ספר טוב

הביקורת נכתבה ביום שישי, 18 באפריל, 2014
ע"י דן סתיו
ע"י דן סתיו
הווית החיים של פליטים באירופה באמצע שנות ה-30', לפני האנשלוס. יוזף שטיינר, פליט פוליטי בן 40 מגרמניה מסביר באירוניה ללודוויג קרן, צעיר בן 21, שכל חטאו הוא היותו יהודי למחצה, שהתמזל מזלו לחיות בתקופה זו - המאה ה-20 – תקופתו של "דור התרבות, הקדמה והאנושות". הפליטים: גרמנים, רוסים ופולנים נעים ונדים בין המדינות המקיפות את גרמניה, מגורשים מהאחת אל שכנתה וחוזר חלילה. "הבילוי " הלילי בבית מכס ליד הגבול לפני הגירוש והנסיונות לחזור שוב, מחשלים את הפליטים ומוציאים את מיטב היצירתיות מהם, אך כאישוש כאוב לתורתו של דרווין – רק החזקים והמתאימים ביותר לנסיבות המשתנות שורדים.
זהו סיפור על חייהם של בני אדם, כמוני וכמוך, בשולי החברה. חטאם היחיד הוא אות הקין של הפליטות. אין דרכון? שטיינר מגדיר זאת בתמציתיות: " אדם בלי דרכון הוא כפגר שיצא לחופשי על פי הן צדק שלו. כל מה שמצפים ממנו הוא שיאבד עצמו לדעת – ולא עוד". יש דרכון אך אין אישור עבודה? "...אינך אלא מקבל את הזכות לגווע ברעב בשקט- לא במנוסה, וזה הרבה". גם בין אותם אומללים בשולי החברה יש מעמדות – פליט המחזיק דרכון נאנסן, דרכון שהופק ע''י נציבות הפליטים של חבר הלאומים החל משנות ה-20' לחסרי נתינות משום שאזרחותם נשללה ע''י מדינות האם, משתייך, שוב אליבא דשטיינר, ל"....אריסטוקרטיה של מחוסרי המולדת". רמרק באירוניה המושחזת האופיינית לו, מבהיר את מיקום הפליטים בתחתית החברה, גם בין האסורים בבית הכלא . האסיר יוצא הדופן אומר בשחצנות: "אינני נמנה עם החבורה שלכם....לי יש דרכון, יש לי מדינה, היתר מגורים והיתר עבודה". ולתהיה התמימה של הפליטים מדוע, איפוא, הוא כלוא, משיב האיש מיניה וביה: "אינני פליט בורח חסר ניירות. אני כייס של ממש וקלפן מקצועי, בעל זכויות אזרח מלאות".
מעניין להשוות את הדיון האירוני הזה לדברים ששם ברטולד ברכט בפי גיבוריו הפליטים, ציפל הפיסיקאי וקאלה הפועל, במחזה "שיחות של פליטים":"הדרכון הוא האיבר היקר ביותר לאדם. הוא גם לא נוצר בדרך פשוטה כל-כך כמו האדם. אדם יכול להווצר בכל מקום באופן הפזיז ביותר וללא סיבה הגיונית - אבל דרכון לעולם לא. לכן גם מכירים בו כשהוא טוב-ואילו האדם יכול להיות טוב מאין כמוהו ובכל זאת לא יכירו בו.....אפשר לומר שהאדם הוא המחזיק המכני של הדרכון.תוחבים לו את הדרכון לכיס המקטורן כמו שתוחבים חבילת מניות לכספת. לכספת כשלעצמה אין ערך, אבל היא מכילה דברי-ערך".
גיבוריו הראשיים של רמרק ובמרכזם יוזף שטיינר, לודוויג קרן ורות הולנדר, פליטים מגרמניה ועוד רבים אחרים מנסים לשרוד את אימי התקופה – זו תקופה אפילה יש בה אובדן וטרגדיות מלוא הכף – אנשים ממרומי החברה איבדו הכל עם עלית הנאצים לשלטון, אך גם של חברויות איתנות, סולדיריות ואף סיפורי אהבה.
