ניר ברעם

ניר ברעם

סופר

ניר ברעם נולד בירושלים ב-1976 ולמד בבית ספר יסודי בבית הכרם והמשיך לתיכון שליד האוניברסיטה העברית. הוא היה תלמיד חלש. את חלק מבחינות הבגרות השלים לאחר הצבא. תואר ראשון בספרות עברית השלים באוניברסיטת ת"א ועכשיו הוא לומד לתואר השני. ספרו הראשון ספרי לי סיפור אהבה סגול היה רב מכר.

מגיל צעיר כתב ניר ברעם סיפורים ושירים אבל לאחר שאימו מתה מסרטן בשנת 95' והוא נשאר בבית עם אביו, עוזי ברעם, הוא גילה את הכתיבה מחדש.

מחזיר החלומות הוא ספרו השלישי של ניר ברעם. קדמו לו ספרי לי סיפור אהבה סגול וילדי נשף התחפושות, שתורגמו למספר שפות.

» רשימות קריאה בהם מופיעים ספריו (152):
ספרים מומלצים - פרוזה מקור, קראתי!, רשמתי לפני, להשאיל מהסיפריה, ספרים לקרוא, ספרים שצריך לקרוא, ספרות מקור - מומלצים, רוצה לקרוא, קראתי ואהבתי, קראתי, רוצה לקרוא... ספרות ישראלית, יש לי- junto apagador, מבצע 6 ספרים ב- 100 ש"ח, רמה 2- קראתי ואהבתי, ספרים לקריאה, ספרים שקראתי מתישהו, רוצה לקרוא... ספרי עיון, ספרים שקראתי, לשפוט על פי הכריכה - ספרים עם כריכות מדהימות, עוד ...
1.
השנה היא 1938 ותומס הייזלברג, פרסומאי ברלינאי, אשף המסכות והנאמנויות הארעיות, נחוש להיעשות אדם גדול. אך רוח חדשה מנשבת בגרמניה ותומס מבין שעליו להעמיד את כישרון המכירה הנדיר שלו לשירות המשטר הנאצי. באותה העת, בלנינגרד, עומדת אלכסנדרה וייסברג הצעירה, בתו של אינטלקטואל יהודי, לפני בחירה בלתי אפשרית: היא יודעת שבקרוב יוקעו הוריה כאויבי העם ושהם כבר אבודים. כדי להציל את אחיה הקטנים מגורל דומה, עליה לכרות ברית עם המשטר שהחריב את משפחתה. תומס ואלכסנדרה מונעים על ידי מנגנון דומה: שניהם מאמינים שהם עושים את הרע במיעוטו. ערב פרוץ המלחמה בין גרמניה לברית-המועצות רוקמים השניים תוכנית נועזת העשויה לשנות את מסלול ההיסטוריה. המפגש הגורלי ביניהם יעמת אותם עם ההכרעות המוסריות שקיבלו, ועם תוצאות מעשיהם. אנשים טובים הוא רומן רחב יריעה המתרחש באחת התקופות האפלות בהיסטוריה; גיבוריו הם בני המעמד הבורגני המשכיל, היושבים מאחורי שולחן במשרד. בתנופה סיפורית רבת עוצמה, הנסמכת על תחקיר היסטורי מעמיק, נפרש הרומן המורכב הזה על פני אירופה של מלחמת העולם השנייה, ומשרטט באומץ דיוקן אמת של בני אדם ושל תקופה. זהו הרומן הרביעי של ניר ברעם, זוכה פרס היצירה לסופרים עבריים לשנת תש"ע. ספרו הקודם, מחזיר החלומות, היה רב-מכר ומועמד לפרס ספיר וזכה לשבחי הביקורת בארץ ובעולם....

