ספר מעולה

הביקורת נכתבה ביום שלישי, 4 בדצמבר, 2012
ע"י tuvia
ע"י tuvia
פרופ׳ ברנרד לואיס, הוא אולי האדם שיודע יותר מהערבים עצמם על תולדותיהם, הוא גם המזרחן שבעיני אדוארד סעיד, שכתב את הספר אוריינטליזם , האדם שמייצג בעיניו את הקולוניאליזם המערבי ובעיקר את התפשטות העוצמה האמריקנית ואת ההתפלשות בעפר של המזרח ה״ פרימיטיבי , בפני העוצמה הרכה, והקשה של המעצמה האמריקנית.
פרופ׳ לואיס אכן היה ונתפס בעיני רבים שעוסקים בתרבויות המזרח ובדת האיסלאם, כאורים והתומים של מקצוע זה, ואכן צודק קודמי בביקורת שלו על הספר, שספריו הם must בחוג להיסטוריה של המזרח התיכון, ובחוג למזרחנות ( אינני יודע מה ההבדל בין שתי הפקולטות האלה ולמה האחת מתהדרת בשם זה והאחרת בשם האחר), לצערי, לי לא יצא לדבר עם הפרופ׳ הנכבד, אבל יצא לי לקרוא את ספריו, ומה לעשות הם נמצאים ברשימת הקריאה שהיא חובה באונ׳ חיפה, ובטח שגם באוניברסיטאות האחרות.
הערבים בהיסטוריה הוא בעיני אחד הספרים מהיותר טובים שלו.
הוא מתאר את לידת האיסלאם כדת פוליטית,( הדגש על דת פוליטית),
בחצי האי ערב, ואת פריצתו משם והתפשטותן של הערבים ברחבי המזרח התיכון כולו.
הדגש על דת האיסלאם כדת פוליטית , הוא לא רעיון בלבדי של לואיס, והרבה מזרחנים מתייחסים לעובדה זו.
הרעיון הזה, עומד במרכז ההוויה של עמי ערב מראשיתו, והוא אשר גורף את העמים הערבים בימינו למעמקי התהום , של הרס אומות הלאום, והרס תשתית היחסים הבין ערביים, שבסופה תגרום לדעתי להתפוצצות הגדולה בין העולם השיעי לעולם הסוני.
ספרו של לואיס עוסק בעיקר בעליית האיסלאם ובהבאת הערבים לשיאם המדיני, תרבותי וכלכלי, וזאת כמובן בזמן שבאירופה חיו הנוצרים בימי הביניים המצב של פרימיטיביות מתקדמת, כאשר הכנסיה שולטת בחיי המאמינים ומחזיקה אותם במצב של קריסה תרבותית וכלכלית.
ספרו של פרופ׳ לואיס, כתוב היטב , בהיר, ויש בו מן מתח סמוי שמביא אותנו לנקודת הבהירות וההבנה של הגדולה האסלאמית של אז, לעומת התהום שבה הם מצויים כעת.
ספר מומלץ במיוחד.
וטוביה.
