ביקורת ספרותית על סתיו ימי-הביניים מאת יוהאן האוּזינְחָה
הביקורת נכתבה ביום שבת, 4 במאי, 2013
ע"י tuvia


ביקורת ספרים לספר סתו ימי הביניים- יוהאן האוזינחה.
המעניין במונח ׳סתיו׳, שלכאורה הוא מציין עונה בשנה. יש לסתו מאפיינים טיפוסיים
לו , אשר לא ניתן לבלבלן בעונות אחרות: שלכת, קדרות השמיים, תחילת הקור, באירופה - הימים מתקצרים, בעלי החיים מתחילים להכין לעצמם מחסה לקראת החורף,וכו׳
אצל בני האדם התחושה של קדרות פסיכולוגית למראה החורף המתקרב המלווה בתופעות של התכנסות עצמית, מצבי רוח עכורים . אנשים פחות חייכנים והרבה יותר עצובים.
האוזינחה בספרו מתכוון לסתיו של האנשים אבל מתייחס בעיקר לתקופת הדימדומים של שיא ימי הביניים שחל מהמאה העשירית- ושנת האלף למאה ה13 ובשיאה המוות 
השחור.
לקראת סוף המאה ניכרת התאוששות מסויימת שמגיעה לשיא בהתפרצות הרנסנס, אבל עד אז הסבל היה נורא!
החברה הקלסית של ימי הביניים אשר היתה מחולקת למעמדות ברורים : אצולה, כמורה, והמעמד השלישי שהיה בעיקרו של איכרים עניים ושוכני עיר שגם הם לא שפעו ממון, כאשר המוביליות החברתית שאפה לאפס.
הסתיו, איננו מסמל קו גבול ברור בין שתי תקופות ימי הביניים המאוחרים - לרנסנס,
זהו קו עקלתוני המציין עליות וירידות כאשר חלקן מציינות חיים והאחרות דוקא את המוות.
יוהאן האוזינחה מתאר תקופה שבה המוות , המלנכוליה שררה בכל. כל שלושת המעמדות סבלו ממנה חלק יותר, חלק פחות , אבל מה שבטוח שאלה שאחז בהם המוות השחור היו אבודים, והתקופה הזו מתוארת כהתפרקות חברתית כאשר יצר השרידות הוא ששולט בכל, וכולם נוהגים על פיו ללא הבדל מעמד או קאסטה שממנו הם מגיעים.
העליות שכבר נראות לקראת סוף המאה ה-14 וחזק יותר במאה ה-15 מסמלות דווקא את הניצנים לפריחה שתבוא דוקא עם האביב- הרנסנס .
בחלק מהמעמדות ניתן כבר להבחין בשאיפה חזקה לאסתטיקה החל בתחום האומנות ובהמשך בחיי היום יום: לבוש, עיצוב הבית, התנהגות בין אנשים וכו.
האוזינחה מספק לנו תובנות לאין סוף כאשר הוא עובר ממעמד למעמד, תיאור רוחבי של החברה והשפעות והלחצים החזקים שבה היא נאלצת לעמוד: כלכליים, פסיכולוגיים, אלימות, חוסר משפט צדק, מלחמות דת ( בין הקטולים לפרוטסטנטים, בין המוסלמים לנוצרים ובתווך כמו תמיד נשחטים היהודים), האווירה הכללית היא כל כך נכאה וכל כך עכורה שבני האדם נוהגים באחיהם ברוע ובאכזריות כאשר הנידונים למוות משלמים את המחיר היקר ביותר- בחייהם הארציים, אבל גם מסורבים למחילה על ידי הכמרים, דבר המוסיף סבל על העינוי. גם כאשר מצווה מלך צרפת לואי ה11 על הכנסיה, להעניק את טכס המחילה שבלעדיו הנידון למוות בטוח שיגיע לגיהינום , מסרבים הכמרים ברוע לב ובחוסר גמור של אנושיות לספק את אותו סקרמט שאולי יעזור לנידון לעזוב את חיי העולם הזה בשקט ובשלווה ובלי לעורר מהומות.
לפעמים התאורים של האוחזינה כל כך מנוגדים לסדר ולחוק הלוגי הפשוט שהדבר יכול לעורר את צחוקו של הקורא בן ימינו.
כשהוא מתאר את מעמד האבירים, אשר לקראת סוף המאה ה-15 כבר חלה שחיקה גדולה במעמדו , מתקיימות תחרויות האבירים שלהם, שבעצם מהוות את הלחם והשעשועים של ימי הביניים, ואשר כאילו נלקחו היישר ממלחמות הלודרים בקוליסאום הרומי, ואשר היו מלווים בטכסים רומנטיים בעלי נופך ארוטי ( לדוגמה, הגבירה מסירה מתפתחת ראש ומוסרת אותה לאבירה וזה קושר אותה לצווארו , לאחר הקרב הוא מחזיר את המתפתחת לאהובתו הקושרת אותה לצווארה לעיתים כשהיא ספוגה בדמו ובזיעתו של אהובה.
וכך מתאר המחבר ברגש רב מעמד אחר מעמד , תיאור פואטי , רומנטי אשר מוסיף לספר עומק ורעננות ( ספר שנכתב בתחילת המאה ה-20), אשר גם בימינו יחשבו 
כחוויה עמוקה ומבינה לנפש החברה הבנימית של סתיו ימי הביניים.
כמו כן, מצאתי את תרגום השירים הליריים לעברית כעבודה הראויה לכל לשון של שבח , מה עוד שהם כתובים בשפה הצרפתית של ימי הביניים ,שהיא שונה מזאת אשר בה משתמשים כעת.
ספר נהדר, תובנות רבות , עבודה היסטורית מעולה, מומלץ בהחלט לכל אוהבי הדעת.
