» רשימות קריאה בהם מופיעים ספריו (196):
יום יבוא,
רוצה לקרוא,
ספרים שאני רוצה לקרוא,
סיפורים קצרים,
יש וצריכה לקרא,
על המדף וממתין,
Wishlist - רומאן,
רוצה לקרוא,
צריך לקרוא,
ספרים שאני רוצה לקרוא,
הרשימה האינסופית-רוצה לקרוא,
ספרות מתורגמת בעברית,
רוצה לקרוא בזכות האתר,
ספרים שברשותי,
רוצה לקרוא ,
לזכור לקרוא,
רשימה,
משתוקק לקרוא,
רשמתי לפני,
אקרא בקרוב,
ספרים שאני רוצה לקנות,
ספרים על ספרים, קוראים, סופרים וספריות,
הומלצו בסימניה,
רוצה לקרוא,
ספרים שקראתי,
הבא בתור,
מדף קדמי,
נובלות וסיפורים קצרים מומלצים,
עברית מתורגמת,
לקרוא,
לקרוא,
לקרוא,
מעניין בארבעה במאה,
אולי מתישהו,
להציל מספרייה בוערת,
רוצה לקרוא,
ספרים שצריך לקרוא,
קלסיקה,
לקרוא,
רשימה,
רוצה לקרוא,
ספרות לטינו-אמריקאית שאני רוצה לקרוא,
לקרוא,
רוצה לקרוא,
לקרוא,
אהבתי,
הבאים בתור,
ספרים שאני אקח מהסיפרייה ונראה לי חובה לקרוא אותם,
צריך לקרוא,
על הכוונת,
ספרים שאני רוצה לקרוא,
ספרי קריאה,
לקרוא בעתיד הקרוב,
ספרים שאני רוצה לקרוא,
100 הספרים הטובים ,
ספרים שבנו את האנושות, ספרים שהרסו את האנושות, ספרים שיגזלו את זמנך ויטרדו את מנוחתך - ספרי מופת וסטיות אחרות,
קראתי,
קראתי,
רוצה לקרוא אי פעם,
לקרוא בקרוב,
AAA,
voyage,
WishList,
ספרי קריאה,
רוצה לקרוא!,
נקרא ב 2015,
רוצה לקרוא,
wishlist,
ספרות מתורגמת למכירה ,
רשימה,
יהדות,
מומלצים,
נו, רשימה,
צריך לקרוא,
לכשאתפנה אפנה,
נטשתי,
לקרוא לקרוא לקרוא,
ספרים שנועה תקרא,
קלסיקות ,
רשימה שחורה,
קלאסי,
מעןלים,
הבלתי נשכחים שלי,
reading list,
לקרוא אבל בצ'יל,
דרום אמריקה,
קצרים שמעניינים,
ספרים שאני ממש אוהב,
פרוזה משובחת למכירה ,
ספרים שצריך לקרוא,
כָּל מְגָדִים,
ספרים שצריך לקרוא,
לקרא,
כל ספר שקראתי בחיים למיטב זכרוני,
2022,
ספרים שאני רוצה לקרוא,
הספריה החדשה,
רשימה,
רוצה לקרוא,
2023,
קריטי לעולם,
ספרים שאני רוצה לקרוא - קלאסיקות,
ספרים שאני רוצה לקרוא - הקיבוץ המאוחד,
לקנות,
הספרייה שלי,
רשימה,
ספרי החובה של ד"ר הנרי אונגר,
משכבר,
מדע בדיוני,
מעניין,
ספרות -תרגום,
מצטערת , לא מדבר אליי,
משובחים להשיג ולקרוא,
כשלסבתא יהיו מדפים,
רוצה לקרוא,
ספרים שארצה לשאול מהספריה,
ספרות מתורגמת ,
= ספרים שעניינו אותי ואין לי אותם =,
רשימת קריאה,
מעניין...,
עם עובד,
חיי מדף,
ספרי קריאה,
ארס פואטיקה,
קריאה - מבוגרות.ים,
סיפורת מתורגמת,
הקיבוץ המאוחד - ספרית פועלים,
רשימה,
לקרוא,
ספרים שמכרתי,
פרוזה - ארבעה ספרים ב100 שקלים,
פרוזה,
2021 פואנטה℗,
כתר,
תומחר ,
בהמתנה,
Books You Must Read Before You Die,
RTBCPT3,
עיון,
עדיין לא קראתי,
ספרים שלא הצלחתי לסיים,
ספרי מופת,
רשימת הספרים שלי,
רציתי-השגתי,
רוצה לקרוא - ואין לי,
מתכננת לקרוא,
אהבתי,
אולי מתישהו,
קראתי,
לקריאה - סיפורת,
