הישראלי שחוקק לאחרונה. לא בטוח שלורנה מייצגת את האידיאל העומד מאחורי החקיקה, מעוררת הסערה. הסיפור של לורנה ממחיש את קיומם של שתי מגמות תרבותיות, לכאורה סותרות, או אולי משלימות, גלובליזציה ולאומיות לוקאלית.
גלובליזציה, הוא לא מונח וירטואלי, אלא מונח שבאמצעותו אנחנו מנסים להבין את החיים שלנו כעת ואת העתיד, על רקע איומים מעוררי חששות כמו, שינויים אקלימיים, אסלאם רדיקאלי, שינויים באירופה וארצות הברית, חלקם מעידים על מגמות שליליות. מה המשמעות של התהליכים לגבנו?
בספרו המרתק, המרד נגד הגלובליזציה, נדב אייל, מתאר תמונה מרהיבה של תהליכים מורכבים, היסטוריים, כלכליים, חברתיים ופוליטיים חוצי יבשות, שיחד מענקים תמונה מרתקת ולעתים עצובה, לשאלה הגדולה מהי גלובליזציה, והגורמים המתנגדים לה? אייל מציב שאלה שבבסיסה היא שמרנית, מה השתבש בגלובליזציה כמודל המיטיב עם האנושות, בדרך ליצירת עולם מופלא? וכיצד ניתן לתקן את השיבושים ולאפשר לתהליך להיות מטיב לבני האדם, ללא תוצאותיו השליליות?
הגישה הבסיסית של איל, היא כי גלובליזציה מטיבה עם האנושות, כמודל שהפחית רעב, מלחמות ועוני, תוך התבססות על עולם נאור, ליבראלי ודמוקרטי, המגלה אחריות. אבל מסתבר שהתפיסה האופטימית הזאת טופחת על פניהם של חסידי הגלובליזציה, על רקע טרור אסלאמי רדיקלי, פער בין דרום עני, לצפון עשיר ונצלני, באופן שאת תקופת הקולוניאליזם ההיסטורי החליף קולוניאליזם תאגידי המבוסס על שיקולי תחרות ויעילות, הגורם לתעשיות מסורתיות, כתעשיית הפחם והרכב בארה"ב להיעלם, ולמעמד הביניים להישחק, המדינות המצמצמות את אחריותן לרווחה, גורמות לאבטלה וחוסר עניין של צעירים להקים משפחות ולהוליד ילדים, תהליך הגורם להתכווצות מדינות.
אייל מפתיע בתובנה מעניינת, המרד בגלובליזציה הוא לא רק חיצוני, שיאו היה מרד פנימי שקרה בשני מוקדים עולמיים, עלייתו המפתיעה של טראמפ שבעצם אמר בצורה ברורה, קודם כל אמריקה, ובעצם יצר מצב לפיו ההצבעה בו הייתה משאל עם נגד הגלובליזציה. משנתו התבססה על דמגוגיה ושקרים ופחות על טיעונים תבוניים. מעבר לאוקיינוס, בבריטניה נערך משאל העם, על התנתקותה של בריטניה מהאיחוד האירופי, הברקזיט. מי שיזם את המשאל, דיוויד קמרון, כלל לא חשב שציבור הבוחרים יהפוך את המשאל למרד נגד הגלובליזציה, ויבקש לנתק את בריטניה מהאיחוד האירופי כפי שקרה למרבה ההפתעה.
אייל דומה לרופא שמצליח לאבחן את המחלה והסימפטומים שלה, אך מתקשה להצביע על תרופה. יתרה מזאת באבחון שלו את תחלואי הגלובליזציה מעיד על סתירה מובנת כמחלה אוטואימונית, גלובליזציה של אדישות המאפיינת את ההתנהגות האנושית, היעדר מנהיגות המוכנה להיאבק פוליטית למען הגלובליזציה, הנתפסת יותר כמטיבה עם אליטות ההון והשלטון. אייל מתעלם ממודלים חלופיים לגלובליזציה. אם כך מהו חזונו של טאמפ, או תגובתם של אזרחי בריטניה המתנגדים לגלובליזציה? האם לא מדובר במודלים המבקשים לשלב בין לוקאליות לאוניברסליות, שבאיזה אופן מחזירים את המדינה הלאומית למקומה הטבעי, למקום המוחשי אליו בני האדם מבקשים להשתייך, או למקום מסוכן בו מוגדרת זהות על ידי קיצוניות לאומנית ושנאה לאחר?
