ספר מעולה

הביקורת נכתבה ביום שבת, 28 באפריל, 2018
ע"י Pulp_Fiction
ע"י Pulp_Fiction
בשנת 1989 מרגרט תאצ'ר המנוחה(שלאחרונה היו שציפו לה שתגיע לכבדנו בטקס הדלקת המשואות), העניקה העתק של הספר 'בין שתי ערים' לנשיא צרפת דאז פרנסואה מיטראן. זה היה פריט יקר ערך, הוצאה מקורית של שנת 1859 והמחווה נעשתה לרגל חגיגות שנת ה – 200 למהפכה הצרפתית. כוונותיה של ראש ממשלת בריטניה היו כנראה טהורות והיה ברצונה באמת ובתמים להשתתף בשמחת בני הרפובליקה, אך לא כך חשבו עיתוני צרפת...
הם מיהרו להדגיש את הניגוד הקיים בספר בין לונדון השלווה כביכול(שחוטפת לא מעט מדיקנס) בתקופה המתוארת, לפריז הבוערת ואף הביאו קטעים שלדידם השמיצו את המהפכה ומחולליה. גם מיטראן עצמו זכה לעקיצות בדפי העיתונים על נכונותו לקבל את המתנה השנויה במחלוקת. על כן, נחשב מעשה זה עד היום לאחת ממעידותיה חסרות הטקט של אשת הברזל המיתולוגית.
קראתי את הספר בתקופה עמוסה בחיי ועל אף זאת, בכל פעם שלקחתי אותו לידיי, הוא סחף אותי וריתק אותי מחדש. מדובר ביצירה גדולה מכל בחינה שהיא של אחד הסופרים המוכשרים שחיו על הכוכב הזה.
דיקנס מציג לנו את תקופת המהפכה הצרפתית בצורתה האמתית. הזדהותו עם העם המשועבד, המדוכא, הנבער וחסר כל, כאבם של ילדים רעבים, האימהות המיואשות, האיכרים קשי היום ובנות שהיו להפקר עבור המרקיזים ניכרת. באותה הנשימה הוא נחרד מעוצמת יצר הנקמנות, הצמא לדם שלא ניתנת לרוויה, מהקלות הבלתי נתפסת של הקרבת חפים מפשע רבים כל כך על מזבח הרפובליקה. וכמו שבעיני האדונים הקודמים, חייהם של בני המעמד הנמוך היו שווים כקליפת השום, כך "הנשים הסורגות" במצנפות האדומות סופרות את קורבנותיו של "המגלח הלאומי" – הגיליוטינה, שמספרם נע בין עשרות למאות בכל יום. אז האם דיקנס תמך במהפכה? ללא צל של ספק. אך הוא מצליח לתאר את קרביה המכוערים, האכזריים והפנאטיים ובו בזמן לא לשפוט אותה. הגיגיו יפים וכך הוא כותב אודות סצנה של הובלת נידונים לגילוטינה בעגלות, בה עומד להתרחש אחד השיאים של העלילה:
"שש עגלות מתגלגלות ברחובות. החזר אותן שוב לקדמותן, אתה הזמן, מכשף רב עוצמה, ואז ישתקפו מהן שליטים אבסולוטיים, פמליות של אצילים פיאודליים, גבירות ראוותניות וכנסיות שאינן בית אלוהים אלא מאורות גנבים, ובקתות של מילוני איכרים רעבים! לא; הקוסם הגדול המגשים באופן נשגב את סדרי עולם שקבע הבורא, לעולם אינו חוזר בו. "אם ברצון אלוהים נהפכת לדמות הזאת, אומרים הנביאים בסיפורי אלף לילה ולילה החכמים, "אז כך תישאר! אך אם לבשת את הדמות הזאת בגלל כישוף חולף, חזור לדמותך הראשונה!" העגלות מתגלגלות הלאה ללא שינוי ותוחלת."
