ביקורת ספרותית על החוחית מאת דונה טארט
ספר בסדר דירוג של שלושה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום חמישי, 4 ביוני, 2015
ע"י נצחיה


נראה לי שזו הולכת להיות סקירה ארוכה, אז אני אתן את השורה התחתונה קודם, לטובת הממהרים והמתקצרים והמתעצלים לקרוא. בעגת האינטרנט יש לזה אפילו שם: אמ;לק. הווה אומר "ארוך מדי, לא קראתי". דורנו הוא דור קליפי ומקוצר. ציוצים בטויטר נסגרים במאה וארבעים תווים. פרסומות מוגבלות לשלושים או שישים שניות. המסרים ניתנים בצורה קצרה ומהירה. יש לזה יתרונות, יש לזה חסרונות, אבל כרגע זה המצב: לאנשים אין סבלנות לקרוא מאמרים ארוכים ומרובי להג. בעיקר אם הם מנסים לקרוא דרך הטלפון כשהם באוטובוס, או בתור לרופא, או במקום אחר שהוא בין עיסוק חשוב אחד למשנהו. ובכן, הבטחתי את השורה התחתונה, ובמקומה ליהגתי לשווא. וזו השורה התחתונה: הספר הזה ארוך מדי.

ועכשיו, משנאמרה השורה התחתונה, מי שרוצה מדלג הלאה לסקירה הבאה. ומי שמעוניין לשמוע עוד קצת על חיי המרתקים, ועל הדרך שבה הספר הזה (הארוך מדי, כאמור) משתלב בהם, מוזמן להכין כוס קפה, להתרווח על הספה בבית, לכבות את הטלוויזיה, לקחת את המחשב, כי זו לא סקירה לטלפון, ולהצטרף אליי במסע הארוך לצליחת החוחית. מוכנים?

הכל מתחיל בשקט. שקט עוצמתי. חזק. שקט נורא ואיום. שקט לא טבעי, שלא מהעולם הזה.
וזה לא מדוייק. כי לפני השקט יש רעש. וגם הוא עוצמתי וחזק. אבל את הרעש לא ממש קולטים בהתחלה. גם לא את כדור האש, שבתעתועי הפער בין מהירות הקול למהירות האור קדם לרעש הזה. ועם השקט שבא לאחר הרעש, ועם הטעם המחליא, המתכתי הזה, שעולה מעמקי הגרון, ומספר שסדרי העולם התהפכו. שמשהו לא בסדר, אבל ממש ממש ממש לא בסדר, קרה זה עתה.
ואחרי הרעש הזה, ודקת השקט ההמומה שאחריו, העולם חוזר לפעול, ומתחיל כאוס מוחלט. פצועים, הרוגים, צעקות, בכיות, טלפונים, סירנות.
עשרת הקוראים הקבועים שלי בוודאי שמו לב שאי שם בעברי, בספטמבר אלפיים וארבע נפצעתי בפיצוץ מחבלת מתאבדת בירושלים. זה לא היה הראשון שהייתי בסביבתו. ירושלים בשנים תשעים וחמש ואילך היתה מקום מפוצץ למדי. אבל זה היה הכי קרוב. יצאתי ממנו בחתיכה אחת. עם רסיס ברגל, שהוצא בניתוח עוד באותו ערב. ועם רסיס בנשמה שנשאר שם עוד זמן רב ביותר. בשבועות שלאחר הפיגוע הלכתי מבולבלת. הזמנים התערבבו, מקומות שהכרתי שינו מראה, בכל קרן רחוב דימיתי לראות אנשים מתפוצצים. סבלתי מכאבי ראש וסחרחורות, מרעשים מוזרים באוזניים, ומחרדות. לא הצלחתי להתרכז. לא יכולתי לשמוע מוזיקה. זו תופעה מוכרת. אנשים שעברו אותה ידעו לספר לי מראש מה יקרה. קוראים לזה הפרעת דחק פוסט טראומטית. יש שנפגעים, יש שלא. חודשיים אחרי הפיגוע פגשתי שכנה שלי, אחות, שהיתה באותו מקום ובאותו זמן, חזרה לשגרה כמעט מיד. "מי שיש לו משמרות לילה," כך היא אמרה, "לא יכול להרשות לעצמו את המותרות של טראומה". ואני נפגעתי ממנה קשות. אם כי היא לא אשמה בזה כמובן.

