ביקורת ספרותית על על פי תהום : האם ניצחון ההתנחלויות הוא סופה של הדמוקרטיה הישראלית? מאת טליה ששון
ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום ראשון, 27 באוגוסט, 2017
ע"י חמדת


הספר הזה הוא קשה להכלה. הסיבה - הספר עוסק בדוח "המאחזים הבלתי חוקיים " באיו"ש.לא רק בשל מספרם הגדול ,אלא יותר זעזע אותי הם הדרכים שבה הוקמו מאחזים אלה תחת כל ממשלות ישראל מ-67 ועד היום .בדגש תחת ממשלות הימין.
כי המשמעות של אופן תהליך הקמת המאחזים הבלתי חוקיים באי"וש ,מעלה מיד את השאלה: עד כמה והיכן שלטון החוק וערכי הדמוקרטיה במדינה עומדים וקיימים פה? התשובה: רק עד גבולות 67 -הקו הירוק ,וכל מה שקשור למתנחלים שם מתקיים "המערב הפרוע"

כשהתחלתי לקרוא את הספר הסתבר לי יותר ויותר כי הסימנים שקבעתי {אוזניות בעמוד}לעצמי בספר שהם חשובים להיזכר ולכתוב פה בביקורת הלכו ורבו ,כמעט כל עמוד שני. מזלי שגליתי באינטרנט את הדו"ח עצמו כך שאני יכולה להעתיק מספרים עובדות ומסקנות בשם אומרם .
ובכן הספר הזה יצא כספר ב-2015.נתוני הדו"ח עצמו נכונים ל-2005.שוחחתי בצ'אט עם עו"ד טליה ששון האם יש לה מידע עדכני לגבי מספר המאחזים הבלתי חוקיים,או ההתנחלויות והערים החוקיות ,היא ציינה בפני שאין לה נתונים מעבר לאותה שנה .הנתונים הינם :
105 -מאחזים בלתי חוקיים.
123- התנחלויות חוקיות .
3 -ערים חוקיות .
מעבר לכך היא ציינה בפני כי לאחר פרסום הדוח ,תופעת המאחזים הבלתי -חוקיים נפסקה,בשילוב חקיקת צו לסילוק פולשים ,כדי לאפשר לצבא לסלק פלישת מקרקעין של מתנחלים באופן מיידי בלי התערבות בית משפט בנסיבות ובתנאים מסוימים.
אבל כפי שציינתי לעי"ל לא כל כך חשובים המספרים כמו הדרכים הבלתי חוקיות שבהם השתמשו משרדי ממשלה וגופי ממשלה כדי להקים את המאחזים הבלתי חוקיים .וזאת מעבר לנושא ההתיישבות החוקית שנעשתה ע"י המלצות ממשלות ישראל שעו"ד ששון הגדירה ותיחמה אותם בתור התנחלויות וערים.

יש לציין את היוצא דופן :מרבית המאחזים הוקמו לאחר שממשלת יצחק רבין, שהכריזה בשנת 1993 על הקפאת הבנייה ביהודה והשומרון בפועל,{דבר שהביא בפועל להירצחו של רבין }.כבר החל מראשית שנות התשעים ואילך לא התקבלה בממשלות הימין למינהם החלטה על הקמת יישוב חדש או הרחבת שכונה של יישוב ותיק. הקמת המאחזים הייתה המשך לפעולת ההתנחלויות, על ידי גופים ממשלתיים ששיתפו פעולה עם המתנחלים בניגוד להחלטות הממשלה. ששון מצאה כי ההכרזה על הקפאת הבנייה, לא באה לידי ביטוי בהפסקה מלאה של פעילות הרשויות הציבוריות, בתהליך ההתיישבות של יהודה ושומרון.

ביולי 2004 הורה ראש ממשלת ישראל אריאל שרון לטליה ששון, לשעבר מנהלת המחלקה לתפקידים מיוחדים בפרקליטות המדינה, להגיש לו חוות-דעת בנושא "המאחזים הבלתי מורשים באזורי יהודה שומרון ועזה". זאת לאחר איום מצד השלטונות האמריקאים להביא בפניהם את המספרים המדויקים של המאחזים ,שאם לא כן ,אמריקה תטיל סנקציות כפי שהטיל ממשל בוש האב על ממשלת שמיר ,וכתוצאה מכך נפגע מאוד הסיוע הצבאי שארה"ב העניקה לישראל. לכך שרון לא רצה להגיע .הוא חשב שאם יראה לאמריקאים כי מתבצעת בדיקה משפטית מחייבת ע"י סמכות משפטית רמת דרג,אזי אפשר יהא לרכך את תגובת הממשל האמריקאי בצורה כזאת או אחרת.

ששון התבקשה להתרכז בדו"ח אך ורק במאחזים הבלתי חוקיים באיו"ש ,והוא עוסק אך ורק במאחזים הבלתי חוקיים באי"וש שלא עפי החלטות ממשלתיות שהן ההחלטות החוקיות.{איני יודעת אם יש קשר לדו"ח הזה לבין פינוי גוש קטיף באוגוסט 2005,כשנה אחרי. אני רק מציינת פה עובדת תאריכים.}

במסגרת הדו"ח התבקשה בדיקה של הנושאים הבאים:

1.מיקום המאחזים, תיאורם, גודלם ומועד הקמתם.

2.דרך הקמתם.

3.הרשויות השונות - ציבוריות ואחרות - המעורבות בהקמתם, הרחבתם ותחזוקתם השוטפת.

כבר בבירור הראשון שערכה הגיעה למסקנה כי הרשויות הרלוונטיות המרכזיות המעורבות בנושא המאחזים הבלתי מורשים הן משרד הביטחון וצה"ל כולל המינהל האזרחי, משרד הבינוי והשיכון, החטיבה להתיישבות של ההסתדרות הציונית ומשרד הפנים. כשלאף אחד מהגופים הללו אין מידע מדויק אודות מספר המאחזים שבהם ניתנו עזרה על -ידם,לאף אחד מהגופים הנ"ל לא היה מידע לגבי מה שנעשה אצל הגופים המקבילים,כל גוף התנהל בנושא הזה כגוף אוטונומי,ויותר מכך בסודיות מוחלטת עד כמה שניתן.

יצוין מיד כי ששון לא הצליחה לוודא כמה מאחזים הוקמו. הסיבה לכך הייתה שהמנהל האזרחי -לא מסר לה את הנתונים,בתור הגוף האחראי מבחינה חוקית שאליו היו צריכים להתנקז כל ההזרמות הכספיות,כל ההחלטות וכל הביצוע בפועל של כל הגופים שהוזכרו לעי"ל, או שלא היו בידו הנתונים לאשורם ובמלואם..לדעתה, פיתוח המאחזים נמשך מידי "יום ביומו". אולם היא הצליחה בעבודה קשה ותוך הערמת קשיים מולה לקבל נתונים ומספרים שאספה בעיקר במשרדים הללו. ואם בוחנים את המצב הזה ב-2005 ,-28 שנים של הקמת התנחלויות ,ערים ומאחזים בלתי-חוקיים, הרי שזהו מצב מזעזע שממשלה ,מדינה לא יודעת מה נעשה תחת שלטונה ,לאן הכספים והתקציבים וכמה,באילו כמות מתיישבים מדובר, בקיצור תחושה של מה שנעשה שם הוא בגדר "מערב פרוע".

