ביקורת ספרותית על תרפ"ט - שנת האפס בסכסוך היהודי-ערבי מאת הלל כהן
ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שני, 27 ביולי, 2015
ע"י זה שאין לנקוב בשמו


מעטים מאוד ספרי העיון וההיסטוריה, אם יש בכלל כאלה, שלא רק מצליחים לספר על אירוע היסטורי כלשהו בהרחבה, בהעמקה ובצורה מרתקת לקריאה עם כתיבה מצויינת, אלא גם מצליחים לשאוב את הקוראים אל תוך התקופה המדוברת, ואפילו לגרום להם לשכוח למשך כמה זמן שזה רק ספר ושהם קוראים אותו בבית, במזגן, בישראל של 2015, ולא בחוץ, בחום הישראלי (ללא המזגן), ממש בתוך שדה קרב, אי שם בשנת תרפ"ט.
והספר הזה עונה בול על ההגדרה! אני חושב שספר זה הוא הספר העיוני וההיסטורי היחיד שקראתי עד כה ושבאמת עונה על ההגדרה (אולי יש עוד איזה ספר אחד או שתיים כאלה, אבל כרגע אני לא מצליח להזכר בשמות שלהם). במהלך הקריאה, ממש הצלחתי להרגיש, ואפילו לחוות, את רוח התקופה. צפיתי, ככה, מן הצד בכל מה שהתרחש, ועכשיו אני רוצה לספר לכם מה באמת קרה שם.
ואני מקווה גם שהביקורת שלי, כמו הספר, תצליח להעביר לכם את האווירה של התקופה, ולגרום לכם למשך כמה זמן לשכוח שאתם בסך הכל קוראים ביקורת על ספר, בישראל של 2015, עם המזגן דלוק בבית, ולא נמצאים בחום הישראלי ללא המזגנים, בתוך שדה קרב, אי שם בשנת תרפ"ט.

קצת על מאורעות תרפ"ט - מאורעות תרפ"ט הן היו תקריות אלימות בין יהודים לערבים בארץ ישראל (אז פלסטינה, שנשלטת ע"י הבריטים) בין השנים 1928 - 1931, שהתרחשו במספר מוקדים: ביפו ותל אביב, בירושלים, בחברון, במוצא ובצפת. מאורעות אלה פרצו בעקבות ההתעוררות של הלאומיות הציונית ועלייה של יהודים מכל רחבי הגלובוס, ארצה - והפלסטינים שחיו אז בארץ, חששו מאוד מכך שעוד ועוד יהודים יעלו ארצה, ויתחילו לשלוט בארץ (וזה אכן מה שקרה, כ-20 שנים אחר כך, בשנת 1948). הערבים היו אלה שתקפו ראשונים, אך כעבור זמן קצר גם היהודים הצטרפו לתקריות האלימות. הריסת בתים של אנשים, בזיזת רכוש, ונדליזם, פגיעה באתרים קדושים, פגיעה באנשים כמובן, ומה לא. מובן שהיו גם אנשים טובים, משני הצדדים, כאלה שלא נכנעו למסעות ההסתה שעושים חבריהם או ללחץ הקבוצתי שמופעל עליהם. היו הרבה חפים מפשע שנפגעו, והיו גם כאלה שלקחו בזה חלק ונפגעו.
הספר מסופר מנקודת מבט אובייקטיבית (כלומר, ללא עירוב של דיעה אישית. כזאת שמתייחסת אל שני הצדדים באופן שווה, פחות או יותר) בדיוק כמו שאני אוהב, וכפי שבאמת קרה. הספר מציג בפירוט רב כל תקרית ותקרית, וגם מלווה במסמכים אישיים של אנשים שלקחו חלק במערכה (משני הצדדים) או של חברים שלהם, קרובי משפחה או סתם עדי ראייה. באותם מסמכים הם משתפים אותנו, הקוראים, במחשבות שלהם באותו רגע, בחששות, בלבטים ובמה שהניע אותם לעשות את המעשה. והעניין ההוא עם המסמכים האישיים רק מוסיף לדעתי על ההרגשה הזאת שעליה דיברתי מקודם, שאפשר ממש לחוות את התקופה על בשרי, כאילו כל זה מתנהל כאן ועכשיו ולא בין השנים 1928 - 1931 (וזאת למרות שהמסמכים, והספר בכלל, כתובים לרוב בזמן עבר - מה שמוכיח עד כמה מצויינת העבודה שהלל כהן עשה כאן). ואף על פי שהספר מאוד מפורט, אין בכלל הרגשה של מריחה או משהו דומה לזה - אלא ההפך הגמור מזה. הספר מאוד מעניין ומרתק, וכמה שיותר פירוט ככה יותר טוב.
גילוי נאות, אבל עד לפני שקראתי את הספר, לא ידעתי שום דבר על התקופה הזאת ובכלל לא ידעתי או שמעתי משהו על ההתרחשויות האלו (ואכן, כפי שמצוין בגב העטיפה, מאז המאורעות כמעט ולא יצאו ספרים שעוסקים בנושא, ולכן הידע של הקורא הישראלי בנושא זה הוא מאוד מצומצם - וזו אחת הסיבות, דרך אגב, שהלל כהן מציין, ושהניעו אותו לכתוב את הספר). אני לא אגיד ששמחתי להכיר את התקופה, אבל אני בהחלט יכול לומר ששמחתי לקרוא עליה. ודווקא הקטע שהכי אהבתי לקרוא עליו בספר, הוא לא על המאורעות, אלא על התקופה של לפני שהתחילו המאורעות. בתקופה הזאת שררו יחסי שלום ומסחר בין היהודים (שרובם הגיעו ממדינות המזרח) לבין הערבים המקומיים. זו הייתה תקופה נפלאה של שקט, שלום ושגשוג כלכלי, שאחריהם, כמו שעכשיו ידוע לכם היטב, הגיעו המאורעות הנוראיים הללו...

