ביקורת ספרותית על מלך היהודים - רומקובסקי מאת סטיב סם-סנדברג
ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שבת, 13 באוקטובר, 2012
ע"י tuvia


ברחוב מקביל לשלי ליד תחנת הרכבת השכונתית גר בבית גדול ויפה הסופר מרטין גריי.
זוכרים את הספר בשם כל בני ביתי? האיש הזה שעבר שיבעת מדורי הגהנום, שאיבד פעמיים את כל משפחתו והתחיל שוב מאפס, הוא כמעט שכן שלי.
כל פעם שאני עובר ליד ביתו בדרכי לתחנת הרכבת, אני ניזכר בפרק על בריחתו מטרבלינקה, אחד הבודדים שהצליחו לצאת בחיים מהגהנום ולחזור לגיטו וורשה מגיא צלמוות.
כשאני בודק את תפקיד היודנרייטים בגטאות השונים, אינני יכול שלא לחשוב על מרטין גר ועל עוצמות הנפש של האיש הזה, ולהעמיד מולו אדם כמו רומקובסקי, זה בושה ליצור שקורא לעצמו בן אדם, בן אנוש, בן חוה, וכך הלאה, שמות שבאים להגדיר את הייצור האנושי, שאולי שכלית הוא הכי
מתוחכם, אבל על פי אופיו יכול להגיע לבהמתיות , שזה בושה לקרוא לבהמה בכינוי מעיין זה.
אני לא מתכונן להגיב לנאום שבו דרש מיהודי הגיטו להפרד מילדיהם ולשלוח אותם למותם, שבשלב זה כבר כל יושבי הגיטו ידעו שגירוש פרושו מוות.
אני רוצה לדבר על רומקובסקי, סוטה המין שהכל פחדו ממנו והוא עשה כרצונו בכל אדם יהודי שחי בגיטו לודז׳.
לפני גירוש ילדי בית היתומים עבר רומקובסקי ובחר לעצמו ילד אחד, אותו אימץ כביכול לבן, אך השתמש בו כאובייקט מיני, כשק חבטות, כיצור לשפוך עליו את זעמו בשעות רוגז או להאביס אותו במזון משופרו דה שופרה, כשהוא נשא חן בעיניו.
ועל כך אני שואל הכיצד?
כיצד הסכים מנהל בית היתומים להעניק לרומקובסקי פרס בתור ילד שאותו יכול לאנוס , שבו יכול היה לענותו, מבלי שאיש הביע התנגדות?
האם כל יושבי הגיטו הפכו לאומרי הן?
רומקובסקי היה ידוע בסטיותיו המיניות ולא פעם היה בוחר לעצמו
נערה או נער להתעלל בהם מינית, מבלי שאיש פצה את פיו.
רומקובסקי הגיע לבהמתיות שאף ראש יודנהארט לא הגיע לדרגתו.
לא ידועים בבירור הצ׳ופרים שהעניקו לו הנאצים, ידוע על כרכרה יפה וסוס,
ומזון ללא גבול, אולי גם הבטחות שיצא חי מהגהנום,
אך בתור אדם רציונלי ( הוא היה כזה למרות סטיותיו), והלקחים החוזרים והישנים
של הבטחות גרמניות שלא קויימו, כיצד הוא נכנס לספירלה - סחרור, של הבטחה, ואי עמידה
גרמנית, ואקציה, לאחריה עוד הבטחות ושוב אקציה, וכך האיש הלך והפך להיות שותף פעיל
ברצח בני עמו.
נושא היודנרייטים הוא נושא כאוב ביותר מכמה סיבות:
א) מחקר היסטורי מוכיח, שללא שיתוף הפעולה של היודנרייטים , הגרמנים לא היו מצליחים לגרש את היהודים מהגטו באותה קלות שבה עשו זאת.ובכך היו משתבשות תוכניות האוייב.
ב) שיתוף הפעולה היהודי בגטאות, כמו הקפואים במחנות גרם להחלת האחריות על ההשמדה גם על היהודים עצמם, ובכך אולי הקלו היהודים על משא האחריות של הגרמנים.