2.
"לכל אחד מאתנו היה את הסיפור שלו. לא התכוונו להתאגד, זה היה רגע טהור של הישרדות: אדם נופל ונאחז ביד, ואם גם היד נופלת? מחזיקים ידיים ונופלים יחד. אמרו שעבדנו בשביל כל מיני אנשים, שניצלו אותנו כדי להשיג מטרות זדוניות, אמרו גם שהיינו אחראים לחורבן, לסבל גדול ולמוות. אנחנו לא ממש כופרים בהאשמות האלה, וברור שיש מעשים שאחדים מאתנו גאים בהם, אחרים מתביישים בהם ועוד כמה טוענים שבכלל לא עשינו אותם. אנחנו לא מבקשים הבנה או חמלה ובוודאי לא מחילה, לעולם לא נבקש מחילה."...

3.
לילה אחד, בפרוור בורגני בירושלים, מתעורר משנתו נער ומגלה כי ניחן בכישרון מסתורי- בכוחו להחזיר חלומות לבעליהם. לא רק העובדה שחלמו חלום זה או אחר, אלא את מראות החלום עצמם, את החוויה החושית של החלום, ובבהירות גדולה מזו של הזיכרון. שבע עשרה שנה לאחר מכן נאלץ יואל לעורר לחיים את כישרונו כדי להשיב לאהובתו את חלומותיה. החזרת החלומות גובה מחיר כבד. סערה אימתנית משתוללת בתל אביב ומשבשת את סדרי החיים, השמש מאחרת להפציע, נהרות מים מציפים את הרחובות, ומגפה מסתורית מטילה אימה על תושבי העיר. בלב ההמולה נאבק מחזיר החלומות לשמור בסוד את כישרונו, בעוד עיר שלמה דורשת שיחזיר את חלומם הטבועים. באותו הזמן, במורד הרחוב, מתמודדים התאומים אלון וליאור עם פרידה קשה מהוריהם. אלון עסוק בפרויקט גרנדיוזי- בלילות הוא משוטט ברחובות הסוערים ומשחזר בכפייתיות סיפור אהבה שמענה את תודעתו. מבקש שליטה בממלכת הזיכרון. תאומתו ליאור נאבקת להשאירו מוגן בחיק עולם הילדות. אולם הזמנים השתנו, ובהדרגה מגלה ליאור כי אלון מסתיר סוד אפל העשוי להוביל לאובדנם....

4.
שנה בחייו של יוני רווה, צעיר תל-אביבי, בן למשפחה סהרורית, מלאת סודות, שמתפרקת עם מות האב. שנה שבה יוצא יוני למסע בעקבות האהבה ובעקבות חייו, מסע תזזיתי ואבוד, שחושף אותו לעולם חדש ומנוכר. בשיטוטיו פוגש יוני את פישר, בוהמיין תל-אביבי, ספק משורר ספק פילוסוף, שנסחף לסיפורם של יוני ומאיה ופותח ליוני שער לעולם הסגולים והשקופים. הוא נתקל בפסיפס רחב של דמויות, חלקן בוערות, רוקדות בתאווה את 'ריקוד התנועה', חלקן קפואות, מזוגגות תחת איזה גשר בלונדון, מקיימות דיאלוג רציף עם המוות. מאיה מאלצת את יוני להסתכל סביבו. פישר מאלץ את יוני להתחיל להביט לחייו בעיניים. ניר ברעם, 22, יליד ירושלים. רומן ראשון....

