"שאלות פילוסופיות שישאירו אותך ער/ה בלילה"
קבוצה ציבורית
דיבייטים.מישהו אומר דעה ומתדיינים עליה.
אולי יש כזה, לא אכפת לי. .יאללה בואו ואפילו השקעתי בכם באיש החושב תודה אין בעד מה ואו אני כל כך שמח שעשיתי את הקבוצה זאת ^_^ אני טובע בפילוסופיה. ^_^_^_^ הווו אני לא מאמין שלא כתבתי קרדיט. .קרדיט למישי על השם!!! ( חתימות ביציאה ) |
חברי קבוצת "שאלות פילוסופיות שישאירו אותך ער/ה בלילה"
הצג הכל
מציג 10 מתוך 88 חברים
בן 26
ה̛ͮ̏̇͊ͫ͊̍ͥ͛̈́̆͐ͩ̿ͬͦ͝҉̠̺̹̖͎͔͉̜͙͕͓̱͇מ̴̨̯͈̮̣͔͇͍̹͍̫͂̏͂̅ͦ̃ͬ͆ͬ͒ͥ̀̚̚͢ח̧̡̱̗̭̙̳̦͖̘̪͖͇̙̮͍̭͇̠͗͗̿̐̈́͌̿͒́͝͞ͅב͋̆ͥ̾ͥ͂ͫ̍ͮ̇ͥͥ̄̐ͥ҉͓͎͎͚̳͍̜̰̰̲̱͙͈͙̟̘͙̗͓͟ר̴̨̝̫̺̱̦͉̱̣̬̮͔̗̹̮̗͒̈͑̊̀͗̌ͦ͑͐͡ת̮͕̣̜̝̤͔͍̗̥̟͙͙̮͚̹̟̖̗ͫ̐ͣͬ̏͛̀̀̕͞
קיר הדיונים
![]() |
צדוק קרויז
לפני שנתיים
מהו מקור לגלגול הנשמות –המסתורית?
מאת: ד"ר צדוק קרויז תופעת הגלגול התחילה אחרי הריגת הבל; ויש דעה אחרת: בדור המבול והתופעה תסתיים רק עם תחיית המתים. בתחיית המתים, יקומו גופות, בבוא המשיח, ויתגלגלו דרך מחילות ומערות עד שיגיעו לארץ ישראל ויקומו בה לתחייה. התנאי לתחיית המתים היא עצם הקבורה דרך הליך גלגולה החדש של הנפש - מכאן נתנו באי כוח ההלכה טעם לקבורה ביום הפטירה. הארי (אשכנזי רבי יצחק) מסביר את סיבת התופעה שהחלה עם הריגת הבל או בדור המבול. הארי מסביר את מקור הגלגול בהקשר עם הקטסטרופה הקוסמית שהתרחשה עוד לפני בריאת העולם. והנה ההסבר: כדי לברוא את העולם הגשמי הארצי נעזר הבורא הרוחני במתווכים שהם עשר (10) ספירות או עשרה שלבים המחוברים בצינורות שדרכם עבר האור האלו קי - העצמות - השפע - מקור הבריאה. שכן הבורא הוא. אדון עולם אשר ברא לבדו ימלוך נורא מה הם עשר הספירות? כתר = רצון אלוקי טהור שלא תלוי חכמה = המחשבה האלוקית בינה = בו נבחנות ונפרדות מחשבות ה' הבנת דבר מתוך דבר, הוצאה מהכוח אל הפועל חסד=טיבו ושלטונו המוחלט של ה גבורה = הדין הזעם , מעורר כוחות ההרס תפארת = רחמים, גישור בין חומרת הדין ונועם החסד, מכריע הניגודים נצח = הוד = יסוד = ענפים של המידות שלפניהן . מלכות = ראש העלמות הלא אלוהיים. בה נגלת מלכותו של אלוהים, קליטת והעברת השפע היורד על הקטסטרופה הקוסמית שלוש הספירות העליונות היו מאור עבה והכילו את השפע האל וקי; משם פרצו האורות ל-6 הספירות בבת אחת. כליהם נשברו כי קטנים היו וצרים מלהכיל את השפע, והשברים נתפזרו, שמקצת אור העצמות דבק בהם. תהליך העולם לא התרחש כסדר המתוכנן; דבר אינו במקומו הנכון, ולפנינו קטסטרופה קוסמית. ניצוצות האורות נשברו בין הקליפות שמהוות "חיות" של עולם הקליפות. . זהו ההתרחשות שהייתה לפני בריאת האדם הראשון כשהאדם הראשון הפריד את הפרי מן העץ הוא בכך ניתק את עצמו מן הדבקות בעליון הרוחני באמת וחיבר עצמו לתחתון לטוב או רע. באדם הראשון היו ניצוצות של נשמות