ספר מעולה

הביקורת נכתבה ביום שבת, 9 במרץ, 2013
ע"י אלון דה אלפרט
ע"י אלון דה אלפרט
****
לא מזמן קראתי על איזה מחקר שהראה שרובנו, אף שאנחנו לא מודעים לכך, מגבשים את דעתנו לגבי אדם מסויים שאנחנו פוגשים לראשונה, תוך פחות משתי שניות. אדם שעורך ראיונות עבודה יקבע אם האדם שנכנס עכשיו התקבל או לא עוד לפני שהלה סגר את הדלת מאחוריו. רושם ראשוני איז א ביצ'. את השכנה שלי שנאתי ברגע הראשון שנכנסתי לבניין, עוד לפני שידעתי שהיא אומרת "ביופ" במקום ביוב, וששנה וחצי אחר כך היא תיכנס לסשן של חודש של שיפוצים בדירתה בלי לחשוב להתנצל או משהו בכיוון.
קשה מאוד לשנות רושם ראשוני, אבל לא רק של בני אדם. אם איתרע מזלו של ספר להתחיל אצלי לא בטוב, יש סיכויים רבים שאזנח אותו באמצע או שאמצא בו אינסוף פגמים, ולחילופין ספר שכבש אותי מהרגע הראשון עם השארם שלו, הכריזמה, היכולת לסקרן או אפילו העטיפה, קרוב לוודאי שאסלח לו, לפחות על כמה מעידות ראשונות.
אני קורא עכשיו כמה ספרים במקביל. אחד מהם הוא "ויקטור ומאשה" של אלונה קמחי, שאני זוכר לה חסד נעורים עוד מימי "סוזנה הבוכייה" ו"אני אנסטסיה". עוד לא גמרתי לקרוא, אבל כבר הרגשתי שלמרות שפתו הצחה, דמויותיו העגלגלות ויכולת הכתיבה המוכחת, הוא עולה לי על העצבים, ובשעת עלייתי לאוטובוס אני מבכר עוד משחק שבץ-נא באייפון מאשר לשלוף את הספר ולקרוא. משהו דומה קרה לי עם ספר שרבים שיבחו אותו למרות שאני חשתי את ה"ליד" שלו כמעט בכל שורה - "עד שיום אחד" של שמי זרחין.
לעומתם, התחלתי - ודווקא לא בעניין רב - לקרוא את "פתק מאמא" של ירון אביטוב, שגם הוא דובר, כמו "עד שיום אחד", את השפה האותנטית-שכונתית-ישראלית-שנות-השבעים, שכל כך קל ליפול איתה לבורות של פולקלור חלול ולא מעניין. את "פתק מאמא" לקחתי אחרי שלא מצאתי משהו אחר בספרייה, ולמרות שתמיד נהניתי לקרוא את כתיבתו של אביטוב, לא חשתי בתשוקה חריפה להתחיל לקרוא בו, כמו שלעתים קורה לי כשאני לוקח ספר חדש של סופר אהוב.
אבל כאמור, רושם ראשוני איז א ביצ'. לא יודע אם יצא למי מכם לדמוע כבר בעמוד הראשון או השני - ממש כך - של ספר. לי אולי מעולם לא. אבל הנה. בלי בניית דמויות, בלי התחלת עלילה. דמעה. איך אפשר שלא, כשקוראים משפט כזה: "אמא לא ספרה לי כמעט דבר על חייה. וזכרון הדברים שלא סיפרה, שאני מתאמץ עכשיו לדלות מתוך אי-הידיעה, חורך בקצות אצבעותיי. אני כולי פצע של אי-היזכרות, של תמצית התשוקה לדעת שלא באה על סיפוקה וכבר לא תדע עדנה אלא בבדיה".
סופר שאמו נפטרה מהעולם כותב עליה, ועל ילדותו במחיצתה, והתבגרותו, ומותה. וכל זאת בכנות פוצעת, ברוך וחום ותמימות שאינה משתדלת לשאת חן בעיני הקורא אלא מהווה סוג של רקוויאם יפהפה שנפרש סיפורים-סיפורים אל מול עינינו, ודובר שפה כנה, אמיתית מהמילה הראשונה ועד לאחרונה, של אהבתם של ילד ואמו, גם כשהוא מתבגר ושהיא מזדקנת, וגם שהיא הולכת לעולמה והוא נותר יתום עטוף בגעגוע אין קץ וממשיך לנהל איתה דיאלוג חד צדדי וקורע לב.