"קצף על פני המים" הוא ספר טוב – לא מהמשובחים ביותר של רמרק, אך יש בו האיכויות הטיפוסיות לכתיבתו של הסופר. עם זאת, לעניות דעתי, ספרו של רמרק "שער הנצחון" העוסק באותה תקופה, באותו נושא ובחלקו אף באותו מקום, טוב ממנו. הפליט בספרו של רמרק מאבד לא רק הנוחות החומרית והמעמד בחברה ממנה הוקע – על רקע פוליטי, דתי, או גזעי – הכל שווים במדמנת הפליטות – המאבק כעת אינו רק על השרדות חומרית בעולם מתנכר אלא גם על שמירת צלם האנוש וההערכה העצמית.
הספר הזה, ראוי שיקרא, דווקא על ידינו, עם ש"חווית הפליטות" נצרבה בו על ידי הברזל המלובן של ההסטוריה שלנו. היום אנו ניצבים בצידה השאנן של המשוואה. מבלי להכנס לניתוחים מעמיקים על פי עקרונות המחקר ההשוואתי בהסטוריה, כמדינה אליה נושאים הפליטים את עיניהם ובשעה שאנו מתדיינים בינינו לבין עצמנו איזו מדיניות יש לנקוט, ראוי שנזכור כי גם הפליט, מבקש המקלט, הוא אדם.
20 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
דן סתיו
(לפני 11 שנים ו-3 חודשים)
שין שין
תודה על דבריך.
|
|
שין שין
(לפני 11 שנים ו-3 חודשים)
בקורת מצויינת ורגישה והמסקנה בהחלט במקום.
|
|
דן סתיו
(לפני 11 שנים ו-3 חודשים)
שאולי
תודה על דבריך הנדיבים
|
|
(לפני 11 שנים ו-3 חודשים)
|
|
Huck
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
דן, סוריקטה - תודה לכם על ההסברים המנומקים והעמדת הדברים על מקומם ובפרספקטיבה נכונה.
|
|
סוריקטה
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
סתם, דוגמא אחת. מיני רבות.
http://www.theguardian.com/world/2013/nov/22/central-african-republic-verge-of-genocide
|
|
סוריקטה
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
חני, טוביה,
יש כאן שתי סוגיות שונות. שאלת קבלת הפליטים, הנכונות לאפשר את כניסתם, היא קודם כל שאלה מוסרית. אני חושבת שחוסר נוחות ופגיעה כלכלית מתגמדות למולה. טוביה, אני בכלל לא בטוחה שרובם מגיעים מטעמים כלכליים, לפחות לא כפי שאלה נתפסים במערב. באפריקה, היבשת המוזנחת והמנוצלת עד זוב דם, שיפור המצב הכלכלי הוא גם ההבדל בין חיים למוות. וזה בהתעלם מן המלחמות הרבות שמתרחשות בה ורק מעט מזה מסוקר כי זה לא באמת מעניין את רוב העולם המערבי.
הסוגייה השנייה היא האופן שבו מדינת ישראל מנהלת את ההגירה הזו, והיא עושה את זה באופן דומה לזה שבו מטופלות רוב הבעיות כאן. היא לא רק לא עושה כלום, אלא באופן ציני להחריד מייצרת מצב בלתי אפשרי עבורם ועבור האוכלוסיות החלשות שבקרבן הם חיים. ואם זה יוביל למה שתיארת, טוביה, הרי שניתן לזקוף את זה ל"זכות" המדיניות הממשלתית. נדמה לי שיש כמה מדינות, את חלקן אנחנו מכירים אפילו מיד ראשונה, שכבר הוכיחו בעבר שניתן לנהוג בהגירה באופן שיקדם אותן. |
|
דן סתיו
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
חני (דולמוש)
בעיני יש כאן שני רבדים שונים: האחד, נושא המהגרים והפליטים המתדפקים על שערינו וכיצד לנהוג בהם. את צודקת שיש הבדל בין האוטופיה שכל בני האדם יחיו בהרמוניה לבין המציאות האפורה והפחות הרמונית. היא משתקפת במה שמקובל במערכת הבינלאומית והוא זכותה של כל מדינה לקבוע מדיניות הגירה כראות עיניה. אני מתאר לעצמי שחלק נכבד מהמתתחים נובע פחות מהבדלים תרבותיים ואתניים ויותר ממאבק נואש על משאבים מוגבלים בין המהגרים המופלים לרעה לבין האוכלוסיות החלשות שמוזנחות לגורלן ע''י השכבות המבוססות יותר והשלטון. באשר להיבטים הכלכליים - ישראל הפכה מסיבות שונות למדינה הדואגת לייבא עובדים זרים שיעבדו במקצועות שישראלים לא מוכנים לעסוק בהם. אינני מומחה בתחום התעסוקה אבל אפשר שבמקום ליבא עובדים אלה אפשר היה לנסות ולהכשיר חלק מהמהגרים לעבודות הללו. אולי הצעת אופק תעסוקתי חוקי, נעדר זוהר ככל שיהיה, ימנע את האסון עליו מצביע טוביה ומפניו גם את מזהירה.
