» רשימות קריאה בהם מופיעים ספריו (59):
ספרי עיון,
לקרוא,
אוניברסיטה משודרת,
יהדות,
ראשונה,
דו,
רוצה,
יהדות, הגות והיסטוריה יהודית, עדות ישראל למכירה,
נדירים , מעניינים ומה שבינהם,
יהדות,
רשימת משאלות,
יהדות,
מקרא,
ספרים שקראתי,
Wishlist - עיוני,
צריך לקרוא,
ספרי עיון,
ספרי "צופן",
הסטוריה,
לא הספקתי לקרוא ב- 2010,
ספרים שקראתי,
ספרים שאני רוצה לקנות,
עיון,
צריכה לקרוא,
כדאי לקרוא,
אני אקרא מתישהו,
ספרים שקראתי,
ספרים שאני רוצה לקרא,
מעניין,
תנך- וספרות תנכית,
ספרים שאני רוצה לקרוא,
על המדף לקריאה,
ספרים שקראתי,
רוצה לקרוא,
ספרים שאני מתכנן לקרוא,
עברית-ירושלמי,
רוצה לקרוא...,
רוצה לקרוא,
מומלצים,
תרבויות עתיקות, מיתוסים ומיתולוגיה של עמי קדם,
ספרים מעולים שאהבתי לקרוא,
יהדות ומחשבת ישראל למכירה,
ספרים שמכרתי,
רחל - רשימת קריאה כללית,
פעמיים,
קניה,
ה.ס. 2425 2210- 5697,
תומחר ,
הרחבת טעם ספרותי,
שאלתי מחברים או מהספריה וקראתי,
תנ"ך ומקרא,
רשימת קריאה,
ספרים שממש אהבתי,
חברה וסוציולוגיה,
ממתין על המדף,
חדש לגמרי,
היסטוריה שלי,
יהדות • מורשת • מחשבת ישראל • אורחות חיים • קהילות יהודיות בגולה,
ספריעד- היסטוריה ארכיאולוגיה ו אנתרופולוגיה,
עוד ...
|
1.
|
|
האם סיפור יציאת מצרים הוא אגדה או מציאות היסטורית?
כיצד נוצר עם ישראל העתיק, ומה מקורו של השם "ישראל"?
האם אכן היה משה נביא-שליח, ומה חלקו בהתהוותה של האמונה המקראית? מאין באנו מציע תשובה מהפכנית לשאלות אלה ולשאלות יסוד אחרות הקשורות בהולדת עם ישראל והתנ"ך.
במוקד הספר עומדת ההכרה כי עם ישראל נוצר ממיזוגן של שלוש קבוצות עיקריות:פליטים שהגיעו מצפון סוריה, כנענים מאזור שכם ועבדים עבריים שנמלטו ממצרים.
כל אחד מהשלוש הביאה איתה "אלבום משפחתי" משלה, ובו "תמונות" של מנהיגים ואירועים מרכזיים, אמונות ומנהגים שונים.
בתהליך התגבשותו של עם ישראל שולבו ה"תמונות" משלושת ה"אלבומים" זו בצד זו והפכו למכלול אחד.
כך נוצר הסיפור על ראשית העם כפי שהוא מופיע בתנ"ך, וכך גם התהוו האמונה והדת של המקרא.
מאין באנו מציג דרך מקורית לפענוח "הצופן הגנטי" של התנ"ך.
הספר שופך אור חדש על תעלומות מקראיות רבות, ובהן משמעותו של השם "ישראל", מעמד הר סיני והרקע לפולמוס סביב "עגל הזהב".
בתוך כך נחשפת כאן לראשונה הזיקה העמוקה שבין התורה הסודית של הכוהנים המקראיים ובין דתו של המהפכן המצרי פרעה אחנתון....
|
2.
|
|
השם נפתח בתגלית מסעירה: השירה המקראית הקדומה מכילה תבניות סודיות בעלות משמעות מיסטית-דתית, שהן גימטרייה של השם המפורש - "יהו-ה". ממצא דרמטי זה סולל את הדרך לפענוח הצופן המספרי של הטקסט העתיק ביותר בתנ"ך, פרק ס"ח בספר תהלים, שבו טמון המפתח להבנת אחד האירועים המכוננים בתולדות עם ישראל.
