פילוסופיה קבוצה ציבורית
דיונים בספרי פילוסופיה רעיונות פילוסופים וקריאה בקבוצה של נושאים פילוסופיים.
הידעת: בשביל להזמין חברים לקבוצה - שלח להם קישור: .
חברי קבוצת פילוסופיה
הצג הכל מציג 10 מתוך 108 חברים
בן 71
ירושלים 9630829
בן 39
ירושלים
בן 53
מבשרת ציון-רחובות
בן 45
אזור ירושלים
בן 35
תל אביב
בת 50
ראש פינה
בת 34
פריז
קיר הדיונים
 |  הוסף דיון הצג הכל מציג 5 מתוך 18 דיונים שעל הקיר
טוביה לפני שנה ו-5 חודשים
אתגר לנערים ולנערות מגיל 14 עד גיל 82 לקרוא טיוטת ספר של – 344 עמודים, שיש בו הסברים מדוע העולם כל כך אלים, מבולבל וחסר יציבות וכיצד יכולים הנער והנערה לעצב לעצמם חיים משמעותיים. הקורא והקוראת המחוננים והאמיצים שיכתבו חוות דעת לא פחות מ – 150 מילים, יקבלו במתנה את הספר כשיצא לאור בשנה הקרובה. פרטים אישיים – שם מלא, מקום מגורים ומייל אפשר לשלוח ל – raztuv@gmail.com
צדוק קרויז לפני שנתיים

לברור תפיסת האדם הסופי את האין סוף
האם האדם הסופי יכול לתפוס את האין סוף?
מאת: ד"ר צדוק קרויז

מאמר זה מבקש לברר:
אך אדם בשר ודם יכול לדבוק בכוח רוחני נעלם שמקומו כל העולם ואין העולם מקומו?
? איך האדם יכול לתפוס את האין סוף, את העולם ומעבר לעולם הזה, קרי הקוסמוס
? איך האדם יכול לחוש ולדבוק בקב"ה
האדם חש את בוראו בזכות הצלם שקבלנו עם בריאתנו?
? מהו צלם
צלם זה המושכל העליון ("מן המושכלות" מורה נבוכים). הצלם מבדיל בין אמת ושקר. הצלם הוא הכוח שבזכותו ניתן להיות קצת פחות מאלוקים כמו שנאמר בתהלים. הצלם הוא גם התת- מודע שלנו הוא גם יכול להיקרא הנפש או הנשמה. לצלם או לתת מודע יש כוחות מיוחדים המאפשרים לאדם לצאת ממגבלותיו כאדם ולדבוק במשהו שכבר לו נקרא אדם. כי התת מודע לא מבדיל בין דמיון ולבין עובדה, בין אנושי לעל אנושי?
ואולם עם החטא הראשון נפגע איכותו של הצלם וכעת עלינו לעמול קשה כדי להגיע לרמת איכותו טרם החטא.
לתת-מודע כוח , שמביא את האדם לדבוק במשהו שכבר לא אדם
ההסבר נמצא במהות התת מודע או הנפש או אותו כוח שעושה את פעולת הקרבה אל ה'.
? מהו הנפש קרי התת מודע
הללו:
א. מקור כוח המניע והמנוע.
בראיון לאחר מלחמת ששת הימים אמר הרמטכ"ל רב אלוף יצחק רבין:

אני מאמין שהטנקיסט שלנו ידהר בשדה טוב יותר מהטנקיסט הערבי, משום שהוא ידהר לא רק בתקף טיבו של המנוע אלא ובעיקר בתוקף טיבו של המניע הפנימי

זהו המודע והתת מודע זה השכל ומה שמעבר לשכל זהו האמונה והתבונה וזהו גם הנשק הסודי של חיילי צבא ההגנה לישראל ושל עם ישראל בגולה.
ב. זהו, מושב הרגשות, בחינת החומר המזין את כוח המניע. זהו חומר הדלק למנוע לגוףולהכרה.

