ביקורת ספרותית על שבריר מאת סטיב טולץ
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שבת, 17 במאי, 2014
ע"י אלון דה אלפרט


****



"כשאתה ילד, ומנסים למנוע ממך התנהגות עדרית, תוקפים אותך במשפט "אם כולם היו קופצים מהגג, גם אתה היית קופץ?", אבל כשאתה מבוגר ופתאום אסור בתכלית האיסור להיות שונה, נדמה לך שהאנשים אומרים, "הי, כולם קופצים מהגג, מה אתך?"."

הספר הבאמת מטורלל הזה בודק בנאיביות מעושה את גבולות הנורמליות מכל זווית אפשרית, ובעיקר מטיל ספק באמיתות הבלתי מעורערות שמהן כל אחד מאיתנו, כמעט, בונה את חייו. למה באמת להיות נורמלי? למה לא להעמיד גם את זה בסימן שאלה? מה זה נורמלי בכלל? זה פשוט מישהו שנמצא בתוך תחום הגדר של הנורמה. אבל מי קובע את הנורמה?
תכונות נחשקות כמו מקוריות, אומץ, תעוזה וחוסר יכולת להתפשר הופכות לשליליות במובהק כאשר הנושא אותן מעז לחרוג מגבולות הגזרה הנוקשות שנקבעו ע"י ההמון, המוסר, ההיסטוריה והגיאוגרפיה והתרבות, והוא יכול למצוא את עצמו מוחרם, מנודה ובודד. לרצון החופשי יש זכות לבוא לידי ביטוי רק בפרטים הקטנים אבל לא במתווה הכללי, חלילה. "לא "האם כדאי לי לעבוד?" אלא איפה, או במה. לא "האם כדאי לי להקים משפחה?" אלא "מתי כדאי לי להקים משפחה?".

"למה אנחנו לא מחליפים פתאום מדינות כך שכל תושבי צרפת יעברו לאתיופיה וכל תושבי אתיופיה יעברו לבריטניה שתושביה יעברו לאיים הקריביים וכן הלאה, כך שסוף-סוף נחלוק את כדור הארץ כמו שהיינו אולי אמורים ונשיל מעצמנו את הנאמנות האנוכית, המבישה, צמאת הדם והפנאטית לאדמה? למה הרצון החופשי מבוזבז על יצור שיש לו אינסוף אפשרויות אבל מתנהג כאילו יש לו אפשרות אחת או שתיים?"
""כיסאות מוזיקליים" הוא משחק איום ואכזרי. רוקדים סביב מספר כיסאות, כיסא אחד חסר, וכשהמוזיקה נפסקת צריך להתיישב במהירות. זה לא ריקוד שמח. כולם לוטשים עיניים באם שעומדת ליד הטייפ כשאצבעה על כפתור הווליום. פה ושם איזה ילד צופה באופן מוטעה את תנועותיה ומזנק לכיסא. צועקים עליו. הוא הרוס, קופץ בחזרה מהכיסא. האם מתגרה בילדים ומושיטה יד אל הכפתור. הילדים חושבים: הלוואי שתמותי. המשחק הוא משל לחיים - אין מספיק כיסאות או הנאות לכולם, אין מספיק אוכל, אין מספיק שמחה, מיטות או מקומות עבודה או צחוקים או חיוכים או אוויר לנשימה. אבל המנגינה לעולם נשארת... בחיים כדאי לך לסחוב איתך כיסא, כדי שלא תצטרך לחלוק עם האחרים את המשאבים המידלדלים".


כשאתה ילד, אתה רשאי להטיל ספק ולחשוב מחשבות פילוסופיות ואף חתרניות המתקבלות בחיוך רחום וידעני מצד המבוגרים. למה צריך ללכת לישון בשמונה? ולמה לא לראות טלוויזיה כל היום? ולמה להתנהג יפה או לא לגמור את כל העוגה או לגמור הכול מהצלחת? למה ללכת לעבודה? למה לצבא? למה? למה? "למה יש דמעות? מה לעזאזל חשבה לה האבולוציה כשעיצבה את גוף האדם כך שלא יוכל להסתיר את העצב? האם חוסר היכולת להסוות דכדוך היא תנאי הכרחי להישרדות המין האנושי?"

במבט ראשון נראה שזה ספר מחוייך. בלגן אפי ודבילי לעתים בסגנון "הזקן בן המאה שיצא מהחלון", אבל כשמקלפים רובד אחד או שניים, מבינים שיש כאן עצב עמוק ואמירות פילוסופיות בועטות ומשמעותיות ביותר, בין השאר על אינדיווידואליזם ועל חברה ואהבה, תרבות פופולרית, הערצת ידוענים, גידול ילדים והקניית ערכים.

