ביקורת ספרותית על ולטר רתנאו - טרגדיה יהודית גרמנית - אפקים #299 מאת שולמית וולקוב
ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שישי, 6 במרץ, 2015
ע"י רץ


תמונת טרגדיה גרמנית

המשותף בין נהגים,לאומות עולם, הוא בכך שבשלב זה או אחר הם מגעים לצומת ממנה מתפצלת הדרך לשתי דרכים שונות ומנוגדות, ועליהם להחליט לאן ? במקרה של גרמניה שאחרי מלחמת העולם הראשונה, מדובר בהכרעה שהייתה אמורה לחרוץ את גורלה ועתידה. האם פניה יהיו לשלום ולדמוקרטיה המשתלבת במדינות המערב, או שהיא תבחר להיות מדינה לאומנית השואפת לנקמה, הסוללת את דרכה למלחמה עולמית שנייה שהייתה נוראה בהיקפה ובתוצאותיה מקודמתה.

הנהג - המדינאי שהנהיג את גרמניה לעבר צומת ההכרעה של פיוס והשתלבות במדינות העמים, היה ולטר רתנאו, שר החוץ הגרמני ממוצא יהודי. שולמית וולקוב, רואה ברציחתו בשנת 1922, נקודת ציון דרך בתהליך הקצנתה של גרמניה שהובילה לאחר עשור לעליית הנאצים לשלטון.

שר החוץ הגרמני, ממוצא היהודי, מבטא את החלום ושברו עבור יהודי גרמניה, שהפכו ממיעוט משולל זכויות, למשולבים בכל תחומי החיים, בתרבות, כלכלה, מדע ופוליטיקה. ליהודים רבים גרמניה ותרבותה היוו גורם הזדהות חזק יותר מהשיוך היהודי. חלומם להשתלבות התפוגג, והם הוגדרו בהמשך כאויבי גרמניה. רתנאו מבטא גם את הטרגדיה הגרמנית, גרמניה הפונה מדמוקרטיה ליברלית שברירת, לכיוון לאומי חשוך.

רתנאו - הדרך לפסגה

אני אוהב להביט לציורי מנהיגים, למרות שהם לעיתים מחניפים למצויר, אך עדיין ניתן להבחין בקווי האופי, בהם רמזים לעתיד. ציורו של רתנאו על ידי אדוארד מונק, הוא כמו צילום השווה אלף מילים. הוא מצויר בזווית המאריכה את רגליו הפסוקות במוחצנות, המבטאת עליונות ושליטה גברית, נעליו ובגדיו מחויטים, מבטאים רהבתנות, וסנוביות, ידו התחובה בכיסו יוצרת ריחוק עם קרטוב של זלזול בזולת, ידו השנייה אוחזת סיגריה המעלה עשן בנונשלנטיות, פניו מעידות על עוצמה ונחישות, עיניו המביטות למרחקים, מסמנות אופקים חדשים, על הקיר מולו מוטל צילו השחור, המרמז על אישיותו האניגמאטית והלא מפוענחת. האמירה הכללית של הציור, היא של דמות המקרינה אמינות ופיקציה.

רתנאו ביקש להיות בו בעת בכל הצמתים, להיות רומנטיקן גרמני ורציונליסט המונע מכוח התיעוש והשוק, להיות יהודי וגם גרמני, להיות מודרניסט אך גם לאומני המאמין בעליונות גרמניה, ומעל לכל לייסד סדר פוליטי חדש, שבו אירופה תאוחד על בסיס הסדרים כלכליים שיחלישו מתחים לאומיים וימנעו עימותים צבאיים, חזון מרחיק ראות שהפך למציאות כעבור כמאה שנים.