מכאן ואילך אני מצטטת מתוך הדוח .מי שבעיניו סקירה זו ארוכה ,מוזמן בהחלט להפסיק לקרוא כאן ועכשיו.

א. מה הם מאחזים בלתי חוקיים עפ"י הגדרת החוק הישראלי:
-----------------------------------------------
מתוך הדו"ח:

"הקמת ישוב בשטחי איו"ש לפי הדין הפנימי מחייב קיום מספר תנאים בסיסיים:
ראשית, ההחלטה על הקמתו צריכה להתקבל על ידי הדרג המדיני המוסמך. מאז ומעולם, עמדו כל ממשלות ישראל בהחלטותיהן על כך, כי הקמת יישוב חדש טעונה החלטת הממשלה. כך לגבי ישוב בישראל וכך לגבי ישובי איו"ש. הקמת יישוב מצריכה מגוון שיקולים, בהם שיקולים כלכליים, חברתיים, גיאוגרפיים, פוליטיים, ציבוריים, ואחרים.
הקמת יישוב ישראלי בשטחי איו"ש מחייבת שיקולים נוספים על הנזכרים לעיל, ובהם גם שיקולי מדיניות בינלאומית ולאומית, ושיקולי ביטחון. רק בידיו של הדרג המדיני המוסמך הכלים לשקול את השיקולים הללו – ובצידם מוטלת עליו האחריות המתחייבת מההחלטה.

תנאי שני הוא שטיב הזכויות בקרקע עליה מבקשים להקים יישוב, מאפשר זאת. בכל הנוגע לקרקעות בשטחים הוחלט על ידי ממשלת ישראל בשנת 1979, בעקבות החלטת בג"צ בפרשת אלון מורה כי יישובים ישראלים יוקמו בשטחים על אדמות מדינה.

תנאי שלישי הוא, שיישוב יוקם אך ורק לפי תוכנית בעלת סטאטוס תכנוני כדין. פירושו של דבר כי יישוב בשטחי איו"ש יוקם רק לפי תוכנית מפורטת שניתן לקבל מכוחה היתר בניה. עוד יש להוסיף ולהבהיר, כי בנוסף לאישור הדרג המדיני הנדרש להקמת יישוב, נדרש אישור הדרג המדיני לפי הדין החל בשטחי איו"ש גם במספר שלבים משלבי אישור תוכנית. משמע – כל עוד לא אושרה תוכנית ליישוב או לחלק ממנו – לא ניתן אישור הדרג המדיני להקמתו.

תנאי רביעי הוא שתחום השיפוט של יישוב כאמור ייקבע בצו על ידי מפקד האזור. מפקד האזור יקבע תחום שיפוט רק לאחר קבלת אישור הדרג המדיני לכך.

ארבעת התנאים המתוארים לעיל הינם תנאים מצטברים. העדרו של אחד משמעו שהיישוב איננו חוקי."

ב. מאפייני המאחז הבלתי מורשה הם אלה:
---------------------------------
"א. לא התקבלה החלטת ממשלה על הקמתו, ומכל מקום דרג מדיני מוסמך לא אישר את הקמתו.
ב. המאחז הוקם ללא סטאטוס תכנוני כדין. כלומר – בלי שחלה על השטח עליו הוקם תוכנית מפורטת בת תוקף מכוחה ניתן לקבל היתר בניה.
ג. מאחז בלתי מורשה אינו צמוד דופן ליישוב קיים, אלא מרוחק ממנו בקו אווירי כמה מאות מטרים ויותר.
ד. מועד הקמת המאחז הוא משנות התשעים, בעיקר מאמצע שנות התשעים ואילך".


ג. משמעות הקמת מאחזים בלתי מורשים שלא על אדמות מדינה:
------------------------------------------------

"בהתאם להחלטת הממשלה משנת 1979, בעקבות החלטת בג"צ בפרשת אלון מורה נקבע כי ישוב ישראלי בשטחי איו"ש יוקם על אדמות מדינה. מכאן, שאין להקים ישובים על קרקע שאיננה בכלל זה אדמות מדינה , אין להקים ישוב ישראלי על אדמות סקר (שטיב הזכויות בהן אינו ברור). ודאי שאין להקים ישוב ישראלי על קרקעות פרטיות של פלסטינים.

הקמת מאחזים על קרקעות פרטיות של פלסטינים הוא אסור בתכלית. הדבר יכול להוות בנסיבות מסוימות עבירה פלילית.
אך בראש וראשונה זוהי פגיעה חמורה ביותר בקניינו של אדם. רק נזכיר כי זכות הקניין נקבעה בישראל כזכות יסוד, בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו, ונקבעה על ידי ביהמ"ש העליון בישראל כזכות חוקתית על חוקית. כבר נפסק בבג"צ כי מחובתו של מפקד האזור להגן על זכויות היסוד של התושבים הפלסטינים באיו"ש. משמעות הדבר כי מחובתו להגן, בין השאר, על זכות הקניין שלהם. הקמת מאחז על קרקעות פרטיות של פלסטינים הינה פגיעה בלתי נסבלת בזכות הקניין ומחובתו של מפקד האזור למנוע זאת.
הקמת מאחז על קרקע פרטית של פלסטינים אינה ניתנת להכשרה, גם לא בדיעבד. דין המאחזים הללו הוא פינוי, וככל המוקדם כן ייטב."

ד. דרכיי הקמת המאחזים:
-------------------

"השיטה להקמת המאחזים הינה בעיקרה בדרך של עקיפת נהלים והפרת חוק, הצגת מצג שווא כלפי חלק מרשויות המדינה, תוך שיתוף בהפרת חוק בוטה של רשויות אחרות.

אחת הדרכים היא הקמת מאחז בתואנות שווא כאילו מבקשים להציב אנטנה בראש גבעה. לאחר מכן מבקשים לחבר אליה קו חשמל המיועד לחיבור אנטנה בלבד. לאחר מכן מוקמת ביקתה לשומר וגם אותה מחברים לרשת החשמל. נפרצת דרך עפר למקום. מכינים תשתיות לחיבור קרוונים. ואז - מגיעים יום אחד למקום מספר קרוונים – ומוקם מאחז.

דרך אחרת היא בתואנות שווא שמבקשים להקים חווה חקלאית (חוות איקלום או חווה ביוספרית). החווה מוקמת לצרכים חקלאיים כביכול. כעבור זמן מגיעים למקום קרוונים ומוקם מאחז.

דרך אחרת היא על ידי הקמת מוסד חינוכי. משפחות "הסגל" מתיישבות במקום, ומוקם מאחז.