צריך להגיע מתישהו ,
לקנות קנות! ,
רוצה לקרוא... ספרות עולמית,
סיפורת למכירה,
wish list,
196 הספרים שכל בן תרבות חייב לקרוא,
ספרים שקוראים,
הותשתי אז נטשתי,
מתישהו,
לקרוא,
2ב-סלון,
רשימת קריאה,
רשימה,
חדשה,
Read it,
On The Shelf,
my sci fi collection - מדע בדיוני\מד"ב,
הומלצו לי,
רוצה לקרוא,
שווה קריאה /לקריאה עתידית,
דרום אמריקה וקצת ספרד,
רשימה,
ה.ס. 2425 2210- 5697,
קראתי 4 כוכבים,
ק ר א ת י,
YN,
פרוזה ושירה,
בנוסף,
נובלות לקרוא,
בתקווה,
לתור ולאתר,
שווים ונדירים,
סיפורים,
על מדף העיון בהמתנה,
שירה,
כריכות אהובות,
שירה,
קראתי!,
Would like to read,
ללל,
רשימת המשאלות - עיון,
גוונים של אפור,
רשימת קריאה של חמדת,
ספרי שירה אהובים,
לקרוא עיון,
רשימת המשאלות - לטינו,
עוד ...
|
1.
|
|
זמן לא רב לאחר מות אביו, ערב חג - המולד ,1938 עלה חורחה לואיס בורחס במדרגות בחיפזון, ונתקל בראשו בחלון. הפצע הזדהם, בורחס קדח, וסופו שהובהל לבית החולים ונותח בראשו. לאחר מכן חשש פן לא יוכל להמשיך לחשוב ולכתוב, ומכיוון שפחד יותר מכל לגלות כי אינו מסוגל, כמימים ימימה, לכתוב ביקורת, החליט לנסות סוג חדש של כתיבה, כדי שהאכזבה לא תהיה מוחלטת. תוצאת ניסויו זה היא "פייר מאנר, מחבר דון קיחוטה" - יצירה שבלעדיה, ובלי יצירות נוספות כ"טלן אכבר, אורביס טרטיוס", "ספריית בבל", "גן השבילים המתפצלים", "פונס הזכרן" או "הנס הנסתר", קשה לתאר את נוף ספרות העולם במאה העשרים. בפרולוג ל'בדיונות' הסביר בורחס מדוע העדיף לכתוב, כדבריו, "הערות על ספרים דמיוניים": "טירוף מייגע ומדלדל הוא חיבורם של ספרים רחבי - יריעה, הרחבת הדיבור על פני חמש - מאות עמודים אודות רעיון שלהצגתו המושלמת בעל - פה די בדקות אחדות. דרך פעולה טובה יותר היא לדמות שספרים אלו כבר קיימים ולהציע סיכום, פרשנות". כך בא לעולם ז'אנר שאפשר היה לקרוא לו "חדש", אילמלא הונחה ביסודו כפירה עיקשת בבלעדיותו של זמן חד - ממדי, עוקב וחד - סיטרי: סיפור קצר - המתחזה לעיתים למאמר מלומד או פולמוסי - אשר ממחיש ומפרש בקצרה פאראדוקס פילוסופי בדבר אופן קיומו של העולם, רשמי החושים והתודעה שבאמצעותם אנו חווים אותו, הסימנים שבאמצעותם אנו מציינים אותו, ואופן קיומם שלהם. יותר מכל ספר אחר של בורחס' ,בדיונות' הוא זה שעליו נבנה פירסומו העולמי, ושבזכותו מוזכר שמו של הסופר הארגנטיני הזה בנשימה אחת עם שמות כקאפקא, נבוקוב או בקט. לראשונה מכונסים כאן בעברית כל סיפורי הקובץ הזה, כפי שהופיע לראשונה בבואנוס איירס ב - 1944 בהוצאת ,Sur ועם שלושת הסיפורים שנוספו לו במהדורת 1956 של הוצאת .EMECE חלק מהסיפורים כבר נכללו באסופה 'גן השבילים המתפצלים' (1975) בתרגום יורם ברונובסקי. הספר הנוכחי לא רק משלים את הקובץ 'בדיונות' כסידרו ובמלואו, אלא מביא תרגום מתוקן ומעודכן, ובעצם אפשר לומר: חדש....