שהיו קשורים לשורשו, כמו שורש של עץ ענפים ופרות, כשהפרי הוא הנשמה. ברגע הניתוק: הנשמות שסירבו להשתתף בחטא הסתלקו ממנו ועלו לעליונים. אבל רוב הנשמות וניצוצותיהם נשרו מקומתו של האדם הראשון ונפלו לתוך הקליפות של האור הגס של הכלים שכבר נשברו לפני היות האדם. מהות התיקון בכל דור ודור בכל דור ודור יוצאות כמה נשמות שהתערבבו בקליפות ומתחלות להתברר להיתקן כלומר: להוריד מעליהם את הקליפות לאסוף את הניצוצות. וכל אלה הנשמות הנמצאות בבירורים בין הקליפות ולא יכלו לתיקון בדורם בשל עוונות חטאים ולצאת מהקליפות, מתגלגלים כעונש ( או כזכות בגוף צדיקים) מגוף לגוף בארבע ממלכות הטבע בדומם בצומח בחי ובמדבר. הם יורדים עוד פעם אל העולם התחתון כדי להשלים תפקידן. למשל: בחסידות תפקידו של הצדיק לגאול את הניצוצות האלוקיים מהקליפה של האור העבה שנתפזר לפני בריאת העולם. ויחד עם זה תפקידו של הצדיק לגאול את הנשמות בין הקליפות שאין בכוחם ללקט את הניצוצות ולצאת מבין הקליפות טרם גלגולם. לכן הצדיק עולה ויורד חליפות ממרומי דבקות עליונה אל שפל הרהורי עבירה פרי הנשמות שבין הקליפות. לכן כדי שהצדיק יוכל להתקשר עם הנשמות שבין הקליפות כלולה נשמת הצדיק מנשמת אנשי דורו. ולכן על ידי שהוא מעלה את החוטאים מבין הקליפות הוא מעלה עימם מקצת הניצוצות ומחזיר אותם למקורם ועל ידי כך הוא גם מרומם ומתקן את עולם עליון ולבסוף מנקה את העולם מהקליפות וגואל את הנצוצות ומביא בכך את הגאולה מציאות שתמנע את הקטסטרופה. סכום המסקנה שאנו לומדים מהדוגמה של הצדיק בחסידות שיש אפשרות לאדם לדבוק ביש המוחלט כלומר באלוהים; מכאן שבקבלה יש משמעות למיסטיקה בחינת גילוי הסוד של הדבקות בה'. הצדיק מתקן את העולם העליון שהוא אספקלריה של העולם התחתון וממילא יתוקן באמצעות כך עולמנו שלנו ויטוהר מכל פגע, צער ושאול - מציאות שתמנע את הקטסטרופה. © כל הזכויות שמורות למחבר: ד"ר צדוק כרוס Dr. Zadok Krouz Dr. Zadok Krouz צדוק קרויז served as a lecturer at New York`s Yeshiva University and at the Teachers` Training College in Brooklyn. He has published various articles. In his youth, he studied in various `yeshivoth` in Israel and U.S.A.. He later enlisted in the army, where he served in a combat engineering unit. There he was injured and lost his eye. |
![]() |
צדוק קרויז
לפני שנתיים
