“אנשי הוצאת "זיקית" מפתיעים שוב ובגדול .
"שעה חופשית" הנו רומן ארוטי ללא כחל וסרק.אנשי "זיקית" טוענים כי הנו רומן ארוטי איכותי ולא פונוגרפי .איני יודעת מהו ההבדל .אבל אני כן יכולה לציין שהטקסט של הרומן הזה הוא אחר.
הרומן ארוטי וגדוש בתיאורים מפורטים של סקס, ועדיין הנו איכותי ומעורר מחשבות ושאלות בנושא הבגידה .
שתי הדמויות הראשיות בספר הן אנדרס ואירינה. מורים באותו בית הספר שחולקים את השעות החופשיות במשבצות זהות במערכת, בימי שלישי וחמישי. אנדרס נשוי באושר לחולייטה האישה הקטנה ,הנאיבית וחסרת היכולת להביא ילדים ,עובדה שאליה השכיל אנדרס .
אירינה ,אירנה -הדמות היותר "גדולה ונוכחת "בטקסט,היא דמות עכברית,ללא חיצוניות מושכת,נכנעת משהו לבעלה האדיש המחזיק מאהבת מהצד ועושה הכל כדי לרצות אותו בכל תפקידיה מהבחינה המשפחתית ,האמהית ,המינית ומודעת לעובדת קיומה של המאהבת .
אירנה סובלת בשקט מחיי הנישואים המשעממים שלה,ומודעת לכך.את המפלט מהשעמום הזה היא מוצאת במפגשיה עם אנדרס בבית המלון הישן ליד בית הספר למשך שעה ומשהו ,בשעה החופשית שלהם בין עשר ועשרה לאחת -עשרה וחמישה , בימים שלישי וחמישי.
בין השניים מתפתחת מערכת יחסים שמבוססת על תשוקה מינית בלבד .הם מעבירים את השעה החופשית בסקס .אין במפגשים הללו דיבורים של "סמול טוק" ,זה לא מעניין את אירינה .היא רוצה סקס .ואנדרס נעתר לאווירה הישירה הזאת ברצון .
מפגשיהם הולכים ומתגבשים לבעלי אופי סקס פרוע ,משוחרר מעכבות בכל פעם .אירינה בעקבות כך מרגישה שינוי נפשי וגופני בתוכה ומתוכה. היא חשה אישה יפה ,מוחמאת .יותר מכך היא אומרת לעצמה :אני מאושרת וילדיי, משפחתי וביתי יוצאים רק נשכרים מהאושר הזה שלי. אין לה שום תהיות באשר לשאלות המוסר בכל מה שקשור במילה -"בגידה " .
אנדרס - טוב לו .הוא מענג ומתענג באופנים שהוא אינו יכול או אינו רוצה או אינו דורש מאשתו האהובה בבית .אשתו "קדושה"!.
אין קשרי-גומלין בין מפגשיו המיניים הסוערים המספקים את הפנטזיות המיניות שלו בימי שלישי וחמישי בחברתה של אירינה המפתיעה בתעוזתה המינית בכל מפגש מחדש,לבין הבית ואשתו .לאנדרס אין כל מחשבות ותהיות מוסריות.כל עוד אשתו אינה יודעת ,וכל עוד הוא מבדיל בין אהבתו לאשתו בבית לבין המין ללא רגשות אהבה אפילו ללא חיבה לאירינה -אז אין כל בעיה מצידו .הוא מתענג וזהו .
בעלה של אירינה -מנואל - ברגע שהנו מודע לקיום מאהב בחייה של אשתו הוא משתנה באופן תמוה ?! - הוא עוזב את המאהבת שלו ,מתחיל להיות נוכח יותר ויותר בבית בין ילדיו, משתתף במטלות המשפחה ומחזר אחרי אירנה בסקס אחר מושקע ,מתחשב ומענג יותר לצרכיה .
אז מה יקרה לדמויות הללו ,בשנת הלימודים הבאה ?האם תהא שעה חופשית במערכת ?האם אירינה עדיין תתנהג כחתולת מין פרועה ונלהבת ללא כל עכבות? האם אנדרס -ימשיך להתעניין באירינה מהבחינה המינית ?
מה המיוחד ברומן הארוטי הזה ? התשובה -שפת הטקסט שלו והשאלות שאותן מעלה הסופר לדיון סביב הנושא: הבגידה .
המחבר -ארקולה ליסרדי {הוא שם עט-פְּסֶבְדוֹן}של סופר אורוגוואי,כותב מסות ודברי עיון מעמיקים ומעניינים על פורנו ופוסט-פורנו ופרסם 25 רומנים ארוטיים .הוא זכה לבוז ולהתעלמות מצד החוגים והמבקרים הספרותיים במדינתו משום שראו ברומנים הללו רומנים פונוגרפיים בלבד .רק כאשר זכה להצלחה ופרסום בבואנוס-איירייס אז החלו להתייחס אל יצירותיו אחרת כאל רומנים ארוטיים .מה שמחדד את האימרה:-שפונוגרפיה היא שאלה של גיאוגרפיה! והפעם היא-אורבנית .
נחזור לטקסט.