|
2.
|
|
בורחס נולד ב 1899 בבואנוס איירס. ילדותו בבית דו - לשוני (סבתו היתה דוברת אנגלית) וחינוכו מגיל 15 בז'נבה הכשירוהו להיות בן - בית בתרבויות רבות. אולם מעולם לא איבד את הקשר העמוק להווי הארגנטיני המיוחד. חזר לבואנוס איירס ב 1921 ספר שיריו הראשון הופיע ב 1923 וסיפוריו הראשונים - מראשית שנות השלושים. יצירתו, שהקנתה לו תהילת עולם, מצטיינת במיזוג מיוחד במינו של כתיבה מסאית ודמיון. נחשב ע"י רבים כגדול סופרי אמריקה הלטינית. ביקר פעמיים בישראל. בפעם השניה ב 1971 לרגל קבלת "פרס ירושלים". המבחר המוגש בזה הינו המבחר הראשון מיצירתו שראה אור בספר עברי....
|
3.
|
|
"אלף היא נקודה במרחב שכל הנקודות האחרות נכללות בה," כך מסביר קארלוס אחנטינו דנרי לבורחס בסיפור "האלף". הוא מודאג וזועם, כי יש לו אחת כזאת אצלו בבית, מתחת למדרגה התשע - עשרה היורדת אל המרתף, ועכשיו רוצים בעלי - הבית להרוס אותו כדי להרחיב בית קפה אופנתי. האם הוא לא רק משורר גרוע אלא גם מטורף, כפי שסבור בורחס, מספר הסיפור? זאת לא נוכל לדעת לבטח עד שלא יחוש אל ביתו של דנרי לראות את התופעה במו עיניו. ומי יודע? אולי גם אז לא נוכל להיות בטוחים... לראשונה מובא כאן לפני הקורא העברי קובץ הסיפורים שמבין יצירותיו של בורחס רק "בדיונות" משתווה אליו באיכותו ובחשיבותו. גם כאן ניגש בורחס לנושאים עיוניים "כבדים" כמו הקיום, הזמן, המשמעות וכו', ומעצב אותם בדרכו המיוחדת, האירונית והלירית כאחת, לסיפורים ספרותיים מחכימים, מרגשים ומשעשעים. אחדים מן הסיפורים עוסקים בשאלות שהעסיקו מיסטיקנים במרוצת הדורות, כמו למשל: כיצד יכולה תודעה אנושית מוגבלת במרחב ובזמן להשיג את מכלול הבריאה? בורחס מדמיין כמה וכמה אפשרויות, אך אף פעם אינו שוכח לציין את המחירים שגובה ההתנסות במוחלט. לצורך תרגילים מחשבתיים מבריקים אלה הוא מגייס לא רק את רגישותו הפיוטית אלא גם את למדנותו המרשימה. בספר זה במיוחד הוא נותן ביטוי להערכתו ולסקרנותו כלפי תרבויות שונות משלו, ובמיוחד תרבות האיסלאם (למשל ב"חיפושו של אברואס") והיהדות (למשל "האלף"). סיפורים אחרים ממחישים את הבעיות והפרדוקסים החביבים על בורחס - ציווליזאציה וברבריות, חלופיות ההפכים, מראית עין ומהות - דווקא על רקע ההווי הפראי של הספר הארגנטיני - אורוגוואי. "האיש על הסף", לעומת זאת, לוקח אותנו להודו בתקופת השלטון הבריטי. ואולי המעמיק מכולם, הסיפור Deutsches Requiem" (רקוויאם גרמני"), נכתב רק חודשים ספורים לאחר תום מלחמת העולם השניה, ומציע ניתוח נועז וחזק של התפתות הרוח הגרמנית לנבלה הנאצית ושל תוצאותיה הטראגיות. לנוסח העברי של הסיפורים מצורפות כאן בסוף הספר הערות רבות, שנועדו לסייע לקורא להפיק את מלוא ההנאה משנינותו המלומדת של בורחס בלי לרוץ כל רגע לספרייה....