5.
בבית מלון בעיר זרה, סופר ישראלי מתעורר בבגדים מלאים בוץ, ולא זוכר כמה ימים שכב בחדר. הפסטיבל שהשתתף בו נגמר, אז מדוע הוא עדיין שם? במאמץ נואש לשחזר את הימים שנעלמו מזיכרונו הוא חוקר אנשים שפגש ומגלה שסיפר להם שיואל, חברו הקרוב ביותר, מת. אלא שיואל עוד לא מת. בתל אביב מחכים לסופר אשתו ובנו הקטן, את חברו יואל אולי עוד אפשר להציל - מדוע הוא לא חוזר? בספרו האישי ביותר משרטט ניר ברעם חברות מורכבת ורבת־תהפוכות בין שני גברים. זו בצד זו מוצבות ילדותם בשנות השמונים בירושלים, שנתם האחרונה בתיכון, ושנות בגרותם. בילדותו התבצר המספר עם חברו יואל בעולמות שבראו כדי להתגונן מפני סביבתם העוינת, ובנערותו פלשה לשם המציאות, כשהאשימו אותו במותה הקרב של אימו, והוא נאחז בחברו, ואחר כך בגילוי הכתיבה. עכשיו יואל, עורך דין מצליח, זקוק לעזרה. לאחרונה נטש את משרתו, חזר להתגורר בבית הוריו והודיע שלא יחיה אפילו עוד קיץ אחד. בספריו הקודמים הפליא ברעם לפרוש עלילות חובקות עולם והיסטוריה, ועכשיו מתכנס מבטו פנימה, מערבב בין מציאוּת לבדיה. מה שהתחיל בחדר מלון זר מתמלא בזיכרון פראי, והזיכרון מיטלטל בין החיים למתים, בין הילדות לנעורים, ומשם לבגרות, שקשה לבנות על הסדקים תחתיה אבל אולי יתאחו בכוחה....

6.
"עטיפה חייבת למכור!", קבע איש השיווק. 'אז הבה נמכור', אמרתי, וקצת פחדתי,בינינו , משום שאף פעם לא הבנתי כיצד אפשר לתמצת ספר למאתיים מילים. וחוץ מזה, נזכרתי שברוב עטיפות הספרים יש את אותן קלישאות על אנשים שרוצים (אבל לא מסוגלים) לאהוב אנשים שמחפשים (ובנתיים מאבדים) את אהבתם היחידה וכו' וכו'. ותהיתי, האם אוכל להיות קצת אחר? ובעודי מתלבט, מישהו אחר, מאלה שתמיד סבורים שהם מבינים הכל, הסביר שהטוב ביותר הוא לשלב ביקורת אוהדת מהעיתונים. 'אבל קודם יש ספר ורק אז, אם בכלל, ביקורות אוהדות' אמרתי לו. 'סוג של בעיה', הוא השיב, נראה פתאום קצת מהורהר. ועכשיו, כאשר ביזבזתי כבר חלק ניכר ממספר המילים שהוקצו לי והגיע הזמן בכל זאת לספר משהו, ההתלבטות רק גוברת, משום שהפרטים רבים מאוד וקשה לבחור מביניהם. אז הנה, אולי אספר על ליאור ותום וסיפור אהבתם השבירה, ועל יונתן, אביה של ליאור, ומאמציו לחזור לחיים ולכבוש את ליבה מחדש, ועל מייקל, שלמרות שחייו נתונים בסכנה , עדיין מתעקש לספר את סיפורם ועל ורג'יל חברו הטוב שמתעקש לספר את סיפורו.וקצת על ההשראה שבוקעת (לכאורה) ממעמקי העוני, ומעט על תחרות כתיבת המנון לעיירה חסרת שם, ומשהו על סוגים שונים של בגידה. ואם תביטו היטב לעבא היער בשעות בין - הערביים, אולי תראו אותם עטופים במעילי דובון שחורים, מחליפים מילים בקול כבוש, חופרים איזו תעלה מפותלת. ילדי נשף התחפושות....

