ספר טוב

הביקורת נכתבה ביום רביעי, 1 באוגוסט, 2018
ע"י רץ
ע"י רץ
מפלצת כמחשבה חשוכה
באחרונה יש לי פטיש, אני מבקש לקרוא ספרים ישנים, ששימשו השראה לסרטים מיוחדים שראיתי, שעדיין חרוטים בזיכרוני היטב. כך קראתי את גברים במלכודת, העוסק באכזריות אנושית. כעת אני מבקש לקרוא את איש הפיל, שחווית הסרט שראיתי הייתה מטלטלת ומיוחדת.
מה היה בו בסרט איש הפיל? הוא היה נועז לתקופתו באופן שהיה סרט שחור לבן, המיטיב לתאר את התקופה הקשה של המהפכה התעשייתית, שבעטיה מאות אלפי איכרים נדחקו משדותיהם, אל העיר הדחוסה, האפופה בערפילי פיח של תעשיית הפחם. היה שם עוני משפיל, פשע גואה ואיבוד צלם אנוש. בכדי להמחיש את התקופה, התסריטאי בחר גיבור לחלוטין לא צפוי, אדם שהוא שיא העיוות הגופני, כיעור מזעזע המעורר בעתה. עכשיו באו ונהפוך אותו למי שיוצר אמפטיה לאישיותו, דרכו אנחנו נחשפים למגוון רגשות ותכונות אנושיות מטלטלות, הנעות מפחד, רשעות, בצע כסף, דעה קדומה, שנאה לשונה, ומולם חמלה וקבלת השונה, תכונות אנושיות חוצות תקופות ונכונות גם לתקופתנו, בעיתוי בו מתנהל מאבק הלהט"יבים, להכרה בזכויותיהם, המחייב לא פעם שחרור מדעות קדומות חשוכות, ומפוליטיקה של מפלגות דתיות, הרואות בהם חוטאים ולא מוסריים, המנסות להכתיב להם ולנו את חיינו ובכך הן פוגעות ביסודות חופש הפרט ובעקרונות הדמוקרטיה והסולידריות האמורים להיות נר לרגלנו. לכן לעתים מבט על מקרה אחד, מספק לנו לא פעם תמונת מצב חברתית כוללת, המעוררת לחשיבה.
לספרון הקטן, שיצא לאחרונה בהוצאה מחודשת, נחשפתי במקרה וללא צפיות מוקדמות. דווקא מספר דפיו המעטים קסמו לי כספר קריאה לא כבד בעיתוי של הקיץ הנורא, המקשה על קריאה מכבידה, ולכן לספר הזה נגשתי מתוך סקרנות, וללא צפיות מוקדמות.
הספר הזה הוא בעצם, סוג של יומן אישי אותו כתב פרדריק טריווס, רופא בית חולים ציבורי שגילה באקראי את איש הפיל, והחליט לדאוג לו לפינה מגוננת בבית החולים, כתיבה המספרת את נקודת מבטו למפגש עם האיש היוצא דופן, הסוקרת את חייו, כולל תחלואיו עד ליום מתו, בכתיבה מינימלית, תמציתית שכמעט מזכירה דו"ח רפואי ותצפית לא ספרותית. הוא בעקר מביא את רשמיו ומחשבותיו, ומעט את מחשבותיו של איש הפיל. לכן את הספר הזה צריך לראות באופן אחר, כמסמך מקורי המתאר אירוע יוצא דופן בתקופה הוויקטוריאנית, דרכו אנחנו נחשפים לאווירת התקופה, להבדל העצום בין המעמדות בחברה הבריטית, לעובדה שבריטניה שהייתה שליטה בימים וביבשות ונמצאה בשיאה, אבל בקרבה התקיימו מחזות של שפל אנושי מקוממים ומעוררי תעוב.
בספר אנחנו נחשפים למושג נתינת העשירים לעניים, ועדיין התקשיתי להבין האם מדובר בתכונה של חמלה אנושית וחסד, נכונות לחלוק עם העני ולהזדהות עם מי שלא שפר עליו גורלו, או בזיוף והעמדת פנים לחסד נוצרי ולהומניות, המאפשרים להרגיש היטב למרות קיום מצפון חברתי עקום. לעתים היה נדמה לי כי מדובר באופנת פגוש את המפלצת וספר לחברה בסלון התרבותי, מעשה שהוא מציצנות אנושית לשמה, שלא שונה מזאת המתבצעת על ידי ההמון הנבער.