|
4.
|
|
בספר זה כינס חורחה לואיס בורחס, גדול סופרי ארגנטינה חלק מן האוסף האינסופי של החיות הדמיוניות המצוירות בתרבויות ובמיתוסים השונים בספרויות הקלאסיות והמזרחיות. ילד קטן נלקח בפעם הראשונה לגן-החיות ילד זה יכול להיות כל אחד מאיתנו, או אולי כל אחד מאיתנו היה הילד הזה ושכח על כך. בגן זה רואה הילד בעלי חיים שכמותם לא ראה מעודו, ובפעם הראשונה הוא רואה את הגיוון המהמם של ממלכת החי, כיצד להסביר מאורע יומיומי אך גם מסתורי זה? גו-החיות של המיתולוגיות הוא גן שיושבו אינם אריות אלא ספינכסים, דרקונים וקנטאורים: אוסף היצורים המשונים שהדמיון האנושי המציא אותם במשך הזמן והמרחב. אלה אינם יצורים ממשיים, אלא צירוף חלקים של יצורים ממשיים. משמעותם של יצורים אלה נעלמת מאיתנו, כשם שנעלמת מאיתנו משמעותו של היקום. אך יש משהו בדמותו של הדרקון התואם את הדמיון האנושי ועל כן מופיע הדרקון במקומות שונים ובתקופות שונות והריהו מעין מפלצת הכרחית, לא ארעית או מקרית, דוגמת החיסארה. היישויות הדמיוניות הללו נאספו בספר זה להנאתו של הקורא.
...
|
6.
|
|
הוצאת "כתר" שמחה להגיש בזה לקורא העברי את קובץ סיפוריו החדש של חורחה לואיס בורחס, גדול סופרי ארגנטינה, אשר בצד עמיתים דרום-אמריקניים אחרים קבע ליבשת זאת מקום של כבוד בספרות בת-זמננו. וכך מתאר בורחס את ספרו זה: "הספר מכיל שלושה-עשר סיפורים. המספר הוא מקרי או גורלי - שתי המלים בהחלט נרדפות כאן - אך לא מאגי. אם מכל כתביי היה עליי להציל אחד בלבד, הייתי מציל את הסיפור "הקונגרס", שהוא בעת ובעונה אחת האוטוביוגרפי ביותר והפנטאסטי שבכולם. כמו כן, לא אסתיר את יחסי המיוחד לסיפור 'ספר החול'. יש בספר גם סיפור אהבה, סיפור "פסיכולוגי" וסיפור עלילה, המתאר אפיזודה דרמטית בתולדות הרפובליקות שכאן ..." ואכן, בסיפורי קובץ זה ימצא הקורא את כל מרכיבי עולם-מחשבתו וכל קסמי סגנונו המטפורי המיוחד של בורחס במיטבם, סובבים בעולם דמיוני מוזר, שאין כמחבר זה היודע להסוותו בנופי המציאות הריאלית - אולי משום שהגבולות בין דמיון למציאות הם כה עבירים בתודעתו. העולם הפנטאסטי בסיפורי בורחס חופשי מחוקי הזמן והחלל, המעיקים על המחשבה האנושית ומגבילים אותה. כתוצאה מהחופש הבלתי-מוגבל הזה מאבדים האנשים, המקומות וההתרחשויות את הממדים הכובלים אותם בכבלי החד-פעמיות, והם פורצים לעבר מרחבים, המשרים עלינו אווירה חלומית וקסומה.