19 קוראים אהבו את הביקורת
» ביקורות נוספות של tuvia
» ביקורות נוספות על האיסלאם (האסלאם) בהיסטוריה - רעיונות, אנשים ומאורעות במזרח-התיכון
» ביקורות נוספות על האיסלאם (האסלאם) בהיסטוריה - רעיונות, אנשים ומאורעות במזרח-התיכון
טוקבקים
+ הוסף תגובה
tuvia
(לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
מעניין, חבל שלא מאמצים את הפיתרון הזה בכל אירופה
אולי זה היה פותר את בעיית הפשע ואת הקיצונים כולם כולל הניאו נאצים
שמרים ראש כבר הרבה שנים. עדיף בכלל לשלוח את כולם לאנצר חדש שייבנו בשבילם במדבר סהרה, רך אם אפשר היה לפתור בעיות כאלה בכזאת קלות! |
|
tuvia
(לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
מעניין, חבל שלא מאמצים את הפיתרון הזה בכל אירופה
אולי זה היה פותר את בעיית הפשע ואת הקיצונים כולם כולל הניאו נאצים
שמרים ראש כבר הרבה שנים. עדיף בכלל לשלוח את כולם לאנצר חדש שייבנו בשבילם במדבר סהרה, רך אם אפשר היה לפתור בעיות כאלה בכזאת קלות! |
|
tuvia
(לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
מעניין, חבל שלא מאמצים את הפיתרון הזה בכל אירופה
אולי זה היה פותר את בעיית הפשע ואת הקיצונים כולם כולל הניאו נאצים
שמרים ראש כבר הרבה שנים. עדיף בכלל לשלוח את כולם לאנצר חדש שייבנו בשבילם במדבר סהרה, רך אם אפשר היה לפתור בעיות כאלה בכזאת קלות! |
|
panyola
(לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
אני מאמינה שלא לכל המוסלמים
יש רצח בעיניים ומאמינה שהרבה מהם לא שייכים לזרם העכור הזה. מה שיוצר את המצב זה תאוות שלטון של אנשי אופל בשילוב בורותם של אלו הנוהים אחריהם שרובם נבערים מדעת וההשתייכות לעוצמה זו וכל הווית החיים הזו נותנת להם טעם ותחושת שייכות, וגם כאלה שאולי אינם נבערים אך נאלצים כלפי חוץ לנהוג כך מפחד השלטונות. האירופאים מביאים במו ידם את קיצם בכך שאינם פועלים בתקיפות נגדם וכבר מתחיל להיות מאוחר מידי. אך קראתי היום מאמר מעניין על ההולנדים שרוצים לבנות עיר ממכולות וכל אדם אשר מזיק ואלים לחברה ולשכניו יורחק מביתו ויאלץ לגור במתחם זה ששם תהיה נוכחות משטרתית מוגברת ואמצעי אכיפה חמורים, אולי צעד זה נועד כנגד האיסלם הקיצוני שגם שם ממאיר.
|
|
tuvia
(לפני 12 שנים ו-9 חודשים)
אכן כן, פאני, עוברים עלינו ימים
קשים.
ותארי לעצמך שאם עלינו עוברים ימים קשים מה עובר על הערבים? אני נורא רוצה להאמין שבאיזשהו מקום, יש שם רוח אנושית כל שהיא של אמונה באידיאלים של חופש, הבנה, והתחשבות באחר. אינני רוצה להאמין שכל המוסלמים הם מקשה אחת של שינאה ורצח בעיניים? אני מקווה שאינני תמים ושאינני יחיד שחושב בדרך הזאת. פה בחו״ל יצא לי להכיר ערבים, שאין להם שינאה בעיניים וג׳יהד זה מילה מגונה בעיניהם. אני רוצה להאמין שהם דברו אמת ושבליבם אין מחשבות הפוכות באותו עניין . הבעיה עם המוסלמים , שרובם אדוקים באמונתם, שאין השגחה ממלכתית על מה שקורה במסגדים שלהם, ואין מי שיפקח ויאזין לנאמר בדרשות של האימם בהם. שמעתי כבר על מסגדים שממומנים על ידי ערב הסעודית, והם גם אלה שקובעים את הדרך שבה הולכים המאמינים. הבעיה איתם, שזאת דרך הווהביה, והיא אלימה, שונאת את האחר, ואת הלא מאמינים, ובדרך גם את הנשים ואת כל מי שהוא אחר ושונה מהם. עצוב, אבל יש הרבה סיבות לחשוש ממה שעתיד לבוא ולקרות באירופה . טוביה |
|
panyola
(לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
השליטה בחושך
היתה בידי הנצרות שהעבירה את הלפיד לאיסלם אשר ממלא את תפקידו כמחשיך האור בעולם בהצלחה רבה, האופק נהיה קודר ושחור מאיים ומפחיד הם ככוחות השאול שעלו על פני האדמה
|
|
tuvia
(לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
תודה רבה לכל המלייקים, אני שמח שהביקורת שלי מוצאת חן בעיניכם.
אני גם מאוד מודה לכל המשתתפים בטוקבקים! השיחות האלה מוסיפות המון אינפורמציה נוספת בנושאים שאנו דנים בהם. מודה לכולכם על כך. |
|
בלו-בלו
(לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
עוד ביקורת מעולה שלך
|
|
tuvia
(לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
נייט, אני שמח שאתה אוהב את הביקורות שלי
ובכלל, אני מעוד מעריך את הטוקבקים שנוצרים בעקבות הביקורות.