גם כעת לאחר שנים הספר הזה מעורר מחשובות, על טוב ליבו של האדם, לעומת הרוע שבקרבו, על האמת והעמדת הפנים שקיימת בהתנהגות האנושית, על הנאורות והמחשבה החשוכה הנמצאות לא פעם בקונפליקט האחת עם השנייה, באופן שמסביר את הקדמה האנושית כמאבקים מתמשכים, שלא פעם נקשרים לסיפורים קטנים ואנושיים, כאיש הפיל הממחיש היטב סוגיות חברתיות מורכבות.
הנאורות, התגבשה בעידן הארה, המונח הבריטי הוא - The Age of Enlightenment, הקשור למילה אור. הספר והסרט ממחישים היטב את המושג נאורות כבסיס לקדמה האנושית. לעומת האור המבליח מהחשכה, קיימת דעה קדומה וחשוכה כמפלצת השוכנת במחשבות בני האדם. היא עדיין קיימת ומאיימת למרבה הצער. התפקיד שלנו כבני אנוש, הוא לצאת ולהילחם נגדה באמצעות האור.
29 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
רץ
(לפני 7 שנים)
לל הזקן - תודה, מסכים אתך, ג'ון וינסנט הרט שיחק באופן מרגש.
|
|
רץ
(לפני 7 שנים)
בר - תודה,ככל שחשבתי על הסרט והספר, הגעתי למסקנה שרשעות ורע לב הם תכונות חוצות תקופות, אלא מב בכל פעם הן לובשות צורה ופושטות צורה.
|
|
הלל הזקן
(לפני 7 שנים)
ביקורת איכותית.
עוד זוכר כילד את פריז מכוסה כולה בכרזות המפחידות של הסרט (1980)...
ג'ון הארט נתן שם את אחד מתפקידי חייו. זצ"ל. |
|
בר
(לפני 7 שנים)
וואו רץ, ביקורת מדהימה!!!
מרגש אותי לראות איך אתה מצליח לפענח את הספרים שאתה קורא באינטילגנציה רגשית גבוהה. היכולת הנפלאה שלך להשליך את העלילה ולמצוא בה קווים משיקים גם לימינו בכזו רגישות, פתיחות וכנות שאינה מובנית מאליה. תודה לך |
|
רץ
(לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
חני - כן סרט יכול להמחיש תקופה, לעתים בצורה נוגעת יותר מספרי היסטוריה מנומקים, כך הוא הסרט הזה,
שממחיש את התקופה הרעה של המהפכה התעשייתית לעניים, את הצבע האפל שלה במובן הממשי ובמובן המטפורי, ומכאן הוא מוליך לחשיבות של עידן הנאורות כיישום הכרחי - כאור הנוצר מתוך החשכה.
|
|
חני
(לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
אני לא בטוחה שראיתי את הסרט.
אך אם ספר או סרט יכול לעורר בנו
רגשות הומנים ןנאצלים כלפי מי שלא שפר עליו מזלו. הרי הוא מבורך. כתבת נפלא. |
|
Pulp_Fiction
(לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
תודה, רץ.
עוררת בי את החשק לראות את סרט. בפעם האחרונה ראיתי אותו כילד.
|
|
רץ
(לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
ברברה -תודה לשיתוף כמי שחוותה רוע חברתי, אני סבור שיש בך שאיפה גדולה לצדק וטוב אנושי . אני בטוח שגם בעולם הציני הזה,
הגישה הזאת תגרום לך בסופו של דבר לתת ולקבל מאחרים את הטוב.
|
|
רץ
(לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
עמיחי - תודה. בוא ולא נשכח שאת שירה בנקי רצחו במצעד הגאווה לפני שלוש שנים, ולרגע
לא נשכח את הרצח בבר נוער בתל אביב. לכן הקהילה הזאת זקוקה להגנה מפני מפלצות אדם שמנסות לפגוע בהם. זהו החלק הגלוי, אך כמובן שיש חלקים סמויים, ויש תהליך של הכשלת חוקים שמטרתם להסדיר את שוויון הזכויות המגיע להם. כך שחמלה לגביהם היא לא מילה נכונה, המילה הנכונה נאורות, שוויון זכויות.
|
|
רץ
(לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
אפרתי - תודה,
בעברית המילה נאור, השורש שלה אור, הסרט איש הפיל היה כל כך אפלולי שממנו עלתה כמיהה לאור, כצורך פיזי ונפשי גם יחד.
|
|
רץ
(לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
כרמליטה - תודה, בהקשר הזה אני תמיד אוהב להשתמש במושג מלחמתם של בני אור בבני החושך.
