נורית גרץ

נורית גרץ

סופרת

נורית גֶרְץ (נולדה ב-1940) היא פרופסור אמריטה לספרות וקולנוע באוניברסיטה הפתוחה, שימשה בעבר כראש המגמה העיונית בחוג לקולנוע וטלוויזיה באוניברסיטת תל אביב ובהמשך כיהנה כראש החוג לתרבות, הפקה ויצירה במכללת ספיר.

ספרים פרי עטה:
עמוס עוז: מונוגרפיה, ספרית פועלים, 1980.
חירבת חיזעה והבוקר שלמחרת, הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1983.
שבויה בחלומה: מיתוסים בתרבות הישראלית, עם עובד, 1995.
אל מה שנמוג (יחד עם דבורה גרץ), עם עובד, 1997.
מקהלה אחרת: ניצולי שואה, זרים ואחרים בקולנוע ובספרות הישראליים, עם עובד, 2004.
נוף בערפל: המרחב והזיכרון ההיסטורי בקולנוע הפלסטיני (יחד עם ג'ורג' ח'לייפי), עם עובד, 2006.
על דעת עצמו: ארבעה פרקי חיים של עמוס קינן, רומן ביוגרפי, עם עובד, 2008.
ים ביני לבינך, רומן היסטורי, הוצאת כנרת, 2015.
» רשימות קריאה בהם מופיעים ספריה (79):
עבריות, רוצה לקרוא, ישראל- פוליטיקה והיסטוריה, ע-קופסה-מ-ל, ספרים שאני רוצה לקרא, ספרים שאשמח לקרוא, ספרים שיש להם סרט - ישראלי, ספרים אלקטרוניים, , קולנוע, אמנות, קולנוע , תיאטרון למכירה, מחזות,תיאטרון וקולנע למכירה, ספרי עיון למכירה, שונות, ספרי עיון למכירה, ספרי קולנוע שיש לי, גרפיקה,עיצוב ועריכה,אנימציה,צילום., מחזותותסריטים-4ג, קולנוע וספרות קולנועית, עוד ...
1.
עמוס קינן: לוחם חירות, עוזי ושות', עיתונאי, סופר, מחזאי, פסל, צייר, פעיל שלום, שתיין. אחד הישראלים הכי מוכשרים, הכי מלאי סתירות, הכי חיים שהיו מעולם. האישה שאתו זה 45 שנים, חוקרת הספרות והתרבות נורית גרץ, נטלה על עצמה את המשימה העדינה והמורכבת של כתיבת פרקים מחייו. הספר פותח במסע פיוטי האורג את ילדותו של קינן עם מהלך הידרדרותו הנפשית של אביו, איש גדוד-העבודה, שחי לאור החלום הכפול של שיבת ציון ושל המהפכה הסוציאליסטית והיה לקורבן מתחיו הפנימיים. פרק החיים השני עוקב אחר פעילותו בלח"י ערב מלחמת תש"ח ובמהלכה, ומראה כיצד החלומות האוטופיים שירש ממשיכים להנחותו ומתנגשים עם הטראומות של אותה מלחמה, שהודחקו והושתקו אך לא נשכחו לאורך השנים שחלפו מאז. הפרק השלישי עוסק בפרשת הפצצה שהוטמנה בביתו של השר פנקס, שבגינה הועמד קינן לדין. נדבך אחר נדבך מגולל כאן הסיפור בהסתמך על פרוטוקולים, עדויות חדשות וטקסטים ספרותיים, מגלה עובדות שלא נודעו עד כה וחושף את שורשי הפרשה באכזבה שחשו אז רבים מאופיה המתגבש של המדינה. ב-1954, מחוסר עבודה ומנודה, עוזב עמוס קינן את הארץ. סיפור האהבה העמוק אך גם ההרסני שניהל עם הסופרת כריסטיאן רושפור, על רקע פריז התוססת של סוף שנות ה-50, חותם את הספר. "על דעת עצמו" הוא יצירה ספרותית מרתקת ומרגשת, השוזרת את התיעוד המדוקדק של אירועים היסטוריים בתוך רומן החודר לתודעת הגיבורים, לזיכרונותיהם ולחלומותיהם וטווה את עלילות חייהם מתוך הספרות שכתבו, היומנים והמכתבים ששמרו, מתוך ראיונות ותעודות, ומתוך הפנטסיה והדמיון. ...

