ביקורת ספרותית על ברבורי פרא - סיפורן של שלוש בנות סין מאת ז'ונג (רונג) ג'אנג
ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום ראשון, 11 בספטמבר, 2016
ע"י אירית פריד


מתוך כל התוהו ובוהו של הקיום האנושי ובמהלך כל ההיסטוריה, מתחבטים מיטב המסאים, ההוגים והפילוסופים, חוקרי המוח, הפסיכולוגים, הביולוגים ואנשי הדת, וגם המדענים, בשאלה המטרידה האם יצר האדם טוב או רע מנעוריו. אז אם נשפוט רק על פי ההיסטוריה-טבע האדם רע מנעוריו, כך נכתב בתנ"ך וגם פרויד יצא מנקודת ההנחה הזו וגם הפילוסוף תומאס הובס שטען כי האדם נולד עם היצר הרע – נקודה ! ולעומתו ז'אן ז'ק רוסו גרס כי ההפך הוא הנכון ולאדם יצר טוב מטבעו. תיאוריות נכתבו השערות הועלו ולבסוף נקבע כנקודת מוצא שלאדם יצר רע אשר מרוסן על ידי למידה חברתית או ענישה, גם אם נניח שטוב ורע הם עניין יחסי ומוסרי ומטבע הדברים הם תקפים ביחס של האינדיבידואל כלפי הסביבה ...

והנה הגעתי לעניינו של הספר–(שמהדהד את אותה השאלה כמעט מכול 524 עמודיו...)
למרות שסין נחשבת כתרבות המפותחת והרציפה העתיקה ביותר בעולם והמתועדת, שהביאה לעולם את הנייר, את הדפוס, את אבק השרפה, את הפורצלן, את התה והמשי (ואולי דילגתי על עוד כמה דברים) היא גם סיפקה לעצמה ולנו במהלך המאה הקודמת, אחרי התמוטטות שלטון השושלות- מלחמות ואנרכיה פוליטית, מעשי זוועה ואונס ותוקפנות קיצוניים והרעבה המונית במידה בלתי נתפסת, שכל מה שסובב אותנו בעת הזו עשוי להחוויר לנוכח אכזריותם .
רונג ג'אנג (הסופרת הסינית), השכילה לכתוב בצורה מרתקת וביד קלה (למרות החומרים הקשים) את קורות משפחתה במהלך שלושה דורות בתוך כור ההיתוך האנושי/פוליטי של תקופת מלחמת האזרחים בסין, קצת לפני וקצת אחרי,והיא מצליחה בהחלט לטלטל אותנו בין האנושי לחריג , בין היחיד לבין הקבוצה, בין הטרגי ליום יומי עד כדי אבסורדיות שלא מתקבלת על הדעת, ומאפשרת הצצה לפיסת היסטוריה של תרבות שונה לגמרי ממה שאנחנו מכירים תוך שילוב הסגה המשפחתית שלה. "מסמך מצמרר" כתב עליו הטיים מגזין .
33 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
דן-1 (לפני 9 שנים)
טוב או רע? הבסיס של האדם הראשון היה טוב.
"ונשמות אני עשיתי" לפי הסבר מתורת הקבלה,היו באדם 2 כוחות פנימיים טובים.ולא היו כוחות רעים.
לאחר חטאו אחד הכוחות הפך לרע.ומאז הטוב והרע משמשים בערבוביה.
כל השאר זה הסטוריה... :)
צב השעה (לפני 9 שנים ו-1 חודשים)
ביקורת יפה מאוד.
ז'אן ז'אק רוסו, בספרו "אמיל":"כלל זה בידנו ואין עליו עוררים: יצרים ראשונים שבטבע – הגונים הם לעולם. אין שרירות מלידה בלבו של אדם. אין לך קלקול שבו, שאין אתה יכול לומר עליו כיצד ומנין בא".
אירית פריד (לפני 9 שנים ו-1 חודשים)
ושוב תודה לכל המגיבים .
חגית (לפני 9 שנים ו-1 חודשים)
אירית, ביקורת מצוינת, ואברהם, תודה על ההארות וההערות שלך.
לעתים אני משתמשת בביטוי "יצר לב האדם רע מנעוריו" על אנשים סביבי שעושים עוולות או רעה, ולא שמתי לב לדגש של "נעוריו", כפי שהסברת פה.
בכל רגע בחיים לומדים משהו חדש.
תודה.
אברהם (לפני 9 שנים ו-1 חודשים)
ראשית ביקורת מאוד טובה ומעניינת.
האם האדם באמת רע? או האם האדם טוב?
תלוי בהגדרה, תלוי העיתוי ותלוי ההקשר של מה זה רע...ומה זה טוב.