ולמרות שטופלתי, ואני מתפקדת כראוי, חלקים מהרסיס עדיין שם. והם, החלקים האלה, צצים בצורה שקשה לחזות אותה מראש. יש לזה שם מקצועי, לדברים שמפעילים את הטראומה מחדש. קוראים להם טריגרים. בלון שמתפוצץ, דלת שנטרקת, יום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה, חבר שאומר שיש לו יום הולדת בעשרים ושניים לתשיעי, זיקוקים, קטעי חדשות. יום אחד הגעתי עם הבת שלי, מתפתלת בכאבים, למיון הר הצופים. נכנסתי בשבילה, ופתאום הקירות סגרו עליי. נזכרתי באותו היום, בחייל הפצוע אנוש הנכנס אחרי, ברופא המבקש עשר מנות דם, בניסיונות ההחייאה הנואשים שנעשו בלב חדר המיון.

ולפעמים הטריגר נמצא בספר. תיאודור דקר, בן שלוש עשרה, מבקר עם אימו במוזיאון, ואז יש שם פיצוץ מסתורי. הוא נפצע, היא נהרגת. זה האירוע המכונן של חייו. זה המוקד של כל הספר. וזה היה הטריגר לדפיקות לב שלי במשך מאה וחמישים עמודים. או יותר. לא ספרתי. תיאודור מתעורר, בין הריסות, קולט לאיטו מה קורה, מדבר עם איש זר שנפצע גם הוא, חווה את המוות של אותו אדם, מחלץ את עצמו בדרכים לא דרכים, חוזר הביתה, לבית ריק. עובר שעות מודאגות ונוראיות בלי שום תמיכה של מישהו מסביב. ואני מגבירה דופק, ומתחילה לנשום נשימות שטוחות ומהירות. הטריגר היכה שנית. כשהבנתי שאני נכנסת להתקף חרדה, סגרתי את הספר. הנחתי אותו בארון, והלכתי לקרוא ספרים אחרים.

עבר זמן. קראתי עשרה ספרים אחרים. הסקירות עליהם כבר נמצאות באתר, תמו ספרי הקריאה הזמינים בבית שלי. היה חג ארוך ולא היה לי מה לקרוא. אז נשמתי נשימה עמוקה, נשפתי לאט, הצטיידתי בכל תרגילי ההרגעה והדימיון המודרך שאני מכירה, ופתחתי את הספר שוב. תיאודור-מתנת-האל דקר מנסה להתאושש מהמכה שנחתה עליו. אמו מתה, אביו לא בשטח כבר שנים, עובדי הרווחה מנסים למצוא קרובי משפחה אחרים, והוא עצמו שרוי בטראומה. כך הוא מתגלגל עובר בין אנשים ובתים. בתחילה בניו-יורק, אחר כך בלאס וגאס. והוא הולך מדחי אל דחי. אין זה באשמתו כמובן. אבל גם לא באשמתי. הילד בטראומה. אף אחד לא עוזר לו, והוא מתמכר לסמים ולרחמים עצמיים, ומלהג את עצמו לדעת במשך חמש מאות עמודים וארבע עשרה שנים. הוא גם עושה דברים אחרים בשנים האלה, אבל הרוב סובב סביב סמים, ורחמים עצמיים. והונאה בתחומי העתיקות.