7.
המרחב התרבותי הוא המרחב שבו מתנהלת ורוחשת התרבות הישראלית. צרכן תרבות איננו רק אדם הקונה ספר בחנות, נדחק בתור לקונצרטים, צופה בערוצי הטלוויזיה השונים. אלא פחות או יותר כל אדם המתקמם בגבולות הקהילה, דובר את שפתה. אדוני התרבות הם הפרסונות המייצרות ומדבררות את התרבות, הם המתווכים בין הצרכנים ובין ה"תרבות", הם מייצרים את ה"תרבות" או נוצרים בהשראתה ככלי משחק קטנים הממלאים בצייתנות איזו משבצת. הם אייקונים, מותגים החנוטים בעולם הדימויים שלנו. אדוני התרבות הוא ספר החותר לערטל משפת הדימויים המוכרת את המרחב התרבותי - הישראלי רב סתירות ומבעים, רווי קלישאות וסמלים. מרחב המתקיים במלכוד כפול - מבפנים הוא נקרע בין קהילות וזהויות ושונות היוצקות תכנים סותרים ומתנגחים למושג "תרבות ישראלית", ומבחוץ הוא מתנועע ללא הרף בין כמיהתה רבת השנים של הקהילה הישראלית לתרבות מערבית ובין הגיאוגרפיה שמצמיתה אותו למרחב הערבי. ולבסוף, לאחר שאמצעי ייצור התרבות עוברים קפיטליזציה בשנות התשעים ונמכרים לבעלי ההון, התרבות הישראלית עיטה מלבושים בוהקים, מפתים, שראוי לפשפש היטב במסרים החבויים מאחוריהם. אדוני התרבות הוא ספר המבקש לקרוא את ה"תרבות" דרך סוכניה הראשיים, לצלול למעמקי המרחב התרבותי - הישראלן תוך תהייה מתמדת על משמעותן של הדמויות המארגנות אותו. בכלים פרשניים מגוונים ובראייה מחודדת וביקורתית מאוד מבקשים מחבריו השונים של הספר להבין איזה עולם תרבותי - חברתי משתקף לעינינו בהשראתו של "סוכנויות התיווך" - אילנה דיין, אהוד יערי, אורנה בנאי, דורון רוזנבלום, דודו טופז, אדם ברוך, פנינה רוזנבלום, ורדה רזיאל - ז'קונט, נחמיה שטרסלר, ישראל אהרוני, מלכי אופרות הסבון הזוג גלובוס, נסיך התיאטרון הישראלי חנוך לוין ועוד....

8.
בשנים 2015-2014 יצא הסופר ניר ברעם למסע של יותר משנה בגדה המערבית ובמזרח ירושלים כדי ללמוד איך באמת חיים אנשים במקומות הללו, שבעיני רוב הישראלים הם עכשיו מחוז מעורפל לגמרי, שמשורטט רק בדמיון. ברעם פוגש במסעו דמויות רבות ומגוונות במקומות שלפעמים קשה להאמין בקיומם: בין השאר הוא פוגש פלסטינים אזרחי ישראל שכלואים מאחורי חומת ההפרדה בירושלים וחיים בשכונותיהם כמו במערב הפרוע, סטודנטיות צעירות שהתאהבו במאחז שמעטים יודעים על קיומו, אסירי חמא"ס שהקימו אולפן לעברית וצעירי ישיבות ההסדר החשים שאלה רגעי האופוריה של חייהם. הוא נתקל בשני נערים פלסטינים כפותים לצד כביש שומם לאחר שהסתערו על חיילים וסכינים בידיהם, ובהדרגה מגלה סיפור אחר לגמרי. בזמן המסע מתרחשים אירועים רבים: מהומות בהר הבית, רצח שלושה נערים יהודים, רצח נער ערבי בירושלים, מלחמה בעזה, הבחירות בישראל, גל חדש של אלימות ועוד. על רקע האירועים האלה, המטלטלים בין רגעים של נדיבות ותקווה לרגעי ייאוש ושרירותיות לב, ברעם משרטט ביושר תמונה פנורמית מרתקת ומפתיעה של הסכסוך הישראלי־פלסטיני בעת הזאת. הוא גם אינו מהסס לשלוח מבט אל העתיד, אל אפשרויות החיים שלנו בארץ הזאת. האם אנחנו שואלים את השאלות הנכונות בנוגע לעתידנו? דבר לא מובן מאליו במסע הזה, ברעם עצמו מגלה שלא תמיד דעותיו מתיישבות עם המציאות הנגלית לעיניו ושמדי פעם "בארץ שמעבר להרים" עליך לפקפק במראה עיניך. ...