"אסטריד מאוד בהריון. הפולש הולך ומתקרב. פיצוץ האוכלוסין הפרטי שלי, פגיעה בעמוד השדרה של עצמאותי. אכפת לי אם הוא ימות? התועלת היחידה שאני יכול לדמיין מלהיות אבא, היא מה שאני יכול ללמוד ממנו. לא מהנסיונות המתוקים-להבחיל ללכת או לדבר או לחרבן שמלהיבים את כל ההורים עד שהם חייבים לשתף אותך עד זרא בתגליות שלהם. אולי אוכל ללמוד מהילד הזה משהו על הטבע האנושי. התינוק הזה יכול להיות פרוייקט פילוסופי יומרני! מה יקרה אם אגדל אותו בארון בלי אור? או בחדר מלא מראות? או מלא בציורים של דאלי? מה יקרה אם לא אלמד אותו לצחוק או לא אראה לו צחוק לעולם? מה יקרה אם הוא לא יראה לעולם שום בנאדם חוץ ממני וגם לא אותי? האם תתפתח אכזריות ביקום הקטן הזה? האם יתפתח סרקזם? כעס? מעל הכול אחתור לגדל יצור שמבין את עצמו. מה יקרה אם אעודד מודעות עצמית בגיל צעיר במיוחד, נגיד שלוש? אולי הוא יבחר את השם לעצמו, שם שישקף את מה שהוא חושב שהוא?

הכתיבה שוטפת, רהוטה, מלאת חמלה ואנושיות, לא מתאמצת ומדוייקת להפליא, גם באפקט הרגשי שהיא מנסה לייצר וגם במטאפורות המקסימות שלה. הנה עוד דוגמאות:
"הוא חשק שיניים כאילו מישהו ביקש ממנו לחייך למצלמה לפני שתים עשרה שעות, ועדיין לא צילם".
"הלכתי בתוך העשן, ולא יכולתי לנשום. הריאות שלי צרבו. ידעתי שאם לא אשאף אוויר, זה הסוף שלי. השתעלתי והקאתי עשן. היו בו חתיכות גזר".
"הייתי אסיר תודה על שהיא גאלה אותי מבתוליי אבל זה עבר ולא מצאתי בה עוד תועלת. כמו ארוחת ערב עם הרופא אחרי ניתוח מוצלח. מה הטעם?"
"היא פסעה לתוך הבקתה. החיכוך הגרירה וההרמה שהשמיעו צעדיה על רצפת העץ היו מדרדרים אותי לאלכוהול אילו היה פאב בחדר שלי. ואילו הוא היה פתוח."
"האינטואיציה שלי אומרת לי שמשהו מאוד רע הולך לקרות בבית הזה. אולי כדאי שניסע מפה, אבל אני סקרן בטירוף לדעת מה יקרה. סקרנות היא אחד הדברים החביבים עליי. סקרנות בוערת היא כמו אורגזמה טנטרית - עונג ממושך, מטריף ומושהה. זה העניין".
"אנשים אינם יוצאים למסעות בכלל אלא תרים כל חייהם אחר ראיות שיצדיקו בעיניהם את האמונות שהם מטפחים בקרבם ממילא".


למה ארבעה כוכבים? כי באיזשהו מקום, גם זה מעייף. זה לא גיחי גיחי גיחי רצוף כמו "הזקן בן המאה" ולא אפוס פילוסופי מתיש מחשבות. לא בהכרח. זה ספר חמוד מאוד, קל לקריאה, שיש בו הרבה דברים מכל מיני סוגים, הוא בעיקר משעשע ונוגה אבל הוא לא יצר אצלי רגש חזק מדי בשום צורה. לא צחקתי בקול או דמעתי כי היה לי עצוב, אלא בעיקר הנהנתי, התרשמתי, חשבתי שמשהו מעניין או ראוי לציון או כתוב היטב. זה גם בסדר, וצריך ספרים כאלה. אחרי כל הפאסט פוד הטקסטואלי שהאבסתי בו את עצמי עד לאחרונה, מדובר בספר ביניים ראוי בהחלט.