אבל גם זה עבר, ואז הגיע החלק הטוב. כי שאפשר להבין מרמזים דקים וקטנים על כריכת הספר, יש גם ציור בתמונה. "החוחית" של פבריציוס. דקר מוצא את הציור בהריסות המוזיאון שפוצץ, ולוקח אותו איתו. בהתחלה סתם, אחר כך לא נעים לספר, אחר כך הוא מבין שגניבה של יצירת אמנות היא מעשה פלילי, ובסופו של דבר הוא נקשר לתמונה. וההחזרה שלה נראית דבר מסובך מאין כמוהו. מזל שיש חברים, טובים. גם אם הם פושעים, אקסטרווגנטים ורוסים. לדקר איכשהו יש חבר כזה, ובזכותו הופך להיות סוף הספר מעניין, קצבי, מותח. וגם פילוסופי-משהו כי הוא עוסק בקשר בין החיים לאמנות, בטעם שהאמנות נותנת לחיים, בטוב וברע, ובשאר סוגיות מרתקות.

לסיכום. אומר זאת כך, יונית: אין שום הצדקה לרומן באורך שמונה מאות ושלושים עמודים. אפוס, כן. סאגה, אולי. רומן - לא. גם סוף הספר, הטוב לכשעצמו, אינו מהווה הצדקה למריחה פטפטנית של מאות עמודים קודמים לו. לא ב"בשבילה גיבורים עפים", ולא ב"החוחית". הרומן הזה מכיל מעט מדי דמויות, מעט מדי עלילה, ויותר מדי מתאמפטמינים. עכשיו תעשו עם המידע הזה מה שתרצו.
31 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
נצחיה (לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
אריאל, טוב שהוספת "כמעט".
זה היה הזוי בקיץ שעבר, הרגשתי בתוך בועה. ואז נפלה רקטה בכפר הסמוך לי, והכניסה אותי לתוך ארץ ישראל.
אריאל (לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
נצחיה, המפה ההיא של פיקוד העורף על אזורי סיכון לטילים? יהודה ושומרון הם כמעט האזורים הבטוחים בישראל.
זה שאין לנקוב בשמו (לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
וואלה, אתם צודקים... טוב, סליחה.

ואלון- זה היה במקום אחר בעיר. בשכונה שבה אני גר אין דו-קיום בין היהודים לערבים (ולא בגלל שאנחנו לא מסתדרים טוב, אלא בגלל שאין באיזור שבו אני גר ערבים).

אבל כן, אתם צודקים.
נצחיה (לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
זשל"ב, שמעתי שבמדינה שלך היו טילים בקיץ האחרון.
שלושת רבעי מדינה היתה בכוננות מקלטים (אנחנו דווקא לא....). נראה לי שבאמת כדאי לעזוב למקום מגורים אחר.
אלון דה אלפרט (לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
זשל"ב, שמעתי שביישוב שבו אתה גר, או ביישוב שכן, היה שלשום רצח כפול. אני במקומך הייתי עוזב למקום מגורים אחר. אבל מי אני שאדבר. אנחנו בני אדם שונים כל כך.
נצחיה (לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
זשל"ב - תודה רבה.
בנוגע למקום המגורים יש לי שתי הערות: כל הפיגועים שנכחתי בהם, או ברדיוס קרוב אליהם, בחיי התרחשו בירושלים. כלומר "באיזור מגורים אחר", ולא בבית שלי. ההערה השנייה היא שטראומות יכולות להגיע מכל מיני מקומות, ולא רק מפיגועים. זה יכול להיות טיל על הבית, או תאונת דרכים, או פריצה, או כל תקיפה אלימה אחרת. הנקודה היא שאין דרך לחזות מה יגרום לפגיעה טראומטית, ולמי.

והצחקת אותי עם הגבלת המילים. על זה נאמר: נראה לך? כלומר, נראה לך שמישהו מהנהלת סימניה קורא כאן וממש לוקח ללב את הדברים שקורים? על זה נאמר: הלוואי.
זה שאין לנקוב בשמו (לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
אחת הביקורות היותר טובות שלך. סיפור נגע מאוד לליבי, אבל אם הייתי במקומך אז כבר מזמן הייתי עוזב לאיזור מגורים אחר. אבל מי אני שאדבר, הרי אנחנו בני אדם שונים כל כך.
בכל מקרה, מקווה שלא יהיו לך יותר תקריות כאלו בעתיד.