2.
מיכאל ורחל הם גיבוריה של דרמה היסטורית ספרותית מרתקת. היא, רחל, הידועה מבין השניים - המשוררת שדמותה ושיריה קיבלו ממדים רומנטיים מיתולוגיים בתרבות העברית בארץ ומחוצה לה. הוא, מיכאל, מהנדס חשמל החולם על תיקון העולם באמצעות זרם החילופין. הם נפגשו בטולוז, ערב מלחמת העולם הראשונה, והתאהבו. אבל ההיסטוירה, האידיאולוגיה, ולא פחות מאלה - העכבות הנפשיות שלהם, הפרידו ביניהם. היא נסעה לארץ ישראל לבנות חברה ציונית חלוצית צודקת, להכין מקום חדש וראוי ליהודי העולם הנרדפים. הוא חזר לרוסיה, לתמוך במשפחתו ולהשתתף במהפכה הקומוניסטית. ים ביני לבינך מבוסס על מכתבים שמיכאל שלח לרחל, ועל תחקיר מדוקדק שעולים ממנו גילויים חדשים על השניים. הריאליה המוחשית משמשת בספר רקע, אמין ומרתק, לסיפור אהבה של גבר ואישה צעירים, הנתפסים כאן כ"גיבורי דורנו". גיבורים של דור אבוד, שחלמו חלומות גדולים מדי, שסופם היה חורבן, אכזבות ופיכחון אכזרי. ספרה הקודם של נורית גרץ, "על דעת עצמו: ארבעה פרקי חיים של עמוס קינן", היה רב-מכר, זכה בפרס ברנר והיה מועמד לפרס ספיר. בים ביני לבינך היא רקמה, ביד אמן, סיפור אהבה ענק, שהחיים בתקופה שבה התרחש לא יכלו להכילו. הם איפשרו אותו ויצרו אותו, ובה בעת הביסו אותו. הסיפור הזה, שובה לב ומתסכל, קם לתחייה על פיתוליו הרבים בצרפת, ברוסיה ובישראל - קטעי האושר והייאוש, הדיבורים, המראות והריחות. יגאל שוורץ "מזמן לא קראתי ספר כה מדויק, כה משוכלל, שריגש אותי לא פעם עד דמעות... שגרם לי קרבה עמוקה כל כך אל הדמויות והעניק לי מוחשיות מדויקת כל כך של זמנים ושל דמויות, בשלג ובשמש, של דירות, רחובות, שדות, נופים, געגועים. פלא: הרומן הזה עושה כל כך הרבה מכל כך מעט. ובאיזו דקוּת וזהירות מתוארים כאן מטענים רגשיים שעלולים היו בקלות לגלוש לרגשנות. אבל העיצוב הקונקרטי והמפורט מאפק את המטענים האלה, ועם זאת, למרות כל האיפוק, רחל ומיכאל מרעידים את הלב"....

3.
חוקרת הספרות והתרבות, פרופ' נורית גרץ, מתלווה אל אמה במסע נפשי וגאוגרפי אל עברה של משפחתה בגלגוליה מפולין לארץ - ישראל. אין זה מסע של חיפוש שורשים שגרתי ומקובל אלא דו - שיח עמוק, לעיתים מכאיב, לעיתים חושפני בין האם לבתה בנסיון לאתר ולפענח מהלכי חיים, הכרעות קשות והתנסות אנושית מסועפת ורבת פנים....