לברור תפיסת האדם הסופי את האין סוף האם האדם הסופי יכול לתפוס את האין סוף? מאת: ד"ר צדוק קרויז מאמר זה מבקש לברר: אך אדם בשר ודם יכול לדבוק בכוח רוחני נעלם שמקומו כל העולם ואין העולם מקומו? ? איך האדם יכול לתפוס את האין סוף, את העולם ומעבר לעולם הזה, קרי הקוסמוס ? איך האדם יכול לחוש ולדבוק בקב"ה האדם חש את בוראו בזכות הצלם שקבלנו עם בריאתנו? ? מהו צלם צלם זה המושכל העליון ("מן המושכלות" מורה נבוכים). הצלם מבדיל בין אמת ושקר. הצלם הוא הכוח שבזכותו ניתן להיות קצת פחות מאלוקים כמו שנאמר בתהלים. הצלם הוא גם התת- מודע שלנו הוא גם יכול להיקרא הנפש או הנשמה. לצלם או לתת מודע יש כוחות מיוחדים המאפשרים לאדם לצאת ממגבלותיו כאדם ולדבוק במשהו שכבר לו נקרא אדם. כי התת מודע לא מבדיל בין דמיון ולבין עובדה, בין אנושי לעל אנושי? ואולם עם החטא הראשון נפגע איכותו של הצלם וכעת עלינו לעמול קשה כדי להגיע לרמת איכותו טרם החטא. לתת-מודע כוח , שמביא את האדם לדבוק במשהו שכבר לא אדם ההסבר נמצא במהות התת מודע או הנפש או אותו כוח שעושה את פעולת הקרבה אל ה'. ? מהו הנפש קרי התת מודע הללו: א. מקור כוח המניע והמנוע. בראיון לאחר מלחמת ששת הימים אמר הרמטכ"ל רב אלוף יצחק רבין: אני מאמין שהטנקיסט שלנו ידהר בשדה טוב יותר מהטנקיסט הערבי, משום שהוא ידהר לא רק בתקף טיבו של המנוע אלא ובעיקר בתוקף טיבו של המניע הפנימי זהו המודע והתת מודע זה השכל ומה שמעבר לשכל זהו האמונה והתבונה וזהו גם הנשק הסודי של חיילי צבא ההגנה לישראל ושל עם ישראל בגולה. ב. זהו, מושב הרגשות, בחינת החומר המזין את כוח המניע. זהו חומר הדלק למנוע לגוף ולהכרה. כמו שמה שנאמר בזכריה: ' ''לא בחיל ולא בכח כי אם ברוחי אמר ה : יצחק רבין עם קבלת תאר דוקטור מעל פסגת הר הצופים אמר "העמידה מעטים מול רבים בכל גזרות הקרב וציודו הנחות של צ.ה.ל במקרים רבים מול ציודו העדיף של האויב לא הוו מכשול בפני רוחו של הצבא, אותה רוח שהיא ייחודו, וביטוי ליחודו של עם ישראל כולו... לא בכוח כי אם ברוח במובן שהרוח מקור הכל והכוח פועל יוצא". ג. זהו, מקור זיכרונות היודע כל פרט ופרט; רושם כל תנועה ותנועה שעושים וכל מחשבה שהוגים, בנוסף לנסיונינו הוא מקור הניסיון של אבות אבותינו. ד. זהו מהות דינמית. התת מודע לעולם לא נם - הוא דינמי מאוד. : ה. זהו מקור הצירופים החדשים, שעושה חלק גדול מעבודתנו מפקחת על העיכול, טמיעה, מרוץ הדם, פעולות הריאה והכליות פעולת הדמעות, פעולת העור, פעולת התמיסות בקיבה, בפה, חיסול תאים סרטניים, הצפת הגוף באינדורפינים דמוי אופיום משככי כאבים ומגנים על מערכת החיסון של הגוף, ומסלקים את הנודרנאלין - הרעל שהורס כל חלקה טובה בגוף. אמת, תהליכים אלה נמצאים תחת פקוח המוח, אבל בכל זאת לא השכל הוא עושה את העבודה אלא התת-מודע. : למשל א. ספק הוא אם כל אדם הרואה אלה מונפת על ראשו, יודע שעצמות המצח קשות הן וחזקות יותר מעצמות הפדחת, או שמכה בסביבת האוזניים, מסוכנת יותר מאשר בחלק אחר של הגולגולת. ובכל זאת כל אדם סוכך על ראשו בידיו. כך, שהוא מגן על המקומות המסוכנים יותר, ומניח את המצח לסבול את המכה. בהכרה ודאי שלא היו עושים אותו דבר, ולא הכל מסוגלים