ג) בכל שלב משלבי ההוצאה לפועל של הפיתרון הסופי , שיתפו הגרמנים אנשים בעלי אחריות יהודים,ללא כל התנגדות ניסיון חבלה במכונת הגירוש וההשמדה , היהודים שיתפו פעולה עם הצורר, והקלו עליו לבצע את זממו. שאלה תמימה כיצד זה קרה? למה שיתפו יהודים פעולה בדרגה כזאת למרות שידעו את התוצאות הסופיות? האם זה היה כדאי עבור מנת מזון נוספת, בגדים יותר יפים , והבטחות שוא?
ד) האם שיתוף שכזה קרה גם בשואות אחרות? של עמים אחרים?
שאלות למחשבה מעמיקה.
ספר טוב, ומעורר מחשבות על אופי האדם במצבי קץ.
מומלץ ביותר.
טוביה. 
28 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
tuvia (לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
תודה יוהנס, שבת שלום. טוביה
יוהנס1 (לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
ביקורת חזקה לספר חזק. כל מילה נוספת מיותרת.
tuvia (לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
אכן גוטי, מסכים עם הקביעה הזאת היסטורית , היהודים נרדפו בכל מקום שבו חיו.
יהודי ספרד ובכלל היהודים בארצות הנוצרים סבלו מרדיפות אני חושב מהרגע שהדת הנוצרית הפכה לדת מדינה עוד באימפריה הרומית.
יהודי ספרד גורשו ממנה וסבלו לא פחות מיהודי אנגליה, וארצות מערביות אחרות שגירשו יום אחד את הקהילות היהודיות שלהן לאחר שבזזו את רכושם. הנאצים פשוט הביאו את הרדיפות לדרגת שלימות, הטיפול שלהם הנושא נועד לפתור את הבעיה היהודית לתמיד. אם הנאצים היו מנצחים במלחמה הם היו הורסים את היהדות עד היסוד, ואולי אפילו את יהדות אמריקה. האופי היהודי שנקבע באלפיים שנות רדיפה בכלל לא צריך להפתיע שהרי עד לעליית הנאציזם בגרמניה, רדיפת היהודים לא הפכה להשמדה טוטלית. היהודים הצליחו למצוא תמיד הצלה לנפשותיהם, בדרך זו או אחרת, אבל כשחוטבים עצים תמיד נופלים שבבים, אבל תמיד היו יהודים ששרדו והם היו הרב. מחיר ההישרדות היה מצד אחד התכנסות בתוכם עצמם ( בקהילותיהם), ומצד שני פיתוח של אופי שבעזרתו הם הצליחו להשרד. ולפעמים היה לאופי הזה ביטויים לא נחמדים, מה אפשר לעשות, כשרוצים לשרוד לא ניתן להיות נחמדים.
גוטי (לפני 12 שנים ו-11 חודשים)
טוביה, שאלת את שאלת מליון הדולאר! מדוע שיתפו פעולה? לא נוכל לעולם להבין ולו לשניה את גודל האימה, החרדה והטירוף שסבב את אותם שנכחו בשואה. (ושלא נדע, כמובן) אבל אני חושבת ששאלתך על אף חשיבותה, היא בגדר שאלה רטורית. כלומר, שאלה ללא תשובה. אם תחקור את אופיו של היהודי בגולה אולי זה יתן לך כיוון להבין את רמת כניעותו הבלתי תאמן של היהודי האירופאי של אותה תקופה. יש לזכור את מאות שנות הרדיפה שהובילו אותו לכך.
tuvia (לפני 13 שנים)
ושוב תודה לכל המלייקים, פניולה, אינני יודע אם מרטין גריי עדיין חי. כשאני עובר שם הבית ניראה תמיד בתרדמה מוחלטת.
לג׳נין, את מעוררת שאלות חשובות, בקשר לנסיעות למחנות של בני נוער.
אישית אני נגד, אבל לא מהסיבה שאת נוקבת בה.
אני נגד זה שהפולנים הארורים יעשו קופה על היהודים המתים, ועל גבם של היהודים החיים, ושרבים מבם צאצאים של הקורבנות של אותו עם שיצחק שמיר אמר עליהם שהם יונקים את האנטישמית עם חלב אימם.
בקשר לטענה שלךלמה מדינת ישראל הצעירה העדיפה להדגיש את נושא הגבורה- אני מסכים איתך שהיה צורך לייצור מיתוסים של גבורה,
ולפעמים יש מאיין.
בקיצור נושא קשה וכואב כנראה לעוד הרבה שנים.