4.
5.
6.
נאומי מנהיגים, כרזות קיר, מודעות בחירות, מאמרים עיתונאיים, כתבות טלויזיה, יצירות ספרות, סרטי קולנוע - אלה וטקסטים פוליטיים רבים אחרים של התרבות הישראלית נבחנים ונבדקים בספר זה, המנסה לעמוד על שורשיהם של המיתוסים בתרבות זו. כשהם מעומתים זה מול זה הם מאירים פרקים בתולדות הישוב בארץ ישראל כסצינות במעין תיאטרון טוטלי, רב שכבות, זרמים וכיוונים....

7.
בעזרת מקורות היסטוריים, קולנועיים וספרותיים, בוחן ספר זה כיצד עיצבה החברה הישראלית את זהותה באמצעות ה"אחרים", הזרים, אלה שהוצאו והורחקו מתוכה ואלה שבתהליך איטי, כואב וקשה התקבלו אליה. המחברת מתמקדת במפגש המורכב בין ניצולי השואה לבין אנשי הארץ, ובשינוי ההדרגתי שהסתמן ביחסם של הוותיקים, המאמצים, אל אלה שזה מקרוב באו. הספר מתאר את המפגש הטעון הזה כמקרה בוחן אחד המעיד על תהליכים רבים ומגוונים, שבמהלכם ובעקבותיהם למדה החברה בישראל להכיר בזכויות, במרתבים ובזיכרונות זרים אחרים. חברה זו אימצה אותם אליה כחלק מההווייה והתרבות בישראל. נורית גרץ היא פרופסור לספרות ולקולנוע באוניברסיטה הפתוחה. מדברי המבקרים על ספריה האחרים של נורית גרץ בהוצאת עם עובד: על שבויה בחלומה (ספרית אפקים, 1995): "יש בשבויה בחלומה פרקים מרגשים מאוד, מכאיבים וגם אירוניים. הוא מלמד, בין השאר, אילו שימושים ניתן לעשות בטכסטים הנוגעים בחומרים הבסיסיים ביותר של הקיום." (מירי פז, דבר, 24.2.1995) על אל מה שנמוג ו997ון: "הספר הזה הוא תמונה ספרותית מבריקה, עצובה, משעשעת, מרתקת, תזזיתית ובקצרה: ספרות במיטבה." ואבנר שץ, "תרבות וספרות", הארץ, 11.4.1997) "מעולם לא קראתי ספר שבו האלגנציה הספרותית נפגשת עם האמת האישית (כולל מפח נפש) בשלמות כה מרגשת, כה בלתי נשכחת. זהו ספר שאסור להחמיצו, והמעט בו מחזיק את המרובה." (שמעון פרס, "ספרות וספרים", הארץ, 5.9.1997)...

8.
הקולנוע הפלסטיני – ברוב שנותיו וגלגוליו – התגייס לשרת את המאבק הלאומי. הוא ביקש לגולל את ההיסטוריה של העם הפלסטיני ולתאר את חיי היום יום של בניו – גברים, נשים וילדים. המארג המורכב הזה של היסטוריה לאומית וסיפורים אישיים – ולעולם בצילן של טראומות לאומיות קשות – רוקן שוב ושוב את ההווה מממשותו והתמקד בעבר המפואר, האבוד, שהיה לזמן הממשי היחיד. הקולנוע הפלסטיני מנסה לגלות רציפות בין הזמן האבוד לכאורה להווה שעיקרו מצוקה. הוא מבקש להציע עתיד של אחדות לאומית ומגלה שוב ושוב כיצד הכמיהה לחירות אישית ולחיים מתנגשת עם קשיי הקיום הלאומי.החוקרת הישראלית והחוקר הפלסטיני – בשיתוף פעולה נדיר ומבורך – עוקבים אחר התפתחותו של הקולנוע, אגב איתור תגובותיה של יצירה זו להתפתחויות הפוליטיות והחברתיות. הם מגלים כי ככל שמחריף המצב החברתי, הפוליטי והכלכלי וגוברים הכאוס והכאב, מעמיק הקולנוע הפלסטיני את מידת מעורבותו והתגייסותו למאבק הלאומי. כל יוצר וסגנונו, כל תקופה ונקודת המבט וההדגשים שלה.כצפוי, מנסה הקולנוע הפלסטיני לפרוש את הסיפור הלאומי שלו כנגד הסיפור הישראלי שביקש להשתיק אותו. ההשתקפות של הישראלי בקולנוע הפלסטיני היא עוד עדות, קשה וכואבת, לעומקן של הטינה והעוינות בין שני העמים החולקים כברת ארץ ונוף משותף.נורית גרץ היא פרופסור לקולנוע ולספרות באוניברסיטה הפתוחה. מספריה הקודמים: "שבויה בחלומה" (ספרית אפקים, 1995); "אל מה שנמוג" (עם עובד, 1997); "מקהלה אחרת" (ספרית אפקים, 2004).ג'ורג' ח'לייפי מלמד קולנוע וטלוויזיה באוניברסיטת אל-קודס, רמאללה....