...
|
7.
|
|
"ניסיתי, לא אדע באיזו מידה של הצלחה, לכתוב סיפורים ישירים. לא ארהיב-עוז לטעון, כי פשוטים הם: אין בעולם דף אחד, מילה אחת, שיהיו כאלה, שהרי בכל דבר כלול היקום, שתכונתו הבולטת ביותר היא המורכבות.
...סיפוריי, כסיפורי "אלף לילה ולילה", מבקשים לשעשע או להרעיד נימי-נפש, ולא לשכנע.
...מעולם לא הסתרתי את דיעותיי, אף לא בשנים קשות, אבל מעודי לא נתתי שימצאו דרכן אל היצירה הספרותית, פרט למקרה אחד, כשהמריצה אותי רוממות-הנפש בעקבות מלחמת ששת-הימים. אמנות הכתיבה היא מיסתורית; דיעותינו הן בנות-חלוף.
...ככלות הכל, מעשה-הכתיבה אינו אלא חלום מודרך. ויתרתי מראש על ההפתעות, שהן מטבע סיגנון הבארוק, וכן על הפתעות המוליכות אל סוף בלתי-צפוי. בקיצור, העדפתי למלא ציפייה יותר מאשר לגרום להפתעה. במשך שנים רבות, חשבתי שאגיע לכתיבת דף-משובח באמצעות שינויים וחידושים. עתה, משעברתי את גיל-השבעים, אני מאמין, שמצאתי את הקול שלי".
ח.ל. בורחס....
|
8.
|
|
הזמן, תעתועיו ומבוכיו, ממשותו והאשליה שבו - אלו הם הנושאים המעסיקים את בורחס במסותיו, כמו גם בסיפוריו ובשיריו, והוא מתחקה אחריהם במישורים העצומים של ספרות העולם. ספריו של הסופר הארגנטינאי הגדול הם ערבוב של ז'אנרים ספרותיים; לעיתים קרובות הסיפור הבורחסי נהפך למסה והמסה הבורחסית הטיפוסית נראית לא אחת כסיפור בדיוני. ואכן, היצירות הנודעות הללו הן מזיגה של המציאות והחלום, הממשות והשאיפה, הדמיון הממריא וההגות המדויקת. בורחס מועיד למסותיו תפקיד הנתון בדרך כלל לשירה: לעורר אסוציאציות רחוקות, להאיר פינות נסתרות של הנפש ושל העולם. דרך התבוננות בספרות הסינית הקלאסית, במחזור הסאגות האיסלנדיות, בקבלה היהודית והנוצרית, מחפש בורחס את פשר החידות היסודיות של ההוויה האנושית. בקובץ זה מובאת אסופת מסותיו - סיפוריו העיקרית של בורחס כפי שהופיעה במקורה במהדורת 1960 של "חקירות נוספות" ובתוספת דפים אחדים מתוך הקובץ "היוצר". חורחה לואיס בורחס (יליד ארגנטינה, 1899), מגדולי סופרי אמריקה הלטינית. מספריו שתורגמו לעברית: ספר החול, דברי ימי תועבת עולם, בדיונות, האלף....
|
10.
|
|
פענוח יצירתו של חורחה לואיס בורח קשור בהיכרות רחבה עם עולמו האינטלקטואלי. שכן יסודות התרבות האוניברסלית מוטמעים ביצירתו.
שבעה לילות מאגד שבע הרצאות שנשא בורחס ב-1977 בתיאטרון קוליסאו שבעיר מגוריו בואנוס איירס: "הקומדיה האלוהית", "חלומות בלהה", "אלף לילה ולילה", "בודהיזם", "שירה", "קבלה", "עיוורון". בערוב ימיו מוביל הסופר הארגנטינאי את מאזיניו אל מחוזות רעיוניים ואסתטיים שהִרבה לפקוד בכתיבתו לאורך השנים, או, לחילופין, אל התנסויות אישיות מאוד. בתוקף כך, וזכות סגנונן הישיר והגלוי, פותחות השיחות הלילות סדרה של שערים ושבילים אל הפרוזה הבורחסית ואל בורחס האדם, המרוחקים וההרמטיים בדרך כלל. בידי הקורא ניתן מורה נבוכים קצר, מרחיב דעת ורצוף תענוגות ליצירתו של אחד מגדולי הספרות העולמית.