טוביה
ג'ניה (לפני 13 שנים)
ביקורת, דיון וספר מסקרנים הנושא העלה אצלי כמה שאלות:
שאלה בהקשר למה ששין-שין כתבה על העובדה שהנושא של משתפי הפעולה שלא נלמד בבי"ס. אני חוששת שנושא המשתפים ובייחוד על כך ההסתעפות של האכזריות שלהם קשה מדי לעיקול המתבגרים. בייחוד בהתחשב שהלוואי והיו יכולים לפחות להתגבר על משלחות לפולין שיכבדו את ביקורם שם ( אני מדברת על התנהגויות של נוער שצפות לפעמים אחרי משלחות לפולין). אולי יישמע כזלזול - אבל אני חושבת שהנוער בממוצע ממש לא מספיק מפותח בימינו בשביל לנסות לחשוף אותם למידע כה מורכב מסוג זה. על אחד כמה וכמה שאם לא היהודים ההשמדה הייתה בסדרי גודל אחרים לגמרי או לא הייתה מצליחה כלל..
והשאלה השניה היא מסורבלת יותר. וזוהי גם שאלת הפקפוק בדמוקטריה וחופש בכלל. האם למדינה צעירה שרק קמה לא היה אכן בריא יותר לא לחשוף במלוא נוראיותו את נושא המשתפים? האם מיתוסים לפחות בשלבים מסויימים של הישרדות של מדינה לא מגבשים את העם? האם אם נתרכז יותר בנושא הגבורה של העם ( כמה שאפשר, מרד גטו וורשה, או כל סיפור אחר שמספר על כך שהיהודים השתדלו להיות גיבורים כמה שאפשר ) לא מעודד את העם בממוצע להיות מלוכד יותר, את הנוער לגדול עם מוטיבציה של להיות אמיצים יותר לכשיתגייסו.. ועוד ועוד. אני לרגע לא מפקפקת בכך שכדאי לפרסם היום ספרים שדנים בכל זה, ושאנשים שמספיק בוגרים בשביל לדעת להיחשף לכל גווני האינפורמציה ולדאוג לעצמם שהם מקבלים את המידע הכמה שיותר רחב ואובייקטיבי בעקבות מקורות רבים וקריאה מגוונת - לאנשים אלה בהחלט חשוב ורצוי ביותר לחקור גם נושאים אלה. אך האם זה נכון באופן כללי לאדם הממוצע? חוץ מעוד פילוג בעם ועוד פקפוק על האופי של האדם היהודי האם זה יתרום הרבה ? אין ספק שהשאלה מוזרה ומפקפקת בשורש הדמוקרטיה עצמו.. חשוב גם לציין שאני מדברת יותר על תקופות של לפני כמה עשרות שנים ולא של עכשיו. עכשיו גם רואים שהנושא צף הרבה יותר בספרים ובכלל.
בהקשר לדעתי על המשתפים - אולי בגלל שטרם התבגרתי מספיק - אני לא חושבת שאפשר לסלוח להם. אין ספק שזה מצב הרבה יותר קיצוני מכל מצב אחר - אבל החיים כל הזמן מעמידים אותנו מול בחירות כאלה או אחרות אם להישאר בן-אדם או לא. ואני כן חושבת שאדם מוסרי היה צריך לבחור במוות, בטח לא לנפח את שיתוף הפעולה שלו ביצירתיות משלו בהתאכזרות לבני עמו - שלא לדבר שאפילו בכלל לאדם שלידו.
חני (לפני 13 שנים)
אין לי את המשקפיים המתאימים,הנכונים כדי לשפוט את האנשים שחיו בגיהנום בעודם בחיים. אם לא היה לנו רע אז גם לא היינו מכירים את הטוב! ביקורת מעוררת חשיבה בהחלט.
tuvia (לפני 13 שנים)
ושוב פעם אני מבקש להודות לכל המלייקים ולכל המעורבים בשיחה יוצאת מגדר הרגיל על נושא כואב
ומטריד זה.
תודה ושלא יידע צער שכזה לעולם!
טוביה
tuvia (לפני 13 שנים)
בלו, אדם אמיץ היה סבך!