המזמור המסתורי מתאר את ניצחונם של ראשוני הישראלים שחיו ברמת הגולן על צבאו של פרעה מרנפתח לפני כ-3,000 שנה. הניצחון בקרב הזה, שהתחולל בקרבת ימת החולה ולא ב"ים סוף", כפי שהורגלנו לחשוב, הוא ככל הנראה הגרעין שממנו התפתח סיפור יציאת מצרים. מיצירה זו גם מתברר כי האמונה באל אחד לא נוצרה מתוך קנאות דתית שהביאה לדחייתם וביטולם של האלים האחרים, אלא מתוך גישה פלורליסטית שהכירה בתקפותם של אלוהי העמים ומיזגה אותם לכלל ישות אחת הקרויה בשם "אלוהים".
השם הוא מסע טקסטואלי-גיאוגרפי מרתק אל לב האמונה הישראלית, המציע פרשנות מרעישה לסיפור השעבוד למצרים ולטביעת מרכבות פרעה, ובתוך כך חושף את האופן שבו התעצב הזיכרון ההיסטורי הקולקטיבי של הנדודים במדבר בדרך לארץ כנען.
פרופסור ישראל קנוהל מופקד על הקתדרה למקרא ע"ש יחזקאל קויפמן באוניברסיטה העברית, עמית מחקר בכיר במכון שלום הרטמן ומרצה אורח באוניברסיטאות ברקלי, סטנפורד ושיקגו. חוקר את האמונה הישראלית הקדומה ומקורותיה, זוכה פרס שקופ לחקר המקרא. מחבר רב-המכר מאין באנו (דביר, 2008), אמונות המקרא (מאגנס, תשס"ז), בעקבות המשיח (שוקן, תש"ס), שתורגם לשבע שפות ומקדש הדממה (מאגנס, תשנ"ג).
מתוך הביקורות על מאין באנו:
"...מדובר במקצוען. אני חושב שהוא איש אמיץ. זהו ספר שיושב על תשתית מאוד עמוקה של ידע, של קריאה ושל עיון... ספר שיכול לחולל רעידת אדמה בנפשו של איש צעיר." הרב בני לאו
"קריא, קולח... קנוהל הוא מהפכן... הדרמה מסתתרת בכתיבה שלו... [הוא] עובד כבלש. מלאכתו היא מלאכת תצרף עדינה." חגי דגן, מוסף ספרים, "הארץ"
...
|
3.
|
|
האם אברהם, יצחק ויעקב הם דמויות היסטוריות?
ומה באשר ליוסף ולמשה רבנו?
האם יציאת מצרים היא סיפור אגדה כפי שטוענים חוקרים רבים?
היכן צריך לחפש את שורשי הדת המקראית?
איך נולד התנ״ך מציע תשובה מהפכנית לשאלות הללו.
מתברר כי סיפור התורה על ראשית עם ישראל, על יוסף במצרים ועל משה ויציאת מצרים מגובה בעיקרו במקורות מצריים שנכתבו בסמוך להתרחשותם של האירועים שעליהם מספר התנ״ך.
באמצעות מפגשי שיחה עם שמואל שיר, קורא של ספריו הקודמים, מוליך אותנו פרופסור ישראל קנוהל במסע היסטורי מעורר השתאות ומרתק בין אירועים ומקומות שהובילו לגיבושו של התנ"ך.
משבחי הביקורת על מאין באנו:
״... [קנוהל] מקצוען. אני חושב שהוא איש אמיץ. זהו ספר שיושב על תשתית מאוד עמוקה של קריאה ושל עיון.״ הרב ד״ר בני לאו, ״ידיעות אחרונות״
״קריא, קולח... קנוהל הוא מהפכן... הדרמה מסתתרת בכתיבה שלו... [הוא] עובד כבלש. מלאכתו היא מלאכת תצרף עדינה.״ ד״ר חגי דגן, ״הארץ״
משבחי הביקורת על השם
״חיבורו של פרופסור ישראל קנוהל מנתח בצורה מקורית ומפתיעה את המקרא...השלכותיו עשויות לשנות בצורה מכרעת את הבנת ההתפתחות של תורת הסוד ביהדות.״ פרופ׳ משה אידל
פרופסור ישראל קנוהל מופקד על הקתדרה למקרא על־שם יחזקאל קויפמן באוניברסיטה העברית, עמית מחקר בכיר במכון שלום הרטמן ומרצה אורח באוניברסיטאות הארוורד, ברקלי, סטנפורד ושיקגו. מספריו: השם (דביר, 2012), רב־המכר מאין באנו (דביר, 2008), אמונות המקרא (מאגנס, תשס״ו), בעקבות המשיח (שוקן, תש״ס), שתורגם לשבע שפות, ומקדש הדממה (מאגנס, תשנ״ג), שזיכה את מחברו בפרס שקופ לחקר המקרא....
