ספר טוב
הביקורת נכתבה ביום שני, 10 במרץ, 2014
ע"י נעמה 38
ע"י נעמה 38
בשביס זינגר כותב על אנשים אותם פגש במהלך חייו בעיקר בתקופת נעוריו . אתם זוכרים את רוב האנשים שנתקלתם בהם בילדותכם? אנשים שבאו לבקר את ההורים? אנשים שביקשו ממכם טובה ? אנשים שנכנסו ויצאו מחייכם תוך זמן קצר ולא חתמו קבע ?כמה מהם השאירו את רישומם בהיסטוריה האישית שלכם?
עצרתי לספור, נזכרתי בדמויות שונות רובן מיותרות וסתם תופסות לי מקום בבוידעם התודעתי , 2 זכרתי בבירור כי הם נהרגו אחד בלבנון , אחד בתאונת דרכים . עכשיו אני מסתכלת על כל מצעד האנשים שבשביס מזכיר, רובם פגש במהלך מסעותיו בניסיון להתפרנס ולמצוא את עצמו, כמה מפתיע בתקופה ההיא שנסעת לטיול אחרי הצבא בפועל ברחת מהצבא והגעת במקרה הטוב עד וורשה וחזרה לבילגוריי או עיירה שכוחת אל אחרת .
כל אותם אנשים משרים אווירה כבדה ומעיקה של פשטות. אנשים בלי עתיד מרגש, בלי השכלה גם אם היו עילוי כמו אביו , אנשים שמאוהבים באומללות כפי שבשביס מסביר זאת . אולי בעצם הם בעצם חסרי ממשות חוץ מההתקלות חד פעמית עם נער אחד שגדל להיות סופר אדיר.
הנשים שלו ,הן לא אותן נשים שהורגלתי אליהן בספריו האחרים, הן אוסף של יידענס כבויות מנסות להציל את חייהן מבעלים הגוזרים עליהן חיים של אכילת עוף מידי יום. מי שמאתגרת קצת את הקהילה ומבקשת לה השם ישמור בעל חדש ,מתוארת "כמכשפה עקשנית רעה" עם זקן .
מסע נעוריו של בשביס מעציב, רצוף אכזבות ותקוות רזות , נסמך על קהילה שנודף ממנה ריח שבתאות והוא נושא איתו בעיקר את התובנה כי:" לאיש אין חפץ בסחורתי" ולכן הוא מאבד את עצמו ברכבות אינסופיות , יורד בתחנות אקראיות,פה הוא מנסה להיות מורה שם הוא מוצא את עצמו בבית דודו כ: " תולעת בחזרת" מתגלגל לבית אחיו לקרוא ספרים של שפינוזה רק כדי להתלבט אם הוא מחוייב לסבול את ייסוריו ללא מענה ולמות .
המסע של בשביס מתמצה בחיפוש אחר תכלית , אותם אורחים לרגע כנראה היו בעלי תפקיד מכריע בעיצוב זהותו אולי עד כדי הפיכתם לבסיס עליו הקים את בנייניו הרוחניים.
רצה השם והנער שהיה שקוע עד צווארו בחיים קטנוניים שקוע בהזיות על גדלות עצמית, סקס ועוצמה מתנער מכל אותם "פרזיטים רוחניים" שליוו אותו בדרכו והופך להיות ליחיד בדורו.
27 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
|
נעמה 38
(לפני 11 שנים ו-7 חודשים)
תודה רבה שין שין
|
|
|
שין שין
(לפני 11 שנים ו-7 חודשים)
בקורת מיוחדת ומסקרנת, תענוג.
|
|
|
נעמה 38
(לפני 11 שנים ו-7 חודשים)
תודה רבה רץ . אולי בגלל שהוא עוסק במנטליות הזכורה לי מילדותי הוא פחות מורכב. ויותר מושך
היכולות שלך להתמודד עם עולמות מורכבים , מרשימה הרבה יותר .
|
|
|
נעמה 38
(לפני 11 שנים ו-7 חודשים)
חני תודה רבה. קחי לך מה שתרצי מהבוידעם .
|
|
|
רץ
(לפני 11 שנים ו-7 חודשים)
מקסים - הכבוד שלך לבשביס - ולעולמות המאוד מורכבים שהוא מבטא
|
|
|
חני
(לפני 11 שנים ו-7 חודשים)
נעמה רק רציתי שתדעי שבכל פעם שאני שומעת את השם "בשביס זינגר"
מיד אני נזכרת כמה את אוהבת את הסופר שנתן לך כל כך הרבה מעבר לסתם קריאה...