כותב ירון אביטוב בראשית הספר, כי מדובר בספר בדיוני, וכל קשר בין הדמויות בו לבין אנשים מן המציאות הינו מקרי בלבד. ואינני מאמין לו. אני מאמין כי זו אימו, וכי אולי לקח את המציאות והוסיף עליה כהנה וכהנה, כפי שעושה כל סופר טוב. כי אולי אני נאיבי, אך אני מאמין כי בפוגשי אמת, אני יודע לזהות אותה. וכאן, יש אמת.
הוריי, ייבדלו לחיים ארוכים, חיים ובריאים, גם אם הם בעשור השמיני לחייהם. אך בכל זאת אני מוצא את עצמי מתגעגע אליהם כבר עכשיו, ותוהה על העתיד. הנה משהו שכתבתי על תחושתי זו:
---
אמא שלי עומדת ליד הכיריים. לפניה, רוחשת על להבה כחולה, מחבת גדולה ובתוכה תפוחי אדמה וקציצות בשר. הכול זהוב מתבלינים ומדיף ריח, אלוהים, איזה ריח, בית, משפחה, ילדות, ביטחון, אהבה, יו ניים איט. למאכל הזה קוראים אצלנו "רוסל'ה", אין לי ממש מושג למה. זה הולך מצויין עם מלפפונים חמוצים חתוכים, ובצד סלט עגבניות בלימון, מלח, שום כתוש ופטרוזיליה קצוצה. אני כל כך אוהב את זה. תפוחי האדמה מתרככים לאטם, עם כמויות של בצל שנמס ונעלם לתוכם.
מולי, ליד השולחן, אבא שלי מקלף שום ומרוקן קישואים. הוא מרים את עיניו ושואל אותי, אתה רוצה בירה לבנה? אני מהנהן. הוא קם בכבדות, ניגש למקרר, מתכופף ושולף משם בקבוק גדול של בירה "נשר". לא ידעתי שעוד מייצרים את זה, אני אומר לו. כן, הוא אומר, בירה לבנה. הוא פותח את הבקבוק עם הפותחן הישן, ומיד אני מזהה בתנועותיו את אלה שלי, כשאני פותח בקבוקים. בדיוק אותו דבר. תנועה של הישבן, הזרוע, והעווייה קטנה של מאמץ עם הלסת. הוא מוזג את הבירה לשתי כוסות, שותה ומיד מוחה משפתיו את הקצף. אני שמח שבאת, הוא אומר. התגעגענו אליך.
----
ביום שני בבוקר נסעתי לספרייה העירונית במודיעין, ולקחתי את הספר הזה, ואחד מסדרת "אסטריקס" לבתי מאי. בדרכי חזרה הביתה, הספרים היו מונחים על המושב שלצידי, יחד עם חבילת שוקולד שקניתי קודם לכן. נסעתי באיטיות אחרי רוכב אופניים, וחשבתי כמה לאט הוא נוסע, ומה עליי לעשות בהמשך היום. רוכב האופניים הגיע לצומת ופנה ימינה, ואני פניתי אחריו. מכוח הסיבוב, הספרים והשוקולד שלידי החלו לגלוש לעבר הרווח שבין המושבים, ואני הושטתי יד מהירה כדי לתפוס אותם, ואיבדתי שליטה על המכונית, שעלתה על המדרכה והמשיכה עד שנעצרה על כמה סלעים בצד הדרך, כשהיא סובלת ממעיכות משמעותיות בחזיתה וצידיה, וכשאני, למעט הטלטלה הנפשית והפיזית המתלווה לאירועים כאלה, מנסה לצוד את נשימתי ולייצב את ידיי הרועדות. לא דרסתי אף אחד, אבל אילו היה עובר שם מישהו... וגם אני, הייתי יכול. אילו רק. אילו לא. אילו. ואז, הדברים הרגילים, הרגילים כל כך האלה, לעבוד, למרוח טחינה על חלה טריה, לחבק את הילדים שלי בבוקר, לשבת לכתוב ביקורות ביום שישי בלילה, כל אלה היו יכולים פשוט לא להיות. אז איך מתגעגעים לדברים קיימים? ואיך מתארים את היראה האיומה מאלה שנתגעגע אליהם כל כך?
