ביקורת ספרותית על מלחמה סודית ביותר - המודיעין המדעי הבריטי 1939-1945 מאת ר.ו. ג'ונס
הביקורת נכתבה ביום שלישי, 29 ביולי, 2014
ע"י tuvia


חברים יקרים כמה מילות פתיחה:
ראשית אני רוצה לאחל לחיילי צה״ל הרבה בריאות, הצלחה ושישובו בשלום לביתם.
לפצועי צה״ל ולאזרחים אני מאחל הבראה שלמה, ולמשפחות ההרוגים , ליבי ליבי איתם.
בקשר למלחמת ׳צוק איתן׳ ( כבר מזמן זה איננו מבצע), ברצוני להגיד, שמזה 21 יום אני דבוק לטלביזיה ולרדיו, ואינני מוצא
מנוחה לראשי.
אינני יודע מה הרגשתכם , אתם, חברים יקרים, אבל יש מן טעם חמצמץ בפי שאני יכול רק לשער מנין הוא נובע.
אינני יודע אם תסכימו עם דברי אך מכל מקום אומר אותם.
בשנת 1987 , כאשר החמס היה עוד קטן וטיפש, כבר אז היו רואי שחורות שראו בארגון הזה את צמח הקיקיון, שמצמח קטן, פורץ ונהיה צמח
גדול וקוצני להחריד.
היו גם כאלה שנתקלו בנושא המנהרות.
בתחילה, כמו החמס, היה זה נושא קטן ולא כל כך מטריד. הן היו מעטות יחסית ושמשו בעיקר להברחת נשק, ציוד לחימה וכל מיני מצרכים לשימוש העזתים. שנמכרו לתושבים תמורת
קומישיין לחמס.
בשנות התשעים המוקדמות הופיעו מנהרות התופת- הן נחפרו עד לעמדות הצבא, או עמדות הטנקים, הנחו בהן טונות של חומר נפץ והן הצליחו להעיף באוויר טנקי מרכבה ולהשמיד עמדות
מבוצרות.
כבר אז היו צריכים ראשי הבטחון והצבא לפקוח עיניים ולהבין את הסכנה האסטרטגית שמנהרות אלה היוו לבטחון ישראל.
מאז עברו עשרים שנה לפחות, וחברה לא נעשה בהם כלום!!, אני חוזר, כלום , כדי לטפל בבעיה הזאת, וכל ההסברים שאנחנו שומעים, לכל הפחות צורמים באוזניים, ובמקרה הגרוע פשוט רשת של שקרים וכיסויי תחת. מישהו צריך לאבד את ראשו על כך, וזה לא אני...
נעבור לביקורת, ואתם תראו כמה שהיא רלוונטית גם לימינו אלה.
מלחמה סודית ביותר של ר.ו.ג׳ונס , מספרת את סיפורו של המודיעין המדעי הבריטי במלחמת העולם השניה.
כדי לסבר את אוזניכם , עלי להבהיר לכם שגרמניה הנאצית היתה בעלת כוחות מדעיים כמעט אין סופיים.
מדעניה של גרמניה גויסו למלחמתו של היטלר והמציאו המון המצאות חדשות בתחומי הלחימה השונים.
באוויר , בים וביבשה.
מולם גייסה בריטניה את טובי מדעניה, אשר רבים מהם היו יהודים גרמנים פליטי הרדיפות של הנאצים.
ג׳ונס מספר לנו כיצד הבריטים נלחמו בקרב על בריטניה נגד המפציצים הגרמנים וכיצד גילו הבריטים את סודותיהם של הגרמנים בכל הנוגע
לדרך שבה הם כיוונו את מטוסיהם לבריטניה.
המדענים הבריטים הצליחו לפתח מערכות חשמליות שהתבססו על הצלבת קרני רדיו שקראו להם x , y ובכך הצליחו לדעת מראש את המטרות שיופצצו בימים / לילות מסויימים ולטמון להם מלכודות ( מארבים).
המחיר של ההפצצות האלה היה כל כך יקר שהגרמנים , אשר לא חשדו מיד כי הבריטים הצליחו לפצח את מערכות הניווט שלהם שנקראו ׳קניקביין׳ ופרייה,ואשר נשלחו מתחנות רדאר שנקראו וירצבורג, מערכת שנתגלתה , צולמה והושמדה בהמשך על ידי RAF.
ג׳ונס אשר היה מעורב בנושאים טכנולוגיים רבים, עוסק גם בעינין הפיתוח הגרעיני הגרמני, אשר עורר חשש רב הן בבריטניה והן בארצות הברית.
ולאחר מכן בנושאי הרקטות V1,V2, אשר הפציצו את בריטניה וערי חוף אחרות בצפון אירופה.
טענתי בראשית הביקורת שהקוראים ימצאו הקבלה רבה במערכה המתחוללת עכשו בארץ לבין המערכה של שילוח הרקטות ב1944-1945 על ידי הגרמנים.
אחד הדברים המוזרים ואשר מאוד דומים לסוגיה העכשווית היא העובדה שגם הגרמנים וגם החמס מפציצים, והפציצו אזרחים לא לוחמים, כשהם מבצעים הרג ללא הבחנה- פשע מלחמה , שעליהם הגרמנים
נשפטו למוות על ידי בית הדין הבין לאומי שהתכנס בנרינברג, ב1946.
ואני שואל , אם אין מקום לשפוט את ראשי החמס על פשעיהם באותו סוג של בית משפט על פשעי מלחמה, ופשעים נגד האנושות , במה שעשו לעמם.
בקיצור, ספר מעורר עינין ומרתק. מומלץ בהחלט.
טוביה
27 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
יוהנס1 (לפני 11 שנים)
טוביה. קרא את הכתבה המצורפת. זה רק קצה הקרחון. המדינה שלנו מתנהלת ללא רגולציה, וכמעט ללא שליטה.
אף אחד לא מוכן לקחת אחריות, על שום מחדל.

