"שאלות פילוסופיות שישאירו אותך ער/ה בלילה" קבוצה ציבורית
דיבייטים.מישהו אומר דעה ומתדיינים עליה.
אולי יש כזה, לא אכפת לי.
.יאללה בואו

ואפילו השקעתי בכם באיש החושב
תודה
אין בעד מה

ואו אני כל כך שמח שעשיתי את הקבוצה זאת ^_^
אני טובע בפילוסופיה. ^_^_^_^
הווו אני לא מאמין שלא כתבתי קרדיט.
.קרדיט למישי על השם!!! ( חתימות ביציאה )
הידעת: בשביל להזמין חברים לקבוצה - שלח להם קישור: .
חברי קבוצת "שאלות פילוסופיות שישאירו אותך ער/ה בלילה"
הצג הכל מציג 10 מתוך 88 חברים
בן 27
עפולה
בת 23
שום מקום
בת 50
ראש פינה
בן 78
גבעת ישעיהו
בן 26
ה̛ͮ̏̇͊ͫ͊̍ͥ͛̈́̆͐ͩ̿ͬͦ͝҉̠̺̹̖͎͔͉̜͙͕͓̱͇מ̴̨̯͈̮̣͔͇͍̹͍̫͂̏͂̅ͦ̃ͬ͆ͬ͒ͥ̀̚̚͢ח̧̡̱̗̭̙̳̦͖̘̪͖͇̙̮͍̭͇̠͗͗̿̐̈́͌̿͒́͝͞ͅב͋̆ͥ̾ͥ͂ͫ̍ͮ̇ͥͥ̄̐ͥ҉͓͎͎͚̳͍̜̰̰̲̱͙͈͙̟̘͙̗͓͟ר̴̨̝̫̺̱̦͉̱̣̬̮͔̗̹̮̗͒̈͑̊̀͗̌ͦ͑͐͡ת̮͕̣̜̝̤͔͍̗̥̟͙͙̮͚̹̟̖̗ͫ̐ͣͬ̏͛̀̀̕͞
בן 27
תל אביב יפו
בן 27
פתח תקווה
בן 22
תל אביב
בן 25
נווה-לימלומים
קיר הדיונים
 |  הוסף דיון הצג הכל מציג 5 מתוך 51 דיונים שעל הקיר
טוביה לפני שנה ו-5 חודשים
אתגר לנערים ולנערות מגיל 14 עד גיל 82 לקרוא טיוטת ספר של – 344 עמודים, שיש בו הסברים מדוע העולם כל כך אלים, מבולבל וחסר יציבות וכיצד יכולים הנער והנערה לעצב לעצמם חיים משמעותיים. הקורא והקוראת המחוננים והאמיצים שיכתבו חוות דעת לא פחות מ – 150 מילים, יקבלו במתנה את הספר כשיצא לאור בשנה הקרובה. פרטים אישיים – שם מלא, מקום מגורים ומייל אפשר לשלוח ל – raztuv@gmail.com
צדוק קרויז לפני שנתיים
האם גלגול הנשמות הוא הכרח הגיוני?
מאת: ד"ר צדוק קרויז
פיתגורס לימד את תורת הגלגול. מיוחסת לו הטענה שהוא זוכר את גלגוליו הקודמים
למשל - את השתתפותו בהגנה על טרויה.
אפדוקלס סיפר, שהיה בגלגוליו הקודמים שיח, ציפור, דג, נער, נערה; לפיכך אסר שחיטת חיות ואכילת בשרן כי הן עצם מעצמותינו. ספר החוקים של מנו מדבר על רבבת מיליונים של גלגולים.
המשורר השוויצי צשוקה תיאר את חייו לפני היוולדו ואת החיים החדשים אחרי מותו.
בפירושי התנ"ך של המקובלים נתבארו מאורעות ברוח גלגול נשמות:
משה ויתרו הם גלגולי הבל וקין; דוד, בת-שבע ואוריה הם גלגולי אדם, חוה והנחש; איוב הוא גלגולו של תרח אבי אברהם; ורבים כאלה. גלגולי אישים רבים נתבארו בס "גלגולי נשמות" לר' מנחם עזריה מפאנו. גלגולי אדם הראשון העסיקו מקובלים רבים, שמצאו סימן להם בשמו אד"ם: ראשי תיבות אדם דוד משיח לראשונה אצל משה די ליאון).)
המסקנה
אנו יכולים להסיק עד כאן שהגלגול הוא הכרח הגיוני פילוסופי, שקשת גדולה מגוונת של פילוסופים וקבליסטים חשובים מאוד מתקופת מצריים ועד למאה ה-20 האמינו בלב שלם בגלגול, הגלגול מסתמך על תורת התורשה ומגבלותיה, לגלגל אקט מוסרי, עדות הגלגול נמצאת בפסוקים, בספרות, ובקבלה, הגלגול מסביר את חוסר הצדק בעולם.
כאמור גלגול נשמות, זו אמונה, שהנשמה הנפרדת מן הגוף בשעת מיתתו של האדם חוזרת ומתגלמת בגוף אחר. מתגלמות בבני אדם, בדומם, בבעל חיים או בצומח. לשון אחרת: שהנשמות חוזרות ומופיעות בעולם הגשמי כשהן מלובשות גופים מתחלפים.
תורת הגלוי מול תורת הנסתר
שאנחנו מדברים על התורה אנחנו לא מדברים על תורת הסוד אלא על תורת הגלוי. כי דברה התורה בלשון בני אדם. גלגול נשמות שיך ללשון הנסתר שמעטים מאוד יכולים להבין בכלים הרגילים שהתורה נכתבה. השכל האנושי מצומצם מלהבין מושגים השייכים לעולם הנסתר. יש גם חשש בשל חוסר בשלותו של האדם הפשוט יבין את הדברים שלא בדרך הנכונה ויביא נזק לעצמו ולזולתו.
לכן יכולים דברים עמוקים אלה להימסר באמצעות דרך אחת - הדרך הדיבורית, של אדם לאדם, על ידי התורה שבעל-פה, כך שיודעים אנו למי זה נימסר.
אמת התורה לא מדברת בגלוי על הסודות הגדולים, אך יש רמיזות בפסוקים, באגדות ומשלים תלמודיים. דור הולך ודור בא במובן שהדור ההולך הוא הוא גם הדור שבא . הסודות נחלתם של יחידי סגולה בכל דור ולא לכלל העם; התורה נכתבה לעם אך הסודות שבה התפרשו בעל פה.
