ספר מעולה

הביקורת נכתבה ביום רביעי, 11 בינואר, 2012
ע"י קוראת הכל
ע"י קוראת הכל
הופתעתי ובגדול. או יותר נכון: רבי משה בן מימון, הרמב"ם: לא מה שחשבתי.
לא שחשבתי... האמת. עד לרגע בו סיימתי ספר זה מעולם לא הטרדתי את עצמי במחשבות לגביו, אבל כחילונית מלידה, רוב הזמן מבלי להקדיש לכך מחשבה יתרה, דווקא לאחרונה הצטיידתי בלא מעט גאווה אתיאסטית רעננה בעקבות קריאת ספריו המופלאים של ריצ'רד דוקינס, "הגן האנוכי" ובמיוחד "יש אלוהים?"
ולכן קניתי את הספר הזה מתוך רצון וסקרנות להכיר את "הצד השני". דוקינס הרי נכנס חזיתית בכל דתות העולם, בטיעונים שאותי לפחות מאוד משכנעים, ולשם האיזון, רציתי לקרוא דעה מנוגדת. לגלות מעט מאותה "חוכמה שביהדות" שכה רבות שמעתי אודותיה, אך מעולם לא זכיתי לפגוש בה. להכיר גם את הצד של אלו המאמינים בכל ליבם באלוהים המשגיח, המקשיב לתפילות, הכל יכול. אלוהים שאיכפת לו שאני אוכלת שניצל ושותה אח"כ כוס קפה...
ציפיתי לוויכוח נוקב ביני לבין הספר, ואני מודה שניגשתי אליו ביהירות-מה, בתחושה שאין מצב שתובנותיו של אדם שחי לפני כמעט 1000 שנה, כשעדיין חשבו שכדור הארץ הוא מרכז היקום, יצליחו להרשים אותי...
לא קשה לתאר מה רבה היתה תדהמתי כשגיליתי שהרמב"ם בכלל לא מתווכח.
אלוהים של הרמב"ם, לפחות על פי מה שאני הבנתי מ"סודותיו של מורה הנבוכים", אינו שונה בהרבה מה"אלוהים" של ריצ'רד דוקינס. את האלוהים הזה אי אפשר להגדיר במלים, ולא לייחס לו תכונות, מכיוון שהוא מעבר לדמיון, מעבר להבנה ומעבר לשפה. אי אפשר ליחס לו פעולות או מחשבות או רצונות. הוא לא נענה לתפילות, לא מתגלה לבני אדם, ולא מעביר להם מסרים בכתב או בעל פה.
הדרך היחידה "להתקרב לאלוהים" של הרמב"ם היא להתבונן במרחבי האינסוף של היקום, להתפעל ולהתפעם מעוצמתו של הטבע, ומהסדר המופתי שמביא לכך שבכל בוקר השמש עולה, ובכל ערב היא שוקעת, והכי חשוב – לשאוף לדעת כמה שיותר וכמה שאפשר. לא ללכת שבי אחרי מה שנכתב בספרים עתיקים רק בגלל שהם עתיקים, ולא לתת לאף אחד לכפות עליך את דעותיו הלא מוכחות. להכיר בקיומו של הספק. זו תמצית הקיום וזו המשמעות של להיות אדם שלם. הדרך לאושר, על פי הרמב"ם עוברת דרך הענווה, הלמידה וההשכלה.
איך אני יכולה להתווכח עם זה? ואיך אוכל שלא להתרגש מעצם המחשבה שדברים נאורים שכאלו נכתבו על ידי אדם שחי 800 שנה לפי שהרב עובדיה יוסף נולד?
לדעתי, לו חי היום, רבי משה בן מימון היה מדען.