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4540389,00.html

tuvia (לפני 11 שנים)
יוהנס, תודה על התגובה המחמיאה. ואכן אני מסכים איתך לחלוטין בנוגע לאי לקיחת אחריות בארץ על ידי הדרג הפוליטי זאת תופעה לא חדשה בבית ספרינו. לשמחתי הרבה למרות שזאת תופעה חמורה, היא עדיין פחות או יותר בשליטה, או שזה מזלינו הטוב.
לפי דעתי זה קצת מאוחר כדי לתקן את הדבר, מה גם שבארץ אין תרבות אמיתית של ביקורת ולקיחת אחריות.
כשזה נוגע לצבא ולביטחון זה חמור מכוון שמספיק פעם אחת שהמזל יסוב פניו ואז ניפול בבור שלא יודע אם נוכל לצאת ממנו.
גם צורת לקיחת ההחלטות ובמיוחד על ידי הדרג הפוליטי הבכיר היא די מוזרה. לכן מבצע שהחל מן הבחינה המבצעית בצורה יוצאת מן הכלל, מסתיים במין תופעה מוזרה של גרירת רגליים ופחד ללכת עד הסוף כדי להגיע לתוצאות מכסימליות. נקווה שזה ייגמר בטוב.
טוביה
יוהנס1 (לפני 11 שנים)
הביקורת שלך טוביה, נהדרת. תודה. לגבי המחדל עליו אתה מדבר, הזנחת הטיפול במנהרות לאורך תקופה ארוכה מאוד, הוא בלתי מתקבל על הדעת ובלתי נסלח. מדובר כאן בכשל של האחראים על בטחון המדינה במשך עשרות שנים. אבל, לצערינו, אין במדינה שלנו תרבות של הודעה בכישלון, ולקיחת אחריות. הכשלונות תמיד יתומים. אין להם למסכנים לא אבא ולא אמא. כל מה שאני כותב נכון לא רק לגבי המנהרות, אלא גם לגבי סוגיות בטחוניות נוספות, שלא זה המקום הראוי למנות אותן. ויותר מזה. מה שאני כותב נכון גם להתנהלות כושלת שלנו בתחומים נוספים, לוא דווקא ביטחוניים.

ולמרות הכל, אנחנו חייבים לזכור כל הזמן ש"אין לנו ארץ אחרת".
tuvia (לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
תודה חברים על הדברים החכמים והמחכימים שלכם. אני שמח לקבל תשובות על שאלות שאני שואל, ושלרוב אין לי תשובה עליהם.
אני חושב שליאור פיספס בגדול בדבריו. שלא להחשיב את איום המנהרות כאיום אסטרטגי , לדעתי זה להתעלם
ממה שקורה אצליך בחצר האחורית.
לגמרי במקרה נפלתי היום על החדשות בערוץ השני . היה שם אורח חשוב, האלוף במיל אהרון ידלין.
הקשבתי לדבריו קשב רב. הוא חזר ואמר בפרוש , שהמנהרות מטופלות בקדימות יתרה מכוון שהן מהוות איום אסטרטגי!
כתבת ליאור ( אולי בלעג?) שמה קרה עכשו, האיום האירני כבר לא נחשב לאיום אסטרטגי?
אני עונה לך על שאלתך, מה לא יתכן שיהיו שתי איומים אסטרטגיים? ואולי שלוש אם לוקחים את כמות הרקטות של החיזבללה? ואולי ארבע אם לוקחים בחשבון את הנשק החימי שעוד נותר בידי הסורים? וכך הלאה...
כמו שכבר כתבתי בעבר. ישראל חייה בשכונה של מופרעים. כדי לישרוד ישראל חייבת לאמץ את דרך החיים של השכונה הזאת, ולא, ישראל לא תישרוד ואז כבר באמת לא יהיה משהו שיבכה עלינו.
טוביה
(לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
מאמינה שלא נתבדה (לצערי) - הם כבר התחילו לשלם..
סופרקליפרג`ליסטיק (לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
ליאור, יש משהו מתנשא ומבטל בהתייחסות שלך ואם אני היחידה שחשה בזאת, אני מתנצלת. אולי אני רגישה במיוחד...