באיזו אופן יכולים אנו לנמק את הטענה כי דברה התורה בלשון בני-אדם?
רבי סעדיה הגאון טוען כי דברה התורה בלשון בני אדם , לכן אפשר לומר על הבורא שיש לו יד, רגל, זרוע למרות שהוא משהוא רוחני לא פיזי.
הקב"ה הניח לחכמים לדרוש בשלוש עשרה מידות (שיטות למידה) קל וחומר, מכלל לפרט.
במקורות נכתב: כי "השמים לה' והארץ נתן לבני אדם" . אפילו ה' אמר למשה את עצמותי אין להשיג וכי תארי הם פעולתי - תעודת זהותו של הבורא והדרך לגעת בו.
חסד - הטבה מאיש לרעהו
משפט - מתן חוקי מה שמגיע
צדקה- עזרה לזולת, חומרית - הדרגה הגבוהה בצדקה היא: "הממציא לו מלאכה שלא יצטרך לבריות" (הלכות מתנות עיניים רמב"ם).
רבי ישמעאל אומר: התורה לו ניתנה בבת אחת, הפרטים נאמרו באוהל מועד. לכך קיימת המיסטיקה שפרושה:
החוויה הישירה של נוכחות ה'.
בתהלים סה כתוב: " כי לך דומיה תהילה", וב-קל"ט: "כי אין מילה בלשוני", וב-ס"ג: "אך אל ה' דומיה נפשי".
פרנץ רוזנצווייג (פילוסוף יהודי גרמני) כותב בספרו: "נהריים:"
. "זו (ידיעת התורה) ידיעה שאינה יודעת אותו" - כי ה' למעלה מכל דעת
למשל:
1. כנזכר לעיל, "דור הולך ודור בא" - במובן: יחידי הסגולה יודעי הסודות של הדור ההולך הוא הוא יחידי הסגולה של יודעי הסודות של הדור הבא.
2. בבראשית ג, ב כתוב: "ומפרי העץ אשר בתוך הגן אמר ה' לא תאכלו ממנו ולא תגעו בו פן תמיתון...כי ידע ה' כי ביום אכלכם ממנו ונפקחו עיניכם והייתם כאלוהים יודעי טוב ורע", ובפסוק ז' נאמר: "ותפקחנה עיני שניהם וידעו כי ערומים הם ויתפרו עלה תאנה..". בטרם החטא הסודות היו נחלת אדם וחווה. לאחר החטא נלקחו מהם סודות ופרשנות העמוקה של התורה למען יחידי הסגולה בכל דור ודור. ההוכחה: נאמר" וידעו" ולא "ויראו". כי דברה התורה בלשון בני-אדם. הידיעה החסרה גרמה לאדם ולחווה לראות ראיה נמוכה – את עירומים ולהיות כאלוהים במובן החיצוני – כשופטים בלבד המבדילים בין טוב לרע ולא המבדילים בין אמת ושקר.
3. הקב"ה שואל "איכה", הייתכן? הייתכן שהקב"ה לא יודע איפה אדם וחווה ?! הרי בורא עולם כל יכול!! אלא שהקב"ה התכוון בשאלה "איכה", להדגיש כי דברה התורה בלשון בני-אדם. אלוהים למעשה שואל את האדם - היכן אתה בעולמך? עד היכן הגעת בעולמך? ה' מחפש את האדם שהתחבא, וקורא ושואל היכן הוא. וככל שהוא מתחבא כדי לא לתת את הדין וחשבון, הריהו מסתבך בעמקי תעתועים ומגיע למצב חדש מחמיר יותר ממחבוא למחבוא. הוא מסתתר מהקב"ה הרי הוא מסתתר מעצמו. איכה מזעזע את האדם, הורס חומת מחבואו ומבקש להראות לו היכן הגיע. הקריאה "איכה" נותן לאדם כוח להיחלץ מן הסבך.
אדם מודה: את קולך שמעתי בגן... והחבא, ובזה מתחילה דרכו של האדם. ההכרעה שבחשבון הנפש היא תחילת דרכו של האדם בכל דור ודור. ובכך ייחודה של התורה – לדבר בשפתו של האדם.
להשלמת התמונה אדגיש כי יש לדעת כי השטן מחכה את שאלת ה'. שלא נפסקת השאלה בדיבור "איכה" בלשון לעיל, אלא ממשיכה: ממקום שהגעת לשם, שוב אין לך חזרה. שערי התשובה נעולים לפניך.
מסקנה:
על גלגול הנשמות אין אנו יכולים ללמוד מהתורה שבכתב בשל הזהירות הגדולה הנצרכת בלימוד סודות הנסתר, ובשל האופי של התורה - המדברת בלשון בני-אדם. אך מצד שני יש לגלגול מקור שבעל-פה שממנו לומדים על התופעה.
© כל הזכויות שמורות למחבר: ד"ר צדוק קרויז Dr. Zadok Krouz
Dr. Zadok Krouz צדוק קרויז served as a lecturer at New York`s Yeshiva University and at the Teachers` Training College in Brooklyn.
In his youth, he studied in various `yeshivoth` in Israel and U.S.A..
He later enlisted in the army, where he served in a combat engineering unit. There he was injured and lost his eye.