ואני גם מקווה שבהנהלה של 'סימניה', קוראים את מה שכתבת ואולי בעקבות זה הם גם יגבילו את מספר המילים שאפשר לכתוב בביקורת, כי זה פשוט לא ייאמן מה שקורא פה עם האורך של הביקורות.

סתם, סתם. יש לי ביקורת שהיא פי שתיים יותר ארוכה מזו, אז את יכולה להירגע...
נצחיה (לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
תמיד אוהב אותו - תודה רבה לך.
תמיד אוהב אותו (לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
הביקורות שלך תמיד משאירות אותי המומה. נוכח החוויות שלך, נוכח היכולת שלך לספר על ספרים. אותי כבשת.
נצחיה (לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
חני, מי שראה קלנועית בקיבוץ (מישורי, בדרך כלל) אינו מצליח להבין את הדימוי.
רק מי שגר כמוני, ביישוב הררי, ורואה את הדברים הללו מנסים להעפיל בכביש מהצרכניה עד בית הכנסת, ולא מצליחות שלא להדרדר אחורה, יכול להבין בזבוז זמן כרוני מהו. ואז לפצח את המוטו העיקרי בחיי.
נצחיה (לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
אפרתי, תודה רבה לך.
זה הראשון של דונה טארט שאני קוראת. אני לא בטוחה שאקרא את האחרים.
חני (לפני 10 שנים ו-2 חודשים)
נצחיה אל תקלקלי לי רושם ראשוני טוב.! קלנועית אני מכירה טוב מהקיבוץ ,זה לא את:)
אפרתי (לפני 10 שנים ו-3 חודשים)
סקירה נהדרת. ולעניין דונה טארט, הגברת מוכשרת כשד, אבל היא כותבת בארכנות יתר. אז נכון, שכל משפט פנינה, כל פסקה מרתקת וכל תיאור מפעים. אבל... נו, אוף! את ההיסטוריה הסודית קראתי פעמיים, את הידיד הקטן שני שליש (ואז כשלתי) ומה אעשה עם החוחית? ימים יגידו.
נצחיה (לפני 10 שנים ו-3 חודשים)
קוג'ו, כנראה שהכל יחסי. התחושה שלי היתה של אריכות רבה.
בכל מקרה סקרנתם אותי בנוגע לסקירה ב"הארץ". אז הלכתי לקרוא. אני לא דיברתי כאן על "הכשל הסוציאליסטי" (עניים טובים ונעימים, עשירים מרוחקים וקרים), כי אני לא בטוחה שהוא נכון כאן. אולי. ולא ראיתי את הדיקנסיות. אבל עם היתר שם אני כמובן מסכימה.
נצחיה (לפני 10 שנים ו-3 חודשים)
חני, תודה רבה.
הלוואי רכבת, הלוואי עם חיוך. לפעמים נראה לי שאני קלנועית פולניה שגונחת בעליות.
נצחיה (לפני 10 שנים ו-3 חודשים)
אילן, תודה רבה.
אני מניחה שמי שהולך בדרך הנכונה, פוגש איתו הרבה אחרים. אז אולי מעניין, ואולי חיזוק לדבריי.
נצחיה (לפני 10 שנים ו-3 חודשים)
לי - בשמחה.
נצחיה (לפני 10 שנים ו-3 חודשים)
רץ, תודה.
אני חושבת שהיה אפשר לעשות אותו יותר מהודק, אבל הדיאלוג קיים.
נצחיה (לפני 10 שנים ו-3 חודשים)
תגובה ארוכה ל - zooey glass:
קודם כל תודה. הזהרתי שלא מתאים כל כך לאוטובוס. לא בגלל עצם האורך (דווקא אוטובוס הוא זמן אידיאלי לאורך) אלא בגלל פורמט הקריאה בטלפון שמחייב ריבוי גלילות, מה שיוצר תחושה ארוכה יותר מהאמת. ואני שמחה שלא נכנעת והמשכת למרות הכל. וגם שהגבת לאריכות ולגופו של עניין.