בסוף הספר, מתאר הסופר את תחושת האימה שמתעוררת בו כשהוא מרגיש כי מעיין הסיפורים שלו על אמו הולך ומידלדל:
"הרגשתי כמו שהרגיש מאיר, גיבור ספרו של יעקב שבתאי "סוף דבר", כשהגיע אל קרקעית קופסת הפלסטיק הכחולה שבה נשתמרו עוגיות החמאה של אמו המתה. "כל כמה שלא השתדל לנהוג בהן חיסכון," כתב שבתאי, "התמעטו והלכו, וכעבור שבועות לא רבים התמעטו העוגיות כל כך עד כי התחילה להתגלות קרקעית קופסת הפלסטיק הכחולה, ובכל פעם שהיה אוכל מהן עכשיו היה אומר לעצמו, שהנה בעוד זמן קצר, ייגמרו העוגיות הללו ולא יהיו עוד לנצח נצחים... ואחר כך אסף בכפית את הפירורים, הטעימים אף יותר, ואכל אותם עד תומם, הוא מסמס אותם לאט-לאט ובהתרכזות בין הלשון לחך כשהוא משתדל למצות מהם כל טיפה של טעם ופריכות ולהטמיע אותם בחיכו כדי שיישמר איתו לתמיד...".
מהסיפורים האחרונים שכתבתי על אמא טעמתי כמו שמאיר, הגיבור של שבתאי, טועם מהעוגיות האחרונות של אמא שלו, בזהירות. כל מילה שכתבתי היתה שקולה לפירור. פחדתי לגמור אותם. קיוויתי שאולי אמצא עוד. המשכתי לחפש, אולי שלחה לי חבילת סיפורים בטקסי "אביב". חיכיתי לשעה ארבע, אולי אמא תתעורר ואשאל אותה איפה היא החביאה אותם, אבל היא לא התעוררה".
****
32 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
שקדנית
(לפני 9 שנים ו-10 חודשים)
ביקורת משובחת .
ביקורת שעושה חשק לקרוא את הספר.
|
|
Hope
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
משובח!
אלון, לקרוא את הביקורות שלך זה תענוג צרוף! תודה
|
|
חני
(לפני 12 שנים ו-5 חודשים)
מרגש מה שכתבת, כנראה זה הספר שדיבר אליך ואתה רק מקרין לנו את מה שחשת..אימי עדיין בחיים ואני לפעמים מעלה דמעות רק מהמחשבה שהיא לא תעמוד יום אחד מול הכיריים ותבשל לנו מעדנים..למזלך רק הרכב קצת התעקם אך זה עדיין מטלטל לחשוב אילו,ומה אם..
וכמה צריך להודות על הקיים..ועל הדברים הקטנים בחיים שעושים טוב..תודה
|
|
נתי ק.
(לפני 12 שנים ו-5 חודשים)
העיקר שיכולת שלך לכתוב ביקורות לא נפגעה:-)
בחברווות...
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 12 שנים ו-5 חודשים)
תודה, נתי
היום עשיתי לי חווייה מתקנת - אותו מסלול, שוקולדים, ספריה.. הכול בסדר. רק כסף
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 12 שנים ו-5 חודשים)
אתמול עלינו על באמפר עם הרכב החילופי
וכמעט השתנתי במכנסיים, כאחרון הלומי הקרב :=) הזמן יעשה את שלו
|
|
נתי ק.
(לפני 12 שנים ו-5 חודשים)
תודה על הביקורת המרגשת, אלון
מקווה שהתאוששת מהחוויה הלא נעימה...
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 12 שנים ו-5 חודשים)
מתוקה, תודה.
אני מכיר אנשים בני 80 ויותר שמגדירים את התייתמותם בגיל הרבה יותר צעיר כטראומה הגדולה של חייהם, והם עדיין מתגעגעים להוריהם שנפטרו. אחד הדברים שקשה לי באופן אישי לחשוב עליהם, הוא שאם אמות חס וחלילה בקרוב, ילדיי - שהגדולה שבהם היא בת שמונה וחצי - לא יזכרו אותי בכלל. אולי כך "ייחסכו" להם הגעגועים, אבל הצורך האגואיסטי שלי שיזכרו אותי מאפיל על כך. ותשובה קטנה לעולם-נפלא-נורא - בנקודה שהדגשתי במחקר היא "אף שאנחנו לא מודעים לכך". זה כל העניין. אתה לא מודע לכך שכבר גיבשת את דעתך על אדם בזמן קצר כל כך. זה לא הוגן. אבל ברגע שדעתך "נתגבשה" - כמו גבישים, ממש - קשה יותר לשנות אותה. כמובן שאם תגלה שהאיש שמולך הוא עילג בטרוף או רוצח המונים פסיכופת לא תקבל אותו לעבודה, אבל אם יהיה מדובר במאפיינים קלים יותר, תיתן פקטור רב למי שמצא חן בעיניך, ולמי שלא מצא חן בעיניך תחפש מבלי משים את הפגמים בתשובותיו, ולו רק כדי לגשר מעל הדיסוננס הקוגנטיבי שקיים אצלך.