בלו-בלו (לפני 13 שנים)
ביקורת מרגשת. סבא שלי היה ממנהיגי הקהילה היהודית בקובנו. הוא התבקש, עם הכיבוש הנאצי, לשתף פעולה ולעמוד בראש הגטו. הוא סרב. סרב ושילם בחיו. הוא נרצח באקציה הראשונה. זה שקיבל עליו את התפקיד במקום סבי נרצח גם הוא, אבל רק בסוף המלחמה. אני מקווה שאם הייתי במקום סבי היה לי את האומץ לנהוג כמותו.
panyola (לפני 13 שנים)
אני מאמינה שבכל שואה בכל זמן ובכל מקום תמיד יימצאו
משתפי הפעולה עם האוייב. בכל מקום ישנם אנשים
שפלים שימכרו את אימם עבור חופן דולרים,
מה גם שהפחד מהמוות והתקווה להנצל יכולים
להוציא מבני האדם את הרע והשפל ביותר שבתוכם.
ביקורת נפלאה שנותנת הרבה חומר למחשבה ורצון
לקרוא בספר הזה.
האם מרטין גריי עוד חי?
tuvia (לפני 13 שנים)
לגילי, קודם כל תודה על הלייק בקשר לנושא המיתוסים של השואה.
קודם כל, זה נושא מאוד כאוב, אנשים בנו לעצמם מיתוסים בגלל מספר סיבות 1) כדי לנסות ולהקל על רגשות האשמה על כך שהם שרדו ואחרים
נכחדו. הרבה מאוד מהם חשים בושה על כך שנטשו את משפחתם , או שהם שרדו ומשפחתם הושמדה.
2) מיתוסים נוצרו על ידי השילטוןבמדינת ישראל כדי להראות שהיהודים לא ניספו בשואה ללא תגובה ״ כצאן לטבח״, אלא הם התנגדו בכל האמצעים שעמדו לרשותם.
3) חלק מהמיתוס הציוני בא להראות שיהודים צעירים שזכו לחינוך סוציאליסטי ציוני היו אלה שהובילו את המרד , כדי להגדיל את המיתוס הציוני- סוציאליסטי ( בעיקר השומר הצעיר, ואחדות העבודה- דרור).
4) רב המיתוסים נועדו לכסות על בושה, או התנהגות מביישת של ההנהגה- במיוחד הציונים שמנהיגיהם ( של כל המפלגות), והשליחים ברחו מאירופה וחזרו לארץ ישראל ובכך נטשו את צאן מרעיתם בלי הנהגה ובלי הכוונה.
5) מיתוסים נועדו גם לכסות על שיתוף הפעולה של חלק מהיהודים עם הנאצים במיוחד בהונגריה- שיתוף הפעולה של קאסטנר עם אייכמן.
המיתוס היה שהוא הציל כמה מאות יהודים, אבל הוא מתעלם מכך שהוא ממכר את הקהילה שלו שמנתה הרבה רבבות אלפים .קסטנר היה ציוני ממפלגתו של בן גוריון ולכן הוא זכה להגנתו.
הנושא הוא גדול ואפשר לכתוב עליו ספרים ( שאולי כבר ניכתבו, ועוד ייכתבו), בתור תשובה היא מספקת.
קורות חייהם והשרדותם של בודדים וקבוצות, איננו מיתוס וגם לא התייחסתי אליהם בתור שכאלה.
טוביה
אפרתי (לפני 13 שנים)
אמי כן מדברת על זה כל הזמן אבל אני כבר עייפה. בעורקים שלי השואה זורמת כל הזמן. לכן אני משתדלת לא לדבר.
tuvia (לפני 13 שנים)
אפרתי, אני מבין את אימך .
יש הרבה אנשים שלא יכולים לחזור לחוויות שחוו בזמן השואה.
סליחה על החדירה לפרטיות.
טוביה
tuvia (לפני 13 שנים)
חמדת, זה לא שאלה נכונה מצדיק או לא, יש פה עינין של מצב אובייקטיבי, אני מתאר לעצמי שהיה מספר מוגבל של מקומות במוסד שלו. מכוון שזה היה מוסד פרטי ולא ציבורי, הוא יכול היה לקבוע את מספר התלמידים במוסד ואת הקרטריונים לקבלתם. אין לי טענות לקורצ׳אק. הוא היה מחנך דגול וחבל שהוא כמו כל כל יתר היהודים חוסלו על ידי המשחית הנאצי.