העלילה היא רבת פנים ומלאת נפח, הכתיבה היא מופתית – ניתן להביא ציטוט מרהיב כמעט מכל עמוד בספר, שלא לדבר על הפתיחה המפורסמת שלו. רוב הדמויות, לעומת זאת, די חד ממדיות ולא מורכבות. ייתכן והדבר נובע מהעובדה שאין לרומן זה גיבור ראשי מובהק וכל דמות מייצגת מימד מסויים במכלול המהווה את השלד של היצירה. יש בה נבל גמור, אישה צעירה מלאת אהבה וחמלה, איש הגון והומני שוויתר על חיי פאר וניצול ובחר בדרך הישר, בנקאי אפור, אך לבבי, הולל שמנהל חיים חסרי כיוון והופך קדוש מעונה ועוד רבים אחרים.
בסופו של דבר מדובר בפנינה של היצירה הוויקטוריאנית, שנכתבה על ידי גאון שהשפה האנגלית הייתה לו כחומר ביד היוצר. הוא מיטיב לתאר את אחת התקופות המכוננות בשתי ערים מרכזיות באירופה בצורה מפוקחת, כנה וחפה מרומנטיזציה מתחנפת שכה אופיינית לסופרים רבים שכותבים אודותיה. ספר חובה.
כך, שאם הייתי צרפתי, הייתי אסיר תודה לתאצ'ר שבחרה להעניק למדינתי יצירת מופת – אחד הרומנים המשובחים אודות אותם אירועים מכריעים ש"חירות, שוויון, אחווה –או מוות" היו לסיסמתם.
33 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
Pulp_Fiction
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
חגית, זה אכן ספר מרתק. אומנם נכון אמרו יעל וגלית על כך שהוא מותאם לפרסום בהמשכים
בכתבי עט, הוא עדיין נשאר מדהים.תודה.
|
|
חגית
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
נשמע כספר מרתק.
כתבת נהדר. |
|
Pulp_Fiction
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
גלית, זה נכון סדרי עולם לא קל לשנות.
גם הפרדה דה פקטו של דת מהמדינה התרחשה בצרפת רק לקראת המאה ה-20. לא היו רגילים לראות נשים בשלטון אז והיה להן קשה מאוד להתברג. מה גם שסדרי עולם כאלה נכפו על האירופאים על ידי הנצרות, שמקורה כידוע במזרח התיכון. כלומר זה לא קיים שם ברמת ה-DNA,אם תרצי. אבל אז החל הליך הדרגתי של שינוי גם בתחום הזה.
היחס לאישה במקומות מסויימים בעולם - כמו בעולם המוסלמי למשל הוא כזה, שלא מאפשר לנשים אפילו לקחת חלק בהפגנות לצד הגברים(לפעמים בהפרדה מוחלטת, תוך הקפדה על כללי צניעות נוקשים).כשמושגים כמו כבוד המשפחה(שנשמר באדיקות) ופחד מושרש מעצמאות ומיניות נשיים כלשהם יושב עמוק בתודעה, קשה מאוד לדבר על שינו חברתי ממשי. העולם הפטריארכלי שונא שינויים מטבעו, והנשים מהוות חלק מכריע בכל תהליך של קדמה חברתית. |
|
גלית
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
Pulp Fiction
וואו, איזו גישה מעניינת . מעולם לא חשבתי על כך מנקודת מבט כזו,
ועדיין - בהיותי הפמיניסטית שאני - אני לא בטוחה שזה נכון. עובדה ידועה היא שהנשים השתתפו בהוצאות להורג והיו צמאות דם ורצחניות לא פחות מהגברים (הסבתות הסורגות)אבל הן לא היו חלק ממוסדות השילטון החלופיים ,חירות שיוויון אחווה (סיסמא ששויכה למהפכה הצרפתית רק בדיעבד)- לא התייחס אליהן. הצהרת זכויות האדם והאזרח - לא התיחסה לנשים, גם אחרי קבלת החוקה החדשה נשים לא הורשו לבחור,להתגרש, להיות בעלות רכוש. מי שניסתה להלחם בכך - הלכה לגיליוטינה (אולמפ דה גוז' לדוגמא) |
|
חני
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
בתקופה המדוברת קתולים=מלוכה ולכן כל הפרוטסטנטים היו צריכים
להישמר כי זה היה עוונם היחיד.