ומוכשרים לבוא לידי אותה ההחלטה, אך בתת-ההכרה נקבעה תנועת הגנה זו למרות רצוננו והכרתנו. פעולת רפלקס מפני אש הנוגעת בבשר. אם זה היה בא מההכרה היה הבשר נשרף: כשילד בורח מפני מכהו וחש הוא את אגרופו רודפו מונף להכותו, יעשה את גבו כעין קשת, שחזהו הוא חלקה הבולט. נמצא שבלי מחשבה הכרתית עשה את כל מה שהיה ביכולתו לעשות, בכדי להרחיק את גבו מאגרוף מכהו. אבל ברגע שהדביקו, ומכות ניתכות על גביו, יזקוף גבו כחתול, סימטרית, ועל ידי כך יעשה את מגן לבו וריאתו ליותר חזק, היות והקשת גמישותה קטנה מן הקו הישר. כמובן הוא רחוק מלהבין באותו הרגע את תכלית כל תנועותיו, אבל הוא לא יבין את יתר פעולות גופו, כי את כל אלה יפקוד התת-הכרתי על ניסיונותיו העתיקים. הגב יידחף לפנים לקשת, ברגע שירגיש דקירה מאחור, על ידי זה תהיינה הצלעות מצקת משטח עצם בלתי חדיר לגוף זר והאיש גם יתרחק מן הגוף הדוקר, יש אשר ישאיר הרוצח את חרבו בגוף קרבנו, רק מפני שאין בכוחו לחלצו מבין הצלעות שנלחצו אחת אל השנייה, ודבקו אחת ברעותה. בזה יתבאר גם הפלא, שרבים מן המוכים על ידי הפורעים שנדקרו לפעמים עד לשתיים-עשרה דקירות בגבם, נשארו בחיים למרות היותם אנשים חלשים בדרך כלל. אדם צריך לשבת עד סוף כל הדורות כדי להגיע להבנה ולנהוג לפי כל הכללים של התת-מודע. : כמו שרוזנצווייג (פילוסוף, יהודי) אומר ."משהו זה [התת מודע] של התבונה שהוא מעבר לתבונה הוא הממשות" מה המסקנה מכל זה? המסקנה היא מכל האמור לעיל, שלתת מודע כוח ללא גבול כמעט, לשם שימור ותפקוד הגוף בצורה המושלמת ביותר והחזקה ובכך מקיים את הצו ושמרתם לנפשותיכם ואת ההבטחה ושכנתי בתוכם (הקב"ה שוכן בכל אדם ואדם כי בעצם בריאתו הוא מהות בריאה). ונשאלת השאלה ? האם למודע או לשכלנו יש אפשרות להביט לתוך עולם עצום ופלאי זה ? האם יש באפשרותנו לעזור ולעשות מעשה בחיינו בעזרת כוח עצום ואלוקי זה ? בקיצור עד היכן אנו יכולים להיעזר בתת-מודע מתת אלוה כדי לפגוש את האלוקים בכבודו ובעצמו ? עד היכן אנו יכולים להגיע, כדי להגשים את המיסטיקה – הדבקות באלוקים ? ומה האמצעים העומדים לפנינו שבעזרתם נוכל להפעיל את התת-מודע למעננו על פי רצוננו ותודעתנו . על כל אלה אנסה לענות במאמר הבא במדור © כל הזכויות שמורות למחבר: ד"ר צדוק קרויז Dr. Zadok Krouz Dr. Zadok Krouz צדוק קרויז served as a lecturer at New York`s Yeshiva University and at the Teachers` Training College in Brooklyn. He has published various articles. In his youth, he studied in various `yeshivoth` in Israel and U.S.A.. He later enlisted in the army, where he served in a combat engineering unit. There he was injured and lost his eye. |
![]() |
טוביה
לפני 4 שנים ו-11 חודשים
דמוקרטיה באזיקים שולמית אלוני.