ב - 1922, בעיתוי בו גרמניה מובסת ומסוכסכת בתוכה, רתנאו התמנה לשר החוץ. הוא חש בתחושת שליחות בניסיונותיו להגיע להסכמות ופשרות עם צרפת ואנגליה להפחתת נטל התשלומים להן התחייבה גרמניה, צרפת סירבה להתפשר (איוולת). בגרמניה השתוללו מהומות ואינפלציה, הימין הקיצוני חתר ליצירת תהו ובהו פוליטי בכדי להחליש את הרפובליקה, רצח רתנאו היה חלק מתכנית חיסולה. קדמה לו תחושת של הגעה למבוי סתום, ותחושת בדידות וחוסר אונים של רתנאו ברמה האישית, כמי שמדיניותו כשלה, וכמי שאיבד את מנהיגותו כשחלק נכר מעמו סרב ללכת בדרכו.

רתנאו במראהו ומעשיו ביטא אדם חדש שנועד להנהיג את גרמניה למקומות חדשים, אך לרבים היהודי שהפגין עליונות אינטלקטואלית וביטחון הגובל בשחצנות, שנסה לשנות סדרי עולם, נתפס כבוגד בערכי גרמניה הישנה. המרחק בין תיוגו כבוגד לרציחתו היה קצר.

רתנאו - בודד בפסגה

בכריכת הספר, תמונת פלג גופו העליון של רתנאו, לבטח אחת האחרונות, הוא יושב, נשען לאחור בחוסר שקט ונוחות, ראשו מוטה לצד וקדימה בתנוחה המבטאת, כובד ראש, עייפות ואולי גם ייאוש, עינו אומרות הכול, נשקף מהן עצב עמוק, הוא מביט לתוך עינך כתופס את המציאות, ואולי גם את העתיד הלא ברור, תווי פניו שבגרו מכובד האחריות משקפים רצינות תהומית, ידו האחת מושטת קדימה, אצבעות עדינות, חובקות סגריה כריטואל של מוכרות, סממן חיצוני שעדיין מחבר את רחנאו החדש לגרסתו הקודמת כאדם זחוח שהשתנה ללא הכר. האומנם, רתנאו הפך לאדם החף מפוזה ?