וזה מביא אותי לצרפתי נגד צרפתי. לגבי אנטואנט בסוף הגליוטינה חיסלה אותה. גם למרי הסקוטית לא היה פשוט או לדיאנה. אהבתי את הראש שלך לגבי נשים וכח בשלטון. וגם הטייטלים שנותנים להם. אשת הברזל או המלכה הלבנה ויש לנו גם אפילו את מלכת הלבבות. אז דיקטטורים out. (נושא כאוב הוא שלפעמים כמו שאז יהודים פחדו לנפנף ביהדותם כיום לעיתים בקבוצות מסויימות עדיף לשתוק פוליטית ולא לומר דעתך כדי שמילים לא יעופו ויהרגו). וחוץ מהכל תודה על הדיון |
|
Pulp_Fiction
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
חני, כוונתי היא
שאנחנו מדינה שבטית. חני, העניין הוא שאנשים רבים מסתפקים באיזו השתלחות עסיסית ברשת חברתית(עיסוק שגוזל זמן רב לכשעצמו) ולא בעשיית מעשה אמתי טוב. לפעמים הם מגיבים "חייבים לשנות את זה" - ושם זה נגמר- מבחינתם הם כבר עשו את החלק שלהם. קשה לי לראות הקבלה לימינו שלנו בארץ. לטעמי פה יש לנו שתי בעיות עיקריות: מחלוקת פנימית וחוסר אכפתיות. אבל במקומות רבים בעולם - דרושה מהפכה. אגב, יודעת למה היא הצליחה? כי נשים לקחו בה חלק פעיל, כוחן ומיניותן לא איימו על הצרפתים, להיפך- זה העניק למהפכה תנופה אדירה. לכן 'אביבים ערביים' למיניהם לעולם לא יהווו מהפכה של ממש, רק יחליפו דיקטטור אחד בדיקטטור אחר.
|
|
חני
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
ממש לא רע. ויש המוני אנשים שיקומו ויעשו מעשה.
התכוונתי לאלימות המילולית שיש בארץ והסובלנות
כלפי מי ששונה ממך. חילונים דתיים אבל לא רק. אני לא רוצה שיהיו תוויות בגלל עוני או מעמד כזה או אחר. לא יכולה לראות יהודי נגד יהודי. |
|
Pulp_Fiction
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
תודה לך,כרמליטה.
אני כבר סקרן לראות מה יהיה לך לכתוב עליו.
|
|
כרמלה
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
תודה פאלפי.
סקירה לתפארת. תענוג לקרוא. את הספר קראתי ממש בצעירותי. בעקבות סקירתך שוקלת לקרוא שוב במבט בוגר יותר. |
|
Pulp_Fiction
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
תודה, חני.
אינני יודע אם ישנה הקבלה מתאימה לימינו. אינני חושב שיש מספיק אנשים שיקומו מהספה ויתנתקו מהפייסוש בימינו על מנת לעשות מעשה. ולא בכדי - לא באמת רע עד כדי כך, בטח שלא במחוזותינו.
|
|
חני
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
תמיד מעדן
לקרוא את סקירותיך. לא באנגליה ולא בצרפת היה קל באותה תקופה. הקלות שבה כל אדם שובץ/תוייג למשבצת מוגדרת לפי מעמד, מקצוע, זרם דתי גרמה להרג אנשים בל יתואר. בוב פתיחה מדהימה. נראה לי שלקרוא על התקופה אמור להדליק אצלנו כמה תמרורים אדומים לגבי חיינו היום ולאיזה תהומות לא ליפול. |
|
נעמי
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
תודה פלפ וגלית =)
|
|
גלית
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
נעמי,
המהפכה המדוברת (יולי 1830) הייתה חלק מתקופה ששיאה נקרא "אביב העמים" - שרשרת של מלחמות /מהפכות /מרידות שבסופו של דבר שינו את פניה של אירופה והביאו אותה לסף המאה ה- 20 עם פחות מלכים ממקודם.