את הביקורת הזו אני בוחר דווקא לסיים עם שתי המילים הכי לא מקוריות שיש, אך עם זאת שתי מילים שמבטאות בצורה הכי טובה את מה שאני רוצה להגיד - שתי המילים האלו, הן 'מומלץ בחום'.
29 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
זה שאין לנקוב בשמו (לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
תודה רבה לך, חני. כן, למרבה הצער, אני מסכים אתך. והכמיהה שלי לשלום חזקה מאוד, אבל אני חושב שכולם, שמאל וימין, רוצים את זה (טוב, חוץ מהקיצוניים) אבל פשוט לכל אחד יש סטנדרטים אחרים. שוב תודה על התגובה :)
חני (לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
זשי הכמיהה שלך לשלום ולהרמוניה פשוט מרגשת. גם לי ההורים סיפרו על סוג של יחסים נפלאים כשהגיעו לארץ,יחסי שכנות טובים.כשההורים הגיעו לארץ המצב הכלכלי היה די קשה לכולם בשכונה
ואני חושבת שהוא היה סוג של מכנה משותף ביננו לבינם. מה שקרה הוא שאנחנו פיתחנו את הארץ והתפתחנו בעצמנו ואלו הם נשארו באותו מקום.
הפער כל כך גדול שגם אם היינו מחזירים את בן גוריון והאמירות שלו הפער עדיין היה גדל...אינלי פיתרונות קסם נהיה חייבים לאלתר. תמשיך לקרוא ולהתפתח ולפתח רעיונות וללמוד את כל ההבטים ההסטורים של הארץ הזו.....כל הכבוד!
שונרא החתול (לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
אין על מה. התגובה שלך צריכה להיכנס לפנתיאון התגובות הבלתי נשכחות.
asheriko (לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
חן חן שונרא.
אריאל (לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
לא, יקירוביץ', אני לא מגלם אובייקטיביות.
לי יש דעה משלי, ואני מוחה על ניסיון של אחרים לייחס לעצמם אובייקטיביות.
יקירוביץ' (לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
לכן, אריאל ההיסטוריון, על פי דבריך, התיאור שלי הולם את התפיסה האובייקטיבית שאתה מייצג, הלא כן?
זה שאין לנקוב בשמו (לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
טוב.
אריאל (לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
קודם כל, בביקורת שלך ערבבת בין שלושה דברים:
א. עובדות, שהן פחות או יותר מוסכמות.
ב. מקורות היסטוריים, שלאו דווקא משקפים אמת, וזו בחירה של ההיסטוריה כמה אמון לתת בהם ואיזה משקל להעניק להם.
ג. הנחות או השערות - כמו למשל "למה פרצו המאורעות".