|
|
מתוקה
(לפני 12 שנים ו-5 חודשים)
היתמות היא חלל שלעולם לא מתמלא
ואבי ז"ל, שנפטר מדום לב בדיוק לפני 15 שנה והוא בן 54, חסר לי מדי יום ביומו. אני מאחלת לכולם בריאות שלמה ואריכות ימים.
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 12 שנים ו-5 חודשים)
תודה רונית ועולם וחמדת
כן, כנראה שהפעם היה לי הרבה מה להגיד. את עניין האוכל שהשאיר מי שנפטר, כמו גם את שאר חותמו בעולם הזה וכליונו והתמעטותו-גם-הוא, הספקתי לפגוש בכמה וכמה מקומות, וזה באמת קורע את הלב.
|
|
חמדת
(לפני 12 שנים ו-5 חודשים)
אלון -ראשית הפעם התעלית
בכתיבתך גם רגש וגם צדת מספר ספרים לכתוב
,ביקורת עליהם "-ספר בתוך ספר ,ביקורת בתוך ביקורת . גאונות לשמה . עכשיו לנושא ההורים והיתמות - אשריך והוריך חיים -עד 120 בבריאות טובה,אבל אין מילים לתאר את היתמות ,את התחושה שזהו ,אתה בעולם הזה בלי הוריך . ומה שקרה ליעקב שבתאי בהקשר לתיאור העוגיות , קרה לי באשר - לשתי קופסאות פלסטיק מלאות בכדורי -קובה עטופים ומפורדים באהבה גדולה . התחושה שבכל פעם הדבר הזה הולך ומתמעט - הלב נצבט .תודה על הדברים המופלאים שכתבת הפעם . העיקר הבריאות לכולנו . |
|
עולם
(לפני 12 שנים ו-5 חודשים)
ביקורת נהדרת שמעבירה היטב את תחושת הגעגוע הנואש ליקירינו שנלקחו מאיתנו.
יצא לי לערוך לא מעט ראיונות עבודה והיו מקרים בהם הגעתי להחלטה רק לקראת סוף הראיון, והיו גם מקרים בהם הרושם הראשוני התהפך. אבל לכל כלל יש יוצא מן הכלל. ואגב, בראיונות עבודה יש רושם ראשוני עוד לפני שפגשת את המועמד, על סמך קורות החיים שלו.
|
|
רונית
(לפני 12 שנים ו-5 חודשים)
ביקורת מופלאה
תודה על ביקורות נפלאות ומשובחות שאתה משתף אותנו.
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 12 שנים ו-5 חודשים)
אני? אני רק שכיר פה
תודה שין שין
|
|
שין שין
(לפני 12 שנים ו-5 חודשים)
אלון, אתה כותב כל כך יפה זה פשוט לא הוגן לא לעשות עם זה משהו.
מזמינה אצלך כבר עכשיו ארבעה עותקים חתןמים.
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 12 שנים ו-5 חודשים)
יעל - אבל התוצאות היו כמעט זהות
בין קבוצות המיקוד שראו את התמונות ובין הסטודנטים שאשכרה למדו אצל המורים האלה. איך מסבירים את זה?
|
|
yaelhar
(לפני 12 שנים ו-5 חודשים)
אלון אני מכירה חלק מהמחקרים על הנושא.
ולא בשביל להתווכח, אבל מנסיון - כשהמועמד מגיע לראיון עבודה, בדרך כלל יש לו זמן לכמה משפטים לפני שהמראיין "יינעל" ויחליט. ולגבי המחקר - אנחנו יותר דבקים בעמדתנו הראשונית אם קבענו אותה על בסיס שאינו הכרות אישית, כמו צפייה בהתנהלות קבוצתית, או אפילו בתמונות.
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 12 שנים ו-5 חודשים)
נעמה - נכון, זה בדיוק זה. זה הזמן השודד הזה.
