ביקורת ספרותית על הטייסת שהמריאה מהשואה מאת יהודה מנור
ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שלישי, 24 ביולי, 2018
ע"י tuvia


בחיל האוויר התחילו קורסי הטייס בחו״ל. הקורסים האלה שהתנהלו בצ׳כוסלובקיה התנהלו תחת פיקוח צ׳כי והתרחשו בחצי שנה הראשונהב1948.
המיוחד בקורס הראשון שלימים נקרא קורס -1- ( קורס מינוס אחד) , שכל החניכים היו יהודים ממוצא צ׳כי. שבחלקם עברו את מאורעות השואה ובחלקם שרדו תוך בריחה מצ׳כיה להונגריה והיו כמה וביניהם המחבר, שעלו עם משפחתם , או חלקה לארץ ישראל לפני פריצת המלחמה בעזרת סרטיפיקטים שקיבלו מהבריטים. חלקם שישה- או שבעה מהם היו בוגרי אושוויץ והיו שרידים יחידים , או בודדים ממשפחתם שהושמדו כולם במחנות.
עובדה נוספת ומדהימה בפני עצמה , לכשתמה מלחמת העולם השניה שיחרר חיל האוויר המלכותי RAF את הטייסים הצ׳ כים והפולנים עם מטוסי הספיטפייר שלהם והם הורשו לטוס עמם לארצם. אותם מטוסי ספיטפייר נמכרו לאחר מכן לחיל האוויר. הישראלי תמורת 150.000$, כסף טוב תמורת הטייסת הראשונה של חיל האוויר שנקראה טייסת 101 הקרבית.
חניכי הקורס הראשון התאמנו כדי לטוס על מטוסי האויה 160. מטוסים תוצרת צ׳כיה שהיו דומים למסרשמיט 110 הגרמני. אולם היו אלה מטוסים קשים להטסה , בלתי יציבים ונוטים להתרסק בנחיתות.
המטוסים הראשונים מסוג זה הגיעו לארץ במאי 1948 ושימשו את הטייסים המתנדבים בזרים שבאו לארץ ועצרו בעזרת מטוסיהם את הפלישה המצרית לאשדוד, עד גשר - ״עד הלום״ ששם נעצרה הפלישה והחלה הנסיגה המצרית.המחיר היה נורא וכבר בקרב הראשון חיל האוויר איבד חצי מכוחותיו , שלושה מטוסים שהתרסקו ואבדו עם טייסיהם.
הידוע ביניהם הי מפקד הטייסת מודי אלון.
טייסי קורס 1- הגיעו לארץ לאחר הכרזת המדינה והחלו להשתלם בקרבות אוויר בבסיס החיל במחנה סורקין. כאמור קורס זה שזכה לכינוי הקורס הצ׳כי, כלל 22 טייסים. ובבואם לארץ חולקו בין הטייסות הקלות של חיל האוויר- טייסת הנגב, טייסת הגליל והטייסת הקלה. בין המפורסמים שנכללו בין בוגרי הקורס ניתן למצוא את ג׳ו אלון, שהגיע לדרגת אלוף משנה ומפקד בסיס , לימים שליח חיל האוויר לארצות הברית שנרצח בשנת 1973 בידי בני עוולה. גם המחבר ידוע בתור טייס מצליח ולאחר מכן למהנדס החיל שהיה אחראי על פיתוחי אמל״ח לחיל עד שעמד בראש מחלקת פיתוח אמצעי לחימה בדרגת תת אלוף.
הערה קטנה בנוגע לספר,מידי פעם המחבר מביע את דעתו הקשה בנוגע להתנהגות חיל האוויר אל בגרי הטייסת, לדעתו התנהגות קטנונית וקנטרנית שלא פעם גורמים להעלאת סימני שאלות על מערכות היחסים בין מפקדי החיל למיניהם למסכנים בוגרי אושוויץ שמספרם פחת והלך בגלל תחזוקה לקויה של המטוסים ותאונות אוויריות שלא היו מחוייבות המציאות.
ספר טוב וקריאה קלה לספר מגלה טפח ומסתיר טפחיים.
טוביה
15 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
tuvia (לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
תודה חברים על הלייקים ולך רץ במיוחד.
רץ (לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
תודה על הסקירה המעניינת
tuvia (לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
נכון מאוד כרמליטה, ועוד יותר מיזה. מסופר בספר מיקרה של אחד הטייסים בוגרי אושוויץ שעלה לארץ יחד עם אימו. הוא קנה יחד עם עוד ארבעה טייסים דירה למגורים והכניס את אימו לגור איתו. כמו שכבר כתבתי, בתקופה הזאת היו עשרות תאונות אוויריות והוא נהרג באחת מהן. מכיוון ששוב לא היה מי שישלם את התשלומים לדירה, משרד הביטחון סילק את אימו ממנה והיא נאלצה לחפש מקום מיגורים אחר. אם שאבדה את כל משפחתה ואפילו את האחד והיחיד שנותר מכל המשפחה היא אבדה באסון אווירי. איזה אומללים היו האנשים האלה ואיזה רוע ואכזריות היו אנשי משרד הביטחון .
ערלי לב ורשעים מרושעים.
וזאת היתה התקופה שהמון ניצלים הסתובבו אז בארץ.
דרך אגב , הסיפור שניצולי שואה שבאו באוניות מקפריסין ונשלחו לקרבות לטרון בלי כל אימון והכנה , זה סתם אגדה אורבנית. לא היה ולא נברא.
תודה על הלייק והשיתוף
טוביה
כרמלה (לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
תודה טוביה על הסקירה המעניינת. להערה הקטנה שלך בסוף הסקירה חשיבות רבה. היא מתכתבת ישירות עם ההתנשאות באותה עת של ילידי הארץ על עולים שעברו את השואה וחוסר הבנתם אותם.עצוב.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