צדוק קרויז לפני שנה ו-9 חודשים
עוד מאמרים של ד"ר צדוק קרויז
https://zalulis.org/psychotherapy_articles_in_hebrew
צדוק קרויז לפני שנתיים
מהו מקור לגלגול הנשמות –המסתורית?
מאת: ד"ר צדוק קרויז
תופעת הגלגול התחילה אחרי הריגת הבל; ויש דעה אחרת: בדור המבול והתופעה תסתיים רק עם תחיית המתים. בתחיית המתים, יקומו גופות, בבוא המשיח, ויתגלגלו דרך מחילות ומערות עד שיגיעו לארץ ישראל ויקומו בה לתחייה.
התנאי לתחיית המתים היא עצם הקבורה דרך הליך גלגולה החדש של הנפש - מכאן נתנו באי כוח ההלכה טעם לקבורה ביום הפטירה.
הארי (אשכנזי רבי יצחק) מסביר את סיבת התופעה שהחלה עם הריגת הבל או בדור המבול. הארי מסביר את מקור הגלגול בהקשר עם הקטסטרופה הקוסמית שהתרחשה עוד לפני בריאת העולם.
והנה ההסבר: כדי לברוא את העולם הגשמי הארצי נעזר הבורא הרוחני במתווכים שהם עשר (10) ספירות או עשרה שלבים המחוברים בצינורות שדרכם עבר האור האלו קי - העצמות - השפע - מקור הבריאה. שכן הבורא הוא. אדון עולם אשר ברא לבדו ימלוך נורא