****
31 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
אלון דה אלפרט (לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
כן, גם הגירסה הסוציאליסטית יכולה לעבוד :-)
נצחיה (לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
מעבר לכל השבחים, אותם הכבירו הקודמים לי בתגובותיהם, רציתי להגיד שאם יש לך ילד או ילדה בגן ילדים אתה כבר צריך לדעת ש"משחק הכיסאות" הקלאסי הוכרז כנון גראטה, והוכחד מהעולם. הגירסה השיתופית המועדפת על הדור החדש של הגננות היא כזאת: במקום כיסאות יש חישוקים. מתחילים עם מספר חישוקים כמספר הילדים ובכל סיבוב מורידים חישוק. הנקודה היא שמותר ליותר מילד אחד לעמוד בתוך חישוק אחד. בסופו של דבר נותר חישוק אחד והילדים יכולים לנצח את המשחק אם כולם מצליחים להצטופף בתוכו יחד.
אם כל הלעג והציניות שלי, אני עדיין חושבת שאני מעדיפה את הגירסה הזאת. אולי זו לא הכנה טובה לחיים, אבל בגן היא עדיפה.
אלון דה אלפרט (לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
I'll rephrase, your honor ///
(וזה עוד בלי להיכנס להגדרות ולגבולות השפיות)
לא ספק בקיום המשחק, אלא לא לקבל, כמו שכתבת, את קיומו ואת חוקיו. אני מכיר כמה אנשים כאלה, שפשוט פרשו ממירוץ העכברים, ואני באמת לא יודע אם זה משהו שהיה מתאים לי לעשות. אפילו לבחור, נניח, לא להתקדם בעבודה, או להתבטל, או לא לעבוד, להסתפק במועט ולהפסיק לרוץ. לא יודע. זה נראה לי מפחיד מדי.
נעמה 38 (לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
אף אדם שפוי לא יכול להטיל ספק בקיום המשחק. אבל יש כאלה שמוכנים לשלם את המחיר הכבד ולא לקבל עליהם את חוקי המשחק וכל פעם מחדש להחליט אם הם משתתפים בתופסת שלכם או לא. אם למישהו מגיע כסא משוריין בבית כנסת( אופס, סליחה במשחק) אז אני מפרגנת לך. חכה חכה פואד תיכף יהיה הנשיא ותראה מה זה להתיישב בכסא!
אלון דה אלפרט (לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
אני חושש שהפעם לא ראית את הכוונה העיקרית, רץ. זה לא עניין של השתייכות פר-סה. אלא פשוט השתתפות במשחק. ומה קורה למי שמסרב להשתתף או מטיל ספק בקיום המשחק או בחוקיו.
רץ (לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
אלון - ביקורת מעניינת ובהחלט מעוררת למחשבה, שני מרכיבים עולים, האחד התחרות על המשאבים בין בני האדם כאינסטינקט בסיסי, והשני השתייכות לקבוצה, המגדירה לו מצב נורמאלי, שהוא סוג של כפיה וקבלה כאחד, היוצר לא פעם איזון אכזרי בין הפרט לקבוצת ההשתייכות, איך אפשר לשנות אבולוציה של אלפי שנים, למרות שחלק מהתנהגויות לא רלוונטי, ולמרות זאת אנחנו נמצאים בתהליך של שינוי.
אלון דה אלפרט (לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
אני לא קם מהכיסא
נעמה 38 (לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
אם לא תרדוף אחרי הכסא אף אחד לא יוכל לנצח אותך.
אלון דה אלפרט (לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
אני? שיא המיינסטרים, אבל חולם על בריחה נועזת
נעמה 38 (לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
השאלה , איפה נוח לאלון, במיינסטרים הנוח של העדר, או לשלם ובמזומן כל פעם כדי לבחור לא להשתתף במשחק הכיסאות האינסופי.
אלון דה אלפרט (לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
תודה, עמיר וסופרקליפרג'ליסטיק.
זה שאין לנקוב בשמו (לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
טוב שכנעת אותי. אני אקח אותו.
סופרקליפרג`ליסטיק (לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
:-) כנראה צריך כשרון גם לבחור את מה ואיך לצטט... ובכל אופן, מכל הלב והנשמה.
(לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
אומנם "שבריר" אבל הסקירה שלך שיגרה אותי ל "שביר מתפורר בקלות..." / אריק איינשטיין זצ"ל אם לא הייתי ברור - זו מחמאה !
אלון דה אלפרט (לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
וואלה? אולי בגלל שחצי ממנה הם ציטוטים מרשימים מהספר :-) אני דווקא קראתי את רוב הביקורות שלי - לפחות שבעים אחוז - וזאתי, איפהשהוא באמצע. גם היא מין פארווה כזאתי, לא לצחוק ולא לבכות. אבל מה, אנחנו בסך הכול רק משרתים של הספרים, שלא נתפוס תחת פה, אה?