טוביה
אפרתי (לפני 13 שנים)
טוביה, אני משתדלת לא לדבר איתה על זה, מפני שהיא חיה את השואה כמעט כל יום ואני שומעת כמובן כל יום וקשה לי מאוד. לכן, אם אני לא חייבת אני לא מעוררת נושאים שלא הועלו. לכן גם לא אשאל אותה על זה.
חמדת (לפני 13 שנים)
טוביה -נו.. אז אתה מצדיק זאת? כנראה בכל מה שקשור לשואה ישנם דברים ש אינםיכולים להישפט לטוב או לרע ,אלא לראותם כאנושיים,ואני כרגע מדברת על קורצ'ק .
tuvia (לפני 13 שנים)
ראשית, הרבה תודות לכל המלייקים לחמדת, בית היתומים של קורצ׳ק היה מוסד איכותי, מן מקום כזה ששמור לאנשים מיוחדים, בגלל שמו שעבר וחצה גבולות, היה למקום שלו פרסטיז׳ה שאפילו הגרמנים ימח שמם , הביעו כבוד והערכה לאדם ולבית היתומים שלו.
אפרתי, האם יש לאימך זכרונות מהתקופה שאת יכולה לשתף אותנו בהם?
האם אימך קראה את הספר הזה או אחר בנוגע לאיש הזה?
הבנתי שנכתבו מספר ספרים על רומקובסקי , המשותף לכולם שהם מתייחסים לאדם הזה כייצור מתועב, האם אימך הכירה אותו?
לצערינו הגדול הוא לא היחידי בגטו, והיו מספר יהודים משתפ״ים שהקלו על עבודת החיסול של הגרמנים. שמסופר עליהם בספר.
אני רוצה לחזור ולהגיד שזהו רומן שמבוסס על הביוגרפיה של הגיטו שנכתבה על ידי המזכירות של רומקובסקי, לכן יש להניח שהדברים היו
אף גרועים עוד יותר מכפי שהמחבר מספר בסיפרו.
טוביה
חמדת (לפני 13 שנים)
לצערי -אני רוצה לנפץ עוד עובדה ,כשקורצ'ק ניהל את בית היתומים שלן בתקופת שלטון הנאצים. הוא לא קיבל כל יתום "פור גרנטט",אלא עשה הבחנה האם אותו יתום "מתאים "לרוח ואופי המוסד ,יתומים שהיו מן הסתם בריונים קטנים וכדו' לא התקבלו . את העובדה הזאת קראתי מתוך ספר -" הילד הוא אדם: הגותו החינוכית של יאנוש קורצ'אק,"- מאת מרק סילברמן, מכון מופ"ת, 2012.
אפרתי (לפני 13 שנים)
ביקורת מעניינת מאוד. אמי הייתה ילדה בגטו לודז' ונשלחה לבית היתומים במרישין (שייך לגטו), כששלחו את כל הילדים לא היה מקום במשאיות והיא ועוד כמה ילדים ניצלו. אמי אומצה על ידי משפחה בגטו, שמעמדה היה גבוה יחסית (לא יודנראט חס וחלילה) וכך ניצלה. על רומקובסקי היא יודעת, אבל מעניין אם היא יודעת על הסיפור שהצגת.
חמדת (לפני 13 שנים)
טוביה -ראשית ביקורת מעניינת ,הפתעת אותי בעובדה שרומקובסקי היה פדופיל ,את כל שאר העובדות והסיפורים אני מכירה פחות או יותר .מלימודי השואה באונ' וגם מידע אישי שקראתי -לא כל היודרנטים היו מקשה אחת .ואיני באה לסנגר על אף אחד ,כי הנושא כאוב ומעל אפשרותנו להכיל ברציונל או ברגש את התופעה הזאת ,אבל רומקובסקי היה הגרוע והנתעב שמכולם . הספר מחכה לי לקריאה .
נתי ק. (לפני 13 שנים)
תודה על הביקורת, טוביה. קראתי בשקיקה את הביקורת וגם את התגובות. אין לי הרבה מה להוסיף, חוץ מזה שהביקורות שלך מולידות כמעט תמיד דיונים מעניינים מאוד.
