ביקורת ספרותית על רישומים של התגלות מאת אריאל הירשפלד
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום חמישי, 29 במאי, 2014
ע"י אלון דה אלפרט


****




מה שמצדיק יותר מכול
את הבדידות, את הייאוש הגדול,
את הנשיאה המוזרה בעול
הבדידות הגדולה והיאוש הגדול,
היא העובדה הפשוטה, החותכת,
שאין לנו בעצם לאן ללכת.

בלילות בהירים האוויר צונן
ולפעמים בלילות מועבים גַמכּן,
ויורד גשם ויש חמסינים
וגופות יפים וגם פנים,
שעתים מחייכים ועתים לא,
לפעמים בגללה, לפעמים בגללו.

הגוף הוא פשוט וחסרערפילים,
מלאכים בסולם לא יורדים, לא עולים,
לפעמים שונאים, לפעמים אוהבים,
יש מעט ידידים ובעיקר אויבים,
אבל יש תשוקה חזקה לזרום,
כמו נהר, יחידי, לאור היום,
להישאר צעיר תמיד ולחלום
על קצב נועז לאור היום,
כמו נהר יחידי, לזרום, לזרום,
רק גופנו זקן מיום ליום.

מה שמצדיק יותר מכול
את החלום, את הייאוש הגדול,
את הידיעה שאין כל הצדקה
ואת חיפושה מחדש כל דקה,
את ההתפעמות ואת המועקה,
מה שמצדיק יותר מכול,
מה שמצדיק את הייאוש הגדול,
היא העובדה הפשוטה, החותכת,
שאין לנו בעצם לאן ללכת.

רק גופנו זקן מיום ליום,
ואנחנו נהר לאור היום,
לזרום יחידי, יחידי לזרום,
מה שמצדיק, שמצדיק את החלום,
מה שמצדיק את הייאוש הגדול,
מה שמצדיק יותר מכול.

(נ.ב.)
הלילות בהירים והאוויר צונן
יש עוצמה ויש מרץ ואהבה אין,
וכבר אין חיוך וכבר אין מלים,
מלאכים בסולם לא יורדים לא עולים
השירים כדרכם, אינם מגלים
אלא את הניתן להיאמר במלים,
ולכן את עצמם מראשצוק מפילים
אל הים הגדול, ושם הגלים
עולים ויורדים, יורדים ועולים.





(ייפוי כוח | דוד אבידן)

****



הנה, תראו. למרות שאני לא בנאדם של שירה, הייתי חייב לפתוח את הסקירה על הספר הזה בשיר. ושיר שמתאים כל כך. כי למרות שאני לא בנאדם של שירה, אני מת על שימבורסקה, ועמיחי עלול להצליח ללחלח את עיניי, ואבידן עם הקופירייטריות המניאקית למילים, וכי שירה, אחרי הכול, כשהיא מדוייקת, וכשמצליחים לרגע להבקיע אותה ולתפוש אותה לרגע, שהיא מפרפרת בידך, אין מדוייק ממנה וחותך ממנה.

כשלמדתי בבצלאל, הייתי צריך להשלים מכסה של נקודות "עיוניות". בין שיעורים על אסתטיקה וארכיטקטורה ותולדות האמנות, ראיתי ברשימת הקורסים שיעור על שירה עברית, בהנחייתו של אריאל הירשפלד. ולמרות שאני לא בנאדם של שירה, באמת שלא, החלטתי לנסות. אני לא בנאדם של שירה כי אני לא אוהב להתפלסף ולבלבל את המוח יותר מדי, לא משתגע על משקלים ועל חריזות, ובייחוד לא על להתפלצן. אבל המילה הכתובה והנאמרת, ראבק, לפעמים, למילה הכתובה הארורה הזאת יש כל כך הרבה, כוח וכובד והומור. והירשפלד, אתם צריכים להבין, למרות שזה קורס של שירה עברית, אין בו טיפה פלצנות ולא צל פלצנות, אלא אהבה לשפה ולעומק, לדיוק ולרגש, בדיוק מה שאני אוהב. למדנו איתו ביאליק וסוף סוף הבנתי, לראשונה מאז לימודי הספרות המשמימים בתיכון, כמה מרובדים ויפים שיריו, ואיך ייתכן שהוא המשורר הלאומי, ולמה צנח הזלזל ואת מי זה מעניין לעזאזל. קראנו אבידן וחזי לסקלי ועמיחי, והיה תענוג טהור. למדתי לקרוא שירה ולאהוב את זה, ואפילו, בלילות הראשונים של הפגישות עם אשתי כשעוד לא היתה אשתי, כשעוד לא התקלקלנו ועוד היינו תמימים, ישבנו במכוניתה בשעות לילה מאוחרות עם כמה בקבוקי בירה ומשהו לעשן וקראנו שירה. כלומר, אני קראתי, והיא רצתה ללכת לישון.