כמו שמה שנאמר בזכריה:
' ''לא בחיל ולא בכח כי אם ברוחי אמר ה
: יצחק רבין עם קבלת תאר דוקטור מעל פסגת הר הצופים אמר
"העמידה מעטים מול רבים בכל גזרות הקרב וציודו הנחות של צ.ה.ל במקרים רבים מול ציודו העדיף של האוייב לא הוו מכשול בפני רוחו של הצבא, אותה רוח שהיא ייחודו, וביטוי ליחודו של עם ישראל כולו... לא בכוח כי אם ברוח במובן שהרוח מקור הכל והכוח פועל יוצא".
ג. זהו, מקור זיכרונות היודע כל פרט ופרט; רושם כל תנועה ותנועה שעושים וכל מחשבה שהוגים, בנוסף לנסיונינו הוא מקור הניסיון של אבות אבותינו.
ד. זהו מהות דינמית. התת מודע לעולם לא נם - הוא דינמי מאוד.
: ה. זהו מקור הצירופים החדשים, שעושה חלק גדול מעבודתנו
מפקחת על העיכול, טמיעה, מרוץ הדם, פעולות הריאה והכליות פעולת הדמעות, פעולת העור, פעולת התמיסות בקיבה, בפה, חיסול תאים סרטניים, הצפת הגוף באינדורפינים דמוי אופיום משככי כאבים ומגנים על מערכת החיסון של הגוף, ומסלקים את הנודרנאלין - הרעל שהורס כל חלקה טובה בגוף.
אמת, תהליכים אלה נמצאים תחת פקוח המוח, אבל בכל זאת לא השכל הוא עושה את העבודה אלא התת-מודע.
: למשל
א. ספק הוא אם כל אדם הרואה אלה מונפת על ראשו, יודע שעצמות המצח קשות הן וחזקות יותר מעצמות הפדחת, או שמכה בסביבת האוזניים, מסוכנת יותר מאשר בחלק אחר של הגולגולת. ובכל זאת כל אדם סוכך על ראשו בידיו. כך, שהוא מגן על המקומות המסוכנים יותר, ומניח את המצח לסבול את המכה. בהכרה ודאי שלא היו עושים אותו דבר, ולא הכל מסוגלים ומוכשרים לבוא לידי אותה ההחלטה, אך בתת-ההכרה נקבעה תנועת הגנה זו למרות רצוננו והכרתנו.
פעולת רפלקס מפני אש הנוגעת בבשר. אם זה היה בא מההכרה היה הבשר נשרף:
כשילד בורח מפני מכהו וחש הוא את אגרופו רודפו מונף להכותו, יעשה את גבו כעין קשת, שחזהו הוא חלקה הבולט. נמצא שבלי מחשבה הכרתית עשה את כל מה שהיה ביכולתו לעשות, בכדי להרחיק את גבו מאגרוף מכהו. אבל ברגע שהדביקו, ומכות ניתכות על גביו, יזקוף גבו כחתול, סימטרית, ועל ידי כך יעשה את מגן לבו וריאתו ליותר חזק, היות והקשת גמישותה קטנה מן הקו הישר. כמובן הוא רחוק מלהבין באותו הרגע את תכלית כל תנועותיו, אבל הוא לא יבין את יתר פעולות גופו, כי את כל אלה יפקוד התת-הכרתי על ניסיונותיו העתיקים. הגב ידחף לפנים לקשת, ברגע שירגיש דקירה מאחור, על ידי זה תהיינה הצלעות מצקת משטח עצם בלתי חדיר לגוף זר והאיש גם יתרחק מן הגוף הדוקר, יש אשר ישאיר הרוצח את חרבו בגוף קרבנו, רק מפני שאין בכוחו לחלצו מבין הצלעות שנלחצו אחת אל השניה, ודבקו אחת ברעותה. בזה יתבאר גם הפלא, שרבים מן המוכים על ידי הפורעים שנדקרו לפעמים עד לשתים-עשרה דקירות בגבם, נשארו בחיים למרות היותם אנשים חלשים בדרך כלל. אדם צריך לשבת עד סוף כל הדורות כדי להגיע להבנה ולנהוג לפי כל הכללים של התת-מודע.
: כמו שרוזנצווייג (פילוסוף, יהודי) אומר
."משהו זה [התת מודע] של התבונה שהוא מעבר לתבונה הוא הממשות"
מה המסקנה מכל זה?
המסקנה היא מכל האמור לעיל, שלתת מודע כוח ללא גבול כמעט, לשם שימור ותפקוד הגוף בצורה המושלמת ביותר והחזקה ובכך מקיים את הצו ושמרתם לנפשותכם ואת ההבטחה ושכנתי בתוכם (הקב"ה שוכן בכל אדם ואדם כי בעצם בריאתו הוא מהות בריאה).
ונשאלת השאלה
? האם למודע או לשכלנו יש אפשרות להביט לתוך עולם עצום ופלאי זה
? האם יש באפשרותנו לעזור ולעשות מעשה בחיינו בעזרת כוח עצום ואלוקי זה
? בקיצור עד היכן אנו יכולים להיעזר בתת-מודע מתת אלוה כדי לפגוש את האלוקים בכבודו ובעצמו
? עד היכן אנו יכולים להגיע, כדי להגשים את המיסטיקה – הדבקות באלוקים
? ומה האמצעים העומדים לפנינו שבעזרתם נוכל להפעיל את התת-מודע למעננו על פי רצוננו ותודעתנו
. על כל אלה אנסה לענות בדיון הבא
ד"ר צדוק קרויז
צדוק קרויז לפני שנתיים
תרשה לי להסביר לך בתמציות איש יקר מה היא אמונה ביחס למחשבה (שכליות)ובכך אוכל לעזור לך לקבל מענה בעקיפין לשאלתך ותמיהתך הקיומית והעקרונית, במקרה זה למשל בנושא אמונה בתחיית המתים שהינך מתייחס כאן .
ציטוט "לחשוב שבני אדם בעידן הנוכחי עדיין מאמינים בתחיית המתים...על סמך מה?" סוף ציטוט