|
4.
|
|
במרכז הספר עומד הדיון בתפיסת האלוהות והפולחן המשתקפת בהגות ובחוקה הכוהנית ובתמורות המתגלות בתפיסה זו. בחתימתו הוא מציג את התמורות שהתחוללו בעולמה של הכהונה כניסיון להתמודדות עם המשבר הדתי-חברתי שהביא לנתק בין הפולחן למוסר. הוא בודק את הזיקה שבין פעולתם של היוצרים הכוהניים לחזונם של נביאי הכתב, ובראשם ישעיהו בן אמוץ. ...
|
5.
|
|
ספר זה סוקר את מגוון הזרמים והתפישות שרווחו בישראל בתקופה של כאלף שנים, למן הקמתו של מקדש שלמה ועד לחורבן הבית השני. הספר דן בהתפתחות ההגות הישראלית בתקופת המקרא בהקשרן של האסכולות הדתיות של התקופה ושל יצירתם. הפרקים האחרונים עוסקים בתפיסותיהן הדתיות והפולחניות של הכיתות היהודיות בתקופת הבית השני, והאפשרות שהיתה זיקה והמשכיות בין הזרמים בתקופה המקראית ובין הכיתות של ימי הבית השני.המחבר ד"ר ישראל קנוהל הוא מרצה בחוג למקרא באוניברסיטה העברית. ספרו מקדש הדממה יצא לאור בהוצאת הספרים ע"ש י.ל. מאגנס....
|
6.
|
|
ההימנונים המשיחים שהתגלו בין המגילות הגנוזות בקומראן והתפרסמו רק לאחרונה, חושפים את קיומו של מנהיג משיחי, נשיא עדת ``בני אור``, שהאיסיים ראו בו את מי שימית בהבל פיו את הקיסר אוגוסטוס, יביס במלחמה צבאות רבים ואחר כך ימשול בכל העמים. בהתכנסויות סודיות בירושלים, בשכונת האיסים, מתחת לאפו של הורדוס המלך, יושב המשיח וקורא עם נאמניו את תכנית המלחמה האחרונה, הכתובה במגילת ``מלחמת בני אור בבני חושך``. ואולם במרד שפרץ מיד לאחר מותו של הורדוס, הרגו הרומאים את המשיח האיסיי, וגופתו נותרה מוטלת ברחוב שלושה ימים. על פי אמונת חסידיו קם המשיח לתחייה לאחר שלושת הימים ועלה למרום. ``בעקבות המשיח`` מתחקה אחר עקבותיו של המשיח הקומראני ומרכיב מן המקורות תמונה חיה ומרתקת של תקופה סוערת, שבה נוצרה תבנית היסוד של משיחיות קטסטרופלית, שאומצה כדגם בדורות הבאים. הטענה המרכזית של הספר היא, כי סיפור חייו ומותו של המשיח הקומראני עמד ביסוד תודעתומ המשיחית של ישו. בסיום הספר מוצעת האפשרות לזהות את המשיח הקומראני עם דמות היסטורית, הנזכרת בכתביו של יוספוס פלוויוס ובספרות חז``ל. ישראל קנוהל הוא ראש החוג למקרא באוניברסיטה העברית. ספרו מקדש הדממה זכה בפרס ע``ש ז` שקופ....
|
7.
|
|
המשיח היא דמות מעוררת מחלוקת ביהדות.
האם משיח אמור לבוא?
האם מדובר באל או בבן אנוש?
האם הוא מלך גיבור, עבד סובל או כהן?
האם הוא חי או מת שעוד יקום לתחייה?
האם הוא חייב להיות נצר לבית דוד?
פרופסור ישראל קנוהל, מחבר רב המכר איך נולד התנ״ך, יוצא לעוד מסע מרתק, והפעם לשורשי המחלוקת על הרעיון המשיחי. מן התורה דרך הנביאים ומזמורי התהילים, עבור בכתבי קומראן ובגישות הפרושים והצדוקים, ועד הרמב"ם והרבי מלובביץ.
מחלוקת המשיח: למי מחכים היהודים? מציג את הגישות השונות, לפעמים הפוכות, לבוא המשיח, ואת המחלוקות החריפות שהתלוו להן. הוא שופך אור חדש ודרמטי על נבואות החורבן והנחמה, על משפטו הרה הגורל של ישו ועל האופן שבו המציאות בת זמננו מהדהדת את ההיסטוריה.