כאן, בספר הזה, יש בדיוק את זה. מדובר בפרוזה, אמנם, אך כזו שהיא קרובה מאוד לשירה, בדיוק שלה ובמילותיה היפהפיות. יש כאן סונטות מרגשות על ילדות תמימה ועל לבטים אמיתיים, על מוזיקה ועל מוות ועל פרידה מאהובים, על מחשופים ועל סקס ועל אלוהים ועל ירושלים ועל בנאליה של ציקדות וקיץ ודברים שאינם מעוררים את תשומת לבו של אף אחד כי הם יושבים היטב תחת הקטגוריה "המובן מאליו", יש כאן סרנדה משתפכת שכמותה לא קראתי על גפילטע-פיש, שאייל שני יכול רק לקנא כי אין לו את זה, ופה זה מהלב. הירשפלד, כשהוא מצליח, ובחלקים של הספר הזה הוא בהחלט מצליח - הוא מרגש מאין כמותו. איש אשכולות, צייר ומוזיקאי רגיש ומחונן, טבח מצויין ומשורר ומסאי וגם גנן נפלא.

אי אפשר שהסקירה הזו תיחתם בלי עוד משהו, עוד מאותה תקופה, שיר של עמיחי שפצע את לבי בימים הטרופים ההם של אהבות נכזבות בבצלאל.

כל זמן שהיינו יחדיו,
היינו כמספריים טובים ומועילים.

אחר שנפרדנו חזרנו
להיות שתי סכינים חדות
תקועות בבשר העולם,
כל אחד במקומו.


****
33 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
שונרא החתול (לפני 11 שנים ו-3 חודשים)
אני לגמרי לא התחכמתי. הבמבה שלי הייתה אנלוגיה לפסטה שלך.
אני אתמצת את דעתי בקשר לשירה כך:
אם הבנתי - זה שיר.
אם לא הבנתי - זו שירה.
אלון דה אלפרט (לפני 11 שנים ו-3 חודשים)
ואומרים לי שאני מתחכם... את מדברת על טעם אישי, אבל נניח לזה.

זה מזכיר לי את הסיפור על דודה של אבא שלי, ירושלמית כבודה מדורי דורות. יום קיצי אחד פגש אותה אבי כשיצאה ממחנה יהודה כשעגלת השוק המרושתת שלה מלאה עד להתפקע, ושם לב כי למעלה הניחה את תפוחי האדמה, המלונים והבצל, ולמטה, תחתיהם, הותירה את העגבניות, הענבים והבננות. כששאל אותה בזהירות מדוע אינה שמה כמו כולם את הדברים הקשים והכבדים למטה, כי כך העגבניות נמעכות וכך גם הענבים והבננות, פטרה אותו בנפנוף מבטל ואמרה, אה, מה זה משנה, מה? ממילא בבטן הכול מתערבב.
no fear (לפני 11 שנים ו-3 חודשים)
איזה שיר יפה.
שונרא החתול (לפני 11 שנים ו-3 חודשים)
תודה, אלון. הסברת לי למה אני לא אוהבת שירה.
במבה, מכיר? אז לפעמים אני אוהבת להשאיר את השקית פתוחה, לתת לבמבה להתייבש, להיות אפילו צמיגית ונמתחת כזו,
ואני נהנית ממנה לא פחות מאשר מבמבה חדשה, טרייה ופריכית.
ועדיין, תוכיח לי למה השיר של עמיחי כשהוא כתוב בשורה אחת, הוא שירה ולא סטטוס פיסבוקי שנון על פרידה.
ולמה כשאהוד מנור ז"ל הלך לעולמו, ומישהו העז לכנות אותו "משורר", מיד הזדעקו כל מיני מתפלצנים ומחו: הוא לא משורר, הוא פזמונאי!
סופרקליפרג`ליסטיק (לפני 11 שנים ו-3 חודשים)
אלון, אחלה אנלוגיה :-) ...לטעמי. תרתי משמע.
אלון דה אלפרט (לפני 11 שנים ו-3 חודשים)
אה, שונרא. חשבתי שאראה ממך אמירות שטוחות פחות. שירה היא הרבה יותר מסתם חיתוך של שורות. זו קומפוזיציה שלכל מרכיב בה יש חשיבות גדולה. תחשבי למשל על הכנת ארוחה. אפילו לא גורמה. סתם ארוחה פשוטה. פסטה למשל. לאיכות ולמינון המרכיבים, כמו גם לסדר ההכנה ולתיזמון יש ערך אדיר שאי אפשר להתעלם ממנו או לבטל אותו. הרי אם לא תבשלי את הפסטה במים אלא תטגני אותה או שתכיני אותה רק חלק מהזמן או יותר מדי, הטעם ייפגם או שהמנה תהיה בלתי אכילה. וזה עוד לפני שמתחילים להיכנס לניואנסים.
שונרא החתול (לפני 11 שנים ו-3 חודשים)
מהי שירה בכלל?