9.
10.
מבקרים וקוראים כותבים על ספרן של נורית ודבורה גרץ אל מה שנמוג: "מעולם לא קראתי ספר שבו האלגנציה הספרותית נפגשת עם האמת האישית (כולל מפח נפש) בשלמות כה מרגשת, כה בלתי נשכחת. זהו ספר שאסור להחמיצו, והמעט בו מחזיק מרובה". שמעון פרס, מעריב, "ספרות וספרים", 5.9.1997 "הכתיבה היא כתיבת סופרות ותענוג ונועם הקריאה גדולים כגודל עדינות הנפש, טוב הלב והסלחנות של הכותבות". יעל דיין, "משקע של רוך", הארץ, "מוסף ספרים", 28.5.1997 "...תמונה ספרותית מבריקה, עצובה, משעשעת, מרתקת, תזזיתית, ובקצרה: ספרות במיטבה (...) זהו מסע שמעניק משמעות וצבע ועומק לחיים שלמים, כפי שצריך לעשות כל מסע ספרותי הגון". אבנר שץ, "מה חשוב אם היו הדברים או נבדו", הארץ, "תרבות וספרות", 14.4.1997 נורית גרץ היא כלת פרס ברנר (2009). ספרה על דעת עצמו נבחר לאחד מעשרת ספרי העשור בסקר שיזם ידיעות אחרונות בקרב מבקרים ועורכים, ולאחד מחמשת ספרי העשור מטעם גלי צה"ל. ציור העטיפה: שלומציון קינן עיצוב העטיפה: אמרי זרטל...