דרך אחרת היא על ידי הקמת מאחזים בתחפושת של "הרחבות" ו"שכונות" כביכול של יישוב וותיק. מכנים את המאחז בשם היישוב הוותיק, כאילו מדובר בשכונה חדשה שלו, זאת למרות שהמאחז מצוי לעתים במרחק קילומטרים בקו אווירי (בשטח המרחק גדול בהרבה). (בחלק מהמקרים הדבר מסביר את ריבוי השמות לאותו מאחז, הדבר מאפשר הזרמת כספים על ידי רשויות שונות לאותו מאחז, כביכול מדובר בישוב הוותיק, המוכר על ידי רשויות המדינה. בפועל הכספים מועברים להקמת אותו מאחז.
כעבור זמן, כאשר המאחז כבר קם, והצגת המאחז כשכונה של יישוב ותיק אינה נוחה עוד, שכן אנשי המאחז מעוניינים בחיבור ישיר לתשתיות שונות, ומעוניינים לקבל סמל יישוב ממשרד הפנים (דבר המאפשר קבלת תקציבי משרד הפנים לרשויות המקומיות) – ביקש עוזר שר הביטחון להתיישבות מהחטיבה להתיישבות של ההסתדרות הציונית להכיר במספר מאחזים כישוב עצמאי, הזכאים לסמל יישוב ותקצוב. גם מנכ"ל לשכת ראש הממשלה לשעבר (מר ליברמן) ביקש להכיר בחלק מהם כישוב נפרד ".

ה.מעורבות רשויות המדינה בהקמת המאחזים:
----------------------------------

"מספר ניכר של מאחזים הוקמו במעורבות רשויות ציבוריות וגופי מדינה, אך ללא החלטה מוסמכת של ממשלת ישראל.
רשויות המדינה אותן הספקתי לבדוק, הן אלה:

משרד הבינוי והשיכון,משרד הביטחון וצה"ל, המינהל האזרחי, ואספקטים מסוימים בתפקוד עוזר שר הביטחון להתיישבות, והחטיבה להתיישבות של ההסתדרות הציונית העולמית שהינה רשות ציבורית.

למשרדים אלה מוענקות סמכויות כדין בכל הנוגע להתיישבות הישראלית באיו"ש, אך מתברר כי נעשה בהן שימוש שלא כדין – כפי שיבואר בהמשך - בקשר להקמת מאחזים בלתי מורשים."


1.החטיבה להתיישבות של ההסתדרות הציונית:
----------------------------------

"ההסתדרות הציונית אליה שייכת החטיבה להתיישבות הינה גוף מיישב, בהתאם להחלטת הממשלה בעניין. מתפקידה של החטיבה להתיישבות לסייע לממשלה בהקמת יישובים ישראלים בשטחי איו"ש. היא מתוקצבת כולה על ידי אוצר המדינה.

החטיבה להתיישבות פעלה רבות להקמת יישובים ישראלים בשטחי איו"ש. ממצאי הדו"ח מלמדים שהיא הקימה בעיקר מאחזים בלתי מורשים רבים, ללא אישור הדרג המדיני המוסמך.
מעשיה של החטיבה מעלים שלא קיים עוד מנגנון מדיני להקמת ישובים חדשים בשטחים. ההחלטה על הקמת ישובים "ירדה מדרגה" והפכה להחלטה של פקידים, אף שלא הוסמכו לכך. אין זו החלטה של דרג נבחר, שיש לו אחריות ציבורית כלפי צבור בוחריו.
"הקטר המניע" להחלטה על הקמת מאחזים הן ככל הנראה, מועצות אזוריות באיו"ש, מתנחלים ופעילים, חדורי אידיאולוגיה ומוטיבציה להגברת ההתנחלות הישראלית בשטחי איו"ש. עמם שותפים חלק מפקידי החטיבה להתיישבות של ההסתדרות הציונית, ומי מבין עובדי משרד הבינוי והשיכון, שפעלו לקידום תופעת המאחזים הבלתי מורשים. כל אלה נעשו, החל מאמצע שנות התשעים ואילך, ככל הנראה בהשראת שרי שיכון שונים, מי מהם בעצימת עין ומי מהם בתמיכה עידוד וזרוז, תוך מתן עזרה ותמיכה של משרדי ממשלה אחרים, בין מיוזמת פקידים מסוימים ובין מיוזמה ועידוד של הדרג המדיני של אותו משרד.
החטיבה להתיישבות, אמורה להיות דרג ביצועי בלבד, שתפקידה הוא להוציא לפועל החלטות של הדרג המדיני. אלא שכאן התהפכו היוצרות, והדרג הביצועי הפך, שלא לפי ייעודו, לשותף לדרג המחליט.

החטיבה קיבלה הקצאות קרקע מהממונה על הרכוש הממשלתי והנטוש במנהל האזרחי בהנחה שתפעל בתום לב ולפי כללי ההקצאה. אך מתברר שהחטיבה פעלה בניגוד להסכם עם הממונה בכמה מישורים: הקצתה קרקע לאחרים בהקצאת משנה ללא אישור הממונה; הקצתה את הקרקע לאחרים למרות שבחלק מהמקרים קיבלה את הקרקע אך ורק לצורך תכנון בלבד. ההקצאה נעשתה אף ללא יידוע הממונה. לא פעלה להסדרת מעמדם של המתיישבים בקרקע מול הממונה.
החטיבה להתיישבות הקימה מאחזים בלתי מורשים תוך התעלמות מהצורך בתכנון תוכנית מפורטת בת תוקף וזאת שלא באקראי אלא כשיטת עבודה. בכך פעלה בניגוד לחוק התכנון והבניה הירדני החל בשטחים. היא אף לא ניסתה כלל להביא לאישור תוכנית טרם העלייה על הקרקע.
חלק מהישובים שהקימה חורגים מתחום ההקצאה, והם ממוקמים בחלקם על קרקעות שאינן אדמות מדינה (חלק מהישוב מצוי בתוך תחום ההקצאה, וחלק אחר שלו ממוקם מחוץ לתחום ההקצאה על קרקעות שהן לעיתים קרקעות סקר, ולעיתים קרקעות פרטיות).

טענות החטיבה ותשובותיה לממצאים:

א. אין צורך באישור דרג מדיני להקמת מאחזים

ב. אם יש צורך – אזי ניתן אישור כנדרש

ג. המאחזים הוקמו ללא תוכנית מפורטת בת תוקף כי כך מקימה החטיבה באופן שיגרתי יישובים גם בישראל.

טענות החטיבה להתיישבות אינן עולות בקנה אחד עם הממצאים אליהם הגעתי. הקמת המאחזים טעונה אישור דרג מדיני הן לפי החלטות הממשלה והן לפי הדין החל בשטחים. טענותיה לפיהן ניתן אישור דרג מדיני להקמת המאחזים על ידה – אין בהן ממש.
החטיבה מנסה להצדיק פעולותיה להקמת מאחזים בניגוד לחוק התכנון והבניה בטענה כי היא עושה כן כשיטת עבודה, גם בישראל. טענה זו אי אפשר לקבל כל עיקר. לא ניתן להצדיק פעולות הנעשות בניגוד לחוק. ודאי שהפרות חוק נמשכות במקום אחד – אינן מצדיקות הפרות חוק נמשכות במקום אחר."