נושא המז״הת קרוב לליבי מסיבות שהנושא קרוב לליבם של רבים מהקוראים. הקשר של הנושא לנושא ההיסטוריה בכללותו ולהיסטוריה במאה ה19 וה20 , היא הרקע לכל התופעות שאנו עדים להם כיום. לצערינו, כיום מתפוצצים לנו בפנים כל השגיאות שעשו המעצמות לאחר מלחמת העולם הראשונה( חלילה לא הצהרת בלפור), והמדיניות הקולוניאליסטית של צרפת במגרב, ויצירת מדינות לאום שמורכבות מכמה עמים שבעצם שונאים אחד את השני, אז לא פלא שאנחנו עדים לפיצוץ שקורה בסוריה, להשתלטות האיסלאם בלוב, תוניסיה, מצרים , תימן וכו׳ בקיצור אבות אכלו בוסר ושיני בנים תכהנה. טוביה |
|
Sinbad the Sailor
(לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
ביקורת מצויינת כהרגלך
אין הבדל בין שני שמות החוגים שציינת, למעט זאת שלא מקובל כיום לומר מזרחנות (חלק ממורשתו של סעיד) אלה מקובל יותר לומר לימודי המזה"ת או ההיסטוריה של המזה"ת וכיוצא בזה...
בנוסף בחלק מהאוניברסיטאות פיצלו את חוג לימודי המזה"ת ולקחו את מרכיב האיסלאם שבו (בעיקר בנושאי אומנות, שפה, פילוסופיה תיאולוגית וכיוצא בזה) ויצרו חוג חדש המתמקד אך ורק בו. מן הסתם מרכיב האסלאם הוא חשוב מעין כמותו בתחום ולכן עדיין נלמד בחוג לימודי המזה"ת, כך שאף פעם לא הבנתי מדוע בחלק מהמקומות הוא פוצל מלכתחילה... לגבי ברנארד לואיס, אכן הוא אגדה בתחום - עד לפני כ-5 שנים הוא היה נוהג להגיע מידי שנה לארץ לתת הרצאות אורח בחוג למזה"ת באוניברסיטת תל אביב וזה למרות העובדה שהאיש עבר אז את גיל התשעים! האולם תמיד היה מלא עד אפס מקום, אנשים ישבו על המדרגות כדי לשמוע את דבריו, אינני יודע אם הוא ממשיך במסורת זו. איש מרשים מאוד ומעניין ואכן הרויח ביושר את מקומו בפנתיאון של חוקרי המזה"ת. באשר ליריבו האינטלקטואלי, אדוארד סעיד, אני יכול רק לומר שאני מסכים עם חלק מדבריו על נושא גישת המערב אל המזרח או לשיטתו "האוריאנטליזם" גם אם לא עם רוח דיעותיו השוגות לעיתים בהזיות שלדעתי אין להם מקום בעולם האקדמאי או בכלל... |
|
tuvia
(לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
שלום יעל ותודה על. הלייק.
בקשר להערותיך.