אז הביקורת שלי על הלל כהן היא עניין אחד, אבל על הדברים שלך כפי שהם מנוסחים אני חושב שגם הוא היה חולק.

דבר שני, לך על זה. קרא את "סיפוח עכשיו" או את "מאז ומקדם", ונראה מי צודק.
(אגב, מאז ומקדם מציג תיאוריה משלו לגבי שורשי הסכסוך הישראלי פלסטיני, ממש כמו הלל כהן, רק מהצד השני של המפה הפוליטית.)
זה שאין לנקוב בשמו (לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
אריאל - איך אתה יכול להיות בטוח שמה שאתה חושב זה מה שנכון, ומה שכתב הלל כהן זה לא?
אני לא יודע מה נכון ומה לא נכון. כתבתי את מה שקראתי בספר, ולי לפחות זה נראה שהלל כהן יודע על מה הוא כותב, ויש גם מסמכים שמוכיחים.

"סיפוח עכשיו" נשמע מעניין. נצחיה, את צודקת.
אריאל (לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
אני לא בטוח, נצחיה. תני לזשל"ב את "סיפוח עכשיו" ותראי איך הוא מבצע קריאה ביקורתית למופת.
נצחיה (לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
אריאל, מאוד קשה לבצע "קריאה ביקורתית" בספר ראשון של קריאה על הנושא.
אריאל (לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
אחד הספרים הכי הזויים שקראתי אי פעם.
זשל"בי, אני מורעל היסטוריה, וקורא המון. בסקירה שלך יש הרבה מאוד טעויות. יש לך מזל שקראתי קודם את הלל כהן ואני יודע שהן שלו ולא שלך.
אבל, אתה יודע מה זו קריאה ביקורתית? זה אומר שלא כל מה שכותב מישהו, גם אם בכישרון ניכר ובריבוי אינפורמציה כמו בספר הזה, הוא גם נכון עובדתית.
זה שאין לנקוב בשמו (לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
יקירוביץ', לא הבנתי כל כך למה אתה מתכוון כשאתה אומר "הלהט שבו כתבת לא תואם לתוכן הדהוי של הדברים עצמם", אבל אני ממליץ לך מאוד לקרוא את הספר (אם עדיין לא קראת) ואז תבין.
יקירוביץ' (לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
ההיסטוריה מתמצית בזה - זוהי ארצם של היהודים. ליהודים מותר לבוא ולכבוש אותה, וללא-יהודים אסור להתנגד.
אני די מסכים עם שונרא בעניין הביקורת. הלהט שבו כתבת לא תואם לתוכן הדהוי של הדברים עצמם.
זה שאין לנקוב בשמו (לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
תודה רבה, נעמה. חום יולי אוגוסט לא מפריע - לקרוא ספרים כאלו זה טוב בכל תקופה. ועמדתי הפוליטית, דרך אגב, כבר די מגובשת. יום טוב.
נעמה 38 (לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
כל הכבוד על שבחרת לעסוק ולקרוא ספר בתחום . ידע זה כוח וזו דרך טובה מאוד לגבש עמדות מדיניות ופוליטיות. ועוד בחום יולי אוגוסט
זה שאין לנקוב בשמו (לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
אבל שונרא, זו לא עבודה בהיסטוריה - זו ביקורת ספרותית. אני לא מבין מה הבעיה.
בסדר, אתקן.