בצרפת פרצה המהפכה בגלל ניסיונותיו של המלך לחזור למדיניות שמרנית דיכוי עיתונות ועניים - פרצה מלחמת אזרחים ,בריקדות, ידה ידה ידה, החליפו אותו במלך אחר- לא שזה פתר להם את הבעיות. |
|
Pulp_Fiction
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
לא ממש, נעמי. ראשית, היא התרחשה שנים רבות אחרי, שנית, בסופה צרפת שוב הייתה מונרכיה.
כמובן, שניתן לפרש את זה גם כהמשך של המהפכה הגדולה - אחרי הכל לאחר שהופל משטר בן מאות שנים והסדר השתנה, אז משהו נפרץ ופתח דלתות להפיכות נוספות.
|
|
נעמי
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
אפילו לא היה לי ספק שמדובר במהפכה, לא חשבתי לבדוק. קראתי את זה לפני שנים רבות אבל אני לא חושבת שגם היום הייתי שמתי לב. מצד שני, המהפכה הזאת לא הייתה נגררת, או המשך, של המהפכה הגדולה?
|
|
גלית
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
נעמי,
כן , כי אנחנו לא כל כך רגילים לזה שהיו עוד כמה מהפכות חוץ מ ה מהפכה. אני עצמי חשבתי אותו דבר אבל במהלך הקריאה משהו לא הסתדר לי והלכתי לבדוק (למדתי יחידה שלמה על המהפכה הצרפתית אז ראוי היה שאדע...) ואנחנו מדברים על תקופת טרום ויקי כך שהחיפוש אכן נתקע לי בראש. |
|
אפרתי
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
אני אחזור לזה. בילדותי קראתי את הספר (2 כרכים כמדומני) חמש או שש פעמים לפחות.
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
תודה,MishaEla.
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
יעל, זה מאוד נכון מה שאת אומרת לגבי החוקים. את החוקים האכזריים מתאר
ג'ון פאולז בספריו בפירוט וזה באמת מזעזע. אולם, כפי שציינת באמת היו הבדלים ברמת המשילות - באנגליה הייתה הקפדה יתרה על חוקים(גם אם היו נוראיים) וכפי שהבנתי, לא הייתה זכות לאדונים להתעלל באריסים ממש, כפי שהיה נהוג בצרפת. בנוסף, היו הרבה פחות מאסרים שרירותיים לשנים רבות ללא משפט למשל.
וייתכן שבאמת לא היה הבדל משמעותי מאוד, אך המיסים העושקים והיבול הנוראי גרמו למותם של אנשים רבים מרעב ובני המעמד הנמוך נותרו חסרי כל ממש. ניתן לשער שדיקנס, איש אמיד בעצמו - תודות ליצירותיו(שבכל אופן רבים מקוראיו היו אריסטוקרטים ובורגנים -להם היו אמצעים, הזמן וההשכלה לקרוא ספרים)מזהיר את בני מעמדות אלה מפני מה שיכול להתרחש, אם המצב הקיים לא ישתנה. ובהחלט - תמיד אשמח לנהל איתך וגם עם כל מי שהשתתף דיון תמיד, זה מעשיר וכיף. |
|
MishaEla
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
סקירה מעולה. אין כמו דיקנס. תודה!
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
נעמי ובוב, מרוב המהפכות והתסיסות שהיו בצרפת במאה ה-19,באמת קל מאוד להתבלבל.
שבוע מצוין לכם.
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
אפרתי, תודה. כפי שאמרתי אני מאמין שזה ספר מופת, אבל בדברים כאלה לא תמיד יש הסכמה.
עם זאת, אני מפציר בך לנסות ;-).