2.משרד הבינוי והשיכון:
-------------------

"משרד הבינוי והשיכון מעורב בהקמת מאחזים בלתי מורשים.

הזרוע המרכזית (אך לא היחידה) למעורבות המשרד במאחזים בלתי מורשים היא המינהל לבניה כפרית, שהתמקד מזה שנים בעיסוק בהקמת ישובים חדשים באיו"ש והרחבות של יישובים ותיקים. המינהל לבניה כפרית פעל בהתאם למדיניות שהכתיבו שרי השיכון ומנכ"לי המשרד בשנים הרלוונטיות לתופעת הקמת המאחזים, קרי מאמצע שנות התשעים ואילך.

נראה כי חלק נכבד מתקציב משרד הבינוי והשיכון שמופנה למינהל לבניה כפרית, לפחות בשנים 2000 עד 2004, הוזרם לבניה בשטחים, ובכלל זה למאחזים בלתי מורשים.

פעולות משרד הבינוי והשיכון להקמת מאחזים בלתי מורשים הידועות לי הן אלה:

סיוע במימון הקמת תשתיות ומבני ציבור למאחזים בלתי מורשים

משרד הבינוי והשיכון סייע למועצות האזוריות באיו"ש במימון הקמת תשתיות (כמו הכשרות שטח, פיתוח, פריצת דרכים וסלילתן, חיבור לתשתיות מים וחשמל ואחרות, הכנת תשתיות לחיבור קרוונים ועוד) והקמת מבני ציבור למאחזים בלתי מורשים. הסיוע נעשה במסווה של הקמת שכונות חדשות ליישובים ותיקים, הכל כדי לעקוף את הקושי שבהעדר החלטת ממשלה על הקמת המאחזים. משרד הבינוי והשיכון היה מודע לכך שאין אישור דרג מדיני מוסמך להקמת המאחזים.

הסיוע של משרד הבינוי והשיכון להקמת המאחזים הבלתי מורשים נעשה בדרך עוקפת - באמצעות המועצות האזוריות, כאשר משרד הבינוי והשיכון לא התקשר ישירות עם הקבלנים לביצוע העבודות, אלא המועצות האזוריות הן שעשו כן, ומשרד הבינוי והשיכון מימן זאת. נראה כי דרך זו נבחרה כדי להסתיר את מימון הבניה על ידי משרד הבינוי והשיכון במאחזים בלתי מורשים.

משרד הבינוי והשיכון יצר בשנת 2001 סעיף תקציבי מיוחד בשם "פתוח כללי שונות" והשתמש בו למימון הסיוע למאחזים בלתי מורשים. סעיף תקציבי זה עמד בשנת 2001 על 17,000,000 ₪. בשנת 2002 עמד על 34,000,000 ₪. לא נקבעו כל קריטריונים לשימוש בכספים אלה, ואין שקיפות ציבורית לגבי יעדי התקציב והשימוש שנעשה בו.

בין השנים 2000 עד שנת 2004 שילם משרד הבינוי והשיכון עבור מאחזים בלתי מורשים (לפי רשימה חלקית שהועברה אליו), לפי הנתונים שמסר עד כה, סכום של 71,870,000 ₪.

נתון מספרי זה נמסר על ידי משרד הבינוי והשיכון – המינהל לבניה כפרית. הסכום איננו תואם את נתוני המשרד כעולה מתוך תכניות העבודה של המשרד לשנים הרלוונטיות. נחזה מתוך תכניות העבודה, לכאורה, כי המשרד תיקצב מאחזים בלתי מורשים בסכומים גבוהים מאלה מהרבה. שאלות בעניין הופנו למשרד השיכון אך טרם נענו לגופן.זמן מה לפני הגשת חוות הדעת לראש הממשלה הודיעני משרד הבינוי והשיכון כי פנייתי האחרונה נבדקה על ידו ועתה מתברר להם כי הנתונים שנמסרו לי קודם לכן הם בחלקם שגויים. לטענתם נערכת בדיקה נוספת בעניין עתה.

מכל מקום, נראה כי הסכום ששולם בפועל עולה ככל הנראה, בהרבה, על הסכום שלעיל. עוד יש לציין כי הסכומים שלעיל הם נומינאליים.

כמו כן אין סכום זה כולל את הסכומים ששולמו על ידי משרד הבינוי והשיכון עבור הקמת תשתיות, מבני ציבור, ותכנון בשכונות בלתי מורשות באיו"ש.

משרד הבינוי והשיכון ידע שעבודות הבניה הנעשות במימונו נעשות ללא סטאטוס תכנוני כחוק. במלים אחרות – הן נעשות תוך הפרת חוק התכנון והבניה בריש גלי.

משרד הבינוי והשיכון לא עשה כל פעולה לבדיקת טיב הזכויות בקרקע עליה מוקמים מאחזים בלתי מורשים במימונו. חלק מהמאחזים שהוקמו בסיוע משרד הבינוי והשיכון הוקמו על קרקע פרטית של פלסטינים ואדמות סקר. משרד השיכון טוען כי לא ידע זאת. אין מחלוקת כי לא טרח לברר זאת.

תכנון מאחזים בלתי מורשים, חלקם בקרקעות פרטיות של פלסטינים

משרד השיכון העסיק את אדריכליו, ואף מימן העסקת אדריכלים חיצוניים בתכנון מאחזים בלתי מורשים, וזאת לאחר הקמתם, ביודעו כי אין החלטת ממשלה או דרג מדיני מוסמך על הקמתם. תכנון חלק מהמאחזים הבלתי מורשים נעשה לגבי מאחזים שהוקמו על קרקע פרטית פלסטינית.

רכישת קרוונים והצבתם במאחזים בלתי מורשים בשנת 2003

אחת הדוגמאות הבולטות לאי תקינות מנהלית, הנוגע גם למאחזים בלתי מורשים היא פרשת רכישת הקרוונים על ידי משרד הבינוי והשיכון.

משרד הבינוי והשיכון החליט בשנת 2003 לתמוך ברכישת קרוונים על ידי המועצות האזוריות באיו"ש. סכום תקציב הקרוונים: 33,749,180 ₪.
משרד הבינוי והשיכון ניסה להשיג פטור ממכרז כדי שיוכל להזרים את הכספים הנחוצים עבור הקרוונים למועצות האזוריות. משרד האוצר התנגד למתן פטור ממכרז. העניין התגלגל לפתחו של היועץ המשפטי לממשלה, שהמשנה שלו קבע כי על משרד הבינוי והשיכון לקבוע קריטריונים, כתנאי לתמיכה במועצות האזוריות. משרד הבינוי והשיכון לא חפץ לקבוע קריטריונים והחליט על מתן התמיכה בדרך אחרת, שתעקוף את ה"קושי" שהציבה בפניו המערכת המשפטית.