קוראת (לפני 13 שנים)
לטוביה למה מיתוסים? סבלו של מרטין גריי הוא מיתוס? אישית, אני מעדיפה לקרוא אוטוביוגרפיות של הניצולים מאשר ביוגרפיות של נאצים או משתפי פעולה. לא אלה ולא אלה מיתוסים. יש גם דברים בתחום האפור. קח לדוגמה את יואל פלגי שצנח מהארץ בנסיון להציל יהודים הונגרים וששנא את קסטנר על שיתוף הפעולה ולאחר שנים שינה את דעתו עליו.
שין שין (לפני 13 שנים)
הכול נכון, רק שלא מלמדלים על כך בבתי הספר ולילדים אין מושג. יש לי תחושה לפעמים שעדיין רב הנסתר על הנגלה בנושא הקשה והנוראי הזה.
tuvia (לפני 13 שנים)
שין שין,ואנקה, תודה רבה על הלייקים.
תרשו לי להצתרף לדיון.
ההצלחה של אייכמן לארגן את השמדת יהודי הונגריה הייתה גם
בזכות שיתוף הפעולה המרשים של ההונגרים עם הגרמנים.
קראתי ( באיזה שהוא מקום, שסך כל מספר הגרמנים שבצעו את הפיתרון הסופי בהונגריה היו 30 איש), ההונגרים סיפקו את כוח האדם, את הרכבות עד הגבול הפולני, את המזון כשזה ניתן, וכו׳
היהודים שילמו על הכרטיס הנסיעה ברכבת+ המזון וההוצאות הנילוות.
לפני שהתחילו השילוחים, יהודי בודהפסט שילמו כופר נפש של מיליונים כולל כמה עשרות קילו של זהב.
הגרמנים הפשיטו את היהודים מרכושם ולאחר מכן לקחו גם את חייהם.
שיתוף הפעולה של היודנרייט בבודפשט היה פשוט בושה וחרפה,
כמו שכתבת אייכמן מאוד התפעל מזה!
אנקה (לפני 13 שנים)
לשין שין, ברור שהיו משתפי פעולה ונחמדים בהונגריה. אחרת הנאצים לא היו מצליחים להשמיד תוך תקופה של 10 חודשים (מרץ 44-ינואר45) 90% מ700,000 יהודי הונגריה שלפני המלחמה.
יעיל ומשתף פעולה זה טוב לצוררים.
שין שין (לפני 13 שנים)
בספרה "הבנאליות של הרוע" חנה ארנט מתייחסת לנושא שיתוף הפעולה היהודי אייכמן בעצמו ציין פעמים רבות עד כמה מנהיגי היהודים בהונגריה היו "אדיבים ומשתפי פעולה", ממש נחמדים, הוא פשוט נהנה לעבןד איתם!
גם לדבריה היקף שיתוף הפעולה הגדיל בצורה משמעותית את היקף ההשמדה, והיא גם מציגה נתונים מספריים.
חבל שנושא זה מושתק ולא נלמד.
בן אסתר (לפני 13 שנים)
מסתבר שדעותינו דומות אך לא בכל איני בטוח שבתחילה עלה בדעתם לאן יתגלגלו הדברים. כאשר כבר ברור היה מה באמת קורה, פעלו רובם בדרך כלל בדרך ובמחשבה שעל פיה קטיעת איבר תציל את שאר הגוף. אם יוותרו על חלק מקהלם, (בעיקר החלשים וחסרי הישע), יצילו את השאר. מסתבר כמובן ששגו. ככל הזכור לי רובם ככולם של ראשי היודנראט הואשמו על ידי בני הקהילות שלהם בשיתוף פעולה עם הגרמנים.
tuvia (לפני 13 שנים)
אריה, אני מסכים איתך! היו דרכים שנות שבהם התנהגו מנהיגי הקהילות.
אבל לא שמעתי על מקרה אחד שבו מנהיגי הקהילה ציוו להשמיד את מסמכי הקהילה! אולי זה קרה , אבל אני לא שמעתי על כך.
למי שחי בקהילות בערים פקודת הגרמנים להתרכז בגיטו היתה הרסנית
מספיק שהיהודים היו מקבלים הנחיות שלא למלא את פקודות הגרמנים, לפזר את המשפחות בעיר או מחוץ לה וכל דרך אחרת למילוט. אני לא יודע עם על תעודות הזהות היה מצויין J הידוע, אבל בטוח שפיזור האוכלוסיה היה מקשה מאוד על הגרמנים לבצע את הפתרון הסופי.
