ביקורת ספרותית על ראשית חכמה - קריאה בספר בראשית מאת ליאון קאס
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שלישי, 26 באפריל, 2011
ע"י יוֹסֵף


מה גורם לד"ר לרפואה וביוכימיה שגדל בבית חילוני לחלוטין, לעסוק ללמד ולכתוב ספר של למעלה משבע מאות עמודים על ספר בראשית? זו שאלה באמת מעניינת, וזו חידה אפילו בעיני כותב הספר, כפי שהוא כותב בדברי הפתיחה של הספר.
הקריאה של קאס בספר בראשית היא קריאה 'הרחוקה מהקריאה הדתית אך כזו המחפשת השראה'. קריאה עיונית מעמיקה עם התייחסות למכלול רחב של נושאים מתחומי האנתרופולוגיה, מיתולוגיה, היסטוריה, פילוסופיה, פוליטיקה ומה לא. אך באשר לי, היא הותירה אותי ברגשות מעורבים.
מצד אחד אני נפעם מהרצון הכנה של קאס לנסות לגעת בתובנות ובחכמה של התנ"ך בכלל, ושל ספר בראשית בפרט, ברצון שלו לחשוף ולהיחשף לטקסט באופן בלתי אמצעי, על ידי דיוק במילים והקשבה ל'מנגינה' של הכתוב, ובניסיון להגיע להבנת המשמעות הכוללת החורזת את הספר כולו.
מאידך קשה היה לי עם רבות מהתובנות של קאס, רבות כל כך שככל שהתקדמתי בקריאת הספר גיליתי שאין כמעט עמוד שאין לי השגה או מחלוקת עם חלק מהתובנות שלו.
על פי זה אני מחלק את הספר לשלושה חלקים. החלק הראשון הוא החלק על הפרה-היסטוריה האנושית שמתוארת בפרקים א-יא בבראשית. בחלק זה כלולים הסיפורים שכולם מכירים: הבריאה, חטא אדם וחוה, קין והבל, המבול, נוח ומגדל בבל. לחלק זה המחבר מקדיש מעל מאתיים עמודים, וזהו החלק הטוב ביותר בספר לטעמי.
החלק השני הוא החלק על האבות מפרק יב ועד פרק לו. והחלק השלישי הוא החלק על המעבר מיחידים למשפחה בסיפור יוסף ואחיו מפרק לז ועד לסוף הספר. זהו החלק שהכי פחות הסכמתי עם הדברים, ואפשר לומר שגם אם אני יכול להסכים עם חלק מתובנותיו בצורה מקומית, אני חולק על המהלך הכללי שקאס מנסה לבנות מכל וכל.

מכל מקום כפי שכבר אמרתי, עצם הכתיבה והעיסוק המעמיק בספר בראשית והרצון לגלות את התובנות החבויות בו מרשימות אותי אפילו יותר מהפירוש עצמו.
9 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