משרד הבינוי והשיכון החליט על רכישת הקרוונים בעצמו, וחלוקתם למועצות האזוריות באיו"ש ורק להן, ללא הסבר, וללא קביעת קריטריונים לחלוקה, וללא תמורה.
משרד הבינוי והשיכון פרסם מכרז מסגרת לרכישת קרוונים. במכרז זכו שתי חברות. מחברה אחת הזמין המשרד 400 קרוונים. מהשנייה 120. התברר לי כי חלק מהקרוונים הוזמנו ויוצרו זמן ניכר קודם לכן, עבור המועצות האזוריות באיו"ש. קרוונים אלה הוצבו כבר בשטח, שעה שפורסם מכרז משרד הבינוי והשיכון לייצורם. סה"כ הוצבו אותו זמן 140 קרוונים בשטחים. כ- 90 מהם במאחזים בלתי מורשים.
התברר כי החברה שזכתה במכרז משרד השיכון והתבקשה לייצר 400 קרוונים, היא זו שייצרה עבור המועצות האזוריות את הקרוונים עבורם שילם משרד הבינוי והשיכון.
משרד הבינוי והשיכון העביר את כל 400 הקרוונים לשטחי איו"ש בלי שנחתמו הסכמים עם המועצות האזוריות או עם מי שקיבל אותם לשימושו בדבר התמורה שאמורה להשתלם למשרד הבינוי והשיכון. מזה כשנה וחצי לא קיבל משרד הבינוי והשיכון כל תמורה עבור הקרוונים.
עם כניסת השרה ציפי ליבני לתפקיד מ"מ שר הבינוי והשיכון, היא נתנה הוראה מיידית להפסיק את העברת הקרוונים לאיו"ש עד שתיערך בדיקה בנושא."

3 עוזר שר הביטחון להתיישבות:
------------------------

"יחידת עוזר השר כפופה ישירות לשר הביטחון. בראשה עומד עוזר שר הביטחון להתיישבות; תפקידיו של עוזר שר הביטחון להתיישבות הוגדרו בהוראות פנימיות של משרד הביטחון. עוזר השר אמור לעסוק בעיקר במתן סיוע לרשויות מקומיות וליישובים בהקצאות תקציב לרכישת מרכיבי ביטחון; ייזום וסיוע בנושאי ביטחון בתחומי ההתיישבות; פקוח ומעקב על ביצוע מדיניות שר הביטחון בנושא ההתיישבות בתחומי איו"ש.

מצאתי כי עוזר שר הביטחון כתב מכתבים לחטיבה להתיישבות בהם אישר כי מאחזים מסוימים – שהם מאחזים בלתי מורשים - הם יישובים עצמאיים שיש לתת להם תקציב וסמל ישוב. שר הביטחון איננו מכותב למכתבים וע' שר הביטחון להתיישבות מר שכנר לא הודיע לו על משלוחם. שר הביטחון מאשר כי לא ידע על המכתבים ולא על תוכנם.
עוזר שר הביטחון להתיישבות טוען כי מכתבים אלה נכתבו אך ורק בקשר למרכיבי ביטחון למאחזים הבלתי מורשים. לא מצאתי כי מרכיבי ביטחון נכללו בתוכן המכתבים, מנגד נכללו בהם בקשות אחרות – בנוגע להענקת סמל ישוב ותיקצוב. יש להבהיר כי יישוב זכאי לסמל יישוב רק אם יש לו סטאטוס תכנוני כדין. הענקת סמל יישוב היא תנאי זכאות לתקציבי משרד הפנים לרשויות המקומיות.
מכתבים אלה חורגים לכאורה מגדר סמכותו של עוזר השר שכן אין זה מתפקידו לעסוק בהכרה ביישוב ובתיקצובו על ידי משרד הפנים;
מכתבים אלה אינם משקפים את עמדת שר הביטחון ומשרד הביטחון שכן שר הביטחון הצהיר בוועדה בכנסת שחלק מהמאחזים עליהם כתב מר שכנר במכתביו – הם בגדר מאחזים בלתי מורשים. יוצא שע' שר הביטחון פועל נגד מדיניות שר הביטחון, זאת כאשר הוא אמור לפעול ליישום מדיניות שר הביטחון ומשרד הביטחון ולא לייצר מדיניות משל עצמו, ודאי לא מדיניות הפוכה למדיניות משרד הביטחון.
מכתבים אלה נשלחו להנחיית רשות אחרת (החטיבה להתיישבות של ההסתדרות הציונית). נראה שהם עלולים להטעות. כיום נאחזת בהם החטיבה להתיישבות בטענה כי הם מהווים לדידה אישור דרג מדיני שהמאחזים הנזכרים במכתבים - מאושרים הם, וזאת כאשר בפועל דרג מדיני מוסמך לא החליט על הקמתם. אחד ממכתבי מר שכנר התגלגל לידי מקורות, אך היא דווקא סירבה להסתמך על מכתבו, וסירבה לחבר מאחז בלתי מורשה לרשת המים.

עוד התברר כי עוזר שר הביטחון אישר שינוע יבילים לשטחים למרות שנמסר לו כי אין סטאטוס תכנוני כדין ליעד של אותם קרוונים. משמעות הדבר היא כי עוזר שר הביטחון להתיישבות אישר שינוע קרוונים להצבה ביעד בלתי חוקי. במקביל הוציא המינהל האזרחי את יחידת הפיקוח להוציא צווי הפסקת עבודה לאותם קרוונים, במטרה להוציא כלפיהם צווי הריסה.

עוד התברר כי עוזר שר הביטחון להתיישבות כתב לחטיבה להתיישבות מכתב בדבר אספקת חשמל לתאורה היקפית למאחזים בלתי מורשים. מכתב זה מהווה הנחיה כללית בשאלה עקרונית ובעייתית. כאמור, לדעתי בעיקרון חיבור מאחז בלתי מורשה לרשת החשמל הוא איננו חוקי. מכתב זה נשלח ללא יידוע שר הביטחון.

עולה לכאורה מהמקובץ כי עוזר שר ביטחון להתיישבות פעל בניגוד לעמדות שר הביטחון ומשרד הביטחון תוך חריגה מסמכות; הנחה רשויות אחרות באופן שעלול היה להטעות; אישר פעולות שתוצאתן המסתברת והידועה מראש היא הפרת החוק."

4.אכיפת החוק באיו"ש:
-------------------

פרק נכבד הקדשתי בדו"ח זה לנושא אכיפת החוק בשטחים בדגש על נושא המאחזים הבלתי מורשים.
שלוש סיבות מרכזיות אני רואה לכשל באכיפת החוק בשטחים בקשר למאחזים הבלתי מורשים:

א. מעורבות שלא כדין של רשויות מדינה, עובדי מדינה, ורשויות ציבוריות בהקמת המאחזים הבלתי מורשים.

ב. אכיפת חוק בלתי אפקטיבית.

