» רשימות קריאה בהם מופיעים ספריה (39):
משתוקק לקרוא,
הרשימה שלי...,
רוצה לקרוא,
רוצה לקרוא,
למכירה עד 20 ש'ח,
ספרים שצריך לקרוא,
ספרות מקור ,
ספרים שאני רוצה לקרוא,
קראתי,
ספרים ישראלים בעיניי,
למכירה ב 25 שקלים,
ספרים לקריאה,
יש לי -עברית מקור,
2011-2019,
פרוזה - ארבעה ספרים ב100 שקלים,
א,
ספרים שרוצה לקרוא,
ספרים שקראתי,
בספרייה הדיגיטאלית,
סיפורי משפחות,
One Eye Symbolism ,
עתידי,
נקראו ב-2019,
לא נפלתי מהרגליים...,
ספרים שקראתי,
2018,
גברת עם סלים,
לקריאה עתידית,
מועמד,
מסקרנים,
עברי קרא עברית,
למכירה עד 40 שקל,
תומחר ,
2024,
ספרים עם עטיפות יפות,
הנפת הדגל בגאווה,
ק ר א ת י,
ספרים לקרוא 9,
2025,
עוד ...
|
1.
|
|
זה היה ליל דצמבר סוער.
בפּיאנו-בּר שליו, בשולי מושבה נידחת, עומד ג'ו אוחנה מאחורי הדלפק, ואתו הפסנתרן שלו וטבח ערבי צעיר.
אל המקום נקלעת חבורה של ארבעה גברים ושתי נשים בדרכם חזרה לתל אביב.
בעל הבית כבר רוצה לסגור וללכת הביתה, אבל החבורה מתעקשת להישאר ולשתות, דווקא אצלו.
השעה מתאחרת.
בחוץ גשם נורא, ובִּפנים, עם האלכוהול או בלעדיו, נפרצים הסכרים.
איש מהם – לא גדי הפסנתרן, לא הנער פאדיל ואף לא ג'ו עצמו - לא שיער איך ייגמר הלילה האפל הזה.
פסנתר בחורף" הוא דרמה כמעט קולנועית שנבנית בהדרגה מחושבת; היריעה האנושית הנפרשת בה מתוארת בדייקנות חריפה, ולקראת סופה עולה שאלה אחת גדולה: האם אפשר היה שיקרה אחרת?
בכתיבה עשירה ורבת-כוח, שנעה בין צלילי פסנתר רכים לאגרוף בבטן, מתגלה כאן הסיטואציה הישראלית בסיפור גברי, חסר פשרות ומטלטל.
...
|
2.
|
|
ומנו, עורך דין חיפאי, נקלע לקרב של חייו. שנים עברו עליו בשולי האירועים הגדולים, עד שהוא נקרא להגן על נגר ערבי שהיה מעורב בתקרית אלימה ומגלה שנלכד בסבך מוסרי ורגשי שלא שיער את מידותיו. מה שנראה כסכסוך עסקי מגלה פנים אחרות מרגע שנחשפים שורשיו בעבר, כשהמעסיק עוד נקרא בשם אחר. בחלוף שלושה עשורים מתברר שדבר לא נשכח.
האם תעלה עכשיו ממעמקי השנים אשמה נוספת, חמורה יותר, או להפך, יתגלו שם נסיבות מקילות? ואולי לא טינות מן העבר יכריעו, אלא ההווה ואהבה שאינה תלויה בדבר? אילת שמיר, כלת פרס ראש הממשלה ופרס רמת גן למצוינות ספרותית, מבודדת בספרה השלישי מקטע מליבת חיינו כאן, ובכתיבה בוטחת ורבת־כוח מצליחה להאיר את המורכבות הסבוכה של ההוויה הישראלית.
על סגנונה המיוחד נכתב:
"חריפות ריאליסטית רבת עוצמה [...] חריג ביותר בנוף הספרים שיוצאים לאור בעברית בשנים האחרונות [...] נוגעת בפצע ממאיר שמפעיל את הדרמה הישראלית ואת סיפוריה [...] ללא הרדמה וללא חומרי טשטוש"
(עמרי הרצוג, הארץ).
"תנופת הכתיבה של איילת שמיר מרשימה ביותר [...] היכולת שלה לעצב דמות על נפתולי הנפש שלה, [...] ועברה המשפיע על מי שהיא בהווה - מופתית" (שופטי פרס רמת גן למצוינות ספרותית)....
|
3.
|
|
איתן רוסו, איש חזק ומסוכסך, חוזר אל בית ילדותו במושבה. שני אחים מוואדי ערה עוזרים לו בחוות הסוסים שלו, ומצטרפת אליו שם גם אלונה, ארכיטקטית מתל אביב. בערב ראש השנה הזה אמורה להצטרף אליהם גם בתו הקטנה.