טוביה
18 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
tuvia (לפני 12 שנים ו-5 חודשים)
רץ, בקשר לחלוקה לתקופות תיראה, אין באמת חלוקה אחידה ומוסכמת בין ההיסטוריונים.
כל היסטוריון והחלוקה שלו והיא קשורה תמיד לתחום שבו הוא מתמחה.
קיימת חלוקה גסה כזאת: העת העתיקה- עד נפילת רומא.
ימי הביניים- עד גילוי אמריקה.
העת החדשה- עד היום והלאה.
אולם כל היסטוריון יכול להביא לך אלף הסברים ולהתנגד להגדרות שכאילו מוסכמות.
רבים לדוגמה טוענים שהעת החדשה מתחילה מהסכם שלום ויסטפליה, שמסמלת את סיום
מלחמת שלושים השנים ותחילת העידן של השליטים הנאורים.
יש היסטוריונים שרואים את תחילת הרנסנס כתחילת העת החדשה, ויש הסטוריונים
בעיקר בעלי הגישה הכלכלית שרואים את סיום ימי הבניים עם סיום המעמד של שליט- וסל- צמית.
( במיוחד ההיסטוריונים מהזרם המרכסיסטי).
לכן, חלוקת התקופות בהיסטוריה נילקחת תמיד בערבון מוגבל ולרוב מושפעת מהגישה
של ההיסטוריון.
טוביה
חמדת (לפני 12 שנים ו-5 חודשים)
תודה
tuvia (לפני 12 שנים ו-5 חודשים)
לחמדת, התרגום הוא מהולנדית לעברית ונעשה על ידי קרלה פרלשטיין.
נוסף לכך יש לציין את התרגום הנהדר שלה לשירים העתיקים של ימי הביניים
שמתורגמים מצרפתית עתיקה לעברית מודרנית שזאת עבודת מופת.
בקשר לשאלתך: הספר מתמקד בממלכת בורגוניה, שהיתה חלק מצרפת אבל שליטיה
נהגו נגד משפחת המלוכה בית וולואה, והתחברו דוקא אל האנגלים שאליהם הם היו
קשורים בקשרי נישואין.
אבל יש להסביר שהאוזינחה איננו מתמקד במקום מסויים, אלה בונה את הסיפור
של סתיו ימי הביניים מסביב למערב אירופה בכללותו תוך התמקדות בצרפת ובממלכת
בורגוניה.
בכלל הידע ההיסטורי שמגלה המחבר על המאורעות ואופי החיים במערב הוא
יוצא מגדר הרגיל.
המעניין הנוסף שבספרו מוזכרים לעיתים גיבורי ספרה של ברברה טוכמן
מסיפרה ראי רחוק.( משפחת קוסי).
תודה על לייק ושבת שלום
טוביה.
tuvia (לפני 12 שנים ו-5 חודשים)
לרץ! ראשית, תודה על ההערה מאירת העיניים שלך.
בתור אחד שכתב די הרבה ביקורות אני יכול להגיע גם למספר תובנות בקשר לכתיבת ביקורת:
לא ניתן לשמור על רמת כתיבה אחידה של ביקורת.
הדבר נובע ממספר סיבות ובניהן: מידת הסימביוזה שהקורא יוצר עם הספר.
מצב רוחו של המבקר. זאת אומרת מצבו הנפשי באותו רגע מסויים.
ובכל הקשור לספרי עיון, מידת הידע וההבנה שיש לקורא בתחום עליו הוא כותב.
בהיותי חובב היסטוריה מובהק, ולשמחתי בעל קשר עיניני באותם נושאים, אני חושב
ומקווה , שגיליתי מספיק ידע היסטורי בכתיבת הביקורת.
בשונה מכתיבת ביקורות על רומנים שלדעתי דורשת הרבה יותר חשיבה יצירתית
כתיבה היסטורית צריכה להיות מדוייקת ולעניין מכיוון שקל מאוד לפספס את הנושא הנידון
ולהשמיט מידע רלוונטי לדיון.
אני שמח ששמת לב שקיימות עליות וירידות כאלה אצל הכותבים, זו הבחנה דקה!
תודה,
טוביה
tuvia (לפני 12 שנים ו-5 חודשים)
שבת שלום לכל המלייקים,והתייחסות קטנה לרץ ולחמדת, שיכולה לצאת ארוכה.
חמדת (לפני 12 שנים ו-5 חודשים)
טוביה -כרגיל אצלך הביקורת משובחת . מבקשת לדעת :מי המתרגם ?והאם הסופר סוקר את כל החברה האירופאית אז או מתמקד במקום גאוגרפי מסוים כמו גרמניה,איטליה,ספרד, צרפת ??
רץ (לפני 12 שנים ו-5 חודשים)
יופי של ביקורת טוביה, אכן ביקורת מקצועית, זאת השנייה שלך אותה אני קורא, אגב היא הרבה יותר טובה ועוסקת בתחום מעניין.הביקורת שלך מעלה מספר שאלות חשובות: חלוקת ההיסטורייה לתקופות, מה ההגיון העומד מאחורי החלוקה, האם בכלל ניתן לחלק, ואם כן היכן למתוח את הקן, ולמה בכלל ימי הביניים, כאילו שלא קרה בהן דבר בין העידן הקלאסי למודרני. ההמשלה הפיוטית של תקופה היסטורית לעונת שנה נפלאה בעיניי, כך לדעתי צריך לכתוב היסטוריה בעזרת שימוש ביסודות תרבות רחבים כמו ספרות. את כול אלה שיקפת בביקורת שלך באופן נפלא. אנסה לחפש את הספר ולקרוא אותו. עוזי





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