את הדרך בה גרמניה והיהודים נעו וטולטלו בין תיקווה לטרגדיה, מתארת שולמית וולקוב בצורה מרתקת, הלובשת חיים דרך סיפור חייו ומותו של וולטר רתנאו, האיש המורכב, המסוכסך עם עצמו, ויותר מכול האדם הבודד, המייצג את מורכבות התקופה ותהפוכותיה. רתנאו הוא שחקן בטרגדיה, הוא לרגע הגיח כתקווה, ואחר כך נעלם, מותו היה כתובת על הקיר, שסירבו להכיר במשמעותה.
34 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
רץ (לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
אפרתי - תודה
רץ (לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
שאולי - תודה
אפרתי (לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
ביקורת מצויינת.
(לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
רץ (לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
עמיר -תודה
רץ (לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
ניר - תודה - רתנאו בקש פשרה עם צרפת ונדחה - פה כנראה הבעיה .
רץ (לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
בלו בלו - תודה
(לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
טוב
ניר (לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
יופי של ביקורת. וכמה עצוב וצחוק הגורל שמי שפרץ את הדרך לבנייה המחודשת של הכוח הצבאי הגרמני שהוביל לבסוף למלחמת העולם השנייה (ע"י הסכמי רפאלו), היה רתנאו הפטריוט היהודי גרמני.
בלו-בלו (לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
ביקורת מרתקת.
רץ (לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
ארסמוס - תודה - מסכים איתך - לפעמים אומה ומנהיג מגעים לצומת אך אין להם את יכולת ההכרעה - רתנאו - היה בודד עם קבוצה קטנה שבקשה שינוי, הוא היה מודרניסט שהקדים את זמנו בגרמניה השמרנית, זאת שבקשה לשמור על המבנה המעמדי שלה, ולכן רתנאו הוא אולי כישלון ידוע מראש - אך גישתו משנתו הכלכלית כתהליך הצליחה כרעיון מוביל אחרי מלחמת העולם השנייה, תהלכים גדולים כנראה מבשלים באטיות, לעתים משלמים מחירים כבדים בכדי לשנות מציאות.
ארסמוס (לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
ביקורת טובה. הערה קטנה לגבי הצומת שאותה הזכרת - דמוקרטיה לעומת לאומנות.
הלוואי ודברים היו כל כך פשוטים. האומה הגרמנית התעצבה עוד לפני ימי הרייך הראשון כאומה קשת עורף השואפת למושלם, למוחלט ולהיררכיה ברורה.
הדבר בא לידי ביטוי בכל התחומים; החל מפילוסופיה (קאנט, שופנהאואר) ועד המוזיקה (באך, ואגנר).
די בהאזנה קצרה לקטע מאופרה של ואגנר בשביל להבין את העוצמה והגרנדיוזיות שהם לב ליבה של האומה הגרמנית.
הדמוקרטיה (שמדורגת די נמוך לפי סולם השלטון של אפלטון) לא התאימה לאופיה של האומה הגרמנית כפי שהתאימה לאנגלים למשל (גנטלמנים שמשחקים משחק הוגן) והדבר נתפס בעיניהם כמשחק לא רציני ולא ראוי לקביעת השלטון. ולכן, היו דרושות עוד שנים רבות עד שיחול מפנה בתפיסת עולמם.
שינויים גדולים מתרחשים לאט.
רץ (לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
נעמה - 38 - רתנאו השתנה לחיוב באחרית חייו, זה לא הספיק בכדי ליצור שינוי במבנה החברתי פוליטי של גרמניה - שעדיין היתה שמרנית במהותה, עדיין יהודי נשפט כזר לאומה הגרמנית, והמערכת הבינלאומית גם היא לא הייתה מוכנה להבין שגם לאויב מובס צריך לתת חבל לחיות כלכלית, אחרת התמוטטות כלכלית ופוליטית מעלה את כוחם של הקיצונים, רק לאחר מלחמת העולם השנייה האמרקאיים שקמו את גרמניה לאחר התבוסה - צעד שסלל את מקומה של גרמניה בקרב מדינות העולם.
רץ (לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
Huck- תודה, קראתי את רקוויאם גרמני - של עמוס אילון - ספר נפלא - לתיאור החילוניות ויחסי גרמניה והיהודים - מסכים איתך גם בתפיסה, אנחנו לא יכולים לחזות את העתיד באמצעות ההיסטוריה - אבל בהחלט יכולים לנתח רעיונות והתנהגויות אנושיות, הרעיון של רתנאו למדיניות כלכלית כבסיס לפוליטיקה לאומית ובינלאומית הוא כול כך עכשווי.
רץ (לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
חני - תודה - למרות שמדובר בהיסטוריה - בני האדם הם אותם בני אדם, המעלים רעיונות ואחרים הורגים את אותם רעיונות, אני חושש שכעת אנשים לא מאמנים ברעיונות גדולים ולא מנסים לעלות אותם לדיון.