ובכל אופן, תודה!
סופרקליפרג`ליסטיק (לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
וואו. בין הבקורות המוצלחות שלך (מאלה שקראתי, ואני בספק אם קראתי אפילו חצי מהמבחר) הכסאות המוסיקאלים ניערו בי משהו. משחקי ילדות בכל זאת מכינים אותנו לחיים, אהה?
שונרא החתול (לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
מר דה אלפרט, הטעות תוקנה.
האם תוכל בבקשה להפנות אותי לדה אלפרט מצליח?
(הציפורניים נשלפו לעבר הכדור שהורם להנחתה ופוצצו אותו.)
סתם... אתה מצליח. לשלוף לי את הציפורניים. די שונרא, די!
(לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
אלון, הנה הסכמנו, זה בדיוק מה שניסיתי להגיד ולא בהצלחה יתרה. נכון...
חני (לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
יש ביקורות שלך שאני כל כך אוהבת לקרוא שבכלל לא מספיק לי פעם אחת לקרוא... אני חושבת שכל שאלה היא לגיטימית בלי לסנן את השאלות . גם לא להתחתן ולא לעבוד! אבל שיהיה ברור שאתה חייב לחיות עם הבחירות שלך וללכת אתן עד הסוף. ריגש אותי ההסתכלות שלך מלמעלה על תמונת החיים וראיה מפוקחת מה טפל ומה יש לנצור בכדי להבין מה אנחנו בכלל עושים פה.

נרנראה לי שאני אוהב את הספר,תודה
זה שאין לנקוב בשמו (לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
בסדר. אחשוב על זה. הספר דווקא נראה מוכר- אחותי קראה אותו
אלון דה אלפרט (לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
יעל - יש הרבה כיוונים לספר הזה, וגם הביקורת הזאת היתה יכולה להיות שונה בתכלית אם הייתי כותב אותה בשעה אחרת ביום או במצברוח אחר. לא יודע למה, ניגשתי אליו מהפינה הזאת. אבל כן, זה היה יכול להיות מהמקום של יחסי הורים ילדים, יחסי אחים מוצלחים-ולא מוצלחים, על טירוף ועל ספרות הזוייה ועל אוסטרליה. איכשהו נראה לי הכי נכון במקרה הזה לבוא ממקום של פריקת-עול, של אפשרות לא קיימת לנון-קונפורמיזם. ותודה :-)

שונרא - תודה על השבחים. וזה אלפרט. עם א'. ההלפרטים ב-ה' הם סתם מתחזים שהגיעו ממקום אחר לגמרי באירופה ורכבים על ההצלחה של האלפרטים האמיתיים. שמח שנהנית. אני לא כל כך מתחכם ברוב רובן של הביקורות שלי. את מוזמנת לחפור לאחור ולבדוק אותי. למרות שיש ספרים שמוציאים ממני את השד החבוי הקטן. לגבי הנאמנות צמאת הדם - נכון, זה הוא. אבל גם בלי קשר, לא כל דבר צריך להפעיל אצלך את רפלקס שליפת הציפורניים...

זה שאין - עדיין עומד בדעתי שכדאי לך לקרוא את הספר. תודה על המחמאה.

ואוקי - לא כתבתי שהוא טיפשי - לא רק שהבלגן שמתואר בו הוא דבילי ואפי. וכן, הוא מחוייך למדי, הגם שהתוכן לא תמיד. וגם החיוך, אפעס, לא ממש חיוך של אושר.
(לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
נהדר... ה-שאלות אודות גבולות ה"נורמליות" עולות כאן.. מסכימה איתך.
נכון, "שבריר" - לא מחויך ולא טיפשי - הוא חינני (כך אני חושבת עליו), ושבחינניות שבו הוא מציג רבדים עמוקים ומקלפים... ושואל שאלות רבות..
אלון, ביקורת נפלאה.. נהדרת.
זה שאין לנקוב בשמו (לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
אחת הביקורות הטובות יותר שלך. מפצה פיצוי ענקי על הביקורת הקודמת.
כל ההשוואה שלך בין ילדים למבוגרים, מאוד עניינה אותי ונגעה ללבי- עכשיו אני מבין למה המלצת לי אותו...
שונרא החתול (לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
מר אלון דה אלפרט, (תוקן)
בלשוני הלא מתחכמת והלא מתוחכמת אומר שקראתי בשקיקה ואהבתי מאוד.
אולי בגלל היעדר מינוני יתר של תחכום. שרטנות זה באופי, סורי.
רציתי להעיר משהו על הנאמנות צמאת הדם לאדמה וכו׳, אבל בעיון שני הבנתי שזה לא אתה, זה הוא.
וכיסאות מוזיקליים זה אחלה משחק, גם כילד וגם כזאת עם האצבע.
והציטוט לגבי הבתולים והמנתח, מבריק. אבל עדיין... אאוץ׳!

yaelhar (לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
מעניינת דעתך עליו. אני ראיתי בו דברים אחרים לגמרי, ונתתי לו כוכבים אחרים לגמרי...ביקורת מצויינת.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