פרופסור ישראל קנוהל מופקד על הקתדרה למקרא על־שם יחזקאל קויפמן באוניברסיטה העברית והוא עמית מחקר בכיר במכון שלום הרטמן ומרצה אורח באוניברסיטאות הארוורד, ברקלי, סטנפורד ושיקגו. מספריו: רב־המכר איך נולד התנ"ך (דביר, 2018), השם (דביר, 2012), רב־המכר מאין באנו (דביר, 2008), אמונות המקרא (מאגנס, תשס״ו), בעקבות המשיח (שוקן, תש״ס), שתורגם לשבע שפות, ומקדש הדממה (מאגנס, תשנ״ג), שזיכה אותו בפרס שקופ לחקר המקרא....
|
9.
|
|
אם אלוהים הוא אל טוב, למה שיברא רע? אם אלוהים הוא אל טוב, האם בכלל ברא את הרע? ואולי אלוהים הוא לא אל טוב? או לא רק טוב?
שאלת קיומו של הרוע בעולם מלווה את האנושות מתחילתה. עסקו בה אנשי מדע ואנשי דת, עסקו בה מחזות, שירים, כתבי קודש ופרשנות, חיבורים עיוניים. וגם המקרא. קודם כול המקרא.
סיפורי המקרא הם הבמה שעליה מתנהל הוויכוח הגדול, העקרוני, הקיומי: מאין בא הרוע לעולם? סיפורי הנחש בגן העדן, הרצח של קין, נוח והמבול, אברהם והעקדה, משה והמגפה, דוד והמקדש, ישעיהו והתופת, חזקיהו, יוסף, צדקיהו, מיכה, ירמיהו, איוב והשטן.
ישראל קנוהל, מחברם של רבי המכר מאין באנו ואיך נולד התנ״ך, ושל עוד ספרים רבים, משוטט על הבמה המקראית, בוחן את סיפוריה, פוגש את גיבוריה, ומוצא תשובות מרתקות לשאלת הרוע. מה המשמעות הסמלית של הצבת הכרובים בשער גן העדן? מה פשר הזעקה ״קדוש קדוש קדוש״ של השרפים? מהו התוהו ומהו הבוהו? מה המחלוקת הגדולה של ישעיהו וירמיהו? האם השטן כן או לא הסית את דוד? ומדוע התנכל לאיוב?
קנוהל הוא אשף של חיפוש משמעויות והקשרים בטקסט המקראי. הוא יוצא מהטקסט אל העולם של המזרח הקדום, של הבבלים, האשורים, הכנענים, הארמים, המצרים, אל העולם של תגלת פלאסר, של אחז, של סנחריב, של מנשה, של מיכה. עולם זר ומוזר. הוא מחבר ארכיאולוגיה ומיתולוגיה, היסטוריה ותיאולוגיה - ואז חוזר אל הטקסט. אל המקרא ואל גיבוריו.
אם האל הוא אל טוב, למה יש בעולם כל כך הרבה רוע? זו השאלה. רלוונטית מתמיד. המקרא מציע לה תשובות מסתוריות ומרתקות....
|
10.
|
|
הטענה המהפכנית של הספר היא שהתיאורים השיריים בתנ"ך אודות הופעת ה' מסיני ומתן הדברות, עתיקים יותר מן הסיפור בתורה אודות מעמד הר סיני. בשירות יש שני יסודות נבדלים: ה' יוצא מהר סיני שהוא הר וולקאני בדרום. יציאה זו מזעזעת את ההרים אבל אין היא מלווה בדיבור כלשהו של האל. בצד זאת קיים בשירות יסוד נפרד של מתן הדברות וכריתת הברית המתרחשים ליד המעיין של מי מריבה. זו התגלות שקטה לכלל העם ללא תיווכו של משה.
המעבר של הסיפור משירה לפרוזה יצר שינוי מהותי: מחבר הפרוזה מיקם את מתן הדברות על גבי הר סיני הגועש והעשן. כתוצאה של מהלך זה העם נרתע ומפחד, ההתגלות הפומבית מסתיימת ומשה נגש אל ה' לבדו. ההתגלות האינטימית למשה פתחה פתח להכנסת תכנים חדשים לתורה. כך הפך משה לראשונה למתווך ההתגלות לעם ולדמות המרכזית של דת ישראל.
פרופסור ישראל קנוהל, לימד באוניברסיטה העברית והוא עמית מחקר במכון שלום הרטמן. ...
|
|