יש לי שאלה אליך, מהו הלכה למעשה אותו איום קיומי שאתה מתייחס אליו? האם יש נקודה כלשהי שסיטואציה הופכת לכזו?

אם איום המנהרות לישובי עוטף עזה והטילים שנשלחים במהלך 14 השנים האחרונות בקצב משתנה לישובי הדרום אינם איום, מה עוד אתה כאדם? כישראלי? כ...מה? מוכן לספוג ועד כמה ובאיזו נקודה זה כן הופך לאיום (קיומי)?

לי אין פתרונות ברורים לסיטואציה הבלתי אפשרית הזו ולא נראה לי שלאדם בר דעת יש פתרונות מעין אלה שאינם מלווים בהרהורים ובספקות. הדבר היחידי שברור לי שאם בסופו של דבר ימצא פה פתרון הוא לא יהיה אידאלי והוא יהיה כואב ולשני הצדדים. על אחת כמה וכמה אם לא נגיע לפתרון.

ואחרון אחרון חביב, לצערי דווקא ההקבלה הכל כך מקובלת לאחרונה, ובכל העולם, היא דווקא ההשוואה בין ישראל לגרמניה הנאצית ולא כפי שכתבת.

אוקי – ניסיון העבר מלמד שגם במקרה של אירופה המנומנמת המזלזלת בגודל האיום, גם כאן היהודים ישלמו חלק מאותו מחיר כי איכשהו, נח וקל למצוא ביהודים שעיר לעזאזל. הלוואי ונתבדה.
רגע, אולי זה גם ביטוי להתמסכנות גלותית?
ואולי גם אני צורחת?
אולי גם אני צריכה להיות בשקט?
ערן ב. (לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
אל לנו לטעות, אנחנו נמצאים בעיצומה של מלחמת העולם השלישית.
המלחמה הזו קצת שונה מקודמותיה כי אין פה את החיתוך הברור של צבאות שנלחמים בצבאות אחרים ובנוסף, המלחמה הזו ניטשת במשך יותר שנים מהמלחמות, בחזיתות שונות ובמרחבים נוספים.
אחת החזיתות, מטעמים ברורים, היא ארץ ישראל אבל זו לא החזית היחידה והסרת איום המנהרות לא יסיים אותה, אלא אולי רק את הקרב הנוכחי.
חטאי העבר, אם לא היו נעשים, אולי היו מונעים או מקלים את הקרב הזה אבל אחרים היו מתרגשים עלינו במקומו.
המלחמה הזו מתנהלת סביב כל הגלובוס, אנחנו לא היחידים שלוקחים בה חלק.
מאידך ישנה גם חזית דיפלומטית, שלטעמי, ממשלות ישראל קצת זנחו. אולי היה פה קצת יותר שקט אם גם שם היה מושקע מאמץ.
(לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
אין ספק שנעשו טעויות היסטוריות קשות, בין השאר ההתייחסות לחמא"ס כאל קטן וטיפש וההתנהגות שלנו כגדול וטיפש... אבל, כמו שאומרים ההם שאנחנו נוטים לחשוב עליהם כטיפשים ואוליי קטנים - איללי פאט מאט... והמחיר - המחיר משולם במנות קטנות וכאובות כבר 14 שנים וכעת בתשלום כואב ונורא. וברור כשמש, ושלושתינו יודעים זאת, שאירופה המנומנמת (הגדולה והטיפשה לצורך העניין) תתעורר בקרוב עם מחיר יקר שתשלם לאויב "הקטן והטיפש" שגדל בתוכה ויש מי שאולי מתייחס אליו כאל צמח קיקיוני ושולי הצומח בתוכו.
tuvia (לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
היי חני, מה שלומכם אתם?
תודה על הלייק וכן, אני מסכים עם דבריך.
כאשר כתבתי שיש להתייחס לחמס כאל פושעי מלחמה
התכוונתי לכך. ויש אפילו בתי דין בינ״ל בהאג בדיוק כדי לטפל
באנשים כאלה.
אני מתאר לעצמי שיהיו כאלה שיטענו שיש להתייחס גם להנהגה הישראלית באותה דרך
אבל לדעתי אין מבחינה משפטית להעמיד אותם באותה קטגוריה. זה עלבון לאנושיות ולאנושיות.
ד״ש חם למשפחה
טוביה
חני (לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
היי טוביה מצטרפת לאיחולים . לא ממש יעזור לי כרגע אם אבכה על "חלב שנשפך". אין לי בעיה עם העם אלא עם גוף לוחם ועצבני שמנסה להרוג אותנו ולא ישקוט עד ש...