לגגבי המלחמה בין הרוע לטוב, אילו שני יסודות עליהם מושתתת האנושות, רק מוסדות וחינוך שמטרתם היא הנאורות יצליחו לקדם את ההומניות והאנושיות, היכן אנחנו נמצאים בתהליך הזה, להבנתי בנסיגה מתמדת.
|
|
רץ
(לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
מסמר עקרב - תודה - העמדת פנים תמיד הייתה תפיסה של מי שהו הקבוצה השלטת, על קבלת ההחלטות הפוליטיות,
או על ההון. אני מניח שמאז לא השתנה דבר.
|
|
ברברה
(לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
כתבת יפה.
רוע אנושי, בעיקר חברתי, תמיד גורם לי לבכות ומלווה אותי גם ימים לאחר המקרים שאני נתקלת בהם.
בתור ילדה שסבלה מבריונות יומיומית בבית הספר, השפלות וחרם מאוד קשה לי לראות אנשים שסובלים מבדידות. לכן מתלבטת האם לקרוא את הספר. מרגש מאוד, תודה. |
|
עמיחי
(לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
תודה רבה. נשמע מעניין.
לדעתי, קבוצת הלהט"בים לא נמצאת בראש רשימת חסוכי החמלה וקבלת האחר. חסרה בינינו חמלה במובן הרבה יותר בסיסי ויומיומי. |
|
אפרתי
(לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
יפה, כרמליטה.
השפה העברית יחסית איננה כוללת מילים רבות כמו האנגלית, למשל. אפשר להאשים בזה את אלפיים שנות הגלות, אבל זה מעבר לכך. העברית היא שפה מורכבת מבחינה רעיונית ופה הצגת דוגמה יפה אחת.
|
|
כרמלה
(לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
רץ - תודה על הסקירה המעמיקה ואיכותית.
פעמים רבות ישנן הרבה צביעות והתנשאות בנתינה של המעמדות הגבוהים וברי המזל, למעמדות נמוכים ולאנשים שלא שפר עליהם גורלם.
האם נצליח אי פעם למגר כליל את הרוע, השנאות והדעות הקדומות? נראה שהעולם פועל בכיוון ואולי נצליח להוריד את המינון שלהן. אך מידה כזו או אחרת של רוע ודעות קדומות חשוכות תמיד תמשיך להתקיים לצד הטוב. ****** הזכרת שמקורה של המילה enlightment הוא light. פעם ראשונה ששמתי לב שהמילה "נאור" מקורה ב"אור". בדיקה במילון אבן שושן העלתה שבצד "משכיל ובן תרבות" במקרא זהו כינוי לאלוהים - מקור האור. מכאן גם שימוש נוסף של "שטוף אור". כך התגלגלה מחשבתי גם למילה "באור". אמנם איני יודעת מה המקור של הפועל לבאר, אבל מהיום לפחות בעיני, גם מילה זו כוללת בתוכה אור. "באור" שפיכת אור. |
|
מסמר עקרב
(לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
ביקורת נהדרת.
אני מאוד מזדהה עם דבריך על העמדת פנים לחסד ולהומניות, שכביכול יוצאת נגד הדעות החשוכות, אך למעשה לא שונה במאומה מהן. ממש כמו "גזענות הפוכה". |
|
רץ
(לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
רודנית - תודה, זאת מהדורה חדשה של הוצאת נהר הנפלאה
|
|
רונדנית
(לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
תודה רבה רץ, זו מהדורה חדשה? משום מה זכור לי שקראתי את הספר לפני כמה שנים טובות
|
|
רץ
(לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
Tamas -תודה, אכזריות הסביבה לאחר, היא כנראה טבע אנושי, התרבות מנסה להילחם בתופעה, אך לא פעם
התרבות מאמצת נורמות התנהגות שמצדיקות אכזריות או שנאת השונה.
|
|
רץ
(לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
אפרתי תודה, שנאת השונה היא אכן תופעה חשוכה, שקיומה רלוונטי גם לחיינו.
|
|
רץ
(לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
לי -תודה, הסיפור הזה מותיר תובנות מעניינות לטבעו של האדם..
|
|
Tamas
(לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
יפה סקרת. סיפור שהוא אחת הדוגמאות הקשות לאכזריות של הסביבה לאחר, השונה והחלש.
|
|
אפרתי
(לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
סקירה מרתקת על תופעה חשוכה ואיומה.
|
|
לי יניני
(לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
סקירה נהדרת עם תובנות. תודה
|
29 הקוראים שאהבו את הביקורת