האם החוחית הוא ספר מתריס? אני לא הרגשתי ככה. אילו הוא היה מתריס הוא היה גם כבד, כלומר מכיל עומק פילוסופי ולא רק ארכנות עלילתית. אני הרגשתי שהוא ספר פוסט טראומתי. שכן אחד המאפיינים של תחושות הפוסט-טראומה הוא חוסר היכולת לסנן דברים. מכלול החוויה נראה חשוב, על כל עומס פרטיו ופרטי פרטיו. בכך יצרה דונה טארט מתאם בין צורה לתוכן, וזה ייאמר לזכותה.

עכשיו צריך להסתכל מנקודת מבט של הקורא. וזו אני. האם מהנה לקרוא ספר כזה? לא. אבל לא כל ספר נועד לשם הנאה. יש סיבות אחרות לקריאה. אלא שהן לא ממש מגיעות כאן.

ובאשר לתיוג: הוא בלתי נמנע. אנשים רוצים לדעת שורה תחתונה. נמנעתי מדירוג, שכן בעיני הספר לא אחיד ברמתו. אז כל מה שיש לי הוא התיוג. בעיני האמירה "ארוך מדי" היא מדוייקת. מי שמוכן לשאת את משא האורך, יכול להיתרם בסופו של דבר. אבל הוא חייב לקחת את זה בחשבון מראש.
נצחיה (לפני 10 שנים ו-3 חודשים)
קריקטורה - תודה על הדירוג ;)
ולא אחרונה. בשום פנים ואופן לא. בכל מקרה לא אם זה תלוי בי. יתכן שתהיה אחרונה, אבל לא סביר שאכריז עליה מראש כאחרונה.
נצחיה (לפני 10 שנים ו-3 חודשים)
שין שין, תודה לך על תגובתך. אני שמחה שהדרך לא היתה מייגעת מדי.
cujo (לפני 10 שנים ו-3 חודשים)
ביקורת מצויינת. ויחסית לא ארוכה:)
אני דווקא מחובבי עבי הכרך אבל אחרי הביקורת שלך וזו של הארץ בסופש אני חושב שלעת עתה אמנע מהספר הנל.
נצחיה (לפני 10 שנים ו-3 חודשים)
אלון, תודה רבה על תגובתך.
נצחיה (לפני 10 שנים ו-3 חודשים)
יעל-הר, תודה.
אני חושבת שבהחלט אין לנו סובלנות (שלא לומר אורך רוח) להארכה בדיבור או כתיבה. אני מסכימה שהאזהרה לא בהכרח נצרכת, כי רואים את האורך, ומי שמדלג הלאה כבר מדלג ממילא, אבל זה היה חלק מהעניין.
נצחיה (לפני 10 שנים ו-3 חודשים)
בנצי גורן, תודה לך.
לגבי "בשבילה גיבורים עפים" - בעיני הוא אפילו לא עונה על ההגדרה של "רומן". אוסף אנקדוטות בשרשרת, שבסוף מתלכד למשהו. אבל בהחלט להגני וארוך.
לא כל הארוכים הם ככה. אבל רובם. ברור שיש יוצאי דופן.
חני (לפני 10 שנים ו-3 חודשים)
נצחיה זה כמו שאומרים לא חשוב הזמן אלא מה אתה מכניס לתוכו אז אם ביקורת ארוכה זה הכל תלוי מה אתה מכניס לתוכה..
ואם יש שם הרבה ממך אז אף פעם לא משעמם
אני יכולה לראות את הרכבת הזו שנקראת נצחיה דוהרת במרחבי היום יום
ותמיד עם חיוך..תודה:)
אילן של קובה (לפני 10 שנים ו-3 חודשים)
בקורת מעולה. מעניין שגם ב"הארץ" עלו על אותן נקודות שאת כתבת על הספר.
לי יניני (לפני 10 שנים ו-3 חודשים)
אני מוסיפה wow על כל מה שהחברים כתבו לך כאן. תודה ענקית
רץ (לפני 10 שנים ו-3 חודשים)
נצחיה -אני שמח שאת מתמודדת עם טראומות קשות בצורה מעוררת כבוד - ספרים מסוג זה, החשיבות שלהם בכך שהם חוברים למציאות החיים שלנו, ומעוררים לדיאלוג שלנו עם היצירה ועם החיים שלנו.
zooey glass (לפני 10 שנים ו-3 חודשים)
התחלתי באוטובוס בכוונה מלאה, אבל הדפדפן נתקע לי, אבל לשמחתי לא וויתרתי וקראתי הכל. ותודה, כי הביקורת מרתקת. את גופה דווקא אהבתי, ורק עם השורה התחתונה אני לא מסכים, באופן נחרץ: לדעתי, אין דבר כזה ספר ארוך מדי. מה שהספר מציג זה מה שיש, ואנחנו יכולים להנות או להשתעמם - זו כבר בעיה שלנו. והיה מבקר ישראלי שכתב בנוגע לאורך שלו, ש"החוחית הוא ספר מתריס", כלומר: הוא ארוך דווקא. כאילו דונה טארט רצתה לזרוק את לבנת הנייר הזו על דור הפייסבוק ושכולם ילכו מצדה לעזאזל. ואני בראש הזה. מאוד מרגיז אותי כשמתייגים ספר, כשאומרים עליו שהוא ארוך מדי או ילדותי מדי או שטחי מדי. תיוגים כאלה על בני אדם לא היו עוברים בשתיקה, כי אנשים הן מי שהם ואפשר להיות חברים שלהם או שלא. אבל בגוף הביקורת את מנמקת את המדי הזה, וגם אם הוא עדיין לא "ארוך מדי עבורי" (משפט שהיה עובר גם אם היה נאמר על בני אדם), הוא הרבה יותר מנומק וגם לי הוא הרגיש ככה לפעמים. וסליחה על הקיטש.