אייל כותב מרתק, לעתים עם אירוניה עצובה לעולם ההולך וגוסס, המאבד את דרכו. אייל פסימי, ובו בעת אופטימי ושמרני, מייצג את תקוות מעמד הביניים לעולם טוב יותר. אני סבור שאייל מעלה תהיות יותר מתקוות באשר לעולם הנאור. ספר חובה להבנת המציאות הסובבת אותנו.
באו ונחזור ללורנה הרצה שלנו, המדגימה שלוקאליות וגלובליות, יכולים להתקיים באיזון שביניהם, באמצעות תחרות ושיתוף פעולה, כפי שלורנה יישמה עם רצה תורכיה, שיתוף אפשרי גם במודלים בינלאומיים. בהצלחה לורנה, ולא נורא שטעית בסיבוב האחרון ב- 5,000 מטר באליפות. המנהגים שלנו טועים ומבלבלים אותנו בדברים מורכבים יותר.
21 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
בר
(לפני 7 שנים)
רץ, ביקורת מקסימה ומרתקת.
אהבתי את החיבור לאתלטיקה שגם היא, באיזשהו מקום הולכת וגוססת |
|
רץ
(לפני 7 שנים)
הפוליטיקאים כפני הציבור, ציניים, ההולכים ומאבדים תחושות סולידריות ואחריות. לכן לצד הגלובליזציה, מתפתחת לא פעם
אחריות קהילתית, כך קרה ביוון שהמשטרה קרס.
הספורט משקף את האיזון בן לאומיות, לגלובליזציה. אנחנו מתחרים בזירות בינלאומיות, על בסיס השתייכות לאומית, כל אחד מהמתחרים מייצג את המדינה והדגל שלו, זירת הספורט היא מקור לגאווה לאומית חיובית. במקביל קיימת אחווה בינלאומית בין הספורטאים. |
|
רץ
(לפני 7 שנים)
עמיחי - תודה. גלובליזציה נשלטת על ידי תאגידים וממשלות שמשתדלות לפתח משקים ללא מכסים ולדאוג לתחרותיות,
תהליך שגורם לשחיקה במעמד הביניים ויוקר החיים, ובקשיים של הצעירים להתחיל חיים ממוסדים.
נהפוך הוא, הגלובליזציה נתפסת כתהליך הקשור בקידמה ונאורות, בפועל היא מעוררת לאומניות, שנאת האחר. בנוגע לספורט זה אומנם משעשע, אך בהחלט משקף את השינוי שהעולם עשה, ביכולת שלו לקבל את העובדה שאדם יכול לשנות מקומות וזהויות. לגבי חוק הלאום, בכל זאת לורנה לא יהודיה, אך מייצגת את מדינת היהודים, זה בהחלט מעיד על פתיחות גדולה, או אבסורד, אך לא ממש אצל לורנה בחיי היום יום, שלעתים נחשפת לגילויי גזענות, ושנאת האחר. |
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 7 שנים)
תודה לך על כל המחמאות :-)
ביקורת מעניינת. אהבתי את שורת הפתיחה, המשקפת את השינוי שהעולם עבר |
|
חני
(לפני 7 שנים)
זה לא הפוליטיקה צינית. אנחנו הפכנו להיות צינים כבני אדם
וקצת השתננו מאז שבן גוריון נתן נאום לאומה.
והעיקר כבוד למצויינות בספורט ללא הבדלי דת גזע וכו'... תודה על הסקירה היפה. |
|
עמיחי
(לפני 7 שנים)
רץ, תודה רבה.