ג. העדר חקיקה מתאימה וכלים משפטיים הולמים לטיפול בהקמת המאחזים הבלתי מורשים.
הטיפול המשפטי בעבירות נלוות להקמת מאחזים בלתי מורשים:

5.הקמת מאחזים בלתי מורשים כרוכה בביצוע עבירות פליליות:
---------------------------------------------

הטיפול הפלילי נתקל בבעיות רבות. חלקן – בשל העדר חקיקה מתאימה (לדוגמא: שינוע קרוון שלא בהיתר לשטחי איו"ש היא עבירה שדינה 5 שנות מאסר אך אין בית משפט מוסמך לדון בעבירה זו. התוצאה – פתיחת תיקים וניהול חקירות פליליות "על ריק". עבירת בניה בלתי חוקית – אינה עבירה פלילית, כשלעצמה, בשטחים. התוצאה – לא מועמדים לדין בגין בניה בלתי חוקית בשטחים. ועוד) בעיה נוספת נעוצה בקושי המיוחד בהשגת ראיות בשטחי איו"ש. קושי חמור אחר הוא בשל מעורבות רשויות מדינה ורשויות ציבוריות בהפרת החוק על ידי הקמת המאחזים הבלתי מורשים.
מזה שנים שלא ניתנת הנחית שרי הביטחון לביצוע צווי הריסה. אלפי צווי הריסה מונחים ללא מעש.
כמו כן לא ניתנת הוראה מדינית גורפת להוצאת צווי תיחום שטח נגד המאחזים הבלתי מורשים (פינוי מאחז יכול להיעשות רק לאחר הוצאת צו תיחום שטח). וכן, גם המאחזים שצו התיחום שהוצא נגדם אושר כבר בבג"צ ,לא פונו, למרות שחלפו חודשים מאז אישור בג"צ.
הטיפול בדרך המינהלית כרוך בהנחיות מהדרג המדיני. ללא הנחיה של שר הביטחון לא יבוצע צו הריסה; ללא הוראה של ראש הממשלה ושר הביטחון לא יפונה מאחז בלתי מורשה וכן הלאה.

חוסר המעש האמור משדר כשלעצמו מסר ברור של אי אכיפת חוק בשטחים.

תחיקת הביטחון בשטחים נתונה לכאורה בידי מפקד האזור. אך באופן מעשי, נדרש גיבוי הדרג המדיני לחקיקת תחיקת הביטחון. במיוחד זו הרלוונטית לאכיפת החוק בקשר להקמת מאחזים בלתי מורשים. ללא גיבוי כאמור – לא תתוקן תחיקת הביטחון, הדורשת זה שנים תיקונים נרחבים.
רק בחודשים האחרונים החלה להיעשות עבודת הכנה מסוימת למספר תיקוני חקיקה. אכיפת החוק בשטחים בקשר למאחזים נתונה באופן ניכר בידי הדרג המדיני.

המסקנה המתבקשת היא שאכיפת החוק בשטחים, במיוחד בנושא הטיפול בהקמת מאחזים בלתי מורשים, בנבדל מאכיפת החוק בישראל, נתונה למעשה בחלקה, בידי הדרג המדיני הישראלי.

6.המסר המועבר מהדרג המדיני בנוגע לאכיפת החוק בקשר למאחזים בלתי מורשים:
------------------------------------------------------------

המסר המועבר מהדרג המדיני בכל הקשור לאכיפת החוק בשטחים הוא מסר של אי אכיפה. לא רק שהעבריין אינו נענש. התמונה בכללותה מחייבת מסקנה שאיש איננו מתכוון ברצינות לאכוף את החוק:
חלק מתפיסות הקרקע והבניה שלא כדין נעשו בסיוע משרד השיכון והחטיבה להתיישבות ללא רשות וללא סמכות תוך הפרת החוק בריש גלי; מדינת ישראל מממנת, לפחות חלק מהקמת המאחזים הבלתי מורשים; המינהל האזרחי מעלים עין זה שנים מהרחבות של שכונות שלמות בסמוך ושלא בסמוך ליישובים, ללא תכנית מפורטת כדין, חלקן על קרקעות פרטיות של פלסטינים; לא מקיים פיקוח על הבניה שם; לא מדווח כאשר נדרש לדווח על המאחזים בתואנות של הגדרות מהו מאחז, וטוען להעדר מידע על מאחזים, בין השאר מחמת הגבלות הפיקוח שהוחלו בתחום היישובים, אותן כאמור "מתח" הרבה מעבר להנחיה שקיבל; קרוונים מקבלים לעיתים ממשרד הביטחון היתר כניסה לאיו"ש גם אם אין בסיס משפטי תכנוני ליעד המבוקש להצבתם; עוזר שר הביטחון להתיישבות מאשר לרשויות המדינה כי מאחזים בלתי מורשים הם יישובים הזכאים לסמל ישוב (משמעות הדבר – זכאים לתקצוב משרד הפנים לרשויות המקומיות) בעוד שר הביטחון מצהיר עליהם פומבית שהם בלתי מורשים; צווי הריסה שהוצאו לאלפים משך השנים לא בוצעו; המאחזים הולכים ומתרבים ומתעבים, ולא מוצאים צווי תיחום, אף לא לגבי אותם מאחזים המצויים ברשימת מרץ 2001 לגביהם יש התחייבות מדינית ישראלית מפורשת – לפנות; צווי תיחום שכבר הוצאו ואושרו בבג"צ לא מומשו צווים החיוניים לאכיפת החוק ותיקוני צווים קיימים אינם מחוקקים.

לכך יש להוסיף את הקונספציה הביטחונית לפיה בכל מקום בו ישנו ישראלי בשטחים – תינתן לו הגנה. לפיכך, בכל מקום בו מחליט פלוני להקים מאחז – מגיעים חיילי צה"ל לשמור עליו.
התוצאה היא שצה"ל, הגם שלא ברצונו, נגרר לתת למעשה ההתנחלות הבלתי חוקית גושפנקא מעצם נוכחותו והגנתו על המתיישבים שם; בעצם נוכחותו במקום ובהגנה שהוא מספק לאותם מפרי חוק, הוא קובע עובדות בשטח, יחד עם מפרי החוק עצמם. במקום לפנותם – הוא שומר עליהם.

נראה על כן כי הפרת החוק הפכה ממוסדת ומוסדית. אין לנו עניין עם עבריין או קבוצת עבריינים הפועלים בניגוד לחוק. התמונה הנגלית לעין המתבונן היא הפרת חוק בוטה על ידי רשויות מדינה מסוימות, רשויות ציבוריות, מועצות אזוריות באיו"ש ומתנחלים, הכל תוך הצגת מראית עין כאילו יש כאן מערכת מוסדית מסודרת הפועלת כחוק.

מצב דברים זה משדר מסר לצה"ל, לחייליו, למפקדיו. למשטרת ישראל ולשוטריה. לציבור המתנחלים בפרט ולציבור בכלל.