אכן יש קירבה רבה בין תחום המזרחנות ללימודי המזרח התיכון. ההבחנה שאת עשית אולי נכונה, בעיני ההבדל נמדד יותר בתחומים שבהם עושקים שתי הקטגוריות, ניראה לי שמזרחנות עוסקת יותר בפן התרבותי וכוללת את דת האיסלאם, את התפתחות הדת ואת ההשפעה שהיתה לה ושיש לה על תחומי החיים העיקריים כולל הפוליטיקה, המשטר המדיני, היחסים עם הדתות האחרות וכו׳ יש הקוראים לענף הזה ההיסטוריה של דת האיסלאם. למודי המזרח התיכון לדעתי עוסקים פחות בדת ויותר בפוליטיקה , קודם כל של הדת,( כמו שאמרתי האיסלאם היא דת פוליטית), ולאחר מכן בכל הנושאים המדיניים שמקיפים אותה: משטר פוליטי, כלכלה, סוציולוגיה, יחסים בין המדינות במרחב ובינן לבין המדינות מחוץ לו , יחסים עם המעצמות וכו׳ הייתי גם מכניס למרחב ארצות כגון טורקיה, איראן, אפגניסטאן, אזור הקוקאז .ואולי אפילו את פקיסטאן עם הקירבה שלה לאיסלאם הקיצוני. בקשר למהות הדתית של הדת האיסלאם היא דת טוטלית. היא אוחזת במאמין מרגע לידתו ועד הליכתו בדרך אבותיו, האסלאם הוא דת פוליטית מכוון. שלא תתכן למוסלם קיום מחוץ למסגרת המוסלמית הדתית והחילונית. כאשר המוסלם ניקרא להתפלל חמש פעמים ביום הוא חייב לעשות זאת כפי שהיהודי המאמין צריך להתפלל שלוש פעמים ביום. הדת המוסלמית התפתחה לעיסוק בנושאים פוליטיים כאשר הסונה הופכת להיות מכשיר שעל פיו צריך המוסלם לחיות באשר הוא דתי או לא דתי, מכוון שחוק המדינה אימץ את השריעה , והשלטון הוא הנציג הבכיר של השריעה, עם מועצת השריעה, כך שהשילטון המדיני שוב איננו חילוני, אלא חלק אינטגרלי משלטון האיסלאם על מאמיניו. וכך התחלפו היוצרות, ארופה השתחררה משלטון הכנסיה בזמן שארצות האיסלאם שוקעות יותר ויותר בחושך הדתי שמקדם האיסלאם הפוליטי. טוביה |
|
יעל 93'
(לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
טוביה, תודה רבה על סקירה בהירה ומסקרנת.
תולדות האיסלאם והתפתחותו במהלך ההיסטוריה מאוד מעניינות אותי. לצערי טעמתי מעט מאוד מהן, הן סיפרותית והן היסטורית. נשמע שמהספר הזה יהיה כדאי לי להתחיל. עוד מספר נקודות: (1) בעוונותיי לא ידעתי שהרעיון לסווג דתות מסויימות כפוליטיות רווח כל-כך בקרב היסטוריונים. יפה מאוד בעיני ההבחנה הדקה שלך בין מעלותיה של הפוליטיקה (כמו התפתחות מרשימה במתמטיקה) לבין מגרעותיה (כגון ההרס והחורבן בעייני פנים וחוץ-תרבותיים), כאשר היא תבחין מובהק בדת כלשהי. (2) למראית עין אתה צודק לגמרי. ההיסטוריה של המזרח התיכון ומזרחנות - אלו שני תחומים הנושקים זה לזה, גם במצלול וגם בנושאי המחקר. ראה, איני סטודנטית, לא באופן כללי ולא באף אחד מהתחומים האמורים לעיל. לפיכך איני בקיאה בדקויות השונות בתוך המערכת האקדמאית, ואף ייתכן שאשגה בדבריי הבאים. עם-זאת, אני משערת שקיים הבדל ביניהם. "מזרח התיכון" מתייחס בשמו קודם-כל למרחב גיאוגרפי ולכל הנובע מכך - ואילו "מזרחנות" שמה דגש רב על לימוד תרבויות המזרח השונות, יותר מאשר התחום הראשון. כמו כן, ברוב האוניברסיטאות בארץ ישנן תוכניות לימוד עשירות למדי, המכילות קורסים מכאן וגם מכאן. לדעתי זה דווקא כן בסדר שיהיו כותרות נפרדות לשני נושאים שמקורם מתחום רחב יותר (ע"ע מחשבת ישראל עם חקר מקרא ועם חינוך יהודי, וכו'). (3) אם ההיבט הספרותי על האיסלאם בכלל ועל הפלסטינים בפרט מעניין אותך, אמליץ לך בחום על ספרו של שמעון בלס, "הספרות הערבית בצל המלחמה". מעיון ראשוני בלבד ומתוך אהבה גדולה לסדרת "אָפקים" מבוססת הצעתי זו. עוד עליי לגלותו בכוחות עצמי :*)
|
|
tuvia
(לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
חברים, רב תודות ללייקים שלכם
אכן ספר שהיה לאבן פינה בספרות המזרחנות.
ספר חובה לכל החובבים מטען של ידע בתרבות וההיסטוריה הערבית. |
|
חמדת
(לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
כרגיל -אהבתי.
|
|
אנקה
(לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
יופי של ניתוח טוביה.
|
|
שין שין
(לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
ביקורת עניינית וקולעת.
|
19 הקוראים שאהבו את הביקורת