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
גלית, אני מאמין שיש דבר - מה משכנע בדברייך, וזו בהחלט זווית שלא חשבתי לראות את הדברים דרכה.
|
|
yaelhar
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
להבהיר את מה שכתבתי:
התכוונתי שדיקנס שאב את תיאורי המהפכה מהאווירה ששררה כלפיה באנגליה. מצבם של העניים באנגלייה לא היה טוב יותר מזה של עניי צרפת. נכון שהשלטון באנגלייה היה יציב יותר מזה הבלתי צפוי בצרפת. אבל החוקים הדרקוניים נגד העניים והסנקציות הקשות כלפי אלה שחטאו, היו לא פחות מאלה של הצרפתים. היכולת של המעמד הנמוך יחד עם הסטודנטים לחולל מהפכה כה משמעותית נשענו הרבה על חוסר השליטה של הצרפתים, לא בהכרח על מצב יותר קשה. לא כתבתי שדיקנס היה סופר מתחנף. אבל עיקר קוראיו היו אנשים פשוטים, שקראו את הסיפור בעיתון וביקשו עוד. הוא היה צריך לספק להם את הסחורה. המעברים בין הפרקים מספקים הוכחה לזה. חוץ מזה אהבתי את הביקורת וגם את הדיון. |
|
נעמי
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
בהחלט עושה חשק לקרוא שוב, כי גם אני לא זוכרת כלום ועכשיו אני מבינה שגם לא הבנתי כלום...
ו-וואלה גלית היית בטוחה שזו המהפכה הצרפתית, אני מהמרת שזו טעות נפוצה מאד.. |
|
אפרתי
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
מעולה כרגיל, ווממש מתגעגעת לספר ופוחדת שאתאכזב, אבל לפי הביקורת שלך כנראה שלא...
|
|
גלית
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
לא עצם הפרסום בעיתון כמובן
גם סיר ארתור קונן דויל פרסם כך ועוד רבים וטובים. אבל הכתיבה הזו המתומצתת במידת מה והחובה לייצר מתח ועניין שיימשכו קוראים גם לפרסום הבא כמו גם הרצון הטבעי לסחוט את הלימון עד סופו (זו בפרוש הייתה פרנסתו) הם אלו שגורמים למצב. זה לא בהכרח שלילי. טלנובלה לא חייבת להיות יצירה נחותה. |
|
בוב
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
צודקת גלית, המהפכה בספר היא מהפכת הסטודנטים של 1830
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
רוב תודות גלית, כמו שעניתי ליעל, פרסום בעיתון לפני יציאת ספר ממש לא הופך את זה לטלנובלה.
לדעתי, אין קשר, שכן אני מכיר ספרים שלא התפרסמו בשום עיתון לפני הוצאתם והם ממש אופרות סבון.
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
חיבוק גדול גם לך, לי.
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
תודה לך יעל על התייחסותך הנרחבת.
ראשית: הספר נכתב שנים רבות מאוד אחרי מהמפכה הצרפתית, שצרפת כבר הספיקה לחזור להיות מונרכיה, אמנם שונה מזו שהייתה קודם לכן, אך כוחות הריאקציונים והשמרנים באירופה היו חזקים, במיוחד לאור העובדה ש'אביב העמים' של 1848 כבר היה מאחוריהם.
שנית: נכון אמרת שעוולות לפני המהפכה הצרפתית התקיימו בכל מדינות אירופה. אולם מצבם של בני המעמד הנמוך בצרפת היה גרוע בהרבה מזה שבאנגליה למשל. צרפת הייתה על הקרשים מבחינה כלכלית, והיא עוד סיבכה את עצמה במהפכה האמריקאית שעלתה לה הון רב ורוששה אותה. כל ההוצאות נפלו על המעמד הנמוך שקרס תחת הנטל, שנשדד בצורה אכזרית על ידי בני האצולה, הכמורה ופקידי המלך שעזות מצחם וחוצפתם בעושק חסרי הכל בצרפת התעלו בהמון אפילו על מה שהיה נהוג במדינות אחרות. בנוסף בשנה זו החורף היה קשה והיבול דל מאוד. שלישית: דיקנס בשום אופן לא היה סופר מתחנף. להיפך, הוא היה אמיץ והתגרה בבני המעמדות הגבוהים. העובדה שהרומן פורסם קודם לכן בעיתון, אין בה על מנת לפגום בו, כי זה היה מקובל אז. כך פירסמו רבים מסופרי התקופה כולל צ'כוב ודוסטוייבסקי. |
|
גלית
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
לגבי איפיון הדמויות,
כפי שציינה יעל דיקנס כתב בהמשכים לעיתון. הפורמט הזה ייצר כתיבה מעט שטחית וטלהנובלית,דמויות פלקאטיות וסטריאוטיפיות. לטעמי היא ניכרת במיוחד דווקא באוליבר טוויסט,גדולתו של דיקנס מתבטאת ביכולת שלו לייצר בכל זאת דמויות ועלילות בלתי נשכחות שאנו קוראים עדיין 200 שנה אחר כך.