ואני מאמין שבכל שלב היו דרכים לשבש את ביצוע ההוראות למרות שהגרמנים היו מאוד מסודרים.
דרך אגב ידעת שIBM שיתפו פעולה עם הממשל הנאצי והגסטפו בכל הנוגע למרכוז השילטון והשליטה בו בגרמניה?
בן אסתר (לפני 13 שנים)
תיקון - צאן ולא צון. עימכם הסליחה
tuvia (לפני 13 שנים)
תודה אנקה על ההסבר הנכון והמדוייק.
אני הייתי מרחיק לכת עוד יותר.
השואה כמו שהגרמנים אמרגנו אותה , לא הייתה יוצאת לפועל בהצלחה כל כך גדולה ללא שיתוף הפעולה של היהודים עצמם.
כמו שכתבתי תפקיד היודנרייטים היה מרכזי בהצלחה הזאת.
מספיק שראשי הקהילות היו משמידים את הניירות עם רשימות שכללו את השמות והמגורים שכך הנאצים היו נתקלים במחסומים שהיו מונעים את ההצלחה הגרמנית. מעשי התנגדות פסיביים שלא היו מעמידים בסכנה איש אבל היו מונעים מידע חיוני מהגרמנים.
ברגע שיש בוגד אחד זה מספיק כדי ללכוד קהילה שלמה!
כנ״ל לגבי המשתפ״ים בכל השלבים. בכל מקום היה מספיק שיהודים ישימו מקלות בגלגלי ההשמדה, וזאת הגבורה האמיתית.
מרד גטו וורשה זה יפה וזה מוסיף כבוד, אבל זה לא הציל יהודי אחד מגרוש לטרבלינקה.
חייבים ללמוד ולהרחיב את הידע כדי לילמוד לקחים וכדי להסיק מסקנות .
לסגור את העיניים, ולדון במיתוסים שקריים זה לא עוזר לאף אחד.
טוביה
בן אסתר (לפני 13 שנים)
שפל המדרגה היודענראטים הוקמו ראשית כל כדי לייצג את הקהילות היהודיות ולנהל אותן אל מול משטר הכיבוש הגרמני. רכזו את היהודים להצטופף כעדרי צון בגיטאות ושמו עליהם כלבי שמירה. בין חברי היודענראט היו מי שפעלו ככלבי השמירה של שולחיהם והיו גם מי שעשו את עבודתם נאמנה כלפי היהודים ופעלו כדי להקל ולהציל יהודים רבים ככל האפשר. היו שראו את תפקידם כה חיוני להצלת קהילתם עד כי הפכו למשתפי פעולה בנימוק (או תירוץ) שבכך הם מצילים את המרב. והיו אחרים שהצדיקו את הסיוע שנתנו לגרמנים בכך שלכאורה לא הייתה בידם דרך להימנע מכך וכי הם חששו לחייהם.
קשה לשפוט את האנשים הללו מבלי לחוות את שחוו. כל שנשאר לקוות
שגם לא יימצאו כאלה שיוכלו לשפוט זאת מתוך ניסיונם בכל זמן שהוא בעתיד, ולקוות כמאמר חכמים: ולמלשינים בל תהיה תקווה.
אנקה (לפני 13 שנים)
לגילי, עכשו 6.5 עשורים לאחר השואה ולמען דורות הבאים שלומדים על השואה רק מספרים ותיעוד, חשוב לכתוב גם על מפלצות כאלו מתוך העם היהודי שקמו לנו. לפעמים עדיף לחיות עם האמת הכואבת המוטחת בפנים שגם לנו היו "עוזרים" לנאצים אם בגטו או במחנות ההשמדה שבהחלט הקלו על עבודתם של הרוצחים. הם עשו זאת בין אם למען טובות הנאה אישיות או בגלל שהאמינו שזה ישאיר אותם בחיים. היו גם מוסרים מלשינים שתפקידם היה ללכת ולהלשין לשלטונות ולנאצים על יהודים במחבוא או על יהודים בכלל. הם זכו ל"צ'ופרים". כן היו גם כאלו.