מה הם עשר הספירות?
כתר = רצון אלוקי טהור שלא תלוי
חכמה = המחשבה האלוקית
בינה = בו נבחנות ונפרדות מחשבות ה' הבנת דבר מתוך דבר, הוצאה מהכוח אל הפועל
חסד=טיבו ושלטונו המוחלט של ה
גבורה = הדין הזעם , מעורר כוחות ההרס
תפארת = רחמים, גישור בין חומרת הדין ונועם החסד, מכריע הניגודים
נצח = הוד =
יסוד = ענפים של המידות שלפניהן
. מלכות = ראש העלמות הלא אלוהיים. בה נגלת מלכותו של אלוהים, קליטת והעברת השפע היורד
על הקטסטרופה הקוסמית
שלוש הספירות העליונות היו מאור עבה והכילו את השפע האל וקי; משם פרצו האורות ל-6 הספירות בבת אחת. כליהם נשברו כי קטנים היו וצרים מלהכיל את השפע, והשברים נתפזרו, שמקצת אור העצמות דבק בהם. תהליך העולם לא התרחש כסדר המתוכנן; דבר אינו במקומו הנכון, ולפנינו קטסטרופה קוסמית. ניצוצות האורות נשברו בין הקליפות שמהוות "חיות" של עולם הקליפות.
. זהו ההתרחשות שהייתה לפני בריאת האדם הראשון
כשהאדם הראשון הפריד את הפרי מן העץ הוא בכך ניתק את עצמו מן הדבקות בעליון הרוחני באמת וחיבר עצמו לתחתון לטוב או רע. באדם הראשון היו ניצוצות של נשמות שהיו קשורים לשורשו, כמו שורש של עץ ענפים ופרות, כשהפרי הוא הנשמה. ברגע הניתוק: הנשמות שסירבו להשתתף בחטא הסתלקו ממנו ועלו לעליונים. אבל רוב הנשמות וניצוצותיהם נשרו מקומתו של האדם הראשון ונפלו לתוך הקליפות של האור הגס של הכלים שכבר נשברו לפני היות האדם.
מהות התיקון בכל דור ודור
בכל דור ודור יוצאות כמה נשמות שהתערבבו בקליפות ומתחלות להתברר להיתקן כלומר: להוריד מעליהם את הקליפות לאסוף את הניצוצות. וכל אלה הנשמות הנמצאות בבירורים בין הקליפות ולא יכלו לתיקון בדורם בשל עוונות חטאים ולצאת מהקליפות, מתגלגלים כעונש ( או כזכות בגוף צדיקים) מגוף לגוף בארבע ממלכות הטבע בדומם בצומח בחי ובמדבר. הם יורדים עוד פעם אל העולם התחתון כדי להשלים תפקידן.
למשל:
בחסידות תפקידו של הצדיק לגאול את הניצוצות האלוקיים מהקליפה של האור העבה שנתפזר לפני בריאת העולם. ויחד עם זה תפקידו של הצדיק לגאול את הנשמות בין הקליפות שאין בכוחם ללקט את הניצוצות ולצאת מבין הקליפות טרם גלגולם. לכן הצדיק עולה ויורד חליפות ממרומי דבקות עליונה אל שפל הרהורי עבירה פרי הנשמות שבין הקליפות.
לכן כדי שהצדיק יוכל להתקשר עם הנשמות שבין הקליפות כלולה נשמת הצדיק מנשמת אנשי דורו. ולכן על ידי שהוא מעלה את החוטאים מבין הקליפות הוא מעלה עימם מקצת הניצוצות ומחזיר אותם למקורם ועל ידי כך הוא גם מרומם ומתקן את עולם עליון ולבסוף מנקה את העולם מהקליפות וגואל את הנצוצות ומביא בכך את הגאולה מציאות שתמנע את הקטסטרופה.
סכום
המסקנה שאנו לומדים מהדוגמה של הצדיק בחסידות שיש אפשרות לאדם לדבוק ביש המוחלט כלומר באלוהים; מכאן שבקבלה יש משמעות למיסטיקה בחינת גילוי הסוד של הדבקות בה'. הצדיק מתקן את העולם העליון שהוא אספקלריה של העולם התחתון וממילא יתוקן באמצעות כך עולמנו שלנו ויטוהר מכל פגע, צער ושאול - מציאות שתמנע את הקטסטרופה.
© כל הזכויות שמורות למחבר: ד"ר צדוק כרוס Dr. Zadok Krouz

Dr. Zadok Krouz צדוק קרויז served as a lecturer at New York`s Yeshiva University and at the Teachers` Training College in Brooklyn. He has published various articles.
In his youth, he studied in various `yeshivoth` in Israel and U.S.A.. He later enlisted in the army, where he served in a combat engineering unit. There he was injured and lost his eye.