ואנקה, אצלנו, למרות אשכנזיותנו, מוותרים על השמיר כמעט בכל המאכלים שבו נהוג בתפוצתנו לשים אותם, מפאת טעם אישי - אף אחד כמעט לא מת על שמיר - חוץ מאשר בסלט מלפפונים עם שום ושמיר, ששם הוא חובה. אני שם אותו גם בסלט קינואה. ולא בחוסר תשומת לב כתבתי "דיאלוג", שכן דומה לגיבור הספר שאימו משיבה לו גם אחרי מותה. אולי היה עליי לכתוב "מונולוג דו צדדי".
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 12 שנים ו-5 חודשים)
מתוקה, ויקטור ומאשה נראה לי בסדר בסך הכול
אבל בינתיים, אני לא ממש מתעלף, רושם ראשוני וזה. ויעל - במחקר ניתנו לקבוצת מיקוד עשר שניות של צפיה בקלטת של דינמיקה קבוצתית אצל מועמדים למשרת הוראה, ולאחריהן היה על חברי קבוצת המיקוד לדרג את המועמדים ע"פ רשימת קריטריונים שהוגדרו. לקבוצה אחרת ניתנו שלוש שניות, ולאחרת - רק שתיים. לאחר סמסטר, דירגו גם התלמידים את אותם מורים ע"פ אותם קריטריונים. כל הדירוגים היו קרובים כמעט לחלוטין.
|
|
אנקה
(לפני 12 שנים ו-5 חודשים)
ביקורת רגשנית ומרגשת אלון.
אבל על כישורי הכתיבה שלך אין עוררין ומחלוקת.
גם אצלנו במשפחה מכינים "רוסל'ה" וכן אלו תפוחי אדמה אבל עם נתחי בשר בקר שמתבשלים להם בנחת בסיר. שני מרכיבים שאי אפשר בלעדיהם : פרוסות שום ושמיר מפוזרים בנדיבות. וכן, אנחנו נוטים לנהל דיאלוגים דמיוניים עם אהובי ליבנו שהלכו לעולמם. אז אולי זה בעצם מונולוג. שבת שקטה וזהירה שתהא לך. |
|
נעמה 38
(לפני 12 שנים ו-5 חודשים)
יש בך את היכולת המכושפת להושיט יד לגעת בלב של הקוראים שלך
המקום שלנו בקשר עם הילדים ובקשר עם ההורים שלנו שמשתנה לנו מול העיניים והחיבור הרחוק ההוא שפעם גם אנחנו היינו גם ילדים ו אסטריקס בתור מורשת.בזכות הביקורת פגשתי אותך וגם את הספר.
|
|
yaelhar
(לפני 12 שנים ו-5 חודשים)
יפה.
למעשה בדרך כלל זה קצת יותר משתי שניות (למרות שלעתים יש גם אהבה/שנאה ממבט ראשון...) אבל לא הרבה יותר מזה.
|
|
מתוקה
(לפני 12 שנים ו-5 חודשים)
אלון, הביקורות שלך הן חוויה ספרותיתבפני עצמה
והפעם הצלחת ממש לרגש אותי - תודה! אני מרגישה שממש התאהבתי בספר בזכותך. לצערי, אני לא חולקת איתך את היכולת לנשוט ספר - לא בהתחלה ולא באמצע (ככל שקראתי ממנו יותר, כל הסיכוי שאנטוש יורד). אני שבוייה בתוך דוקטורינה משטופשת שמאלצת אותי לסיים ספרים שהתחלתי - לפעמים ממש בכח. אולי יש לך טיפ בשבילי? אגב, גם אני הרגשתי בדיוק כך לגבי שמי זרחין (נחמד לדעת שאני לא היחידה) וגם אני זוכרת חסד נעורים לאלונה קמחי מ"סוזנה הבוכיה" ו"אני אנסטסייה". אני בדיוק מתבלטת אם להתחיל את "ויקטור ומאשה" - האם למעשה אינך ממליץ עליו? אשמח לשמוע - אני מעריכה את דעתך.
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 12 שנים ו-5 חודשים)
תודה רבה, גלית.
גם אני פה עם הטישו
|
|
גלית
(לפני 12 שנים ו-5 חודשים)
ביקורת מרגשת..
אפילו האף התחיל לעקצץ לפני הדמעות... תודה!
|
32 הקוראים שאהבו את הביקורת