11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
לסטודנטים הצעירים של מכללת ספיר נמאס לשמוע שהדור שלהם הוא לא כמו של פעם. פרויקט ייחודי שריכזה הפרופסור נורית גרץ איחד בינינו - סטודנטים מהמחלקה לתרבות, לבין אנשי עבודה מכל קצוות הארץ ומתחומים שונים. מלאים בשאלות, כל אחד מאיתנו יצא למסע עם דמות מענף התעשייה או החקלאות בארץ. התשובות שקיבלנו הובילו ליצירת סיפור מרתק: פאזל של מגוון מפגשים, של דיאלוגים עם אנשים מעוררי השראה. לאחר שכל סטודנט בחר דמות מהענף, החלה העבודה האמיתית. הדרך לא הייתה פשוטה, היה עלינו לגשר על פערים של מרחק זמן ואפילו שפה, כדי להבין את האנשים הללו שנלחמו כדי ליצור משהו שהאמינו בו, לעתים נכשלו, לרגעים וויתרו ובסופו של דבר הצליחו. היצירה שלהם עוררה בנו רצון להפנות את מבטנו ממסכי האייפון ולהתבונן לרגע באדמה, בנוף ובאין סוף הדרכים האפשריות בארצנו. לפני המסע היינו בטוחים שהדור שלנו הביא לארץ את האופנה, אך מפגש מרתק עם רות דיין לימד אותנו, שהרבה לפני שהיינו כאן, הייתה מישהי שסללה את הדרך למעננו. היינו משוכנעים שמאחורי הסבונים של סבתא ג'מילה, עומד מפעל ייצור ענק. אך בדרך גילנו שבמקום מכונות ענקיות, יש ידיים קטנות שיוצרות כל סבון בנפרד. לא ידענו שאת הערק שאנחנו מזמינים במועדונים, יצר צד"לניק לשעבר. לא האמנו שאפשר לגדל עגבניות וגינות ירק על קירות באמצע תל אביב. לא חשבנו שמתחביב של הרכבת מחרוזות, אפשר להקים מפעל משגשג של תכשיטים. ובקיצור לא ידענו אילו סיפורים נפלאים מסתובבים ברחבי הארץ הזאת. טיילנו, אספנו את כל הסיפורים, ויצרנו סיפור מרתק המפגיש בין דורות של אנשים שונים עם חלומות שונים, כשלכולם מטרה אחת משותפת, לייצר סחורה "תוצרת הארץ". אוסף הסיפורים והרשימות ב"תוצרת הארץ" הוא טיול בנופיה האנושיים והגיאוגרפיים של ישראל, דרך דמויות שיצרו בה יש מאין. סטודנטים במחלקה לתרבות במכללה האקדמית ספיר יצאו למסע ברחבי הארץ, כדי לתעד ולחשוף את סיפוריהם של אנשים טובים באמצע הדרך שהחליטו, העזו, נאבקו בקשיים והצליחו. הסיפורים המכונסים בספר הזה מתארים רגעים של עבודה קשה, נחישות ולפעמים גם טיפת מזל. פרקי הספר מפגישים בין סבתא ג׳מילה לבין רות דיין, בין כפרים בגליל לבין גינות אורבניות בתל־אביב ובין אנשים שנאלצו להמציא את הגלגל מחדש לבין כאלו שרק למדו לרכב על אופניים. התוצאה היא פסיפס עשיר של דמויות, מקומות וענפי תעשייה שונים בישראל. אולם יותר מכל, הם מציגים גיבורים אמיתיים בשר ודם, כאלו שהצלחתם לא בהכרח הגיעה אל מסכי הטלוויזיה או העיתונים, ובכל זאת, הם נוגעים ומשפיעים על החיים של כולנו....


היא רואה את כל היופי המתפרץ של החיים מסביב. הוא רואה את הדמדומים ואת הגוויעה האכזרית הצפויה לכל יופי באשר הוא. רק עוד רגע, עוד מעט זמן הוא צ... המשך לקרוא
16 אהבו · אהבתי · הגב
סיימתי לקרוא לפני כשבוע את יד אחות החדש של נאוה מקמל עתיר העוסק במסע חייה של רחל המשוררת. הספר מוזכר שם ועורר בי סקרנות וכתוצאה מכך התחלת... המשך לקרוא
9 אהבו · אהבתי · הגב
רכשתי את הספר מהתוך הבנה שהוא עוסק בחייה של רחל המשוררת (כך לפחות הבנתי מרפרוף קל בספר לפני הרכישה). הצטערתי מאוד שלמעשה הספר עוסק ברחל רק ... המשך לקרוא
7 אהבו · אהבתי · הגב
מעניין. כתיבה יפה שמלמדת על החצר האחורית. את השירים אנחנו מכירים בספר אנחנו לומדים על החוטים שטוו אותם והפכו אותם לאדוות הגלים של התקופה... המשך לקרוא
3 אהבו · אהבתי · הגב
דמותה הפואטית והטרגית של רחל היא בהכרח חומר מרתק לכתיבת ספר, ונורית גרץ, בשפה קולחת ויפה, אמנות בפני עצמה, הצליחה לשזור רומן מעניין בינה ל... המשך לקרוא
22 אהבו · אהבתי · הגב
אי אפשר שלא להעריך את נורית גרץ על כשרונותיה הברוכים בכתיבה וספרות. ספר זה לא היה נכתב אלמלא גרץ. הספר ים ביני לבינך אינו עוד רומן על חייה ... המשך לקרוא
10 אהבו · אהבתי · הגב

עוד ...




©2006-2019 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