לטקסט המקורי נוספו פתח דבר מאת רוסלי סיטמן ואורי פרויס, המאיר את חשיבות המקום בשולי המערב שממנו מדבר בורחס, ואחרית דבר מאת ליאו קורי החושפת את אחד ממקורות ההשראה הפחות ידועים שלו.
"אני רוצה לסכם עם שורה של גתה. הגרמנית שלי איננה מושלמת, אבל נדמה לי שאני מסוגל לשחזר את המילים בלי יותר מדי שגיאות: Alles Nahe werde fern, "כל מה שקרוב, מתרחק". גתה כתב שורה זו על שעת הערביים. "כל מה שקרוב, מתרחק", זה נכון. עם רדת החשיכה, הדברים הקרובים ביותר הולכים ומתרחקים מעינינו, כפי שעולם המראות הלך והתרחק מעיני שלי, אולי לעד."
(מתוך ההרצאה על "העיוורון")...
|
11.
|
|
חורחה לואיס בורחס, מגדולי היוצרים במאה העשרים, מוכר לקוראי העברית בעיקר כמחברם של סיפורי מופת.
שיריו ומסותיו של בורחס, לעומת זאת, לא זכו ברובם לתרגום עברי, אף-על-פי שהם מהווים נדבך מרכזי וחשוב במכלול יצירתו.
קובץ היצירות המאוגד באסופה זו מביא בפני הקורא העברי מבחר מכתביו של בורחס אשר עוסקים בנושא אמונה, במובנה הרחב – הדתי, החברתי והספרותי.
הקובץ כולל ארבע מסות, עשרים וארבעה שירים, סיפור אחד, וארבעה פרגמנטים נוספים שלא ניתן לקטלגם תחת אחת מן הסוגות המוכרות.
מקצתן של יצירות הפרוזה תורגמו בעבר לעברית, וזכו כאן לתרגום חדש; מרביתן של היצירות – לרבות השירים – מוגשות כאן לראשונה בעברית.
קוראיו הנאמנים של בורחס בעברית יגלו כי שיריו עוסקים בתֵמות דומות להפליא לאלו העומדות בלב סיפוריו, ואף עושים שימוש בתחבולות ספרותיות דומות, אך אלו הם שירים אישיים ואינטימיים מאוד, אשר חושפים טפח מעולמו הרגשי של יוצר שנתפס בדרך-כלל כאינטלקטואל....
|
12.
|
|
זמן, תעתועיו ומבוכיו, ממשותו והאשליה שבו ? אלו הם הנושאים המעסיקים את בורחסבמסותיו, כמו גם בסיפוריו ובשיריו, והוא מתחקה אחריהם במשירוים העצומים של ספרות העולם. ספריו של הסופר הארגנטינאי הגדול הם ערבוב של ז`אנרים ספרותיים; לעיתים קרובות הסיפור הבורחסי נהפך למסה והמסה הבורחסית הטיפוסית נראית לא אחת בסיפור בדיוני. ואכן, היצירות הנודעות הללו הן מזיגה של המציאות והחלום, הממשות והשאיפה, הדמיון הממריא וההגות המדויקת. בורחס מועיד למסותיו תפקי בנתון בדרך כלל לשירה: לעודד אסוציאציות רחוקות, להאיר פינות נסתרות של הנפש ושל העולם. דרך התבוננות בספרות הסינית הקלאסית, במחזור הסאגות האיסלנדיות, בקבלה היהודית והנוצרית, מחפש בורחס את פשר החידות היסודיות של ההוויה האנושית. בקובץ זה מובאת אסופת מסותיו-סיפוריו העיקרית של בורחס כפי שהופיעה במקורה במהדורת 1960 של ``חקירות נוספות`` ובתוספת דפים אחדים מתוך הקובץ ``היוצר``. חורחה לואיס בורחס (יליד ארגנטינה, 1899), מגדולי סופרי אמריקה הלטינית. מספריו שתורגמו לעברית: ספר החול, דברי ימי תועבת עולם, בדיונות, האלף....
|
|