הרובד השני הוא הפרספקטיבה. הנושא הזה כאוב בעיני שבעתיים דווקא משום שאנו, המעלים על נס חלקים מההסטוריה שלנו כדי להצדיק את המדיניות שאנו נוקטים, נוטים לשכוח שבעניין אותם מהגרים אנו משתמשים בדיוק באותם נימוקים שהשתמשו אלה שרצו לסגור את שערי ארצותיהם בפני בני עמנו (ואני לא מתייחס לתקופה הנאצית). ובשורה התחתונה אני מסכים איתך חני, לגבי הנקודה החשובה מכל: יש לשמור על כבוד האדם (האחר) - אחרת עלולים אנו לאבד את צלם האנוש. |
|
חני
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
דן והוק גם אני הייתי רוצה לחשוב שיכל להיות נפלא אם היינו יכולים לשים גבולות פיזיים בצד.
ודרכונים בצד. ולחיות בהרמוניה עם כל העולם אך המציאות מבהירה לנו אחרת.
וטוביה אני מסכימה אתך לגבי כך שהייתי רוצה שפליטים שיגיעו לארץ לא יגיעו מטעמים כלכליים כי לראות אותם מקבצים נדבות או כאזרחים סוג ב' במלונות ובעבודות הזויות זה לא מראה מלבב. וכן לא הייתי רוצה לראות התיישבות שלמה של פליטים באותה שכונה או עיר.ריכוזים אילו הן מכה למדינה וחייבים ללמוד מטעויות העבר. עדיין צריך לכבד את כבוד האדם. |
|
דן סתיו
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
טוביה
תודה על דבריך. אינני חושב שלמישהו מאיתנו יש מונופול על האמת. המציאות עימה אנו מתמודדים (ולא רק אנו) מורכבת מאד. הרי מדובר בבני אדם שנקלעים שלא בטובתם למצבים מסובכים. אינני סבור שההגירה היהודית המסיבית לארה''ב מרוסיה וממזרח אירופה הורכבה מפליטים. רובם רצו חיים טובים יותר. הם לא היו היחידים: איטלקים ואירים מזי רעב לא הצטרכו להתדפק על שעריה של ארה''ב - הם היו פתוחים. ארה''ב השכילה לקלוט מהגרים ולהפוך למעצמה החזקה בתבל. כן, גם מהגרים כלכליים אינם בהכרח בבחינת אסון. אני מסכים איתך לחלוטין שלא צריך להשאיר לאוכלוסיות החלשות להתמודד עם האתגרים בעצמן. למרבה הצער זה מה שקורה. האם המהגרים הם אלה שהביאו את האלימות לישראל? תמהני.
|
|
דן סתיו
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
huck
תודה על דבריך. אכן לדעתי הסוגיה מורכבת וכאובה כל הצדדים ואין פתרונות פשוטים (אם בכלל).
|
|
tuvia
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
תשובה לדן ( ביחס לדבריו אל חני),
אני רוצה להדגיש דן שאין להשוות את מצב הפליטות כתוצאה מרדיפות אנטי דתיות ( כמו למשל בתורכיה לאחר הג׳נוסייד בארמנים, שברחו והתיישבו בכל ארצות המערב ( במיוחד בצרפת, בריטניה, וארה״ב), והפליטים שברחו מגרמניה ( לא רק יהודים) על רקע רדיפה גזענית או אידאולוגית .