יופי של בקורת. |
|
לי יניני
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
אוהבת את הסקירות המושקעות שלך. חיבוק!
|
|
גלית
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
בוב אתה טועה
עלובי החיים אינו מתרחש בזמן המהפכה הצרפתית |
|
Pulp_Fiction
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
תודה, בוב.
הספרים האלה מציגים את התקופה מזוויות שונות. "עלובי החיים "היא יצירת מופת העומדת בפני עצמה ואני לא כל כך אוהב להשוות בין הספרים כאלה ענקיים ובטח שלא ניתן לבחור מה 'טוב יותר'. הפתיחה הזו באמת נהדרת ומאוד "דיקנסית'.
|
|
yaelhar
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
אהבתי את הביקורת, אם כי אני חולקת עליך חלקית (-:
דיקנס מציג את המהפכה הצרפתית משמועות. באותה תקופה חששו מאד באירופה - ובאנגליה במיוחד - מהשפעות המהפכה הצרפתית על המדינות השכנות. זה לא שהעוולות שדיקנס הפעיל חברתית לא היו - אלא שהן התקיימו בכל אירופה ובודאי באנגלייה. דיקנס כתב את הספר כסיפור בהמשכים בעיתון, מה שחייב אותו לקלוע לטעמם של רבים ולאו דווקא לדייק היסטורית. הספר מרתק, הכתיבה הדיקנסית זורמת, אין מילה רעה להגיד על הערכים שהוא מבטא אבל הוא לא מדוייק היסטורית וכפי שציינת הדמויות אינן מאופיינות בקפידה (בהשוואה, נניח, ל"אוליבר טוויסט") |
|
Pulp_Fiction
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
תודה, בתיה.
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
תודה, מחשבות.
הספרים האלה נכתבו בעידן שלא היו לאדם גירויים ופיתויים למיניהם. קריאה, אומנות הכתיבה, תיאורים והגיגים היו הבידור היחיד. בימינו חסרי הקשב והריכוז הם לפעמים מהווים אתגר.
|
|
בוב
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
מבין ספריו של דיקנס, אז זה עדיין לא קראתי.
אני חושב שהפתיחה לספר היא מהמפורסמות ביותר שיש לאחר התנ"ך:
It was the best of times, it was the worst of times, it was the age of wisdom, it was the age of foolishness, it was the epoch of belief, it was the epoch of incredulity, it was the season of Light, it was the season of Darkness, it was the spring of hope, it was the winter of despair, we had everything before us, we had nothing before us, we were all going direct to Heaven, we were all going direct the other way – in short, the period was so far like the present period, that some of its noisiest authorities insisted on its being received, for good or for evil, in the superlative degree of comparison only. דרך אגב, את הספר היפה ביותר על המהפכה הצרפתית אני משייך ל'עלובי החיים' של הוגו. אתה חושב ש'בין שתי ערים' טוב יותר? |
|
בת-יה
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
יפה. קראתי לפני הרבה שנים. לא זוכרת כלום -:)
|
|
מורי
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
יופי של סקירה ליופי של ספר. אני קורא עכשיו את ניקולאס ניקלבי ומתקשה להתקדם.
|
33 הקוראים שאהבו את הביקורת