ד"ש עם המון שקט שבסופו של דבר נקבל אני מקווה.
אין הרבה מדינות בעולם שנלחמו נגד גרילות וניצחו
חוץ מכאלה ששיטחו את הקרקע וקברו את המתים עמוק באדמה.
tuvia (לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
כן ליאור, יש דברים שהיו פעם וכאשר כתבתי כי חמאס היה קטן וטיפש בדיוק לכך התכוונתי. הם אז היו קטנים ולקקו את ידי של האדון הישראלי ששלט בשטחים והניח להם להקים את כל ארגוני הסעד והצדקה.
היינו אנו גדולים וטפשים בכך שהנחנו שה אידיאולוגיה האסלאמית תניח לנו
לנפשנו ולא תקח אותנו בתור מטרה לאחר בOLP ירדו מכוחם.
ב) סכנה אסטרטגית- ודאי שזאת סכנה אסטרטגית. ולא רק אני אומר זאת
אלא כל אחד שעיניים בראשו והוא מבין את הסכנה הזאת.
אני יכול לתת לך מאות תרחישים שיכולים כולם להשפיע על עתיד הבטחון האזורי.
אחד לדוגמה: מה דעתך על התקפה משולבת ממספר מנהרות . מכל אחת יוצאים 15 מחבלים חמושים בנשק
רגלים ובטילים. ? ומה יקרה אם הם פותחים באש על כוח טנקים ומחסלים אותו.
קבוצה אחת לוקחת את הפצועים קל ואת בחיילים בהלם לעזה לצרכי מיקוח.
הקבוצה השניה ממשיכה, נכנסת לתוך הקיבוצים השכנים יור. והורגת אזרחים. מפוצצת ברימונים כל מיני מיבנים.
יוצרת פניקה ומנוסה המונית.
אם זה לא ארוע אסטרטגי , אזי אינני מכיר מהי אסטרטגיה ( לא טקטיקה!).
לך תעשה שיעורי בית. כן, וחוץ מזה מה אכפת איך כותבים חמס. זה לא עיברית, זה בערבית.
טוביה
(לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
ליאור, הפעם (דגש על הפעם) אני מסכים איתך. אבל - "תלויים בעצמם ולא באלוהים" - האמנם ? למרות שבמקרים מסוג זה, זה שיושב במרומים, ואיש באמונתו יחיה - ולכל אחד יש את האמונה שלו במה שהוא בוחר להאמין - האמונה היא כח עזר. (אני למשל מאמין בישראליות וביכולת האחדות כרגע ונראה לי שגם אתה).
פרל (לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
ספר טוב. במיוחד אהבתי את תיאור פשיטת הצנחנים לברונוואל.
ליאור (לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
קודם כל - כותבים חמא"ס.
ראשי תיבות של תנועת ההתנגדות האסלאמית.
שנית - אם מחליטים לוותר על הגרשיים, כותבים חמאס.
"כאשר החמס היה קטן וטיפש".
חמש מילים המבטאות גישה ישראלית נפוצה.
גם ב-1967 חשבו כך בישראל, וקיבלנו את מלחמת ההתשה על מאות הרוגיה.
גם ב-1973 חשבו כך וקיבלנו את מלחמת יום הכיפורים על אלפי הרוגיה.
מי שמחשיב או חושב את אויבו לטיפש, מקבל בומבה לפנים, תמיד.