צדוק קרויז לפני שנתיים

לברור תפיסת האדם הסופי את האין סוף
האם האדם הסופי יכול לתפוס את האין סוף?
מאת: ד"ר צדוק קרויז

מאמר זה מבקש לברר:
אך אדם בשר ודם יכול לדבוק בכוח רוחני נעלם שמקומו כל העולם ואין העולם מקומו?
? איך האדם יכול לתפוס את האין סוף, את העולם ומעבר לעולם הזה, קרי הקוסמוס
? איך האדם יכול לחוש ולדבוק בקב"ה
האדם חש את בוראו בזכות הצלם שקבלנו עם בריאתנו?
? מהו צלם
צלם זה המושכל העליון ("מן המושכלות" מורה נבוכים). הצלם מבדיל בין אמת ושקר. הצלם הוא הכוח שבזכותו ניתן להיות קצת פחות מאלוקים כמו שנאמר בתהלים. הצלם הוא גם התת- מודע שלנו הוא גם יכול להיקרא הנפש או הנשמה. לצלם או לתת מודע יש כוחות מיוחדים המאפשרים לאדם לצאת ממגבלותיו כאדם ולדבוק במשהו שכבר לו נקרא אדם. כי התת מודע לא מבדיל בין דמיון ולבין עובדה, בין אנושי לעל אנושי?
ואולם עם החטא הראשון נפגע איכותו של הצלם וכעת עלינו לעמול קשה כדי להגיע לרמת איכותו טרם החטא.
לתת-מודע כוח , שמביא את האדם לדבוק במשהו שכבר לא אדם
ההסבר נמצא במהות התת מודע או הנפש או אותו כוח שעושה את פעולת הקרבה אל ה'.
? מהו הנפש קרי התת מודע
הללו:
א. מקור כוח המניע והמנוע.
בראיון לאחר מלחמת ששת הימים אמר הרמטכ"ל רב אלוף יצחק רבין:

אני מאמין שהטנקיסט שלנו ידהר בשדה טוב יותר מהטנקיסט הערבי, משום שהוא ידהר לא רק בתקף טיבו של המנוע אלא ובעיקר בתוקף טיבו של המניע הפנימי

זהו המודע והתת מודע זה השכל ומה שמעבר לשכל זהו האמונה והתבונה וזהו גם הנשק הסודי של חיילי צבא ההגנה לישראל ושל עם ישראל בגולה.
ב. זהו, מושב הרגשות, בחינת החומר המזין את כוח המניע. זהו חומר הדלק למנוע לגוף ולהכרה.