לפני שמישהו יתעצבן, ולמרות שיורד גשם בחוץ, אני אשפוך על עצמי קצת מים קרים כדי לצנן את התלהבותי שלי: אני יודעת שהרמב"ם כתב הרבה ספרים נוספים שלא קראתי (ואין לי שום כוונה לקרוא), שכל עניינם פירוש התנ"ך והמצוות שהאמין בהם בכל ליבו. אני גם יודעת ומבינה שאת הספר "מורה הנבוכים" פירשו פרשנים רבים, פירושים שונים, שלוקחים את דבריו לכל כיוון אפשרי. אני יודעת שהדרך הערטילאית, המסובכת ומלאת הסתירות שבה הוא כתב את ספרו בעצם פותחת פתח לכל אחד למצוא שם את האני מאמין שלו, ולאו דווקא את שלי. אני גם מבינה שהמחבר דר' מיכה גודמן פירש אותו בעקביות דווקא לכיוון הרדיקלי, לאו דווקא המקובל, ואפילו הוא טוען נחרצות שהרמב"ם רחוק מלהיות אתאיסט (אם כי גודמן מפרש אחרת ממני את המשמעות של להיות אתאיסט. בעיני ההבדל בין מי שאינו מאמין שיש אלוהים בכלל, למי שמאמין שיש אי-שם 'אלוהים' א-מורפי נטול יחסי גומלין עם בני האדם הוא כמעט חסר משמעות)
הכל נכון, ובכל זאת, קשה שלא להתרשם ממילותיו של הרמב"ם עצמו :
"אחרי כן נכתבו הכזבים אשר בדה אותם הרשע הבור הראשון. וספרים אלה הגיעו לידי החסידים היראים הפתאים אשר אין בידם קנה מידה להבחין בו בין האמת והשקר והם הסתירו אותם. אחרי כן נמצאו בעזבונם ולכן חשבו אותם לנכונים. ובסיכום פתי יאמין לכל דבר" [מורה הנבוכים א, סב]
זה לא נכתב על ספר התורה רחמנא ליצלן, אלא על ספרי אסטרולוגיה ישנים, ובכל זאת... תענוג.
וגם:
"כי אם תעצור במקום הספק ולא תרמה את עצמך בכך שתחשוב שיש הוכחה מופתית למה שלא הוכח הוכחה מופתית, ולא תמהר לדחות את כל מה שלא הוכח הפכו, ותחליט להכחישו, ולא תשאף להשיג את מה שאין ביכולתך להשיג, אזי השגת את השלמות האנושית" {מורה הנבוכים א', לב}.
אז אחרי שהבעתי את התפעלותי האינסופית מהרמב"ם עצמו, בכל זאת כמה מילים על הספר. אין לי עם מה להשוות, ואין מצב שאני אצליח לקרוא ולהבין את מורה הנבוכים עצמו. השפה עתיקה וסבוכה מדי בשבילי. אני לא מתכוונת לנסות. אני רק יכולה להגיד ש'סודותיו של מורה הנבוכים' כתוב בשפה בהירה, עניינית. לא ארוך מדי, לא קצר מדי. ממוקד במטרה, ובין אם לשביעות רצונו של הרמב"ם או כנגד בקשתו המפורשת לשמור את הדברים בסוד, מיכה גודמן עושה לקוראים שכמוני שירות ענק.
ספר חובה לאוהבי ספרי עיון ופילוסופיה.
33 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
קוראת הכל
(לפני 13 שנים ו-1 חודשים)
תודה רבה, דולמוש :)
לפי מה שכתבת, נראה לי שהספר הזה דווקא ידבר אל ליבך מאוד.
|
|
חני
(לפני 13 שנים ו-1 חודשים)
נכון!יפה כתבת!
יש הרבה מעבר לכך אם אנחנו שותים נס אחרי שניצל,אני נפעמת מהיקום כל בוקר מחדש כשהשמש עולה ושוקעת,מופעי היקום כל יום זו האלוהות בעיניי!נשמע ספר מרומם רוח אך בד בבד לא פשוט לקריאה לחילונית כמוני אבל שווה לנסות,תודה.
|
|
קוראת הכל
(לפני 13 שנים ו-1 חודשים)
תודה רבה, אלי.
זהו, שאני חוששת שאני לא מבינה הכל, וכבר מהספר הזה, כשקראתי את ציטוטי הרמב"ם ללא הפרשנות, הבנתי כמה קשה יכולה להיות הקריאה של מורה נבוכים עצמו. מן הסתם ללמוד את זה, זה מרתק.
|
|
אלי
(לפני 13 שנים ו-1 חודשים)
הרמב"ם
משמש כמגדלור לבחינת סוגיות שונות
ובוודאי הפרשנות המוצעת ע"י מיכה גודמן משקפת היבט מסויים. יחד עם זאת כמי שלומד את ספר מורה הנבוכים, אני סבור שההנאה המרובה מושגת דווקא ע"י המאמץ של הקריאה במורה נבוכים. אומנות הכתיבה של הרמב"ם דרכי הרמיזה והפיענוח הצפונים בו, הם הלוז של הספר, ולדעתי דווקא הקלילות והבהירות המנשבת מהספר של מיכה גודמן עשויה להחטיא את המטרה. בכל אופן הביקורת שכתבת, מלמדת על אחת שקוראת הכל אך גם מבינה הכל |
|
קוראת הכל
(לפני 13 שנים ו-5 חודשים)
תודה, חלבי. יפה שאתה מנסה לקרוא את הרמב"ם. אני מוותרת מראש...