ו"בויעדם תודעתי" זה צירוף שאקח אתי מהביקורת הנפלאה |
|
|
נעמי
(לפני 11 שנים ו-7 חודשים)
=)
גם אני לא! יותר מידי עומס בלימודים!! אני לא מאלו ששולפים ביקורות מהשרוול אני צריכה לשבת על זה... |
|
|
נעמה 38
(לפני 11 שנים ו-7 חודשים)
תודה רבה לכל המפרגנים לסקירה! נעמי לא שכחתי אני מחכה בסבלנות..
|
|
|
נעמה 38
(לפני 11 שנים ו-7 חודשים)
מתלמד יקר, אני לא בטוחה שהחסידים מכירים דמויות נשיות אחרות מלבד ידינעס
בכולנו מסתתרת איזה יידנע שאם לא נשתלט ( מי אמר לחנוק?)עליה , נתעורר איזה בוקר אחד ונביט עליה במראה. נחש מה היא לא הטיפוס שיפרגן לי ותגיד שאני הכי יפה בעיר.
|
|
|
נעמה 38
(לפני 11 שנים ו-7 חודשים)
תודה רבה אנקה! נכון גם בשביס תיאר בזלזול כל מי שכינה בשם יידינע. והוא כינה את רוב הנשים בספר בתואר המפוקפק הזה
הספרים שלו יקרים לי יותר מכל התכשיטים שלי.
|
|
|
מתלמד
(לפני 11 שנים ו-7 חודשים)
אפרופו יידינע. במקהלות החסידים, זה הפך שם נרדף לאישה. כשמדברים על אישה אומרים 'יידינע'.
כך יצא שלפני שבועיים בביקורי בפולין, שמעתי חסיד אחד אומר: ''השארתי לך את המפתחות אצל היידענע של המלון"... היא, מיותר לציין, הייתה גויתה למהדרין.
|
|
|
אנקה
(לפני 11 שנים ו-7 חודשים)
אוי ווי, יידינע זה ביטוי שאמי נהגה להשתמש בו במין זלזול כזה, במשמעות יהודיה לא צעירה ופשוטה למדי.
יופי של ביקורת ומחווה לסופר גדול ואחד האהובים עליי ביותר שכל ספר שלו שיש לי הכיף לקרוא עושה לי חגיגה בלב.
ניכר שכתבת מכל הלב. |
|
|
נעמה 38
(לפני 11 שנים ו-7 חודשים)
אשת חיל או בתרגום לשפת הגמרא כלבתא/ קלפתע.
|
|
|
חמדת
(לפני 11 שנים ו-7 חודשים)
יש כינוי לאישה דעתנית ? או שזה היה אסור בהחלט ?
|
|
|
נעמה 38
(לפני 11 שנים ו-7 חודשים)
חמדתי הרשי לי לעשות סדר בתוארים המתקדמים לנשים יהדיות מתפוצת וורשה
סתם אישה יהודיה היא אַ יידענע, . אשה שכל עולמה הוא המטבח והבית היא בלעבוסטה, , ואשה רכלנית ומרושלת היא יֶנטֶה או יכנה.
בנוסף יש את האשה הרכלנית המכונה קצ'קה, אווזה ביידיש, וחבורת נשים רכלניות היא קצ'קיאדה. קפיש? וחוץ מזה תודה על הפירגון |
|
|
חמדת
(לפני 11 שנים ו-7 חודשים)
נעמה -מה זה יידענס ? אולי יכענס ...וחוץ מזה יפה, אהבתי את דבריך .
|
|
|
חמדת
(לפני 11 שנים ו-7 חודשים)
נעמה -מה זה יידענס ? אולי יכענס ...וחוץ מזה יפה, אהבתי את דבריך .
|
|
|
נעמה 38
(לפני 11 שנים ו-7 חודשים)
תודה רבה לך מתלמד. צריך הרבה אהבה לסופר הזה כדי לצלוח ספר כזה.
ואני אישה הלוקה בנאמנות עיוורת
|
|
|
מתלמד
(לפני 11 שנים ו-7 חודשים)
מסכים עם כל מי שמתפעל מבשביס.
|
27 הקוראים שאהבו את הביקורת