הבנת היחס בין שכל לאמונה
ראשית השכל מתקומם נגד האמונה.
יתירה מזו, כשלון השכל קורע את נפש האדם ומפיל עליו אימה רבה.
זאת אף זאת, כל ימיו שרוי האדם הדתי באימה שמא תהי יד השכל על העליונה ותאבד אמונתו בה.
מה יעשה האדם הדתי? ימרוד בשכלו, יתחזק באמונתו ויקפוץ מחוץ לגדרו של השכל אל ים האמונה.

מה זו אמונה?
האמונה היא הדבר הגדול ביותר והקשה ביותר.
האמונה מתחילה במקום שהמחשבה חדלה לפעול.
ההוגים האקזיסטנציאליסטיים, כמו סרן קירקגור, פרנץ רוזנצוייג, ברדייב ניקולי, מרטין בובר, קפקא, יאספרס, מרסל וכדומ' סברו כי האמונה היא החופש האמיתי. האדם החי באמונתו מתעלה לדרגת בין חורין אמיתי.
האמונה היא המשהו שבתבונה שהוא אל תבוני (רוזנצווייג, נהריים 207). כלומר, התבונה היא בסיס לממשות, אבל יש גם ממשות לתבונה גופא – ממשות זו היא הידיעה המטאפיזית האירציונאלית שמעניקה את החוויה הפנימית לאמונה. מכאן שהאמונה יוצרת את המציאות עצמה.

למשל, אברהם האמין שיצחק יינתן לו בחזרה; תמיהה זו מציינת דווקא וודאות אמונתו האובייקטיבית ובגללה אף נקרא "אביר האמונה". אברהם מלמד שמה שאיננו אפשרי במחשבותיהם של בני אדם של מוסר אנושי ושכלי זה לא רק אפשרי אלא בטוח מכוח האמונה. זהו הביטחון שנובע מהחוויה של "והצנע לכת עם אלוהיך" (מיכה: ו:8).

ומה המסקנה של ההוגים הדתיים בנושא האמונה?
המסקנה היא – כי הידיעה היא גורם הכרחי ומכריע.

למשל:
1. אני יודע על פלאי הבריאה כמו, שקיעה, זריחה, פריחת השקדייה ומעוף הנשר ועל מפלי נהר אדירים וכל אלה רוקמים לדעת רבי יהודה הלוי, משורר, הוגה ופילוסוף יהודי את תשתית האמונה בבורא כל יכול שהינו פעל בחסד ובורא נפלאות.

2. פרנץ רוזנצוויג, הוגה ופילוסוף יהודי, רואה בעובדתיות האיתנה של אירוע היסטורי את היסוד האובייקטיבי לאמונתה (בספרו כוכב הגאולה 215). כמו למשל, יציאת מצרים ומעמד הר סיני כל העם ראה ושמע את הקולות בחושים שעבר מדורי דורות – הללו מהוות את המקור שממנו נובעות ידיעתנו וממנו מסיק האדם כי עליו לשאת את מחשבתו אל אלוקים.

3. בתפילת שחרית מתפלל היהודי הדתי בכל יום: "...תן בלבנו בינה להבין ולהשכיל..". אכן ברור שהמאמין הדתי מבקש מקונו להבין יסודות האמונה אך גם הנחתו של האיש המאמין היא כי "איש בער לא ידע וכסיל לא יבין זאת" (תהילים).

כאן, משתלב האל תבוני עם הידיעה התבונית כששניהם זקוקים זה לזה וניזונים זה מזה.

מה אומרים לנו הדברים האלה?
כי אנו מבינים את חיינו, יודעים את יעודנו ועומדים על טעם קיומינו. אף כי לאדם אופי תבוני מוגבל הוא יכול להכיר את המציאות הממשית האל תבונית בכוח אמונתו הפנימית, ולכן האדם בן בית בהכלו של אלוקים מכירו, יודעו ואוהבו. אהבת אלוקים הפוקדת את האדם מוציאה אותו מבדידותו ומצווה עליו לגמול באהבה. האהוב חש עצמו נושא וחסוי באהבה. על כרחו הוא חי אך הטעם היחיד אינו מותו אלא חייו, ולא סתם חיים אלא חיי נצח בתוך הזמן הסופי. אלוקים מעניק לאדם תכלית שמעצב בו ערכים של חסד, צדקה ומשפט.