קוראת (לפני 13 שנים)
הי טוביה אני קוראת יחסית הרבה ספרים על תקופת השואה וברור שקראתי את ספרו של מרטין גריי. אני קוראת ספרים אוטוביוגרפיים על הגבורה הלא תיאמן של היהודים במצבים שלא יתוארו. לכן אני תוהה למה לקרוא את רומקובסקי? במה זה יעשיר או יחכים אותי? בשביל מה זה נכתב?זה לא מזוכיזם לקרוא ספר על מפלצת?
tuvia (לפני 13 שנים)
נייט, קודם תודה על הלייק. שנית, אני מסכים איתך בקשר לשני הנושאים.
זאת הסיבה שכתבתי שמדינת ישראל החמיצה את נושא הצדק בעניין הזה. שיתוף פעולה עם האוייב, בזמן מלחמה , נענש ברב העולם בעונש מוות! בשם זה הוצאו להורג המשתפ״ים עם הנאצים בצרפת, בהולנד, ובארצות אחרות ( ואני מדבר על דמוקרטיות כמו ישראל) בישראל לא הוצא להורג על סעיף זה למרות המצב המיוחד שהתקיים בזמן השואה.
דבר כזה אסור שיעבור!
גם בנושא הפדופילים, אני תמיד חשבתי וגם עדיין חושב, שאנשים כאלה צריך לסרס, והם צריכים לשבת בבית סוהר!
אני לאיסלנד במדור מיוחד בגהנום לאחר מותם, צדק צריך להעשות וגם להראות בעודינו בחיים!
טוביה
Sinbad the Sailor (לפני 13 שנים)
ביקורת מעניינת שמעלה שאלות נוקבות, אני עצמי חש בחילה ותיאוב כה עז כאשר אני חושב על הסיטואציה הזו. מה שאומר כעת אולי יכעיס כאן אנשים שיאמרו לי שאין בידי את ההבנה לשפוט, אבל אני מאמין שלפעמים אבל רק לפעמים המוות עדיף מאשר חיים שלמים של ייסורי מצפון וסבל על חלקך בזוועה כזו או אחרת, אני הייתי בוחר במוות עם נפש ומצפון זכים. לגבי הפדופיל, ישנו מדור מיוחד בגיהנום של אלו המנצלים ורוצחים נפשות תמימות לתשוקות מעוותות.
tuvia (לפני 13 שנים)
כרגיל אני רוצה להודות לכל המלייקים. תודה רבה.
עכשו בנוגע לתגובות על הביקורת.מידת חיותו של עם נמדדת גם ואולי
בעיקר במידת הסולידריות הקיימת בין האינדיבידואלים המרכיבים אותו.
עם ישראל בזמן השואה נגע הקצוות הכי קיצוניות של מצבי קץ כאשר כל האידיבידואלים שבו נדונו למוות ללא יכולת עירעור על פסק דין זה.
כאשר במצבי קץ, קמים אנשים, אינדיבידואלים, מקרב העם ומסייעים באופן פעיל בביצוע ההוצאה לפועל , הם הופכים לחלק מהאוייב של העם,
ועל כך נתן דעתו המחוקק בישראל כאשר חוקק החוק לעשיית הדין בנאצים ובעוזריהם. בדרך כלל הקאפואים והיודנראטים נכנסו לקטגוריה
זאת. בכל ההיסטוריה השיפוטית של מדינת ישראל , עד כמה שאני יודע נשפטו שני יהודים על סעיף זה : קסטנר, ועוד יהודי שזוהה כקאפו במחנה ריכוז.
משום מה בשלב מסויים החליטה מדינת ישראל שיש להניח לאנשים אלה שסבלו די והותר...
אני לא חושב שרוב ניצולי השואה הזדהו עם הלך מחשבה זה, והיו בוחרים להעמיד אנשים אלה לדין בכל מקרה.
טוביה.
אנקה (לפני 13 שנים)
ל-yaelhar, כי זה כואב יותר שבן עמך בוגד בך בכל הזוועה האיומה הזאת שהתחוללה שם.
yaelhar (לפני 13 שנים)
ההיסטוריה מלמדת שמושג "משתפי פעולה" קיים בכל סכסוך ותמיד יהיו כאלה שיבגדו בבני עמם בתמורה לטובות הנאה ובעיקר לתקווה. למה שנחשוב שבמקרה שלנו זה יהיה אחרת? ולמה שנופתע אם מתברר שבני עמנו היו גם סוטים, רשעים, מתעללים בחלשים כמו בני עמים אחרים?





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