9.
הוצאה מחודשת לרומן אנשים טובים מאת ניר ברעם, שזכה לשבחים רבים בארץ וברחבי העולם, תורגם ל– 13 שפות ונחשב  אחד הרומנים החשובים על מלחמת העולם השנייה בעת האחרונה. השנה היא 1938, ותומס הייזלברג, פרסומאי ברלינאי, אשף המסכות והנאמנויות הארעיות, נחוש להיעשות אדם גדול. אך רוח חדשה מנשבת בגרמניה, ותומס מבין שעליו להעמיד את כישרון המכירה הנדיר שלו לשירות המשטר הנאצי. באותה העת, בלנינגרד, עומדת אלכסנדרה וייסברג הצעירה, בתו של אינטלקטואל יהודי, לפני בחירה בלתי אפשרית: היא יודעת שבקרוב יוקעו הוריה כאויבי העם ושהם כבר אבודים. כדי להציל את אחיה הקטנים מגורל דומה, עליה לכרות ברית עם המשטר שהחריב את משפחתה.   אנשים טובים הוא רומן רחב יריעה המתרחש באחת התקופות האפלות בהיסטוריה; גיבוריו הם בני המעמד הבורגני המשכיל, היושבים מאחורי שולחן במשרד. בתנופה סיפורית רבת–עוצמה, הנסמכת על תחקיר היסטורי מעמיק, נפרש הרומן המורכב הזה על פני אירופה של מלחמת העולם השנייה, ומשרטט באומץ דיוקן אמת של בני אדם ושל תקופה.   ------------------------------------------   ״רומן נועז ומבריק. מסע לגיהינום ללא דרך חזרה״.  לה רפובליקה   ״רומן גדול של אחד הסופרים הצעירים הטובים כיום״.  אל פאיס   ״רומן של עלילה עשירה, אירועים דרמטיים, ורעיונות גדולים״.   האקונומיסט...


מועמד ב short list של פרס ספיר. חביב המבקרים. חביב מבקרי "סימניה". ורק אני, למרות נסיונות הירואיים, לא הצלחתי לצלוח את הספר הזה. הולך בעיגולים, חו... המשך לקרוא
11 אהבו · אהבתי · הגב
מקסיקו. פסטיבל ספרותי כלשהוא הסתיים. בבית המלון מקפלים ומחזירים את המלון לשגרה. אבל הסופר הישראלי שהוזמן, לא יכול לשוב. המרחק מהארץ, בשילו... המשך לקרוא
20 אהבו · אהבתי · הגב
שמעתי על הספר הזה רק טובות עוד לפני שהתחלתי לקרוא בו, כך שהיו לי ציפיות אולי קצת מוגזמות. ובכן אני מאוד אוהב ממוארים ואוטוביוגרפיות והספר ... המשך לקרוא
17 אהבו · אהבתי · הגב
לצעיר, אינני שותף לדברי קודמי. לא הצלחתי להיכנס אל הספר, ולחוש את כל אשר כתבו קודמי. אופן הכתיבה "המפוזר" השאיר אותי לא פעם חסר אונים: באי... המשך לקרוא
9 אהבו · אהבתי · הגב
ברעם, בין חלום למציאות בעבר ניסיתי לקרוא את ניר ברעם מספר פעמים, ולא בגלל אידיאולוגיות השמאל המשויכות לו כפובליציסט, אלא בגלל איכות כתיב... המשך לקרוא
27 אהבו · אהבתי · הגב
וירטואוזיות. "כשקרא את הפסקאות שכתב, גילה שהמשפטים דומים מדי לקטעים מספרים קודמים שלו...עדיין לא מצא קול שלא יהדהד משהו שכבר כתב" היות וא... המשך לקרוא
14 אהבו · אהבתי · הגב

עוד ...




©2006-2019 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