הרומן גדוש בתיאורים מפורטים של סקס,איברי הגוף,תנוחות הגוף ומיצי הגוף, במילים ובמשפטים הישירים ביותר ללא כחל וסרק ,ללא "צעיפי-מילים" ,שפה לוהטת, יצירית ,עסיסית ומגרה .
ליסרדי המחבר טוען באחרית דבר שכתב במיוחד למהדורת בעברית ,כי כדי לכתוב ארוטיקה צריכים להתקיים בכתיבת הסופר שלושה מאייפנים :
-מנה גדושה של אהבה לאמת,כי אמנות היא במהותה חיפוש האמת .ולכן יש לגעת בה ללא מתווכים .
-לכתוב ארוטיקה דרוש מנה גדושה של בוז לצביעות המינית ,זאת המעניקה מידת התחסדות לנורמליות לגינונים ונימוסי החברה .
-אין להפעיל כל צנזורה עצמית מצד המחבר בבחירת המילים והמשפטים כדי לגרום למיסוך חוזקה של האירוטיקה .
אין ספק שליסרדי עומד בטקסט במאייפניו הללו.
ולמרות האופי הישיר של השפה -המחבר מעלה ברומן תהיות מוסריות אישיות וחברתיות סביב נושא -בגידה בבני זוג.
אירינה מוצאת צידוק למעשיה בגין אדישות בעלה כלפיה וחוסר הסיפוק המיני בחיי הנישואין שלה ,יותר מכך לאחר שהיא מוצאת אושר וטעם בחייה החדשים בעקבות יחסי המין הפרועים עם אנדרס,היא רואה עצמה אישה מאושרת ומתוך כך אמא מאושרת לילדיה ולמחויוביותיה למטלות הבית .
תודו שיש דברים בגוו .
אנדרס מצידו -מוצא הצדקה למעשיו בכך שהנו יודע להבדיל -כך להרגשתו ,בין פגישות המין שמגשימות את רצונותיו ודמיונו הפרוע במין עם אירינה ,לבין אהבתו לאשתו חולייטה ,שאין הוא רואה עצמו כלל בעמדת לדרוש או לבקש ממנה להיות כמו אירינה ,כי חולייטה היא קדושה !! אשתו אינה יודעת על קיומה של אירינה -ולכן אינה נפגעת ממנו והוא אינו פוגע בה .
חוסר הידיעה הוא המפלט המוסרי -הצידוקי מצידו!
והכי הכי חשוב -אין לו כל רגשות אהבה לאירינה ,רק רגשות עינוגי הגוף .אז מה בכלל לא מוסרי או פוגע בכך שהמין מהצד נעשה רק בתוך מסגרת "הטכנית" ללא רגשות חיבה או אהבה כלשהם?! יש להתייחס אל סוג המין הזה כמו לאכילה, שתיה ,שינה ,דהיינו מילוי צורכי גופו הפיזולוגיים.
תודו -שגברים אכן חושבים ומצדיקים את בגידותיהם באופן החשיבה הזה .
אכן זהו רומן ארוטי ישיר ובוטה בטקסט אבל מבין שורותיו עולה בחינת מהות הבגידה,מה הם המדדים שקובעים מה היא בגידה
בבן הזוג ?! כמה רמייה עצמית יש פה? מהי האמת מציאותית כאן? מה ההצדקה ?מה מחירה של הבגידה ?.
לכשעצמי - לא קטעי הארוטיקה ברומן הם העיקר,אלא הנלווים ההכרחיים לשאלות מוסריות שכל בן/בת זוג נתקלים בהם ביחסיהם :
-מהי בגידה ? בגידת הגוף בלבד ? האם הטיעון בדבר יכולת ההפרדה בין גוף לנפש היא אמתית ? מציאותית? או כיסוי טיעון מוסרי להמשיך ולבגוד ?
-האם שיממון בחיי נישואין הם עילה לבגידה ?
-האם המחיר הנפשי והגופני שאותו משלם הנבגד מצדיק את מעשה הבגידה ?
-האם האושר והסיפוק שאותם מוציאים הבוגדים -זולג באמת ובמציאות לחיי הנישואין שלהם ועושה לכולם רק טוב ?
-אם מעשה בגידה לא נחשב איסור חברתי -מדוע הוא נעשה בהסתר ?
לא קראתי את "50 גוונים" ולכן איני יכולה להשוות בין הספרים מבחינת התוכן,הטקסט והמסרים .ברור רק שהספר הזה פורסם 4 שנים לפני "50 גוונים" כך שאת הבכורה בנועזות ובמיוחדות שלו אי אפשר לקחת ממנו .
את הספר תרגמה בכישרון מיוחד -סוניה ברשילון.
מאיירת העטיפה היפה והכל -כך מותאמת לזירת ההתרחשות המרכזית בספר: בית מלון ישן שהמאוורר בצורתו הזאת מעניק נכון את התחושות והאווירה בחדר ובמהלך המפגשים הסוערים בין אירינה ואנדרס .המאיירת -נטע חמו .
עוד ספר מוצלח ,מעניין,מיצירות ספרותיות עולמיות אחרות ולא שגרתיות ,המביא לקהל הקוראים הישראלי בית היוצר של הוצאת
"זיקית" כפי שהבטיחו.
שאפו !!.”