ואם את רוצה ביקורת לא פרווה, לא פושרת ולא אנמית, אז ממליץ לך לקרוא את הביקורת הקודמת שכתבתי. היא ממש לא פרווה, פושרת ואנמית.
שונרא החתול (לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
ביקורת פרווה, פושרת ואנמית שמזכירה לי שיעורי בית בהיסטוריה שנכתבים חפיף כזה, על רגל אחת, בהפסקה, שתי דקות לפני שהשיעור הבא מתחיל.
היה שווה לקרוא אותה רק הודות לתגובת המחץ של אשריקו שמסתיימת במשפט המגה-מחץ: "אני משער שהספר הבא שלו יהיה: 'השואה - כיצד הגרמנים והיהודים הרגו אלו באלו.'"
וכותבים "שגשוג כלכלי", לא "סגסוג כלכלי".
זה שאין לנקוב בשמו (לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
אה, תודה :)
(לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
גם וגם.
זה שאין לנקוב בשמו (לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
תודה, רץ!
כן, ביקורת מאוד רצינית כתבתי הפעם. אהבתי מאוד את הדימוי עם הילדים והבוץ - לפעמים זה באמת נראה ככה, למרות כל הנסיונות להכחיש ולהגיד: "מה פתאום? זה לא נכון!"

ממליץ לך לקרוא את הספר, כמו שכבר אמרתי.
זה שאין לנקוב בשמו (לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
תודה, אשריקו.
אני לא יודע ממש על מה אתה מדבר כשאתה אומר "מציאות חלופית ושקרית". יכול להיות שאני באמת לא יודע על מה אני מדבר, ושאתה יודע יותר ממני, אבל אני קראתי ספר, כתבתי עליו ביקורת, ובביקורתי כתבתי על מה הספר ועל הסיפור שעומד מאחוריו.
שוב, יכול להיות שאתה צודק, אני לא חייתי בתקופה הזאת ואני לא יודע מה קרה שם בדיוק, אבל זה פשוט המידע הרושם שקיבלתי מהספר על התקופה - והספר בהחלט מצויין. נראה שהלל כהן השקיע בו הרבה מאמצים, ישב וחקר!