נעמה 38 (לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
אולי חלף העידן בו אדם זחוח משתנה ללא היכר? נהנתי לקרוא אותך כרגיל.
Huck (לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
רץ, ביקורת יפה, מרגשת ומעוררת מחשבות. אין ספק שדמותו המורכבת של רתנאו יכולה ללמד הרבה על התקופה, על אירופה, גרמניה ויהודי גרמניה. אני נחשפתי לראשונה לדמותו של רתנאו בספרו של עמוס איילון - רקוויאם גרמני (שאני מניח שקראת - אם לא קראת, זה ספר חובה, ואני לא אומר את זה על הרבה ספרים). היטבת לתאר את משמעות לימוד ההיסטוריה. בניגוד לאשליה שניתן באמצעות לימוד ההיסטוריה ללמוד את מהלכה ואף "לחזות" את העתיד, אנחנו בעיקר לומדים ממנה על ההווה - על תודעתנו, רעיונותינו ומחשבותינו.
חני (לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
זה פשוט עצוב, כמו להרוג רעיון טוב שיכל להצליח אם כל התנאים היו מאפשרים....אבל זו ההסטוריה
ואת הנעשה אין להשיב לא לנו ולא לגרמנים..כתבת נפלא!
רץ (לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
נעמי - תודה - ההיסטוריה תמיד תתחדש - אני כאדם תמיד משתנה - צובר ניסיון חיים, ההווה הוא סוג של טלסקופ - שבאמצעותו אנו מבטים אחורה לסיפור האנושות - העדשות שלו תמיד ישתנו - כתוצאה מידיעת האופן שבו ההיסטוריה התקדמה, נוכל באמעות הניסיון הזה להביט לאחור ולשאול היכן הייתה נקודת ההכרעה או ההחמצה ? אין ספק שלנו כישראלים רצח רבין נותן נקודת מבט מעניינת על רצח של מנהיג כאמצעי ליצור הכרעה היסטורית.
רץ (לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
אוקי - תודה - גם אני ערב הבחירות חושב על שתי הטרגדיות, של רצח מנהיגים וחושב על המשמעויות עלינו ערב הבחירות.
רץ (לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
תמיד אוהב אותו - תודה - היסטוריה בשבילי היא מסע לתודעה, לרעיונות ולמחשבות שבני האדם מעצבים או מושפעים מהם.
רץ (לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
יעל - תודה שחשבתי על הדרך להשמיד רעיונות, חשבתי גם על מה שקרה לנו, זה מעציב וגורם לתחושת תסכול עצומה.
רץ (לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
ז.ש.לב - תודה - גם אני לא הכרתי את הסיפור- וכשהתחלתי לקרוא אותו הוא סחף אותי לסיפור על אדם מבריק שבקש לתקן את העולם, אך לא בהכרח רעיון טוב הוא זה שמעצב את האנושות, לעתים הרעיונות הרעים הם שמשתלטים על המציאות. האם העיקרון הזה נכון גם להווה שלנו ?
רץ (לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
צילה - תודה - כחובב היסטוריה צבאית תמיד התמקדתי במלחמות הגדולות, כעת לא פחות מעניינת אותי הדינאמיקה שהביאה לעלית הנאצים ולחורבן היהודים הגרמניים, סיפורו של רתנאו הוא מבריק משום שהוא מחבר בין שתי הטרגדיות, כסיפור של אינטלקטואל יהודי.
נעמי (לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
כמו תמיד הביקורות שלך מחדשות דברים
תודה!
(לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
מעניין מאוד.. ועוד יותר מעניין כי העבר שאתה כותב עליו מתחבר לי הבוקר איכשהו למציאות. לקרוא אותך בנושא הזה הבוקר בגרמניה, אחרי שאמש (כשאתם חגגתם את פורים) אנחנו כאן מימשנו את זכותנו וחובתנו האזרחית עם ההצבעה לכנסת ה-20, ואיכשהו התחברו בי כמה דברים בראש וברגש (יש קשר ואין קשר ותודה על ביקורת יפה)..
תמיד אוהב אותו (לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
ביקורת מצויינת. עוד ספר התווסף לרשימה.
הביקורות שלך תמיד כל כך מרתקות, כמו מסע חוזר ונשנה בין דפי ההיסטוריה.
פורים שמח
yaelhar (לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
ביקורת מעניינת. אכן דמות טרגית. מה עצוב שאדם המנסה לקדם רעיון נתפס כמאיים על הסדר הרצוי, עד שהדרך היחידה להשמיד את הרעיון היא להשמיד את האיש. ההסטוריה מוכיחה שזו באמת דרך יעילה מאד להשמיד רעיונות...
זה שאין לנקוב בשמו (לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
אני חייב להודות שאני לא ממש הכרתי את הסיפור הזה, עד עכשיו. ביקורת ציורית, כהרגלך.
צילה (לפני 10 שנים ו-7 חודשים)
ביקורת נהדרת. מעניין לקרוא את הספר.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