המסר הוא שמעשי ההתנחלות במאחזים הבלתי מורשים, על אף שאינם חוקיים, הם מעשה ציוני, ולכן יפה לו העלמת העין, הקריצה, המסר הכפול.

השפעת המסר היא קשה, הן על צה"ל והן על משטרת ישראל.

7.תפקידו של צה"ל בנוגע לאכיפת החוק והשפעת המסר מהדרג המדיני עליו:
--------------------------------------------------------

חיילי צה"ל אמורים לעסוק בביטחון בשטחים כמשימתם העיקרית. תפקיד משטרת ישראל הוא לאכוף את החוק. אך לעיתים קרובות מלאכת אכיפת החוק נופלת על צה"ל, מחמת מספר טעמים.
מבחינה משפטית מפקד האזור הוא שנכנס לנעלי הריבון בשטחים. מכאן רובצת עליו האחריות הכוללת לשמירת הסדר והביטחון בשטחים. משטרת ישראל במחוז ש"י כפופה לו.

האחריות הכוללת רובצת על צה"ל לא רק מטעמים פורמאליים. חיילי צה"ל הם שמצויים בשטח – לעומת הכוח המשטרתי הקטן שבמחוז ש"י; צה"ל נמצא ראשון במקום בו מבוצעות עבירות על ידי ישראלים, המשטרה מגיעה פעמים רבות רק לאחר מכן; לעיתים מחמת תנאי הביטחון המשטרה אף אינה יכולה להגיע למקום העבירה. וכן לכל אירוע ביטחוני, בו מעורבים חיילי צה"ל, פוטנציאל להפוך לאירוע בעל פן פלילי, ולהיפך.

לחיילי צה"ל מוקנות סמכויות אכיפה כשל שוטר, וזאת מכוח נוהל אכיפת החוק בשטחים הנכלל בפקודות צה"ל.
אך בפרקטיקה חיילי צה"ל אינם אוכפים את החוק, אינם מכירים את נוהל אכיפת החוק ואינם מעוניינים כלל לתפקד כשוטרים. "רוח המפקד" כפי שתוארה בפני היא, שאל לחיילי צה"ל לבחון במשקפי החוק את מעשי המתנחלים, העושים מעשה ציוני בהקמת המאחזים, אף שהוא בלתי חוקי. "רוח המפקד" הזו ניזונה בין השאר, ממעורבות רשויות מדינה ורשויות ציבוריות בהקמת מאחזים בלתי מורשים
היחס למתנחלים מפרי חוק הוא לרוב סלחני. תוצאת היחס הסלחני כלפי מפרי החוק היא התגברות מעשי הפרות החוק ביתר שאת. (ראה פירוט בסעיף 10.5 לחוות הדעת).
עוד יש לציין כי לדברי קצינים בכירים עמם שוחחתי ההחמרה במצב הביטחוני בשטחים בשנים האחרונות, העיסוק האינטנסיבי של חיילי צה"ל במשימות הגנה, נוצלה לעיתים על ידי מתנחלים להגברת מעשי ההתנחלות במאחזים בלתי מורשים.
משטרת מחוז ש"י
משטרת ישראל מתקשה להתמודד עם הפרת החוק הנמשכת, המבוצעת בין היתר על ידי רשויות המדינה, ורשויות ציבוריות. לכך יש להוסיף כי האוכלוסייה הישראלית במחוז ש"י, בחלקה, עוינת את המשטרה, אינה משתפת עמה פעולה, ולא פעם מבוצעות פעולות המגלות עוינות עזה כלפי השוטרים. למשל בחברון,

8.סיכום פרק אכיפת החוק בשטחים :
--------------------------

מוסכם על רוב רובם של בעלי התפקידים הבכירים עמם שוחחתי במשרד הביטחון, צה"ל ומשטרת ישראל, כי הקושי המרכזי בכל הנוגע לאכיפת החוק בשטחים לגבי המאחזים הבלתי מורשים הוא המסר הכפול העובר כל השנים מממשלות ישראל לכל דרגי הביצוע, הביטחוניים והאזרחיים. מרגע שהממשלה תחליט על מדיניות ברורה אמרו לי – תופסק דרך ההתנהלות המתוארת וימצא גם הפתרון."

זהו - סוף ציטוט הדו"ח כאן.
====================================


כאמור ממה שציטטתי לעי"ל ,מה שזעזע אותי הם בעיקר הוא מסעיפים המפורטים לעי"ל : מ-א'-ועד ה', ו-מ-1 עד 7.