השיר של עמיחי, למשל, אם כותבים אותו כך:
"כל זמן שהיינו יחדיו, היינו כמספריים טובים ומועילים. אחר שנפרדנו חזרנו להיות שתי סכינים חדות תקועות בבשר העולם, כל אחד במקומו."
האם הוא עדיין שירה? למה הוא לא רק סטטוס מריר בפייסבוק, למשל?

לעומת זאת, מה שאתה כתבת. אם נחתוך אותו כך:
"גם לי הייתה סלידה משירה.
ואיכשהו,
כשהבנתי שאם מתעכבים לרגע,
ובייחוד עם פוערים קמעא את שולי ההכרה
ומקפדים את החיפזון,
אפשר לחוות משהו שונה לגמרי
ממה שחווים בקריאה שטוחה."
האין זאת שירה?

אז הנה, קיבלת עוד מחמאה. למרות שהרגת אותי עם הקרבין.
אלון דה אלפרט (לפני 11 שנים ו-3 חודשים)
גם לי היתה סלידה משירה. ואיכשהו, כשהבנתי שאם מתעכבים לרגע, ובייחוד עם פוערים קמעא את שולי ההכרה ומקפדים את החיפזון, אפשר לחוות משהו שונה לגמרי ממה שחווים בקריאה שטוחה. זה משהו שקיים לעתים רחוקות בפרוזה. ויש לזה אימפקט אדיר. ובכל זאת, יחסית נדירים המקרים שאני מצליח להתפנות לזה.

תודה על המחמאה :-)
שונרא החתול (לפני 11 שנים ו-3 חודשים)
אוהבת שירים. לא שירה. סולדת משירה, אפילו. אז דילגתי על השיר של אבידן, קינחתי בזה של עמיחי ואף אהבתיו, וביניהם קראתי אותך ואני חושבת שזה הדבר הכי יפה שכתבת עד עכשיו, מבין הדברים שלך שקראתי.
וזה נחשב שיר ילדים, אבל ככל שהתבגרתי הבנתי כמה שהוא לא. והוא מן היפים שכתב ביאליק.
מן החלון פרח עציץ
כל היום הגנה יציץ
כל חבריו שם בגן
הוא לבדו עומד כאן
בלו-בלו (לפני 11 שנים ו-3 חודשים)
אכן, ליד-ה...
אלון דה אלפרט (לפני 11 שנים ו-3 חודשים)
עשיתי את הפאדיחה שלי ושמתי את השיר של אבידן, מקוצר. נערך. תוקן
אלון דה אלפרט (לפני 11 שנים ו-3 חודשים)
ליד-ה?
בלו-בלו (לפני 11 שנים ו-3 חודשים)
הרשפלד היה מורה שלי בתיכון. מסכימה עם מה שכתבת עליו. מורה נדיר.
(לפני 11 שנים ו-3 חודשים)
מקסימים כל אחד בדרכו שלושת השירים שהבאת.. דויד אבידן, גיורא פישר ויהודה עמיחי.. ומופלאה, כרגיל בדרכך, הסקירה שלך..
אלון דה אלפרט (לפני 11 שנים ו-3 חודשים)
חמדת, מכיר את השירים של גיורא פישר. משורר נפלא. השיר על הבן שלו שנפל גומר את הנשמה. הנה:

מִי יִתֵּן
וְאֶהְיֶה כְּבָר זָקֵן
מְבֻלְבָּל.
אִם אָז אֶשְׁאַל:
לָמָּה הוּא לֹא בָּא לְבַקֵּר?
אַל תֹּאמְרוּ:
אֲבָל, הוּא נָפַל
לִפְנֵי הֲמוֹן זְמָן.
אִמְרוּ:
הוּא הָיָה פֹּה אֶתְמוֹל
וְאָמַר שֶׁיָּבוֹא גַּם מָחָר.
חמדת (לפני 11 שנים ו-3 חודשים)
נהדר , מרגישה כמוך לגבי השירה .ומכאן שאני בטוחה שתאהב את שיריו של גיורא פישר ,תחפש בגוגל.
רץ (לפני 11 שנים ו-3 חודשים)
מקסים פורזה ושירה ומה שביניהם
זה שאין לנקוב בשמו (לפני 11 שנים ו-3 חודשים)
יפה.
אפרתי (לפני 11 שנים ו-3 חודשים)
השיר של עמיחי, גאוני.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