שלום רב. לא "טבע האדם" כי אם "יצר האדם" וזה שני דברים שונים.
הטבע הוא חלק מהאדם בכל עת ואין לו שליטה עליו, בעוד שביצר הוא יכול לשלוט ולנהל אותו
הטבע יכול להיות בגנים(תורשה). אבל היצר מגיע רק כאשר האדם בר-דעת להבחין בין טוב לרע
וַיֹּאמֶר ה' אֶל לִבּוֹ לֹא אֹסִף לְקַלֵּל עוֹד אֶת הָאֲדָמָה בַּעֲבוּר הָאָדָם *כִּי יֵצֶר לֵב הָאָדָם רַע מִנְּעֻרָיו* וְלֹא אֹסִף עוֹד לְהַכּוֹת אֶת כָּל חַי כַּאֲשֶׁר עָשִׂיתִי.
כלומר שה' אומר לכאורה, לעצמו מה הטעם לקלל את האדמה או להכות כל חי בגלל האדם, שהרי הוא מועד לפורענות ואין טעם להביא מבול או סדום ועמורה כל שבועיים.
לכאורה ניתן להבין שזו מין גזירה מוּלדת שהאדם רע.
אולם הדגש הוא על "מִנְּעֻרָיו" . ולא מעת לידתו. כלומר כאשר הוא בר-דעת למחשבה ולבחירה מה-טוב, מה רע. - בדרך כלל יבחר ברע כדי לפרוק עול השלטון והמלכות וגם משום שהפרס לרעים הוא מיידי - אלה עובדות חיים. נובע שלא נולדים עם תכונה של טוב או רע.

רוב המידות - שאינן גנטיות - הרי הן מידות (או תכונות נרכשות ולא מולדות) הרי תינוק לא נולד עצבני או קמצן או נדיב לב או רשע או צדיק. או רע או טובלב. ועל כן, אפשר שהתכונות של טוב\רע אפשר ש"מושתלות" בגוף האדם והלמידה בבית \במוסד החינוך \ בחברה \בסביבה, היא הנותנת את המסלול הנבחר ומגבירה את הטוב שבאדם על הרע שבו או להפך.
והנה מה שמביא הרמב"ם בהלכות תשובה, על עיקרון הבחירה החופשית
רשות כל אדם נתונה לו: אם רצה להטות עצמו לדרך טובה ולהיות צדיק, הרשות בידו; ואם רצה להטות עצמו לדרך רעה ולהיות רשע, הרשות בידו. הוא שכתוב בתורה "הן האדם היה כאחד ממנו, לדעת, טוב ורע" (בראשית ג,כב)--כלומר הן מין זה של אדם היה אחד בעולם, ואין לו מין שני דומה לו בזה העניין, *שיהא הוא מעצמו בדעתו ובמחשבתו יודע הטוב והרע ועושה כל מה שהוא חפץ*, ואין לו מי שיעכב על ידו מלעשות הטוב או הרע. וכיון שכן הוא, "פן ישלח ידו" (שם).
הערה\תמיהה.
אם הסינים המציאו הכל מה אנחנו (שאר העולם). המצאנו ?
אז כנראה שאנחנו המצאנו את המושג "שסין המציאה הכל". ואנחנו פשוט הגענו לעולם שכולו סין.
זה שאין לנקוב בשמו (לפני 9 שנים ו-1 חודשים)
ביקורת מעניינת. ולא הכל שחור או לבן - יש גם אפור, באמצע. יצר האדם הוא טוב ורע, והסביבה היא שקובעת מה הוא יהיה (או ליתר דיוק: מה הוא יהיה יותר. כי בכל אדם טוב יש צד רע ובכל אדם רע יש צד טוב)
רץ (לפני 9 שנים ו-1 חודשים)
הרוע והטוב ינועו תמיד על רצף - לעתים אדם יכול להיות רע וטוב בעת ובעונה אחת, טוב לילדיו ורע לשכניו, רע כשינוי בתנאי הסביבה או התרבות. ביקורת מעניינת.
(לפני 9 שנים ו-1 חודשים)
צודקת בת-יה. הערתך הערת נשמה הומייה.
בת-יה (לפני 9 שנים ו-1 חודשים)
תודה על הביקורת הטובה, ובכל אופן אני שונאת את ההכללה הזאת על יצר הטוב ויצר הרע. למה אי אפשר פשוט לחשוב שיש אנשים טובים ויש אנשים רעים. וכל אחד מתנהג עפ"י אופיו.
אירית פריד (לפני 9 שנים ו-1 חודשים)
חן חן לכל המגיבים (-:
חני (לפני 9 שנים ו-1 חודשים)
כתבת נפלא על ספר שהוא מצויין ומרתק לפי כל הדעות .ניסיתי בזמנו לקרוא ומשהו בצורה או במבנה של הכל ביחד לא גרם לי להמשיך אותו..בטוח אנסה שוב.תודה
yaelhar (לפני 9 שנים ו-1 חודשים)
יופי של ביקורת
פואנטה℗ (לפני 9 שנים ו-1 חודשים)
יפה.
הוא אצלי ברשימות וממתין בסבלנות לאומץ שלי, רק לא ברור לי למה הוא מוגדר כספר עיון.
נ.ב. גם קטשופ ומברשת שיניים.
אירית פריד (לפני 9 שנים ו-1 חודשים)
תודה מחשבות, נו טוב, הרי אין שום דבר מוחלט ... (-:
מורי (לפני 9 שנים ו-1 חודשים)
פשוט מרתק מה שכתבת. האם יצר וכו'? תלוי.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