אמת, האדם אינו מכיר את אלוקים ואינו יודע אם הוא יקבל את פנייתו אליו, אך על האדם להאמין לבצע את הקפיצה אל הנעלם – אל אלוקים. יש בהעזה זו משום אמונה. אמונה של תקווה כי אלוקים קיים, כי הוא רחמן וכי יש בידו להושיע. כי "אתה הראית לדעת כי ה' הוא האלוהים אין עוד מלבדו" (דברים ד' (לב-לג)). במילים אחרות: "אלוקים ישנו" (כוכב 212) כמו שנאמר בתהילים עג: "ואני תמיד עמך אחזת בידי ימיני". (אגב המילים "ואני תמיד עמך חרותות על מצבתו של רוזנצווייג).

כאן ההדגשה אינה מניחה מקום לטעות, כי "רק בוודאות זו כי בשכבר הימים היא נקראת באמת בשמה לאמונה, מוצאת האמונה המושתת בחוויה את מנוחתה... רק בהיסטוריות זו מגיע האמונה אל שיא הוודאות האפשרית לה (פרנץ רוזנצווייג כוכב הגאולה 215).

אמונה זו הביאה את יאספרס, פילוסוף קיומי לדבר על מקלט בטוח שמעניקה האמונה, את יונג תלמידו של פרוייד לדבר על תרופה נגד דיכאון שמהווה האמונה, את מרסל ובובר פילוסופים והוגי דעות דגולים לדבר על האמונה בבחינת "אני אתה" כביטוי קיומי ממשי בין האדם ואלוקים בתפילה.

מוכרת הספרים לפני שנתיים ו-9 חודשים
היי כולם :) צהריים טובים,

מוזמנים לדף שלי בסימניה כדאי לכם לראות אילו ספרים אני מוכרת :),

יכול להיות שיהיו ספרים שחיפשתם!!

אפשר תמיד להוריד קצת במחיר :) יום נעים
תשלחו לי וואטסאפ - אפס חמש שלוש, שלוש שלוש שתיים, ארבע חמש, אחת שלוש לפני שנתיים ו-10 חודשים
אני מחפש בנרות את הספר "מסע עשר הספירות בקבלה" של טוני לביא והוא אינו מופיע כלל באתר ובשום מקום אי אפשר להשיג אותו.
אולי מפה תבוא לי הישועה?
קישורים רלוונטים
 |  הוסף קישור הצג הכל מציג 2 קישורים רלוונטים
תום, תודה על הקישור, מעולה. (יוֹסֵף)
"השלום הנצחי"/עמנואל קאנט תרגומו של ד"ר יהודה יונוביץ באתר דעת. מסמך שלם. (תום)
סרטוני הקבוצה
 |  הוסף סרטון הצג הכל מציג 0 סרטונים

אירועים
 |  הוסף אירוע הצג הכל מציג 0 אירועים של חברי הקבוצה
ביקורות ספרים של חברי הקבוצה
הצג הכל מציג 3 מתוך 2146 ביקורות ספרים
שנות התשעים. סוף עידן, ותחילת עידן. רצח רבין והסכמי אוסלו, כיכר רבין וכיכר ציון. אביב גפן וילדי דור הירח, משינה בפארק הירקון וערוץ 2. מכינות ... המשך לקרוא
13 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת
יוֹסֵף לפני 4 ימים


יש ספרים שלא חייבים לקרוא. זה דווקא ספר שכן חייבים לקרוא. ישראל סגל בסגנונו המבריק מגולל את סיפור משפחתו החרדית, כשצילו של אחיו הצדיק מעיב ... המשך לקרוא
6 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת
שומע חופשי לפני 5 ימים


ספר שבהחלט שווה קריאה, למי שיש סבלנות והרבה אורך רוח. הספר עמוס ממש בטקסטים כבדים ומשעממים, וכך למשל בכל תחילת פרק צריך לספר סיפור ארוך ומת... המשך לקרוא
אהבת? לחץ לסמן שאהבת
שומע חופשי לפני 5 ימים



ספרים שיש לחברי הקבוצה בבית
הצג הכל מציג 8 מתוך 56691 ספרים שיש לחברי הקבוצה בבית
עודכן לפני 7 שעות


רשימות ספרים של חברי הקבוצה
הצג הכל מציג 6 מתוך 19 רשימות ספרים
ירון אבטליון מדע בדיוני 3.141592 בן 53 מירושלים
ירון אבטליון מדע בדיוני 3.141592 בן 53 מירושלים
ירון אבטליון מדע בדיוני 3.141592 בן 53 מירושלים
ירון אבטליון מדע בדיוני 3.141592 בן 53 מירושלים
dino בת 21 מ
sunwing בת 27 מgotham city

ספרים משומשים של חברי הקבוצה
הצג הכל מציג 8 מתוך 19951 ספרים משומשים
עודכן לפני 7 שעות




©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