הביקורת נכתבה ביום ראשון, 12 באוקטובר, 2014
ע"י יע
ע"י יע
מאוד רציתי לקרוא את הספר. כיף של נושא וספר חמים רך עם כריכה מעוצבת יפה, איזה יופי! כל כך רציתי להעביר לי זמן נעים אתו. אבל לצערי זה לא קרה. עד למחצית הספר נאלצים לחצות כפעמיים גלישה של המחבר לדעות אישיות לא קשורות במיוחד, ניתן לומר הגיגים שמוצגים בנחרצות כאילו אין בלתם. פילוסופיה אינה מקצועו של המחבר וזה ניכר. אולי היה ממתן יותר את קביעתו שיש "טבע" ויש רעיונות אנושיים כמו זכויות האדם ולאומיות שהם לעומת "הטבע" חסרי שחר או בדויים. אילו הוא היה קצת פתוח יותר, לא היה קובע שיש כוח משיכה שהוא עובדה, לעומת הסדרים החברתיים שהם מדומיינים. והנה כיום מדענים סבורים שכוח המשיכה לא באמת קיים. שלא לדבר על רעיון פילוסופי קדום ולכן צפוי היה שהמחבר יכיר, שהמציאות אינה מוכרת לבני האדם מטבעם, ואם כך, למה לבטל דווקא את רעיון זכויות האדם למשל? במה הוא מופרך יותר מכוח המשיכה? למה לעם ההודי אין זכות לחוש שהם הודים, גם אם חלקם מוסלמים? המחצית השנייה של הספר כבר שקועה בכוון הזה, כאילו המחבר כתב בזריזות ובקיצור פה ושם על הנושא המוצהר של הספר רק כדי להגיע לעיקר מבחינתו, שהם הגיגיו. קל לאתר את המאפיין בהם, זה החילון המוחלט שאירופה האמינה בו, שקידם אותה מאוד, אך בשלבו המאוחר הביא לאוניברסינליזם ותפיסה שהחיים חלולים, לא מוצדקים, חסרי פשר. אירופה מתמוטטת בגלל שרעיונותיה הביאוה לקצה, ואנו רואים את המציאות וקוראים מחבר שאינו רואה. אז נאלצתי להפסיק לקרוא באמצע.
3 קוראים אהבו את הביקורת
3 הקוראים שאהבו את הביקורת