שולמית אלוני אחת הדמויות המרכזיות במאבקה להכיל דמוקרטיה מהותית במדינת ישראל, היא קובלת על כך שמיום הכרזת העצמאות ועד שנת – 2008 יום פרסום הספר, 61 שנים כל ממשלות ישראל לא עמדו בהבטחה שניתנה לציבור ביום הכרזת העצמאות - ש"מדינת ישראל תשקוד על פיתוח הארץ לטובת כל תושביה, תהא מושתתת על יסודות החרות, הצדק והשלום, לאור חזונם של נביאי ישראל, תקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין, תבטיח חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות... ותהיה נאמנה לעקרונותיה של מגילת האומות המאוחדות". (עקרונות מגילת האומות המאוחדות הינו מסמך הקובע את הדרישות המדיניות ואת זכויות האזרח לקיומה של דמוקרטיה מהותית. ט. ר). הספר קשה לקריאה וקשה לעיכול מפני שלצד ההיבט הכרונולוגי העובר על פני ממשלות ישראל החל בממשלה הראשונה בראשות דוד בן גוריון – 1947 ועד לממשלה ה – 31, משנת 2006, ממשלת אולמרט ומלחמת לבנון. לכל אורכן של 60 השנים הללו מתארת שולמית אלוני את היחס של הממשלות השונות להיבטים הקשורים בדמוקרטיה מהותית. במקביל מביאה ש. א דוגמאות מוסריות שונות מהתנ"ך, מההיסטוריה הדמוקרטית של מדינות שונות ומתפלפלת בעניינים משפטיים שונים. מכיוון שהכותבת הקדישה את חייה למען הדמוקרטיה הישראלית, מצויים בספר הערות רבות שחריפותן אינן פחותות מחריפותו האלמותי של אמיל זולא במכתבו "אני מאשים", כנגד נשיא צרפת והממשלה הצרפתית בפרשת דריפוס. אין לטעות בכעסה הגדול של הכותבת על הזלזול, הבורות וחוסר המודעות של שרים וראשי ממשלה לחשיבות הדמוקרטיה המהותית בישראל, שכן היא הערובה להמשך ההתפתחות המדעית, הכלכלית והצבאית של המדינה. למען קידום ההבנה של תלמידי ישראל באזרחות היא כתבה 10 שנים לאחר קום המדינה את הספר הממצא והברור "אזרח ומדינתו יסודות תורת האזרחות / שולמית אלוני – 1958" אולם ראשי ממשלה ומשרדי החינוך בממשלות השונות לא ראו בכך צורך קיומי ורק בבתי ספר מעטים במדינה נלמד הספר הזה בכיתות הגבוהות של בתי הספר. יש בספר טענות כלפי יחס הממשלות השונות למפלגות הדתיות, שעיקר ההתנגדות לדמוקרטיה בא מצידן, אך לדעתי בקטעים הללו כותבת ש. א את הדברים, אך לא מסבירה אותם די צורכם. לאור המצב החמור והסכנה לדמוקרטיה הישראלית היום ברצוני להשלים את הדבר שש. א מתייחסת אליהם כמובנים מאליהם, אך אינה מסבירה את ההיגיון הפנימי המוביל אליהם, לכן ברצוני להשלים חוסר