בין ניסיונותיו לאלף את סוס הפרא בָּארבּ והתעקשותו להחזיק את החווה למרות קשייה, צפה ומבעבעת דרמה משפחתית ארוכת שנים: זר שפלש לנחלתם נעלם במהלכה. מה שקרה אי־אז בעומק מטע האבוקדו המשפחתי לא דובר מעולם, אבל סודות מודחקים טבעם להיחשף, ובעוד רגע יתפרצו אל תוך ההווה.
בעוצמה סוחפת כורכת אילת שמיר שתי תקופות רחוקות זו מזו עם דמויותיהן הכובשות, ומוליכה את הקורא אִתה, צעד אחר צעד, אל מעמקי המטע.
אילת שמיר היא מחברת פסנתר בחורף, שהיה בחמישיית המועמדים הסופיים לפרס ספיר 2008, זכה בפרס וינר לעידוד יצירה עברית מקורית ובפרס היצירה על שם ראש הממשלה. הספר ראה אור בצרפת, וזכה שם לשבחים.
...
|
4.
|
|
"הישראלי" – כך מכנים אותו באפריקה – הגיע לכאן עם אשתו ועם בִתו הקטנה כאל מקום מפלט.
לא מעט עבר עליו לפני כן בישראל, ודווקא בארץ הרחוקה קיווה למצוא לעצמו ולמשפחתו קצת נחת.
אשתו, להפתעתו, לא היססה לבוא איתו, אבל הכול שונה כל כך מכל מה שציפו לו, וחברו החדש, קצין מקומי, מעורר בה רתיעה גם בלי שהיא יודעת מה בכוונתו לעולל.
בִתם הקטנה בת הארבע, מנותקת מחברת ילדים, מוצאת נחמה בחיות שבחצר הבית: כלב גדול וסבלן, קוף קטן תזזיתי וצב ענקי.
מעט ממה שהוריה חווים נקלט בחושיה, אבל אף לא שמץ ממה שאביה עושה בארץ הזאת עם חבריו בשליחות צה"ל.
הקיסר היילה סלאסי ביקש שיאמנו את צבאו, אבל זמן רב מדי הוא נאחז בשלטון, וקבוצת קצינים צעירים כבר להוטה להדיח אותו.
חמישה עשורים יעברו עד שהבת הקטנה תתחיל להבין מה היה שם; זו הבנה מעמיקה והולכת, שיכולה להאיר חיים שלמים לאחור....
|
5.
|
|
כלאיים (Hybridity) הוא מושג מודחק בדיון על החברה, התרבות והספרות הישראלית. ספר זה עוסק במושג הכלאיים, בגנאולוגיה התרבותית שלו, במהותו ובמאפייניו; הוא מציע אותו כפריזמה לקריאה בשלוש יצירות מהפרוזה הישראלית החדשה: "חסות" (1977) מאת סמי מיכאל; "ערבסקות" (1986) מאת אנטון שמאס ו"הכלה המשחררת" (2001) מאת א"ב יהושע.
יצירות אלה מגלמות בעצם מהותן את חוויית הכלאיים התרבותיים שמתקיימים בין החברה היהודית לערבית, וניתן בהן ביטוי לדואליזם הלשוני והחברתי המאפיין את החוויה הזאת. כוחות משיכה ודחייה פועלים בין שתי החברות, והדואליזם גורם לקונפליקט פנימי ובה-בעת מאפשר הזנה הדדית. לצד ביטויים של חרדה, נבדלוּת ודחייה מפני המיעוט האחר, אשר נתפס לא פעם כ"זר מקומי" השוכן בתוכנו, מתקיימות בעוצמה לא פחותה משאלות של מיזוג, משיכה ואינטימיות ארוטית, משאלות פורעות-סדרים שמשמען טשטוש גבולות וחצייתם.
מיהו ה"זר המקומי"? מהו קולו? מה מקור כוחו? מהו אותו "שלישי ישראלי" היברידי? מה עשוי להיות המבע הספרותי ההולם עבורו?
ד"ר אילת שמיר היא סופרת, ראש החוג לספרות דרמה ומבע יצירתי במכללה האקדמית אורנים. ספרה "גנסין 3" ראה אור בהוצאת "עכשיו" (1999). ספר משותף לה ולנסים קלדרון, "בזמן מלחמה", ראה אור בהוצאת כנרת (2002). ספרה "פסנתר בחורף" ראה אור בהוצאת עם עובד (2007), זכה בפרס וינר לעידוד יצירה עברית, בפרס היצירה על שם ראש הממשלה, היה בין חמשת המועמדים הסופיים לפרס ספיר בשנת 2008 וזכה לשבחים בצרפת. ספרה "המיטה שאתה מציע בעצמך" ראה אור בהוצאת עם עובד (2014) וזכה בפרס רמת גן לספרות....
|
|