וזה מזכיר לי את הפרק של היאדה-יאדה-יאדה בסיינפלד, כי לפעמים מרוב שורות תחתונות מפספסים את הדברים הטובים באמת.
קריקטורה (לפני 10 שנים ו-3 חודשים)
אחת הביקורות הטובות שלך.

חשבתי, לא יודעת למה, שהיא נפתחת ב"נראה לי שזו הולכת להיות סקירה אחרונה."
ולרגע נעתקה נשימתי.
שין שין (לפני 10 שנים ו-3 חודשים)
מסכימה בהחלט עם המסקנה שלך. ונהניתי מאוד מהדרך...
אלון דה אלפרט (לפני 10 שנים ו-3 חודשים)
מצויין. אני אוהב את הגישה שלך. לספרים, ובכלל.
yaelhar (לפני 10 שנים ו-3 חודשים)
ביקורת מעניינת על ספר שנראה לי מעניין.
ומה שמובלע בדברייך חשוב, לדעתי: אנחנו (אני בהחלט) לא סובלניים לתפיסת מרחב ללא הצדקה, המתבטאת באורך. כך בספרים, במאמרים וגם בביקורות. לכן האזהרה שלך בתחילה מיותרת, כך נראה לי: הביקורת אינה "ארוכה" - היא באורך הנכון למה שהיא אומרת.
בנצי גורן (לפני 10 שנים ו-3 חודשים)
נצחיה, נהניתי לקרוא את הביקורת הארוכה שלך... ודרך אגב: ב"בשבילה גיבורים עפים", נהניתי מכל עמוד של הספר.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