אני חושב שממילא הגלובליזציה אינה תהליך מתוכנן אלא פועל יוצא של יוזמות מדיניות וכלכליות של אנשי עסקים, בדרך כלל בתמיכת מדינאים. התוצאות השליליות (מנקודת מבט מערבית) נובעות מחוסר איכפתיות של בעלי היוזמה כלפי ההשלכות החברתיות והאנושיות. סוף כל סוף אין שום מצפן מוסרי אוניברסלי מוסכם שיכול לכוון תופעה שבסיסה כלכלי. בנוגע לספורט - זה באמת משעשע (אם זו המילה המתאימה...) לראות רצים אפריקנים מייצגים מדינה "בלונדינית" באליפות אירופה. בתחרויות שליחים זה בולט עוד יותר כאשר כל הרביעיה מקורה באפריקה. ועוד הערה קצרה בנוגע לחוק הלאום - אני מבין שחוק הלאום הוא חוק משלים לחוקי יסוד אחרים ("כבוד האדם וחירותו" ו"חופש העיסוק" וכל השאר), ואינו בא על חשבונם. לכן השיוויון לכל יחיד ויחיד יישמר כערך יסוד מנחה כבכל מדינה דמוקרטית. מערכת המשפט שלנו ודאי תמשיך להתנהל כך, וחוק הלאום לא סותר זאת. זכויות לאומיות (לא של הפרט!) בארץ ישראל יש רק לעם היהודי. כך חשבו האבות המייסדים של התנועה הציונית, וכך כתוב במגילת העצמאות. |
|
רץ
(לפני 7 שנים)
Pulp_Fiction - מסכים לדבריך, הגלובליזציה איבדה שליטה, היא נשלטת בעיקר על ידי תאגדי ענק, ופוליטיקה צינית.
|
|
רץ
(לפני 7 שנים)
מחשבות - תודה, אתה צודק בקשר לאמירה שלך, הריצה מאפשרת לשחורים להביא לידי ביטוי את היתרון הגנטי שלהם, כמו כן
היא מהווה לגביהם אמצעי להשתלבות בחברה החדשה והאירופאית הלבנה, כצרפת, אנגליה ומדינות הגירה נוספות. או שמאפשרת לצאת ממעגל העוני לעושר במדינות כמו קניה ואתיופיה, ובכך הריצה מבטאת בעצם עקרונות של גלובליזציה, יש על הדרך לא מעט ניצול וציניות.
|
|
רץ
(לפני 7 שנים)
אתל - תודה
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 7 שנים)
אני חושב שמובן כבר מזמן שרב - תרבותיות פשטה את הרגל.
אבל ברצינות: כיאה לבני האדם, אין לנו חוש מידה ואיזון בכלום.קפיטליזם, יוזמה ושוק חופשיים הם דברים טובים, אז בואו נגזים וניצור קפיטליזם חזירי. מה יעשו העובדים, מהפיכה? מי יתמוך בהם, ברה"מ כבר מזמן לא קיימת. הגירה זה לא רע, ואף מבורך, אבל בואו נאבד את עצמנו לדעת ונקלוט אנשים ששונאים את דרך חיינו ובזים לנו בשם הליברליזם...וכן הלאה בכל דבר. אני חושב שברקזיט וטראמפ הן תופעות לואי של תהליכים שנכפו על הציבור על ידי ממשלות וזו למעשה מחאה עדינה נגד צעדים שהלכו רחוק מדי והשאירו את האדם העובד בן מעמד הביניים מאחור(וגם כי נגד טראמפ התמודדה פשוט מועמדת גרועה כל כך, שאפילו שרה פיילין נראית אורקל מדלפי לידה).
|
|
מורי
(לפני 7 שנים)
באמצע הלכתי לאיבוד. השחורים רצים כי זה מה שהם יודעים לעשות היטב. האשכנזים
הרכרוכיים הולכים להייטק כי שם יושבים ומשמינים. כל אחד ויכולותיו. גלובליזציה, עאלק.
|
|
אתל
(לפני 7 שנים)
סקירה מרתקת. הארת את עיניי בנוגע לתהליכים מסוימים.
|
21 הקוראים שאהבו את הביקורת