ביקורת ספרותית על הפרדס של עקיבא מאת יוכי ברנדס
הביקורת נכתבה ביום רביעי, 19 בספטמבר, 2012
ע"י ליזה


בספרה זה,הפרדס של עקיבא",פותחת לנו המחברת צוהר לתקופת ימי חז"ל,התקופה שבין חורבן הבית לימי מרד בר כוכבא,ודרך הרומן היא מעבירה לנו את המציאות הארץ-ישראלית באותה תקופה: גם אז היו מעמדות: חכמים, עשירים ודלת העם,שהיו ביניהם פערים עצומים,ולעיתים אף איבה,
וגם בין החכמים עצמם,שהיו מורי הדרך הרוחניים לאחר חורבן הבית,שעיקר דאגתם היתה לקרב את התורה ומצוותיה אל העם, היו מחלוקות אינסוף,יצרים,יריבות כוחנית,ממש כמו כל בן אדם רגיל מן היישוב.
ומעל הכל בולטות דמויותיהם של רחל, בת העשיר, המשכילה והיפה, שמורדת באביה ובוחרת לה חתן עני, מבוגר ולא יפה במיוחד,ולוקחת לה כאתגר להופכו לחכם הדור,ובשל כך היא מנודה לחיי עוני ומסכנות, ובן זוגה עקיבא,ש"נדחף" ע"י רחל שמזהה את הפוטנציאל שבו,להתגבר על שנאתו לחכמים, ולהפוך לרב גדול בעצמו, שבמידה לא קטנה היה מבין קובעי המהלכים ההסטוריים של העם היהודי באותה תקופה.
אל העלילה הסיפורית פחות התחברתי,לדעתי היה חסר רגש ועומק בדמויות, אך אין ספק שכמו שחז"ל ראו את החשיבות העצומה לקרב את עם ישראל למסורת בסיפורי האגדה שהיו מספרים בכיכרות העיירות, רומן זה משמש לדעתי דרך לקרב רבים למסורת ישראל ולגיבוריה.ועל כך אני מורידה בפניה את הכובע.
3 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
ליזה (לפני 12 שנים ו-11 חודשים)
סיפור יפה לאלי, תודה על התייחסותך הכנה, אני פשוט ממליצה לך לקרוא את הספר, כולל הנספחים, ואז אולי אפשר להמשיך בשיח על הספר. בברכת שנה טובה וקריאה נעימה.
אלי (לפני 12 שנים ו-11 חודשים)
סיפור יפה ככל הנראה חילוקי הדעות במקומם עומדים
לדעתי, היסטוריה לומדים מהספרות העוסקת בכך
ולא באמצעות רומן. סוג הידע שאדם עשוי לשאוב מלימוד דרך רומן דומה במידה רבה לאדם שיבקש ללמוד פסיכולגיה מרומן פסיכולוגי, או לחלופין יבקש ללמוד משפטים באמצעות רומן משפטי. אולי הוא יקלוט פה ושם מושגים, אך הידיעה שלו תהיה חלקית מקוטעת ואף מקורטעת.
בעניין אגדות חז"ל: המטרה של האגדות אינה ברורה כל צרכה, ודעות שונות יש בעניין. יש שראו באגדות רעיונות פילוסופיים עמוקים ויש שמצאו בהם רעיונות האחוזים וקשורים בעולמות נסתרים. ויש שראו בכך חלק מדרכי השיג והשיח שנהג אז. על כן קשה לגזור מהעובדה שחז"ל השתמשו באגדות ראיה לכך שהם בחרו לקרב רבים למסורת. אגב, בזמן חז"ל עוד לא היה חילון וכולם היו שומרי מצוות, כך שהמגמה שהם ביקשו לקרב אנשים למסורת טעונה בדיקה ובחינה.
בכל אופן תודה לך על ההתייחסות העניינית
ליזה (לפני 12 שנים ו-11 חודשים)
סיפור או הסטוריה אני כאן חולקת על דעתך, כי המחברת עצמה מעידה בנספח שמובא בספר כי קדמו לכתיבת הספר תחקירים התייעצות עם מיטב המומחים להסטוריה רומית,ספרות חז"ל,לתקופת המשנה והתלמוד, פרופסורים ורבנים ידועי שם,כך שהרומן נשען ברובו על מקורות ידועים ובדוקים,ומה שהיא עשתה לדעתי זה לאגד את המקורות לסיפור רומן לפי ראייתה האישית,אז נכון שזה לא מסמך הסטורי,אך מבוסס על אירועים הסטוריים.
גם חז"ל הפליאו בסיפורי אגדות, וכל זאת כדי לקרב את העם הפשוט למסורת,כי לא כולם יכלו או רצו ללמוד בישיבות,
אלי (לפני 12 שנים ו-11 חודשים)
כוונתי היתה למקם את תרומת הספר במישור הסיפורי ולא ההיסטורי ובוודאי לא ההגותי. זאת מפני הטעם הפשוט שהזאנר של ספרות הרומן אין לו מעמד של ספרות מחקרית, ומטבע הדברים ההתייחסות והפרשנות היא שרירותית ומנותקת מחוליות ההקשר ואף היא פטורה מלתת דין וחשבון לגישות שונות ואף לטקסטים מסויימים של ספרות המקור. ובוודאי שספרות הרומן לא מתיימרת גם לבחון את הגירסאות והנוסחאות של אותם מקורות המשמשים להם כר לעליללת הרומן. אני כותב את הדברים לא כהגנה על חז"ל אלא כהגנה על שמירת ההבחנה בין ספרות מחקרית הנכתבת מתוך בחינה של אחראית ורצינית לבין ספרות יפה שאינה מתיימרת לכך. אדרבא חינה ויופיה הוא דווקא מהשילה מעליה את גלימת המחקר השואף מטבעו לעמוד על אמיתת הדברים.
ליזה (לפני 12 שנים ו-11 חודשים)
מחלוקות ומאבקים חן חן על תגובתך המעניינת,אני מסכימה איתך, אם הבנתי נכון,על תפקידם החשוב של חז"ל לשמר את מורשת הדורות ולחוקק תקנות והלכות מוסריות ואנושיות לפי דת ישראל, אך תסכים איתי שחכמי ישראל לא היו מקשה אחת,היו הרבה מחלוקות,מאבקי יוקרה וכוח,עד שהסכימו, או לא הסכימו על נושא מסויים, ויעיד הביטוי "להטות אחר רבים. גם על סיפורו האישי של עקיבא יש מחלוקות, בין היתר בין עקיבא ורחל,והמחברת טווה את הרומן שלה כמובן גם לפי השקפתה האישית,ומי שקורא את הרומן טועם קצת מאותה תקופה הסטורית,שאולי לא הכיר אותה אם לא בא מרקע דתי.
אלי (לפני 12 שנים ו-11 חודשים)
מחלוקות ומאבקי כוחות הם חלק בלתי נפרד מהאנושות
ללא הבדל במעמד האדם.
אישית לא קראתי אלת הספר, אבל במישור העקרוני
קשה לקבוע את היחס לתקופה מסויימת על בסיס של רומן
יש לקחת בחשבון שרומנים מהסוג הזה מבקשים להבליט ולהדגיש דווקא את ההיבט היצרי מעל ההיבט האינלקטואלי והמוסרי, כך שהתמונה אינה מוצגת במלואה.
בכל אופן תודה על ביקורתך הפותחת צוהר רחב לטיבו של הלספר ולדמויות המככבות בו.



3 הקוראים שאהבו את הביקורת




©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