כמו שמה שנאמר בזכריה:
' ''לא בחיל ולא בכח כי אם ברוחי אמר ה
: יצחק רבין עם קבלת תאר דוקטור מעל פסגת הר הצופים אמר
"העמידה מעטים מול רבים בכל גזרות הקרב וציודו הנחות של צ.ה.ל במקרים רבים מול ציודו העדיף של האויב לא הוו מכשול בפני רוחו של הצבא, אותה רוח שהיא ייחודו, וביטוי ליחודו של עם ישראל כולו... לא בכוח כי אם ברוח במובן שהרוח מקור הכל והכוח פועל יוצא".
ג. זהו, מקור זיכרונות היודע כל פרט ופרט; רושם כל תנועה ותנועה שעושים וכל מחשבה שהוגים, בנוסף לנסיונינו הוא מקור הניסיון של אבות אבותינו.
ד. זהו מהות דינמית. התת מודע לעולם לא נם - הוא דינמי מאוד.
: ה. זהו מקור הצירופים החדשים, שעושה חלק גדול מעבודתנו
מפקחת על העיכול, טמיעה, מרוץ הדם, פעולות הריאה והכליות פעולת הדמעות, פעולת העור, פעולת התמיסות בקיבה, בפה, חיסול תאים סרטניים, הצפת הגוף באינדורפינים דמוי אופיום משככי כאבים ומגנים על מערכת החיסון של הגוף, ומסלקים את הנודרנאלין - הרעל שהורס כל חלקה טובה בגוף.
אמת, תהליכים אלה נמצאים תחת פקוח המוח, אבל בכל זאת לא השכל הוא עושה את העבודה אלא התת-מודע.
: למשל
א. ספק הוא אם כל אדם הרואה אלה מונפת על ראשו, יודע שעצמות המצח קשות הן וחזקות יותר מעצמות הפדחת, או שמכה בסביבת האוזניים, מסוכנת יותר מאשר בחלק אחר של הגולגולת. ובכל זאת כל אדם סוכך על ראשו בידיו. כך, שהוא מגן על המקומות המסוכנים יותר, ומניח את המצח לסבול את המכה. בהכרה ודאי שלא היו עושים אותו דבר, ולא הכל מסוגלים ומוכשרים לבוא לידי אותה ההחלטה, אך בתת-ההכרה נקבעה תנועת הגנה זו למרות רצוננו והכרתנו.
פעולת רפלקס מפני אש הנוגעת בבשר. אם זה היה בא מההכרה היה הבשר נשרף:
כשילד בורח מפני מכהו וחש הוא את אגרופו רודפו מונף להכותו, יעשה את גבו כעין קשת, שחזהו הוא חלקה הבולט. נמצא שבלי מחשבה הכרתית עשה את כל מה שהיה ביכולתו לעשות, בכדי להרחיק את גבו מאגרוף מכהו. אבל ברגע שהדביקו, ומכות ניתכות על גביו, יזקוף גבו כחתול, סימטרית, ועל ידי כך יעשה את מגן לבו וריאתו ליותר חזק, היות והקשת גמישותה קטנה מן הקו הישר. כמובן הוא רחוק מלהבין באותו הרגע את תכלית כל תנועותיו, אבל הוא לא יבין את יתר פעולות גופו, כי את כל אלה יפקוד התת-הכרתי על ניסיונותיו העתיקים. הגב יידחף לפנים לקשת, ברגע שירגיש דקירה מאחור, על ידי זה תהיינה הצלעות מצקת משטח עצם בלתי חדיר לגוף זר והאיש גם יתרחק מן הגוף הדוקר, יש אשר ישאיר הרוצח את חרבו בגוף קרבנו, רק מפני שאין בכוחו לחלצו מבין הצלעות שנלחצו אחת אל השנייה, ודבקו אחת ברעותה. בזה יתבאר גם הפלא, שרבים מן המוכים על ידי הפורעים שנדקרו לפעמים עד לשתיים-עשרה דקירות בגבם, נשארו בחיים למרות היותם אנשים חלשים בדרך כלל. אדם צריך לשבת עד סוף כל הדורות כדי להגיע להבנה ולנהוג לפי כל הכללים של התת-מודע.
: כמו שרוזנצווייג (פילוסוף, יהודי) אומר
."משהו זה [התת מודע] של התבונה שהוא מעבר לתבונה הוא הממשות"
מה המסקנה מכל זה?
המסקנה היא מכל האמור לעיל, שלתת מודע כוח ללא גבול כמעט, לשם שימור ותפקוד הגוף בצורה המושלמת ביותר והחזקה ובכך מקיים את הצו ושמרתם לנפשותיכם ואת ההבטחה ושכנתי בתוכם (הקב"ה שוכן בכל אדם ואדם כי בעצם בריאתו הוא מהות בריאה).
ונשאלת השאלה
? האם למודע או לשכלנו יש אפשרות להביט לתוך עולם עצום ופלאי זה
? האם יש באפשרותנו לעזור ולעשות מעשה בחיינו בעזרת כוח עצום ואלוקי זה
? בקיצור עד היכן אנו יכולים להיעזר בתת-מודע מתת אלוה כדי לפגוש את האלוקים בכבודו ובעצמו
? עד היכן אנו יכולים להגיע, כדי להגשים את המיסטיקה – הדבקות באלוקים
? ומה האמצעים העומדים לפנינו שבעזרתם נוכל להפעיל את התת-מודע למעננו על פי רצוננו ותודעתנו
. על כל אלה אנסה לענות במאמר הבא במדור
© כל הזכויות שמורות למחבר: ד"ר צדוק קרויז Dr. Zadok Krouz
Dr. Zadok Krouz צדוק קרויז served as a lecturer at New York`s Yeshiva University and at the Teachers` Training College in Brooklyn. He has published various articles.
In his youth, he studied in various `yeshivoth` in Israel and U.S.A.. He later enlisted in the army, where he served in a combat engineering unit. There he was injured and lost his eye.