"להבין את הסכנה האסטרטגית שמנהרות אלה היוו לבטחון ישראל".
סכנה אסטרטגית? כלומר המנהרות איימו על קיומה של מדינת ישראל? ממש כמו הגרעין האיראני, שלפתע נשכח כלא היה, מה שמעורר הרהורים...או שזו פשוט היסחפות עם עדרי הפרשנים בחצי לירה שקמים עלינו יום יום ומהווים סכנה אסטרטגית לשפיות ולעור התוף?
ואחרון חביב - ההקבלה הכל כך מקובלת בימים אלו בין החמאס לגרמניה הנאצית.
נכון, אמנם בשטחי עזה התגלו כמה מחנות השמדה שיועדו ליהודונים, אבל ההבדל הגדול הוא שהיום היהודונים הם ישראלים, תלויים בעצמם ולא באלוהים, אז אולי כדאי לנוח קצת מהפאניקה העצמית, מההתמסכנות הגלותית ובעיקר מהצרחות.
שקט.
שקט.
שקט.
שונרא החתול (לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
מצטרפת לתפילה לשובם בשלום של כל חיילינו ולהחלמה מהירה של כל הפצועים.

tuvia (לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
מסכים עם הטענה הזאת רץ. אולם , המודיעין המדעי הבריטי הצליח לנטרל הרבה מאוד איומים מעל בריטניה ובזה היתה הצלחתו.
פיצוח הצופן של האנגמה אכן היה הכרחי בקרב על האטלנטי, ולמזלם הוא הגיע ממש ברגע האחרון
שאם לא בריטניה היתה מוכרעת.
אכן ניצחון גדול.
טוביה
רץ (לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
גולת הכותרת של המודעין הבריטי הוא פיענוח צופן מכונת ההצפנה - האניגמה - פעינוח זה מהווה אחד ממרכבי הניצחון המשמעותיים של ברטניה על גרמניה, בעיקר בקרב על האוקינוס האטלנטי בו כמעט הובסה בריטניה.
tuvia (לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
לכל החברים שאהבו את הביקורת וזיכו אותי בלייק, תודה רבה לכם. ולכל המגיבים , גם תודה על ההתייחסות וגם על התגובות המעניינות.
שיהיה לכולנו ערב שקט ונעים
טוביה
tuvia (לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
תודה עומר. שמחתי ליקרוא שאהבת את הביקורת. האמת שהדברים כבר מיסתובבים לי בראש כבר לפחות שבוע מאז הפריצה דרך המנהרה לשטח ישראל שאותה ראה כל העולם בטלביזיה ואשר צולמה על ידי מזלט.
רק במזל יצאנו מזה ללא אבדות כבדות.
אני זוכר לפני שנים ראיתי סרט על מערכת המנהרות שבנו הויאטקונג בכל רחבי דרום ויאטנאם.
כל פעם מחדש אינני מבין את כל מומחי המודיעין הצבאי. מה הם חשבו שהדבר הזה ישמש?
להביא מתנות לקיבוצים לרגל חג השבועות?
הניסיון הצבאי העולמי היה צריך לפקוח את עיניהם לפני 15-20 שנה כאשר הדבר היה בחיתוליו.
אז ניתן היה לטפל בבעיה בקלות יחסית.
קראתי את ספרו של אלדר על החמס. לא מבין איפה היה השב״כ לפני שפרצה האינטיפדה השניה?
טוביה
עומר ציוני (לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
יפה כתבת, טוביה
תעלולי המלחמה ותפניות ההיסטוריה מנעו למעשה ברגע האחרון מגרמניה הנאצית מלנצח ניצחון מוחץ במלחמה. רק עם סיומה ראו הבריטים והאמריקאים שלגרמנים וליפנים היו כבר מטוסי סילון, שלא לדבר על טילים ארוכי טווח. ועל רקע זה בולט מאד מאבק הכוחות שבין המודיעין הבריטי לזה הגרמני, והניצחון. בזכותך הכנסתי את הספר לרשימת ההמתנה שלי... אהבתי לקרוא את הביקורת שלך ואת ההתחברות לימנו-אנו.
tuvia (לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
תודה יקירוביץ, שמח שאהבת את הביקורת ואת הקישור בין דברי האקטואליה לעבר הרחוק. טוביה
יקירוביץ' (לפני 11 שנים ו-1 חודשים)
ביקורת עם ערך מוסף טוביה, כל הכבוד. שמח שקישרת באלגנטיות ביקורת ספרותית עם המציאות האקטואלית (יכולה להיות ביקורת שעושה את זה הרבה יותר גרוע). אני חושב שהראש הציוני המודרני באופן כללי לא דחוף לו לטפל בדברים. ואז המצב יכול להיות עגום ביותר.
ואם החמאס הם פושעי מלחמה אני לא יודע, אבל צריך לחסל אותם בדרך זו או אחרת בכל מקרה. ושוב ישר כח.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