מסתפקת בפרשנות.
|
|
חלבי
(לפני 13 שנים ו-5 חודשים)
הרמב"ם איש המסתורין
מעבר לזה שהבקורת עניינית אני מסוקרן ללמוד את הרמב"ם בכל הזדמנות אני חייב להגיד שהיה לי קשה לקרוא
|
|
קוראת הכל
(לפני 13 שנים ו-9 חודשים)
תודה לך, חמדת :)
|
|
חמדת
(לפני 13 שנים ו-9 חודשים)
לקוראת- מחכים לעוד מהדברים
{הביקורות} הטובים הללו שלך .
|
|
קוראת הכל
(לפני 13 שנים ו-9 חודשים)
תודה עולם-נפלא-נורא, זה מאוד נכון לגבי הפילוסופים ביוון העתיקה...
אבל אז השתלטו הדתות על העולם, ובמקום לחשוב ולחקור עברו לנבירה אובססיבית בכתבים עתיקים והמצאתם של עונשים אכזריים לאכיפת הבערות והטמטום. לכן, אני לא יודעת לגבי האינטילגנציה (אם כי, כחובבת דוקינס, אני נוטה להאמין שהברירה הטבעית לאורך השנים, עשויה לגרום לכך שבני האדם יהפכו אינטליגנטיים יותר...) אבל אני כן סקפטית בדרך כלל לגבי תובנותיהם וערכיהם המוסריים של אותם אנשים שחיו בתקופת החושך. מכאן הפתעתי הגדולה מהרמב"ם...
|
|
עולם
(לפני 13 שנים ו-9 חודשים)
יופי של ביקורת
ואין להתפלא על כך שתובנותיהם של אנשים שחיו לפני 1000 שנים ויותר הן חריפות ולעתים אף מפתיעות - אוקלידס, פיתגורס, אפלטון ואריסטו, to name a few, חיו לפני למעלה מ-2000 שנה והישגיהם עמוקים ומרשימים עד היום. למעשה, אני כלל לא בטוח ש"אזרח העולם הממוצע" כיום אינטליגנטי יותר מן האזרח הממוצע ביוון העתיקה, למשל. נכון, אנחנו משתמשים בטלפונים חכמים, אבל האם אנו עצמנו באמת חכמים יותר? |
|
קוראת הכל
(לפני 13 שנים ו-9 חודשים)
וואו, תודה רבה לכולם על התגובות האוהדות :)
תודה גם על כל התוספות וההסברים המעניינים. יעל וחמדת, אני מסכימה אתכן. מכאן הפתעתי מהאיש. הוא לחלוטין לא אישיות דתית טיפוסית. בטח שלא על פי הספר הזה. יחד עם זאת, לא צריך לשכוח שהוא כתב גם ספרים אחרים, שלא קראתי, אבל כנראה מציירים אותו באור קצת יותר דתי. איש מורכב. מירב - תודה לך :)
|
|
מירב
(לפני 13 שנים ו-9 חודשים)
ביקורת מעניינת ומשמחת
טוב שחזרת
|
|
MIKHEL
(לפני 13 שנים ו-9 חודשים)
תרגום מורה נבוכים
מורה נבוכים תורגם לראשונה בימי חייו של הר"מבם על ידי אבן תיבון. הר"מבם סמך ידו על התרגום אם כי בהסתייגות קלה. אלחריזי אף הוא תרגם את הספר. ישנו את התרגום של קאפח. ולאחרונה של פרופ' מיכאל שוורץ.שקפאח החמיא לתרגומו.במהלך הדורות עוד תורגם לעברית גם בידי אחרים מספר פעמים.והוא אף תורגם למרבית השפות האירופיות.