טוביה לפני 4 שנים ו-11 חודשים
דמוקרטיה באזיקים שולמית אלוני.
שולמית אלוני אחת הדמויות המרכזיות במאבקה להכיל דמוקרטיה מהותית במדינת ישראל, היא קובלת על כך שמיום הכרזת העצמאות ועד שנת – 2008 יום פרסום הספר, 61 שנים כל ממשלות ישראל לא עמדו בהבטחה שניתנה לציבור ביום הכרזת העצמאות - ש"מדינת ישראל תשקוד על פיתוח הארץ לטובת כל תושביה, תהא מושתתת על יסודות החרות, הצדק והשלום, לאור חזונם של נביאי ישראל, תקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין, תבטיח חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות... ותהיה נאמנה לעקרונותיה של מגילת האומות המאוחדות". (עקרונות מגילת האומות המאוחדות הינו מסמך הקובע את הדרישות המדיניות ואת זכויות האזרח לקיומה של דמוקרטיה מהותית. ט. ר). הספר קשה לקריאה וקשה לעיכול מפני שלצד ההיבט הכרונולוגי העובר על פני ממשלות ישראל החל בממשלה הראשונה בראשות דוד בן גוריון – 1947 ועד לממשלה ה – 31, משנת 2006, ממשלת אולמרט ומלחמת לבנון. לכל אורכן של 60 השנים הללו מתארת שולמית אלוני את היחס של הממשלות השונות להיבטים הקשורים בדמוקרטיה מהותית. במקביל מביאה ש. א דוגמאות מוסריות שונות מהתנ"ך, מההיסטוריה הדמוקרטית של מדינות שונות ומתפלפלת בעניינים משפטיים שונים. מכיוון שהכותבת הקדישה את חייה למען הדמוקרטיה הישראלית, מצויים בספר הערות רבות שחריפותן אינן פחותות מחריפותו האלמותי של אמיל זולא במכתבו "אני מאשים", כנגד נשיא צרפת והממשלה הצרפתית בפרשת דריפוס. אין לטעות בכעסה הגדול של הכותבת על הזלזול, הבורות וחוסר המודעות של שרים וראשי ממשלה לחשיבות הדמוקרטיה המהותית בישראל, שכן היא הערובה להמשך ההתפתחות המדעית, הכלכלית והצבאית של המדינה. למען קידום ההבנה של תלמידי ישראל באזרחות היא כתבה 10 שנים לאחר קום המדינה את הספר הממצא והברור "אזרח ומדינתו יסודות תורת האזרחות / שולמית אלוני – 1958" אולם ראשי ממשלה ומשרדי החינוך בממשלות השונות לא ראו בכך צורך קיומי ורק בבתי ספר מעטים במדינה נלמד הספר הזה בכיתות הגבוהות של בתי הספר. יש בספר טענות כלפי יחס הממשלות השונות למפלגות הדתיות, שעיקר ההתנגדות לדמוקרטיה בא מצידן, אך לדעתי בקטעים הללו כותבת ש. א את הדברים, אך לא מסבירה אותם די צורכם. לאור המצב החמור והסכנה לדמוקרטיה הישראלית היום ברצוני להשלים את הדבר שש. א מתייחסת אליהם כמובנים מאליהם, אך אינה מסבירה את ההיגיון הפנימי המוביל אליהם, לכן ברצוני להשלים חוסר זה. תקופת דור ההשכלה הוא זה שהביא את המהפכות הגדולות שהתרחשו באירופה. זה החל בהתנגדות לקשר הגורדי שהיה קיים בין השלטון והכנסייה. דור ההשכלה פתח במאבק עיקש לפרום את הקשר הזה מפני שהחוקים הדתיים לא נתנו תשובה לבעיות החברתיות והאזרחיות שהיו קיימות באותה עת. כאשר הצליחו להשתחרר מהכפייה הדתית נפתחו אופקים חדשים של ידע ומדע ועמן גם יסודות ראשונים לאמנות חברתיות שאינן נסמכות על כתבי הקודש, אלא משקפות יותר את היסודות הראשונים שעליהם נשענת הדמוקרטיה היום. בעקבות כך תחומי המדע השונים החלו לפרוח וביחד עם הפיתוח המדעי, השתכללו הכלים הצבאיים. אירופה עברה שתי מלחמות עולם מחרידות, שרק אחריהן החלה להתבטא הקידמה הגדולה והפריחה הכלכלית שבאו בעקבות שיטת הממשל הדמוקרטית, כאשר במובנים רבים הקומוניזם ומדינות האסלאם התיאוקרטיות נשארו בפיגור רב אחרי מדינות המערב שהמשותף להן היה שיטת הממשל הדמוקרטית. ההיגיון הפנימי שיצר את ההבדלים הללו, בין המערב החופשי ובין הדיקטטורה הקומוניסטית והדיקטטורה הדתית באסלאם, נעוץ בחופש המדעי המוחלט ששרר באותה תקופה במדינות המערב, וזאת אל מול מצב שבו הפוליטביורו ואנשי דת קבעו מה מותר ומה אסור ללמוד, מה מותר ומה אסור להגיד, איך מותר ואיך אסור להתנהג. בהכללה רבה אם ההתפתחות המדעית, הצבאית והכלכלית משקפות את חופש המדע, חופש המחשבה וחופש המצפון, אז הנחשלות המדעית, הנחשלות הצבאית והכלכלית משקפות את המדינות המוסלמיות שהחוקה המדינית שלהם היא חוקי השריעה הנשענים על ספרם המקודש הקוראן. הנחשלות המשתקפת במדינות אלה היא פועל יוצא משיטת ממשל תיאוקרטית, שבה חכמי דת שאין להם שמץ מושג בשיטות מדעיות, יקבעו עבור תלמידי בית הספר ועבור האוניברסיטאות מה מותר ומה אסור ללמוד וללמד. ומדובר בכל אורתודוקסיה דתית באשר היא – אסלאמית, קתולית, או יהודית, השואפות לאחוז בשלטון המדינה, אין הבדל ביניהן מפני שיסודות האמונה בשלושת כתבי הקודש השונים ובפרשנויות שיצאו מהן, שולל את הרעיון הדמוקרטי מיסודו. מי שמאמין שכתבי הקודש מכוונים את חייו והוא מצפה לגאולה בידי אלוה ממעל, הרי בעל כורכו הוא אנטי דמוקרטי, מפני שמנקודת מבטו שלטון הדת הוא השלטון המקודש מפי האלוהים בכבודו ובעצמו ולכן חכמי הדת הם אלה שצריכים לנהל את המדינה.
קישורים רלוונטים
 |  הוסף קישור הצג הכל מציג 0 קישורים רלוונטים
סרטוני הקבוצה
 |  הוסף סרטון הצג הכל מציג 0 סרטונים