אין דין ואין דיין ברחבי האיו"ש בנושא הזה,ברשות ובסמכויות של משרדי ממשלה וגופי ציבוריים שונים שנוח למדינה להסתתר מאחוריהם ,אלא אם מונחת חרב סנקציות כלכליות,ביטחוניות, ודיפלומטיות על צווארה של ממשלת ישראל ע"י גורם חיצוני כגון הממשל האמריקאי ולא חשוב אם הוא רפובליקני או דמוקרטי.
5 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
tuvia (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
חמדת, שרון מעולם לא החזיק בדעות של ימין או באידיאולוגיה ימנית. כל מעשיו נבעו מממיע אחד ויחיד. מה טוב לשרון ותמיד הוא התמיד בקו הזה. זה לא מפליא בכלל שהוא פנה לעוכרת ישראל ולעמוד תווך בקרן. חדשה. שהרי רק אדם אנוכי ובעל אג׳נדה פרסונלית לגמרי שמה שעומד בראשה זה האינטרס הפרטי האישי שלו , ולא משנה כל השאר.כדי לצאת מהבעיה של שחיתות שכנראה רב הפוליטיקאים סובלים מימנה , הוא מצא דרך נהדרת להיות, או יותר נכון להפוך ולהיות חביב התקשורת וכל זהעל חשבון עם ישראל.
ספר שבמכוון להזיק, להוציא שם רע לישראל, שינאה עצמית כבר אמרנו?
חמדת (לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
רץ- אני בדעה אחת איתך ,שלפחות המינימום שאנחנו כאזרחי המדינה שאכפת להם מהמדינה לשאוף לדעת מה קורה שם מעבר לקווי 67. וכן,כן,הדמוקרטיה הישראלית בהחלט מסתיימת מעבר למחסומי צה"ל לגבי ערביי איו"ש .לא לגבי המתנחלים שחיים שם בהחלט עפ"י חוקי השלטון הדמוקרטי שבתוך קווי-67.תודה לך על תגובתך ,ויותר מכך על שטרחת לקרוא את כל "מגלית הביקורת".על אנשים שכמותך אפשר להיוושע באתר ובארץ.
רץ (לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
ביקורת חשובה המספרת סיפור עגום על מצב של מערב פרוע בחסות ממשלות ישראל, אני תמיד שואל את עצמי האם הדמוקרטיה הישראלית מסתיימת מעבר למחסומי צהל?
חמדת (לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
או ...נתי -כמה חכיתי לתגובה מעין זאת .רק שכחת לציין עובדה יותר משניאה על אנשי הימין ,שכיום ששון ממלאת תפקיד של יו"ר הקרן החדשה!!!!.ובכן אתה רציני ???,בא ראש הממשלה שהוא אבי אבי אבות ההתנחלויות והוא פנה לעו"ד ששון לעשות את הדו"ח. לא היא פנתה אליו!!.רוה"מ יכול היה לבקש מכל משפטן שמזוהה עם הימין לערוך את הדו"ח הזה. שרון דווקא בחר בה גם כשידע על דעותיה .יותר מכך בתפקידה האחרון בפועל כפרקליטת המדינה היא דחתה מספר רב של פעמיים בקשות מטעם ממשלות הימין לייצגם בבג"צ באשר לעלות או לאשר מאחז או התנחלות שבסיסה היה על קרקע פלסטינית ושלא נרכשה כחוק . רוה"מ -בדרגים שכאלו מול הממשל האמריקאי היה לו אינטרס מובהק לכך שקודם כל מי שמבצע את הדו"ח יהא משפטן בכיר וישר .אינך חושב ברצינות שדעותיה השפיעו על מסקנות הדו"ח .אם היית קורא את הדו"ח עצמו לא תמצא שם שם דעה אישית שלה שמשפיעה על עובדות בדיקתה. יותר מכך במהלך בדיקתה שמו לה "גלגלים" במתן אינפורמציה ונתונים מספריים לבדיקת נושא הדו"ח: משרדי הממשלה ובתוכם שר הביטחון -מופז, משרד הביטחון על כל שלוחותיו שנגעו בעיסוק יישוב איו"ש,החטיבה להתיישבות,משרד השיכון. וזאת למה ? כי הם ידעו את התשובה ,שכל פעולותיהם נעשו שלא עפ"י החוק ומנוגד להחלטות ממשלות הימין שלהם ושלך. תראה ,מי שמכיר את דעותיי ,יודע שאני מרכז ושמאלה,אולם בהבאת הנתונים ויותר מכך בכתיבה אודות תחושותיי מהדו"ח. בביקורת/סקירה פה ,לא !! הזכרתי כלל את המילה כיבוש ובכוונה. מדוע ?,כדי להראות שאני יודעת להפריד בין עובדות לדעות .מה שאתה לא עשית עפ"י אופי תגובתך. תעשה דיס -לייק כמה שאתה רוצה, זוהי זכותך .לא זכותך !!! שלא להגיב עניינית לממצאי הדו"ח מבחינת המספרים ויותר מכל מאופי התהליכים הבלתי חוקיים בעליל שנעשו בתחום הזה .כן,כן, לממשלות הימין{גם לממשלת גולדה } היה רצוי וכדאי שמי שיעשה את העבודה "המלוכלכת" והלא חוקית הזאת ,יהיו משרדי הממשלה וזרועות אחרים של מנגנוני הממשלה והמדינה .כאשר בפועל אף ממשלת ימין לדורותיה לא הוציאה אישור של החלטת ממשלה להקים ישוב כזה או אחר, למעט מה שאנחנו יודעים לגבי ההתנחלויות שהם חוקיות ולגיטימיות וכן בהקמת ערים באיו"ש. ההפך ממך, איני חושבת ואף דוחה בשעט -נפש את תגובתך כי מה שכתבתי הוא עלבון לאינטליגנציה. אני כן!!!מסכימה שכל מי שעיוור או מתכחש למציאות לא רוצה לקרוא דברים שכאלה ולא לדעת עליהם .הכי נוח שבעולם. כתבתי באורך אינסופי ?! ראה תגובתי ללי יניני. אתה מכיר את האמרה :"ירצו יאכלו-לא ירצו -לא יאכלו" .תפריד בין הדעות האישיות שלך לבין עובדות כפי שציטטתי מהדו"ח. לא הבאתי את דעותיי האישיות !!.הבעיה אם אנשים שכמותך שלא יודעים לעשות את ההפרדה בין דעות לעובדות. וכן -מה לעשות? עדיין במדינת ישראל כיום אפשר לכתוב ביקורת גלויה נגד התנחלויות והמאחזים הבלתי חוקיים ,וכן ,כן, על הכיבוש!!.במקרה הזה הבאתי תמונת מראה לגבי המאחזים הבלתי חוקיים עפ"י הגדרתם החוקים של מדינת ישראל. כל טוב לך !!!!.
נתי (לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
אם היה דיס-לייק, כאן היה המקום להשתמש בו... את אמיתית?
לקרוא ספר ולהציג את הכתוב בו כמחקר אובייקטיבי על ידי מי שמגדירה את ההתנחלויות כ'תמצית הרע והסרטן של מדינת ישראל', וששובצה במקום ה-7 ברשימה של מר"צ.
מזל שכתבת באורך אינסופי כך אף אחד לא יטרח לקרוא דברים שהם עלבון לאינטיליגנטיה.
חמדת (לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
לי יניני- תודה על מילותיך .כן,התלבטתי בערך חודש איך אני כותבת את הביקורת,האם לפרט או לא? מצאתי לנכון להביא את פרטי הדוח מכיון ורוב הקוראים באמת לא יודעים מה קורה באיו"ש.מה שזעזע אותי היא העובדה כיצד ממשלות הימין ברובם{ובתוכם גם ממשלת גולדה} שנתנו הכשר למעשים הבלתי חוקיים הללו ביודעין ,ולא רק זאת אלא שהם הממשלות הסתתרו מאחורי שורה של משרדי ממשלה וגופי התיישבות אשר פעלו בדרכים לא חוקיות להקים את המאחזים הללו. כיון וידעתי כי רוב הקוראים יראו את אורכה של הביקורת אפשרתי לקרוא רק שליש מהביקורת כדי להבין במה מדובר,אם הקורא לא רוצה להכנס לפרטים הקטנים אך החשובים,שאם אינך מביא אותם כל עוצמת הספר והנושא שבו מעוקרים. כן, אני יודעת -תמיד שעומדת בפני לכתוב ביקורת לספר שזעזע אותי ,אני חושבת זמן ארוך לפני הכתיבה מה להכניס ומה לא .ואם בגלל האורך לא יקראו את הביקורת ,ניחא ,אני מניחה שיש אי אלו אנשים שיסתקרנו לקרוא על הנושא.
לי יניני (לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
חמדת תודה על הסקירה המקיפה הזו. קצת ארוך אבל מעניין.
חמדת (לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
ליובל -תשובתי -לא . אני כתבתי לעצמי .כך אני מרגישה .אבל נתתי חלונות יציאה בסקירה למי שמעוניין לדעת רק קצת ולא לטמון את ראשו בחולות הביצה הטובעת של ההתנחלויות או ליתר דיוק המאחזים הבלתי חוקיים. מי שרוצה שיקרא שליש מהסקירה פה . וברוך הבא לאתר הסימניה ,מקווה שתהנה כי יש ממה ליהנות.
יובל (לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
תגידי זה אמיתי עכשיו? את באמת מצפה שמישהו יקרא את כל זה?





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