להבדיל מהם המהגרים שבאים מאפריקה לישראל רובם אינם פליטי חרב. ולא נשקפת סכנת חיים להם ולמשפחתם. ההגירה מטעמים כלכליים היא קללה לחברה וסכנה , לפעמים עד כדי סכנת חיים לתושבים. ראיתי את זה פה בבלגיה, בצרפת ( נזכיר את המהומות וההרס בערי צרפת לאחר שילד ערבי התחשמל למוות בגלל שברח מהמשטרה), מהומות בבריסל בה שרפו מהגרים בלתי חוקיים תחנות משטרה, מכוניות ובתי עסקים. אתה חושב שצריך לחכות עד שמקרים כאלה יקרו בתל אביב? כמו שאמרתי מקודם המרחם על רשעים מתאכזר לטובים. שבת שלום טוביה |
|
tuvia
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
נ.ב
האנשים האלה אינם פליטי חרב ואין סכנה לחייהם. הם פשוט מחפשים פרנסה, אז שיעשו זאת במקום אחר. טוביה |
|
tuvia
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
הוק, אני ממש לא מסכים איתך!
למה אתה לא שואל את תושבי דרום תל אביב כיצד הם מרגישים עם התופעה הזאת?
למה ליבך. גס באחיך היהודים וליבך מלא ברחמים לכל מיני אנשים שבאים לארץ באופן בלתי חוקי מביאים אלימות ותופעות אחרות לאזור שבו הם מתגוררים. למה שלא ננהג כשאר העמים שדוחים מתוכם את הפלישה של האנשים האלה שאף אחד לא מזמין אותם לארץ ואשר מביאים עימם רק סבל ומכאוב לכל הצדדים. אינני יכול ואינני רוצה להזיל דמעות לגורלם של אלה. אז מה בגלל זה אני רע לב? לא אנושי? או לא יודע איזה כינוי אחר. תנו להם כסף שיחזרו לארצם. אנחנו לא צריכים אותם בארץ. טוביה |
|
Huck
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
דן - ביקורת יפה מאד - איזה ניתוח אירוני ומושחז של עניין ההגירה והפליטות בעולם המודרני. אני מזדהה מאד עם דבריך לגבי היחס של ישראל לפליטים (או מהגרים - הגבול הולך ומיטשטש בימינו - האם מי שמהגר כדי להציל את משפחתו מרעב או אפילו כדי להבטיח עתיד לילדיו הוא פליט או מהגר?). גם אני אינני בטוח מהו "הפתרון" ומה המדיניות הנכונה שעל ישראל לנקוט, אבל מקומם אותי היחס האוטומטי מצד ישראלים רבים שרואים רק את הסכנה שבקליטת הפליטים, ומסרבים לראות את הצד ההומני שבדבר. זה מקומם במיוחד מכיוון שהסכנה היא תיאורטית (הם לא פושעים יותר מהישראלים) ואילו הבעיות מהן נמלטים הפליטים הן ממשיות. וכן, חני, אולי כך צריך להיות, כל עוד אדם אינו פוגע באדם אחר או ברכושו, מדוע שייאסר עליו לעבור דירה, אפילו אם מדובר במעבר ליבשת אחרת? (ואם חושבים על זה, בטרם הומצא הדרכון, מה מנע מאדם לעבור ולגור בארץ אחרת?)
|
|
דן סתיו
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
חני (דולמוש)
תודה על דבריך. סוגית הפליטים והמהגרים היא סוגיה מורכבת בכל מקום, לא רק בישראל. ישראל, כמדינה ריבונית, חתמה על האמנה הבינ''ל בנושא הפליטים. איש לא כפה על ישראל לעשות זאת, אבל משחתמה ואישררה את האמנה היא מחויבת לה. אבל אם נעזוב את ההיבט המשפטי וגם את האבחנה החשובה בין מהגר לפליט - ונתייחס מעט להסטוריה שלנו, עצוב לגלות שאותם טיעונים שאנו מעלים נגד הגירה המונית של פליטים, הועלו בזמנו נגד יהודים שניסו לעזוב את מחוזות שבתם במזרח אירופה בגלל עוני נורא וגם בגלל רדיפות. לפני שנתיים הייתי בנורווגיה. קראתי מאמר על אנטישמיות במדינה זו. צוטט שם חבר פרלמנט נורווגי שאמר, אי שם שנות ה-30' בשעה שאלפי יהודים ממזרח אירופה ניסו להגיע לנרוווגיה, כי הם יפלו למעמסה על המדינה והציבור, הם לא מתאימים לתרבות המקומית וישנו את המאזן הדמוגרפי. הם לא יוכלו להשתלב כי אינם דוברים את השפה וכו'. בדיוק אותם טיעונים מלומדים שאני חושב שהחוששים מהגירה מאפריקה מעלים...עשרות שנים אחרי. אנחנו לא מדינת הגירה כמו שארה''ב, קנדה ואוסטרליה היו בעבר. אנחנו מדינת הגירה סלקטיבית (זכות השבות) והאמת - כמו שפרופסור רובינשטיין אמר - לכל מדינה יש הזכות הריבונית לנקוט מדיניות הגירה מפלה. ומה היה קורה אם כל אדם ילך ויגור היכן שנפשו חפצה? זה שנשמע בעיני נפלא וכנראה יקרה כחלק מחזון אחרית הימים. אפשר שזה יסייע בצמצום הפערים האיומים בין המדינות השונות שהם מהכוחות המניעים של ההגירה. אני סבור שההתנגדות העיקרית להגירה נובעת מהעדר רצון של מדינות עשירות יחסית לחלוק את משאביהן עם אוכלוסיות עניות יותר ופחות מפריעים ההבדלים התרבותיים. לא ניסיתי לתת תשובה...כמו שאמרת סתם חומר למחשבה....