אירועים
 |  הוסף אירוע הצג הכל מציג 0 אירועים של חברי הקבוצה
ביקורות ספרים של חברי הקבוצה
הצג הכל מציג 3 מתוך 1117 ביקורות ספרים
היה לי קשה להיפרד מהספר הזה, הוא היה כל כך טוב וכתוב בצורה מדהימה וסוחפת. רציתי עוד אבל מה לעשות, העלילה נגמרה ואין לאן להתקדם יותר. מדובר ... המשך לקרוא
קורא אחד אהב את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת
OnceUponATheEnd לפני חודשיים


"חמישה מחבלים נכנסים אל הממ"ד בנשקים שלופים. אנחנו בפיג'מות, הם במדים, רובי קלאצ'ניקוב ומסכות פנים."- כך מתחיל סיפור האימה המטלטל של אלי שרעב... המשך לקרוא
13 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת
OnceUponATheEnd לפני חודשיים


יהודים ומילים. מדובר בספר שמצליח להביא בפני הקורא מסה רחבת היקף של ההיסטוריה של עם ישראל. באמצעות נקודות ציון היסטוריות, או מילות מפתח מע... המשך לקרוא
8 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת
טוביה לפני 3 שנים ו-3 חודשים



ספרים שיש לחברי הקבוצה בבית
הצג הכל מציג 8 מתוך 2912 ספרים שיש לחברי הקבוצה בבית
עודכן לפני שבוע וחצי


רשימות ספרים של חברי הקבוצה
הצג הכל מציג 6 מתוך 10 רשימות ספרים
SHIRA בת 23 מאיפשהו
SHIRA בת 23 מאיפשהו
Ana בת 32 מ.
Ana בת 32 מ.
sunwing בת 27 מgotham city
sunwing בת 27 מgotham city

ספרים משומשים של חברי הקבוצה
הצג הכל מציג 8 מתוך 240 ספרים משומשים
עודכן לפני 3 שנים ו-5 חודשים




©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