זה. תקופת דור ההשכלה הוא זה שהביא את המהפכות הגדולות שהתרחשו באירופה. זה החל בהתנגדות לקשר הגורדי שהיה קיים בין השלטון והכנסייה. דור ההשכלה פתח במאבק עיקש לפרום את הקשר הזה מפני שהחוקים הדתיים לא נתנו תשובה לבעיות החברתיות והאזרחיות שהיו קיימות באותה עת. כאשר הצליחו להשתחרר מהכפייה הדתית נפתחו אופקים חדשים של ידע ומדע ועמן גם יסודות ראשונים לאמנות חברתיות שאינן נסמכות על כתבי הקודש, אלא משקפות יותר את היסודות הראשונים שעליהם נשענת הדמוקרטיה היום. בעקבות כך תחומי המדע השונים החלו לפרוח וביחד עם הפיתוח המדעי, השתכללו הכלים הצבאיים. אירופה עברה שתי מלחמות עולם מחרידות, שרק אחריהן החלה להתבטא הקידמה הגדולה והפריחה הכלכלית שבאו בעקבות שיטת הממשל הדמוקרטית, כאשר במובנים רבים הקומוניזם ומדינות האסלאם התיאוקרטיות נשארו בפיגור רב אחרי מדינות המערב שהמשותף להן היה שיטת הממשל הדמוקרטית. ההיגיון הפנימי שיצר את ההבדלים הללו, בין המערב החופשי ובין הדיקטטורה הקומוניסטית והדיקטטורה הדתית באסלאם, נעוץ בחופש המדעי המוחלט ששרר באותה תקופה במדינות המערב, וזאת אל מול מצב שבו הפוליטביורו ואנשי דת קבעו מה מותר ומה אסור ללמוד, מה מותר ומה אסור להגיד, איך מותר ואיך אסור להתנהג. בהכללה רבה אם ההתפתחות המדעית, הצבאית והכלכלית משקפות את חופש המדע, חופש המחשבה וחופש המצפון, אז הנחשלות המדעית, הנחשלות הצבאית והכלכלית משקפות את המדינות המוסלמיות שהחוקה המדינית שלהם היא חוקי השריעה הנשענים על ספרם המקודש הקוראן. הנחשלות המשתקפת במדינות אלה היא פועל יוצא משיטת ממשל תיאוקרטית, שבה חכמי דת שאין להם שמץ מושג בשיטות מדעיות, יקבעו עבור תלמידי בית הספר ועבור האוניברסיטאות מה מותר ומה אסור ללמוד וללמד. ומדובר בכל אורתודוקסיה דתית באשר היא – אסלאמית, קתולית, או יהודית, השואפות לאחוז בשלטון המדינה, אין הבדל ביניהן מפני שיסודות האמונה בשלושת כתבי הקודש השונים ובפרשנויות שיצאו מהן, שולל את הרעיון הדמוקרטי מיסודו. מי שמאמין שכתבי הקודש מכוונים את חייו והוא מצפה לגאולה בידי אלוה ממעל, הרי בעל כורכו הוא אנטי דמוקרטי, מפני שמנקודת מבטו שלטון הדת הוא השלטון המקודש מפי האלוהים בכבודו ובעצמו ולכן חכמי הדת הם אלה שצריכים לנהל את המדינה. |
קישורים רלוונטים
אירועים
ספרים שיש לחברי הקבוצה בבית
הצג הכל
מציג 8 מתוך 2912 ספרים שיש לחברי הקבוצה בבית
עודכן לפני שבוע וחצי