|
|
חני
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
דן יפה כתבת ואהבתי את מוטיב הדרכון ובכלל שפליט הוא גם אדם,. בקשר למשפט האחרון זה הזכיר לי שלאחרונה ביקרתי
במוזיאון ברח' הרצל ת"א ששם הציגו איורים ,ציורים על פי ספריו של מורקאמי. ולרגע קט הרגשתי שפליטים או לא פליטים דרום ת"א
כבר מזמן איבדה את הדרכון הישראלי . כל ההומניות הזו כלפי הפליטים נפלאה וגם אני עלולה להזיל דמעה כשהם יפגינו שוב אך חייבים לפקח על העניין כי אחרת כל העניין יוצא מפרופורציות.השתעשעתי לא פעם ברעיון מה יקרה אם כל אדם ילך לגור היכן שחפצה נפשו.סתם חומר למחשבה. |
|
דן סתיו
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
אוקי
תודה על המחמאות!
|
|
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
דן, הביקורת שלך שכוללת בתוכה עוד כל כך הרבה ערך מוסף - מרתקת...
|
|
דן סתיו
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
אנקה
אכן ממש כך. בעיה (של עשירים) יש, אך פתרון - אין....
|
|
דן סתיו
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
שירה
תודה על המחמאה. תמיד נהדר לקבל מחמאות...אבל משמח אותי יותר מכל שהוא נכנס לרשימת הקריאה שלך ושאת אוהבת את רמרק.אשמח לקרוא ביקורת שלך על ספרו זה....
|
|
אנקה
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
לדן, מבינה לליבך. הרשימות עקב שהות באתר סימניה תמיד מתארכות.
|
|
שירה36
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
בזכותך זה הולך להיות ברשימת הקריאה הבאה שלי
אני אוהבת מאוד את הסופר הזה והביקורת מעולה.
|
|
דן סתיו
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
אנקה
תודה על דבריך. אכן כך, ואל לנו לשכוח זאת. באשר להספק - בימי חג קיוויתי ליותר רשימת הקריאה של הספרים ש"חייבים" לקרוא מתארכת בקצב מהיר יותר...
|
|
דן סתיו
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
yaelhar
תודה על דבריך. אם יש לסופר קול - חובה עליו להשמיע את דברו באופן צלול וברור, גם אם ספרו עוסק באירועים מימים עברו - למרבה הצער, הלקחים תקפים ושרירים עד היום. |
|
דן סתיו
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
עמיר -
תודה על המחמאות.
|
|
אנקה
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
לדן, ביקורת משובחת רקחת לנו בחופשת הפסח וגם הספק הקריאה שלך הוא לא רע:)
גם עם דרכון בכיס לא תמיד אנחנו שווים הרבה. ואדם הוא אדם גם אם הוא פליט וגם אם יש כאלו שמעדיפים להתעלם מזה.
|
|
yaelhar
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
ביקורת מצויינת ומדוייקת.
והסוף מתאים לביקורת - כמו גם לסופר ההומניסט.
|
|
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
יפה ומרשים כתבת.
|
20 הקוראים שאהבו את הביקורת