|
|
חמדת
(לפני 13 שנים ו-9 חודשים)
אמדור-אז על איזה ספר
אתה ממליץ בעברית כמובן וליעל -אכן מטרפת לביקורתך ,הוא היה הרבה מעבר לאישיות דתית למי שמכיר את הביוגרפיה שלו .להלן הפניה לספר ביוגרפיה עליו שהינו מסדרת פרסום איכותית מאוד ,וביקורת מרתקת של יוסף מהאתר-http://simania.co.il/bookdetails.php?item_id=690823
|
|
נטעלי
(לפני 13 שנים ו-9 חודשים)
לא קראתי את הספר אבל שמעתי את ד"ר גודמן בהרצאות - נראה שהיהירות היא דוקא במי שפוסל אותו ואת הידע
שלו מבלי להכיר את האיש ופועלו.
|
|
אמדור
(לפני 13 שנים ו-9 חודשים)
אבל המחבר אינו יודע ערבית
כל זה אולי נכון. הבעיה היא שהספר מורה נבוכים נכתב במקור בערבית, מידע אישי וגם מעיון קל בספר המחבר אינו ידוע ערבית. לדעתי זוהי יהירות מדרגה ראשונה לכתוב על סודותיו של ספר שאינך יכול לקרוא אותו במקור ויש להזהר משרלטנים.
|
|
yaelhar
(לפני 13 שנים ו-9 חודשים)
ביקורת נהדרת.
אבל נראה לי כטעות להתייחס אל הרמב"ם כאישיות דתית: למרות שאנשים דתיים היום מתייחסים לכתביו כאל דת. הוא היה דתי - כמו שכל אדם בזמנו היה. והוא כתב לא רק על דת אלא כמו שתארת על היקום כמו שהוא הכיר. צריך להעריך אישיות כה עצומה שהצליחה להמריא מעבר לזמנה. אבל דוקינס לא מתווכח איתו...
|
|
חמדת
(לפני 13 שנים ו-9 חודשים)
לקוראת איזו ביקורת מופלאה
מרתקת,ומלהיבה את הנפש .
|
|
אסף
(לפני 13 שנים ו-9 חודשים)
יפה ומעניין
נראה שבהחלט התרשמת עמוקות מדבריו. ההסתכלות של הרמב"ם על האלוהות, העולם וכל השאר מושפעת מאוד מהיותו פילוסוף אריסטוטלי מובהק. וזה אולי אחד הדברים המרתקים ביותר בהגותו, שגם הופכים אותה למורכבת - המתח (או אולי השילוב) שקיים אצלו בין היותו פילוסוף מחד גיסא ואיש הלכה מאידך גיסא. בלי ספק דמות מרתקת, ולא פלא בעיני רבים נתפס כשני רק למשה רבנו, כדברי האמרה המפורסמת.
|
|
MIKHEL
(לפני 13 שנים ו-9 חודשים)
לידידי רבי אברהם
הרמ"בם שלל מכל וכל את האסטרולוגיה
|
|
MIKHEL
(לפני 13 שנים ו-9 חודשים)
בקורת יפה
בהמשך לדבריו של רבי אברהם. הר"מבם ראה כחובה את לימודי המדע והפילוסופיה.לעליית דרגה בהבנה הדתית. או בלשונו "לדעת את ה"
|
|
חוגי
(לפני 13 שנים ו-9 חודשים)
יפה כתבת.
אם את רוצה לקרוא את המקור בתרגום בהיר ונהיר בלי לשבור שיניים ולהנפיל ירכיים, תקראי את "מורה הנבוכים" בתרגומו של הפרופ' מיכאל שוורץ (לא קאפח או מישהו אחר). צלילה נעימה.
|
|
אברהם
(לפני 13 שנים ו-9 חודשים)
ביקורת לעניין ומרשימה מאוד.
כתבת: שאילו הרמב"ם היה חי היום הוא היה מדען.
השערה הגיונית. רק העובדות הן שהרמב"ם, כבר בתקופתו, היה רופא, אסטרונום, אסטרולוג וכל מה שרוצים. וכמובן הוגה דעות , ופרשן ידוע לתלמוד שבע"פ. וכן כותב את כל הי"ד החזקה. שאר רוח עוצמה וחוכמה כה רבה באיש אחד. מדהים. |
|
שין שין
(לפני 13 שנים ו-9 חודשים)
בקורת מצוינת. אהבתי והחכמתי.
מצאה חן בעיני ההתייחסות וההשוואה לספרים של דוקינס.
|
33 הקוראים שאהבו את הביקורת