אני לא חושב שהלל כהן יכתוב ספר שכזה. חוץ מזה שהיהודים והגרמנים לא הרגו זה את זה - היהודים היו קורבנות במלחמה, והנאצים היו האויבים. זו לא דיעה - זו עובדה. כולם יודעים את זה, ואם הוא יכתוב דבר כזה (ואני לא מאמין שזה יקרה) כולם יגידו מיד (ואני ביניהם) שזה שקר.
אבל לעומת זאת, במאורעות תרפ"ט הידע שלנו מאוד מצומצם ואי אפשר לדעת מה בדיוק קרה שם. וחמדת לגמרי צודקת במה שהיא ענתה לך.
זה שאין לנקוב בשמו (לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
תודה, יעל!
זה שאין לנקוב בשמו (לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
תמיד אוהב אותו - כל כך כיף לקרוא תגובה יפה שעושה טוב על הלב...
זה שאין לנקוב בשמו (לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
תודה, עמיר :)
שמח שאהבת! הספר מומלץ בחום גם בשבילך, אם עדיין לא קראת.
זה שאין לנקוב בשמו (לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
תודה רבה לך, חמדת! כן, קראתי את הביקורת שלך. גם יפה.
ולמה את מתכוונת כשאת אומרת למחשבות שהוא "דופק את הראש בקיר"??!!
זה שאין לנקוב בשמו (לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
מחשבות - תודה רבה. אני מאוד שמח שאהבת את הביקורת, ועוד יותר שמח בכך שגרמתי לך לרצות (ואפילו לחשוק!) בקריאת הספר. מקווה שתהנה ממנו ולא תתאכזב ממנו, כמו שאתה מתאכזב מעוד הרבה מאוד ספרים טובים...
לא קראתי את "סיפוח עכשיו", אבל בהחלט נשמע מעניין. ובכלל, כל הנושא הזה.
זה שאין לנקוב בשמו (לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
שאולי - למה אתה מתכוון כשאתה אומר "באמת מעולה"? לסקירה? לספר? או שאולי גם וגם?
אם אתה מתכוון לסקירה, אז תודה רבה לך!
אם אתה מתכוון לספר, אז אתה צודק בהחלט. זה אכן ספר מעולה!
ואם אתה מתכוון גם לסקירה וגם לספר, אז תודה רבה לך! אתה צודק בהחלט. זה אכן ספר מעולה!
רץ (לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
יופי של ביקורת לספר היסטוריה ראשון יש לך כישרון, ובאשר לסיכסוך, הוא דומה לשני ילדים הזורקים בוץ אחד על השני, לאחר זמן מה, נישכחת הסיבה, והמלחמה והשנאה הופכים למציאות. למרות שלא קראתי את הספר הזה - יש יתרון לבחינת אירוע לאחר שנים, הוא נותן לעתים פרספקטיבה נכונה לדברים, הוא מאפשר להיות אוביקטיביים יותר, אבל לא ממש, הוא מאפשר לזהות את ליבת הסיכסוך, אם קיימת כזאת, ואת הנרטיבים - תפיסת המציאות השונה של כל צד, הסיפור שכל אחד מספר לעצמו, ומה כל זאת עוזר לנו?
חמדת (לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
asheriko- כל מי שקורא היסטוריה ומכיר את הדיספלינה יודע כי אין ולא קיים דבר כזה אמת מוחלטת של האירועים .אפשר להגיע הכי קרוב הוא בקריאה מספר ספרים מכל מיני זוויות .והלל כהן אינו שייך להיסטוריונים החדשים .מהמגמה הזאת כבר לא נשאר ממנה אלא מספר מועט של היסטוריונים ,פחות מכף יד אחת .כהן מנסה להיות מאוזן עד כמה שאפשר בספר וזה יחודו של הספר .
asheriko (לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
"כפי שבאמת קרה" ? הביקורת אכן יפה , חבל רק שלא ציינת שהספר שייך לז'אנר "המציאות החלופית" .

הסופר הוא אחד מאותם "היסטוריונים חדשים" , אלא שמנסים ליצור הקבלה שיקרית בין מעשי הערבים בתרפ"ט לאלו של היהודים. גם לא תמיד עודף פרטים הוא טוב יותר , קשה לעקוב ולהבדיל בין אמת , שקר ומה שבינהם ולפעמים זה בסך הכל הסחת דעת מהאמת הפשוטה.

אני מסתייג גם מ"התקופה הנפלאה " שקדמה למאורעות וריגשה אותך כל כך - הסופר משקר כבר בכותרת של נייר התעמולה הזה: לפני מאורעות תרפ"ט היו המאורעות של אפריל 1920 ומאי 1921 ואני חוזר רק כמה שנים אחורה.

אני משער שהספר הבא שלו יהיה : "השואה - כיצד הגרמנים והיהודים הרגו אלו באלו "
yaelhar (לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
ביקורת טובה מאד.
תמיד אוהב אותו (לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
כל כך כיף לקרוא ביקורת מצויינת.
(לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
ז"שי, הביקורת הזו שלך מומלצת בחום ! יפה מאוד!
חמדת (לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
ספר מעולה וביקורת נהדרת . מחשבות -מה יהא איתך -כל הזמן לדפוק את הראש בקיר ??!!
מורי (לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
יופי של סקירה. עכשיו אני כבר לא שקט וחייב להשיג אותו. גם קרולין גליק ב"סיפוח עכשיו", כתבה על המאורעות כתחילת הבלגן בו אנו שרויים היום. הטרור המודרני ינק לבטח ממה שהמופתי הירושלמי רקח.
(לפני 10 שנים ו-1 חודשים)
באמת מעולה.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